PracaGrupypl.praca.dyskusje › KRUS i prawa praacownika

  • 11. Data: 2009-07-24 14:06:39
    Temat: Re: KRUS i prawa praacownika
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Piotr D." napisał:
    > Nie, podobnie jak prowadzących własną DG nie dotyczą ich normy godzinowe,
    > prawa do urlopów itd.

    a co z osobami zatrudnianymi a nie samozatrudniajacymi się?

  • 12. Data: 2009-07-24 20:01:40
    Od: "Piotr D." <p...@n...lubie.reklam.cn>

    Papa Smerf wrote:

    > a co z osobami zatrudnianymi a nie samozatrudniajacymi się?

    ZTCW osoby zatrudniane na podstawie umowy o pracę podlegają nie pod KRUS
    tylko ZUS, identycznie jak pracownicy w nie-rolniczych branżach.

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2009-07-24 21:22:02
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Piotr D." napisał:
    > ZTCW osoby zatrudniane na podstawie umowy o pracę podlegają nie pod KRUS
    > tylko ZUS, identycznie jak pracownicy w nie-rolniczych branżach.

    kłamstwo!!!!
    sosbiście znam osoby zatrudniane w rolnictwie i rolnik opłaca za nich KRUS,
    może jest możliwość zatrudniania na ZUS, nie wiem, ale jak by tak było to
    wyobrażasz sobie żeby krusowiec opłacał zus? przecież on na oguł nie ma o
    zusie pojęcia:O)

  • 14. Data: 2009-07-24 21:59:56
    Od: "Piotr D." <p...@n...lubie.reklam.cn>

    Papa Smerf wrote:

    > kłamstwo!!!!
    > sosbiście znam osoby zatrudniane w rolnictwie i rolnik opłaca za nich KRUS,

    Zatrudnione na umowę o pracę?? Jeśli to prawda napisz jak to zrobili,
    być może znaleźli jakąś ciekawą furtkę na obejście przepisów o ZUS/KRUS.
    Normalnie ubezpieczeni w KRUS mogą być tylko rolnicy *prowadzący
    osobiście i na własny rachunek gospodarstwo rolne* oraz ich małżonkowie
    i domownicy (pod różnymi dodatkowymi warunkami). W żadnej z tych
    sytuacji nie może być stosunku pracy (wyklucza to ubezpieczenie w KRUS)
    więc przepisy KP tych osób nie dotyczą.
    Natomiast nie wiem jak to się ma w przypadku umów o dzieło, zlecenie itp
    - może wtedy jest możliwa taka sytuacja jaką opisujesz.

    P.

  • 15. Data: 2009-07-25 12:24:19
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Piotr D." napisał:
    > Zatrudnione na umowę o pracę?? Jeśli to prawda napisz jak to zrobili, być
    > może znaleźli jakąś ciekawą furtkę na obejście przepisów o ZUS/KRUS.

    no właśnie nie zatrudnieni na żadna umowę, pamiętam jak znajomy opowiadał
    jak się zatrudnił w gospodarstwie i jakie to z tym cyrki były, podobno
    musiał się osobiście stawić z osobą u kturej chciał pracować, w KRUSie i oni
    tam coś gdzieś zapisali i od tej pory był krusowcem za kturego rolnik
    odprowadzał krus, a żadnych umowach nie było mowy i nikt żadnych umów nie
    spisywał:O)
    dokładnie nie wiem czy ten znajomy pracował u swojego ojca czy nie,

    na dodatek krus nic nie wymagał, żadnych badań lekarskich, szkoleń bhp,
    uprawnień na maszyny rolnicze i ciężki sprzęt, kompletnie nic, więc jak
    słyszę ze gdzieś jakiś 3latek rozjechał ciągnikiem matkę to myśle że on
    poprostu tam pracował i zdarzył się wypadek przy pracy, bo chyba "tam" żadne
    normy nie obowiązują?

