PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy pracodawca może umieścić w umowie o pracę ....

  • 11. Data: 2002-10-18 08:47:05
    Temat: Re: Czy pracodawca może umieścić w umowie o pracę ....
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako w...@p...onet.pl zamieszkała pod
    adresem <w...@p...onet.pl> napisała:

> [...]
    Bo

> [...]
    > których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej
    korzystne
    > dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
    > § 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne
    > dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich
    > stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
    >
    > a ustawa o świadczeniach z ubezpieczenia społecznego stanowi, że:
    >
    > Art. 11. (8) 1. Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 2,
    > wynosi 80% wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru zasiłku

    Specjalnie nie wyrzynam.
    Nie widzę tui sprzeczności umowy z prawem pracy. Miesięczny zasiłek
    chorobowy w miesiącu, w którym chorujesz dostajesz w wysokości 80% a w
    nastepnym miesiącu zmienia Ci sie pensja...

  • 12. Data: 2002-10-18 08:51:33
    Od: "SławekM" <m...@p...USUN.onet.pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Dopóki będzie obowiązywało takie prawo, to bezrobocie nei zniknie.

    I tu się mylisz. Prawo pracy ma znikomy, jeżeli nie żaden wpływ na wielkość
    bezrobocia. Znacznie większy mają np. ponoszone przez pracodawców obciążenia
    podatkowe.
    Zadaniem prawa pracy jest taka regulacja stosunków pracodawca-pracownik, aby
    nie dopuścić do sytuacji, kiedy wygląda to jak prawo dżungli (albo jak w 18
    wieku). A fakt, że prawo pracy chroni interesy pracownika nieco bardziej niż
    pracodawcy wynika z tego, że pracownik stoi na mniej uprzywilejowanej
    pozycji w relacji z pracodawcą.
    Zauważ, że ostatnie nowelizacje kodeksu pracy nie doprowadziły do żadnych
    zmian w temacie bezrobocia.

    > Pracodwacy poważnie traktują pracownikó, jeżeli Ci są towarem ciężko
    > dostępnym.

    Właśnie. O tej dostępności decyduje przede wszystkim wielkość bezrobocia.

    > No i dobrze. A ja taką umowę podpiszę, albo nie, zależnie od mojej woli.

    Jeżeli jesteś niezastąpiony (podobno nie ma ludzi niezastąpionych), to
    możesz sobie wybierać czy podpiszesz czy nie. Albo żyjesz w dużym mieście,
    gdzie możesz sobie wybierać pracodawców (weź pod uwagę, że nie wszyscy
    mieszkają w Warszawie). Jeżeli masz np. na utrzymaniu dzieci i pozostajesz
    bez pracy dłuższy czas, to podpiszesz. A potem nieszczęśliwie skręcisz kark
    i będziesz patrzył, jak twoja rodzina zdycha z głodu. Bo kto przyjmie do
    pracy faceta ze skręconym karkiem? A pracodawca nie wypłaci ci
    chorobowego...
    Inna sprawa, że obowiązujące przepisy są bzdurne. Za chorobowe powinien
    zawsze płacić ZUS (gdyż w tym celu zbiera składki).

    pzdr.
    SławekM

  • 13. Data: 2002-10-18 09:09:32
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > chorobowy w miesiącu, w którym chorujesz dostajesz w wysokości 80% a w
    > nastepnym miesiącu zmienia Ci sie pensja...

    Jeżeli pracownik jest wynagradzany według czasowej formy wynagradzania
    (zakaładam że tak jest) to otrzymuje wynagrodzenie ustalone na podstawie stawki
    wynagrodzenia zasadniczego (czy jak tam zwał inaczej w umowie) i faktycznie
    przepracowanego czasu pracy, prawda ? (za dni nieprzepracowane wynagrodzenie
    urlopowe, zasiłek chorobowy lub inne.)
    Obniżenie stawki wynagrodzenia (co niewątpliwie następuje w tym przypadku w
    kolejnym miesiącu) wymaga wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy i
    zaproponowania nowych, a tu wchodzi odpowiednia procedura, prawda ?
    Oczywiście wynagrodzenie tego konkretnego pracownika może być tak skonstruowane
    (np. forma czasowo - premiowa), że wynagrodzenie zasadnicze stanowi 760 zł. a
    reszta to premia, nagroda czy jakieś inne składniki, o których nie wiemy. W tym
    przypadku oczywiście mogą w odpowiednich przepisach kreujących dany stosunek
    pracy być zawarte postanowienia pozbawiające pracownika tych składników w
    określonych sytuacjach np. w razie nie przepracownia iluś tam dni, czy z innych
    określonych przyczyn.
    Ja zakładam, że wynagrodzenie pracownika nie jest w ten sposób skonstruowane i
    dlatego twierdzę, że określenie w umowie o pracę otrzymywanego wynagrodzenia
    zasadniczego nie może być alternatywne ani jego wysokość nie może zależeć od
    ziszczenia się określonego warunku (choroby), a jego obniżenie wymaga
    wypowiedzenia.

