PracaGrupypl.praca.dyskusjeinflacja › Re: Odp: inflacja
  • Data: 2003-02-07 18:21:41
    Temat: Re: Odp: inflacja
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> wrote in message
    news:m2vfzwzbgd.fsf@pierdol.ninka.net...

    > no co ty nie powiesz, he?
    > a niby w jakich warunkach obecny dobrobyt usa wzrastal? a wiekszosci
    > panstw europy? ja wiem, ze to juz wiek temu, ale czyz historii w
    > szkolach nie ucza?

    Uczą, uczą. Ale z tej nauki wynika, że ten dobrobyt wzrastał
    nie tylko dzięki liberalnemu ustrojowi. Również dzięki zagrabieniu
    całego kontynentu jego rodowitym mieszkańcom (połączonemu
    z eksterminacją tych mieszkańców), jak również dzięki korzystaniu
    przez kilkadziesiąt lat z niewolniczej pracy milionów Murzynów.
    A państwa Europy też w dużym stopniu zawdzięczają swój dobrobyt
    grabieniu w tym czasie kolonii w Afryce i Azji.
    Natomiast państwa, które dorobiły się szybko głównie dzięki
    własnej pracy (tygrysy azjatyckie, Japonia, a nawet Niemcy),
    zrobiły to nie dzięki minimalizacji roli państwa, tylko raczej
    odwrotnie - dzięki umiejętnemu połączeniu gospodarki
    wolnorynkowej z pełnym wykorzystaniem stymulującej
    i sterującej roli państwa. I napewno duża część sukcesu
    tych krajów przypada w udziale urzędnikom państwowym,
    którzy dla liberałów są kimś gorszym od diabła
    (ciekawe czy tak samo nisko oceniają urzędnika państwowego
    Leszka Balcerowicza?)
    Jednym z koronnych argumentów liberałów jest porównanie
    sytuacji gospodarczej w USA i Europie. Ale czy jesteście
    zupełnie pewni, że lepsza koniunktura i niższe bezrobocie
    w USA wynika tylko z większego liberalizmu, a nie np.
    z wielokrotnie większych wydatków państwa na armię,
    zbrojenia i podbój kosmosu, co stwarza wielką liczbę
    dodatkowych miejsc pracy i generuje dodatkowy popyt
    (który gospodarce kapitalistycznej jest potrzebny jak tlen)?
    W tym wypadku zbrojenia spełniają taką samą rolę,
    jak wielkie roboty publiczne.
    Europa Zachodnia też się wspaniale rozwijała w czasach
    zimnej wojny, kiedy musiała znacznie więcej pieniędzy
    wydawać na zbrojenia.

    Pozdrawiam
    Artur