PracaGrupypl.praca.dyskusje › Hipotetycznie - odwołanie z urlopu

  • 1. Data: 2010-08-19 08:51:36
    Temat: Hipotetycznie - odwołanie z urlopu
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Załóżmy następującą sytuację - mamy pracownika normalnie zatrudnionego,
    który zaplanował sobie urlop. Pracownik podczas tego urlopu zamierza coś
    dla kogoś wykonać (nieistotne, co) - na podstawie umowy o dzieło (rzecz
    jasna nie dla swojego pracodawcy, tylko dla zupełnie innego
    podmiotu/osoby). KP chyba nie przewiduje żadnych przeszkód?

    Teraz - załóżmy, że umowa o dzieło zawiera klauzulę o karze umownej w
    przypadku niewykonania dzieła w terminie. Normalna praktyka.

    Teraz - załóżmy, że pracodawca zamierza odwołać pracownika z urlopu.
    Załóżmy, że faktycznie zaszły jakieś szczególne, nieprzewidziane wcześniej
    okoliczności - powódź, pożar, awaria, whatever.

    Art. 167.
    § 1. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego
    obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili
    rozpoczynania urlopu.
    § 2. Pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w
    bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

    Czy pracownik w takiej sytuacji może obciążyć pracodawcę:
    a. karą umowną wynikającą z niewykonania zlecenia w terminie?
    b. wynagrodzeniem za dzieło, którego nie otrzymał, z powodu niewykoniania
    zlecenia w terminie?

    --
    Yakhub

  • 2. Data: 2010-08-19 15:37:58
    Temat: Re: Hipotetycznie - odwołanie z urlopu
    Od: "Mordzia" <m...@n...eu>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > a. karą umowną wynikającą z niewykonania zlecenia w terminie?
    > b. wynagrodzeniem za dzieło, którego nie otrzymał, z powodu niewykoniania

    Jeśli miałoby to działać, to za każdym razem, gdy brałbym urlop,
    podpisywałbym z kumplem fikcyjną umowę o dzieło na kwotę minimum 100 000 zł
    ;-) Tak na wsjakij słuczaj, jakby mnie z urlopu odwoływano.

  • 3. Data: 2010-08-19 17:59:39
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-08-19 17:37, Mordzia pisze:
> [...]
    > podpisywałbym z kumplem fikcyjną umowę o dzieło na kwotę minimum 100 000 zł
    > ;-) Tak na wsjakij słuczaj, jakby mnie z urlopu odwoływano.

    To Ty jesteś jakiś Mordzio nie Mordzia. Komiczne.

    --
    animka

  • 4. Data: 2010-08-19 21:14:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:16hbxrathethg.dlg@wazzenon.pl Yakhub <y...@g...pl>
    pisze:

> [...]
    > jasna nie dla swojego pracodawcy, tylko dla zupełnie innego
    > podmiotu/osoby). KP chyba nie przewiduje żadnych przeszkód?
    Przewiduje.

    > Teraz - załóżmy, że umowa o dzieło zawiera klauzulę o karze umownej w
    > przypadku niewykonania dzieła w terminie. Normalna praktyka.
    Owszem.

    > Teraz - załóżmy, że pracodawca zamierza odwołać pracownika z urlopu.
    Ma prawo usiłować.

    > Załóżmy, że faktycznie zaszły jakieś szczególne, nieprzewidziane wcześniej
    > okoliczności - powódź, pożar, awaria, whatever.
    Powiedzmy.

    > Art. 167.
    > § 1. Pracodawca może
    [cut]
    Dobra, dobra, znaleźć kodeks i przeczytać każdy umie.

> [...]
    Nie.

    > b. wynagrodzeniem za dzieło, którego nie otrzymał, z powodu niewykoniania
    Nie.

    Pracownik podejmuje swoje zobowiązania świadomy okoliczności towarzyszących.
    Jeśli tak nie jest to znaczy, że jest głupi i należy mu się lekcja życia.
    Tym ostrzejsza, że nie zadbał o niemożność odwołania go z urlopu.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2010-08-20 05:21:08
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 23:14:33 +0200, Jotte napisał(a):

    > W wiadomości news:16hbxrathethg.dlg@wazzenon.pl Yakhub <y...@g...pl>

    > Przewiduje.

    A dokładniej? Oczywiście, zakładamy, że nie chodzi o pracę dla pracodawcy,
    ani dla konkurencji itd. Co pracodawcy do tego, co pracownik robi podczas
    urlopu?

    --
    Yakhub

  • 6. Data: 2010-08-20 10:03:50
    Od: "Mordzia" <m...@n...eu>

    Użytkownik "Animka" <a...@t...nieja.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zł
    > ;-) Tak na wsjakij słuczaj, jakby mnie z urlopu odwoływano.

    > To Ty jesteś jakiś Mordzio nie Mordzia. Komiczne.

    Jestem po prostu ten Mordzia, a nie żadne Mordzio :)

  • 7. Data: 2010-08-20 12:20:31
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-08-20 12:03, Mordzia pisze:

    > Jestem po prostu ten Mordzia, a nie żadne Mordzio :)

    Nie byłoby ładniej: Mordziuś? :-)

    --
    animka

  • 8. Data: 2010-08-20 14:49:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1uedcfqhugfk5$.dlg@wazzenon.pl Yakhub <y...@g...pl>
    pisze:

    > A dokładniej?
    A dokładniej to się powinieneś wyrażać, albowiem...

    > Oczywiście, zakładamy, że nie chodzi o pracę dla pracodawcy,
    > ani dla konkurencji itd. Co pracodawcy do tego, co pracownik robi podczas
    > urlopu?
    ... albowierm najpierw piszesz, że "nieistotne, co". A teraz "oczywiście"
    zakładasz, że nie dla konkurencji.
    Otóż jest istotne i właśnie chodzi o ew. zakaz konkurencji przewidywany w
    KP.
    Na urlopie, powiadasz, nic pracodawcy do tego, co pracownik robi? Ależ
    podczas urlopu pracownik jest nadal pracownikiem i tenże zakaz konkurencji
    (jeśli zawarto taką umowę) obowiązuje jak najbardziej. Co więcej może w
    pewnych warunkach obowiązywać także po ustaniu zatrudnienia.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2010-08-21 08:49:18
    Od: radiox <r...@o...pl>

    W dniu 2010-08-20 07:21, Yakhub pisze:

    > A dokładniej? Oczywiście, zakładamy, że nie chodzi o pracę dla pracodawcy,
    > ani dla konkurencji itd. Co pracodawcy do tego, co pracownik robi podczas
    > urlopu?

    A co jeśli mamy wykupione wczasy, wycieczki fakultatywne, przejazd
    własny. Zakładam, że ktoś nam kosztów nie zwróci (zapłacone było pół
    roku temu)
    Czy zwracane są te koszta? I czy za każdy z tych elementów?

  • 10. Data: 2010-08-21 09:54:11
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 Aug 2010 12:03:50 +0200, Mordzia napisał(a):

    > Użytkownik "Animka" <a...@t...nieja.wp.pl> napisał w wiadomości

    > Jestem po prostu ten Mordzia, a nie żadne Mordzio :)

    Mordzia! Mordeczko ty moja! :)

    --
    Yakhub