PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kacowe

  • 11. Data: 2010-08-19 06:42:38
    Temat: Re: Kacowe
    Od: gr <j...@w...pl>

    On 18 Sie, 21:32, z <z...@g...pl> wrote:

    > Czy mogę wykorzystać te 4 dni będąc na wypowiedzeniu a pracodawca uparł
    > się że mi wypłaci kasę za 15 dni urlopu a na urlop mnie nie puści i już.
    > Raz że ciężko pracować na dwóch etatach a dwa nie mam z kim dziecka
    > zostawić?

    A nie jest czasem tak, że ekwiwalent należy się za urlop, któego już
    nie możesz wykrzystać bo czasy nie stracza?

  • 12. Data: 2010-08-19 06:53:46
    Od: z <z...@g...pl>

    gr pisze:

    > A nie jest czasem tak, że ekwiwalent należy się za urlop, któego już
    > nie możesz wykrzystać bo czasy nie stracza?

    U mnie starczało ale z tego co wyczytałem to jest wola pracodawcy

  • 13. Data: 2010-08-19 07:30:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    On 2010-08-18 21:32, z wrote:
> [...]
    > się że mi wypłaci kasę za 15 dni urlopu a na urlop mnie nie puści i już.
    > Raz że ciężko pracować na dwóch etatach a dwa nie mam z kim dziecka

    W okresie wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę masz prawo do 2 dni
    roboczych gdy okres wypowiedzenia trwa do miesiąca i do 3 dni przy
    trzymiesięcznym wypowiedzeniu zwolnienia na poszukiwanie pracy. To
    działa podobnie jak zwolnienie lekarskie, tylko sam sobie wystawiasz
    zgłaszając pracodawcy (nie ma nic do gadania).

    Urlopu na żądanie, niestety, może odmówić gdy zaszły szczególne
    okoliczności. A IMO bez problemu za takie można uznać wypowiedzenie umowy.

    Odpowiedź na interpelację nr 801 do ministra pracy i polityki społecznej
    (22-03-2006 Waldemar Szadny)
    "Odnośnie obaw Pana Posła, iż przepis art. 167^2 Kodeksu pracy może w
    dużym stopniu utrudnić funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw, uprzejmie
    informuję, iż problematyka ta pojawiła się już w orzecznictwie Sądu
    Najwyższego. W uzasadnieniu do wyroku z dnia 26 stycznia 2005 r. (sygn.
    akt II PK 197/04, Sł. Prac. z 2006 r., Nr 2, str. 9-10) Sąd Najwyższy
    stwierdził, że skoro na podstawie art. 167 1 k.p. pracodawca może
    odwołać pracownika z urlopu z powodu wystąpienia nieprzewidzianych
    okoliczności, to może także w razie zaistnienia takich okoliczności
    sprzeciwić się wykorzystaniu urlopu w trybie art. 167^2 k.p. i zażądać
    obecności pracownika w pracy. Rozpoczęcie i wykorzystywanie urlopu w
    takiej sytuacji może być traktowane w kategoriach odmowy wykonania
    polecenia i nieobecność pracownika w pracy może być uznana za
    nieusprawiedliwioną." Minister Krzysztof Michałkiewicz

    Co do terminu zgłoszenia urlopu - są różne, sprzeczne orzeczenia SN
    Polecam lekturę II PK 162/07 i I PKN 128/06.
    Ale w nawiązaniu do odpowiedzi Ministra podpartej orzeczeniem SN - ja
    bym się przychylał do stanowiska, że pracownik musi zgłosić urlop w
    takim czasie, by w razie odmowy móc zdążyć do pracy (czyli nawet
    ostrzej, niż w swojej ostrzejszej interpretacji - że do momentu w którym
    powinien rozpocząć pracę). Inaczej, w razie odmowy zgodnie z II PK
    197/04 może mieć nieobecność nieusprawiedliwioną.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 14. Data: 2010-08-19 08:25:34
    Od: z <z...@g...pl>

    Kaizen pisze:

> [...]
    > działa podobnie jak zwolnienie lekarskie, tylko sam sobie wystawiasz
    > zgłaszając pracodawcy (nie ma nic do gadania).

    Tylko że to ja złożyłem wypowiedzenie więc to odpada
    Rozumiem że to o te dni na poszukiwanie pracy

    > Urlopu na żądanie, niestety, może odmówić gdy zaszły szczególne
    > okoliczności. A IMO bez problemu za takie można uznać wypowiedzenie umowy.

    Wg takiej interpretacji to pracodawca zawsze może odmówić więc to by
    była kolejna bzdura na resorach.
    Naprawdę sądy tak interpretują obecne zapisy?

    Czyli co? Zwolnienie?

    PS. Zrobię inaczej. Przyjdę do pracy z 4 letnim dzieckiem. A że jest
    dość żwawy to sam nas odeśle do domu :-)

  • 15. Data: 2010-08-19 08:37:42
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 09:30:40 +0200, Kaizen napisał(a):

> [...]
    >
    > Urlopu na żądanie, niestety, może odmówić gdy zaszły szczególne
    > okoliczności. A IMO bez problemu za takie można uznać wypowiedzenie umowy.