    > Normalnie ubezpieczeni w KRUS mogą być tylko rolnicy *prowadzący osobiście
    > i na własny rachunek gospodarstwo rolne* oraz ich małżonkowie i domownicy
    > (pod różnymi dodatkowymi warunkami).

    a domownicy pod jakimi warunkami?

    p.s. a co do DG to myślisz że jak ktoś ma firmę budowlaną i nie ma uprawnień
    na dzwigi to może legalnie na tych dziwgach pracować?

  • 16. Data: 2009-07-25 17:42:23
    Od: "Józek" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h4fb03$1ah$2@atlantis.news.neostrada.pl...

    > a domownicy pod jakimi warunkami?
    >
    > p.s. a co do DG to myślisz że jak ktoś ma firmę budowlaną i nie ma
    uprawnień
    > na dzwigi to może legalnie na tych dziwgach pracować?

    Mającx własny samochód możesz jeździć po bezdrożach?bez uprawnień
    A co się stanie jak spowodujesz wypadek?

  • 17. Data: 2009-07-25 20:11:41
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Mającx własny samochód możesz jeździć po bezdrożach?bez uprawnień
    > A co się stanie jak spowodujesz wypadek?
    sorki ze się wtrącę, ale nie za bardzo zrozumiałem o co chodzi? czy o
    to że samochód (dowolny) ma prawo się zepsuć na bezdrożach i np. jeśli
    maluchem wjedziesz na np. świeżo zaorane pole to się tam zakopie i
    raczej ubezpieczenie tego nie pokryje? czy też może o ogólnie poruszanie
    się pojazdem mechanicznym przez osobę nieuprawnioną (karta rowerowa,
    prawo jazdy, cokolwiek) i dla "oszukania" poruszanie się po bezdrożach
    (żeby nie wjechać na dogi uczęszczane przez osoby uprawnione) ?

  • 18. Data: 2009-07-25 20:42:03
    Od: "Józek" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawo jazdy, cokolwiek) i dla "oszukania" poruszanie się po bezdrożach
    > (żeby nie wjechać na dogi uczęszczane przez osoby uprawnione) ?

    Co się stanie jak nie mając uprawnień kogoś potrącisz?

  • 19. Data: 2009-07-25 20:45:28
    Od: "Józek" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > (żeby nie wjechać na dogi uczęszczane przez osoby uprawnione) ?

    Co się stanie jak nie mając uprawnień kogoś potrącisz?
    Wyrządzisz szkodę, coś urwiesz , popsujesz komuś.
    Nie mając uprawnień.

  • 20. Data: 2009-07-26 13:49:25
    Od: "Piotr D." <p...@n...lubie.reklam.cn>

    Papa Smerf wrote:

> [...]
    > tam coś gdzieś zapisali i od tej pory był krusowcem za kturego rolnik
    > odprowadzał krus, a żadnych umowach nie było mowy i nikt żadnych umów nie

    Trochę to podejrzane, napewno legalnie pracował? I dziwne że sam
    zainteresowany był na tyle niefrasobliwy że nawet nie przypilnował
    sprawdzić na jakich zasadach jest zatrudniony.

    > dokładnie nie wiem czy ten znajomy pracował u swojego ojca czy nie,

    Jak u ojca to może załapał się na KRUS'owe ubezpieczenie jako domownik.

    > a domownicy pod jakimi warunkami?

    tu masz linka ze szczegółami:
    http://www.krus.gov.pl/niezbednik/slownik-pojec/domo
    wnik/

    > p.s. a co do DG to myślisz że jak ktoś ma firmę budowlaną i nie ma
    > uprawnień na dzwigi to może legalnie na tych dziwgach pracować?

    Uprawnienia na dźwigi nie wynikają z kodeksu pracy tylko z przepisów o
    dozorze technicznym. Czyli nie mają nic wspólnego z formą zatrudnienia.