    "Art. 167-2.
    Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie
    przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku
    kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w
    dniu rozpoczęcia urlopu. "

    Ani tutaj, ani nigdzie w pobliżu nie ma ani słowa na temat szczególnych
    okoliczności.

    "Art. 167.
    § 1. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego
    obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili
    rozpoczynania urlopu. "

    Można co prawda odwołać pracownika z urlopu, ale wtedy, gdy zaszły
    okoliczności *nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu*.
    Takimi okolicznościami nie jest fakt, że pracownik jest na okresie
    wypowiedzenia umowy (bo o tym pracodawca wiedział w chwili rozpoczynania
    urlopu).

    Za takie okoliczności można uznać na przykład awarię, która wystąpiła zaraz
    po tym... Ale w tym celu pracodawca musi się najpierw z pracownikiemk jakoś
    skontaktować, a nigdzie nie jest powiedziane, że mu się to uda.

    Interpretacje SN też są jednoznaczne:

    "Skoro pracownik może zgłosić swoje żądanie najpóźniej w dniu rozpoczęciu
    urlopu, a więc po fakcie niestawienia się do pracy, oświadczenie pracownika
    jest wystarczające do udzielenia urlopu na żądanie."
    (II PK 197/04)

    "Wcześniejsza zgoda pracodawcy na wykorzystanie urlopu w określonym
    terminie nie jest wymagana, a pracownik nie musi uzasadniać swego żądania
    jakimikolwiek przyczynami. Przepis określa jedynie termin, w jakim
    pracownik musi zgłosić swoje żądanie - najpóźniej w dniu rozpoczęcia
    urlopu. Dopełnienie tego obowiązku upoważnia pracownika do rozpoczęcia
    urlopu i jego nieobecność w pracy z tego powodu nie może być uznana za
    nieusprawiedliwioną."
    (I PK 128/06)

    II PK 162/07 (o ile zdołałem dobrze doczytać, bo do samego wyroku nie
    dotarłem) dotyczy nieco innej sytuacji - pracownik zgłosił urlop na
    żądanie, został z niego odwołany (e-mailem!) do pracy, do pracy jednak
    przyszedł, jednak ponieważ źle się czuł, wyszedł z firmy - a tego nie
    wolno. Gdyby nie odebrał e-maila, i nie przychodził w ogóle do pracy - to
    by nie było problemu...

    --
    Yakhub

  • 16. Data: 2010-08-19 09:05:35
    Od: z <z...@g...pl>

    Yakhub pisze:

> [...]
    > przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku
    > kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w

    Czy fakt zatrudnienia ma 1/2 etatu ma tu jakieś znaczenie?

  • 17. Data: 2010-08-19 09:21:18
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 11:05:35 +0200, z napisał(a):

    > Czy fakt zatrudnienia ma 1/2 etatu ma tu jakieś znaczenie?

    CHYBA nie ma, ale nie pamiętam dokładnie procedury przeliczania urlopu przy
    ułamkach etatu. Coś trzeba było podzielić, zaokrąglić, a potem pomnożyć
    spowrotem, przez co straszne kwiatki wychodziły. Ale to niech się wypowie
    lepiej ktoś, kto wie na pewno, a nie chyba.

    --
    Yakhub

  • 18. Data: 2010-08-19 09:24:55
    Od: z <z...@g...pl>

    Yakhub pisze:

> [...]
    > spowrotem, przez co straszne kwiatki wychodziły. Ale to niech się wypowie
    > lepiej ktoś, kto wie na pewno, a nie chyba.

    UPS :-)
    Ja i pracodawca tkwimy w przekonaniu że normalnie 26 dni się należy.
    Chyba logiczne ale...
    Przeliczanie oczywiście za 8 miesięcy tego roku.

  • 19. Data: 2010-08-19 09:31:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    z pisze:

    > UPS :-)
    > Ja i pracodawca tkwimy w przekonaniu że normalnie 26 dni się należy.
    > Chyba logiczne ale...
    > Przeliczanie oczywiście za 8 miesięcy tego roku.

    Jeśli pracujesz 5 dni w tygodni po 4 godziny to tak, należy ci się 26 dni.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 20. Data: 2010-08-19 11:40:01
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-08-19 07:22, z pisze:
    > PS. Wiem. W tym kraju pracujący rodzice, ci co się starają a nie idą po
    > zasiłki do państwa są dyskryminowani. Przedszkole, zasiłki wyprawki to
    > to nie dla nas. Gdybym się rozwiódł to zupełnie inna sprawa.
    > Sorry ale się wk.. zdenerwowałem.
    > PS.2. Jak to jest? Mogę te 4 dni wykorzystać ciurkiem czy nie?

    Równie dobrze zamiast ekwiwalentu za urlop możesz poprosić o cały urlop
    jak Ci jest potrzebny.

    --
    animka