    pozdrawiam,
    Paweł

  • 14. Data: 2002-10-18 09:21:36
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

    Kazda umowa (takze umowa o prace) MUSI byc zgodna z prawem wyzszego rzedu
    (Konstytucja, ustawy).
    A odnosnie tego przypadku, kazdy Sad Pracy wykaze Ci ze jest to niezgodne z
    Prawem Pracy. Pracownik moze chorowac ile tylko chce (po 9 miesiacach musi
    isc na jakas Komisje ktora orzeknie albo rente albo powrot do pracy). A od
    tego ile mu sie w tym czasie wyplaty nalezy sa stosowne przepisy.

    MarP.

  • 15. Data: 2002-10-18 10:24:00
    Od: "winetu" <P...@p...onet.pl>

    Znaczy sie jak Twój pracownik złamie nogę to wywalisz z roboty?
    Przestańcie wierzyć w bzdurną demagogię rządu, że jak się zmieni kodeks to
    spadnie bezrobocie. A to niby w jaki sposób powstaną nowe miejsca pracy? Tak
    jak juz napisał SławekM niech obniżą obciązenia to wtedy może więcej będą
    zatrudniać.

  • 16. Data: 2002-10-18 10:42:35
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    adresem <w...@p...onet.pl> napisała:

    > Jeżeli pracownik jest wynagradzany według czasowej formy wynagradzania
    > (zakaładam że tak jest)

    założenie pierwsze...
    nie wiemy, czy nie błędne...

> [...]
    nagroda
    > czy jakieś inne składniki, o których nie wiemy.

    No własnie... Nie wiemy. Przypuszczam, że skoro zostało zadane takie
    pytanie, to zadał je ktoś zatrudniony u sprytnego pracodawcy, który tak
    własnie skonstruował umowę i zatem nadal jestem przekonana, że jest ona
    zgodna z prawem i Sąd Pracy nie może nic tu obalic.

> [...]
    > nie może być alternatywne ani jego wysokość nie może zależeć od
    > ziszczenia się określonego warunku (choroby), a jego obniżenie wymaga

    No własnie - założenie drugie... Może tez błędne...
    Chyba jestes optymistą...

    Wiem dyscyplinarki tez nie można dac tak od reki, a jednak spotkałam się
    z zakładami, gdzie, żeby zejść z kosztów mnóstwo osób dostało
    dyscyplinarkę i niech sie sądzą, za jakieś 2 lata może im się uda...
    Pracodawca zapłaci odszkodowanie a i takjest do przodu... ;-(

  • 17. Data: 2002-10-18 12:15:34
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

> [...]

    > bezrobocia. Znacznie większy mają np. ponoszone przez pracodawców obciążenia

    No oczywiście. Na przykład w takiej Irlandii sprawdzono doświadczalnie.
    I to doświadczenie mówi, że się mylisz.

    > Inna sprawa, że obowiązujące przepisy są bzdurne. Za chorobowe powinien
    > zawsze płacić ZUS (gdyż w tym celu zbiera składki).
    No właśnie. Więc pracodawca nie powinien płacić.

    --
    ___________ (R)

  • 18. Data: 2002-10-18 12:16:25
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    winetu <P...@p...onet.pl> wrote:
    > Znaczy sie jak Twój pracownik złamie nogę to wywalisz z roboty?
    Znaczy, że jeśli się tak z nim umówię, to tak.

    > spadnie bezrobocie. A to niby w jaki sposób powstaną nowe miejsca pracy? Tak
    > jak juz napisał SławekM niech obniżą obciązenia to wtedy może więcej będą
    > zatrudniać.

    Kodeks pracy to jedno wielkie obciążenie.

    --
    ___________ (R)

  • 19. Data: 2002-10-18 12:37:38
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Adam Płaszczyca zamieszkała pod adresem
    <_...@i...pl> napisała:

    > Znaczy, że jeśli się tak z nim umówię, to tak.

    > Kodeks pracy to jedno wielkie obciążenie.

    Punkt widzenia zalezyu od punktu siedzenia. Pracodawca ma inne
    priorytety niż pracownik.
    Tatiana

  • 20. Data: 2002-10-18 12:54:38
    Od: w...@p...onet.pl

    > Więc chyba co do zasady jesteśmy zgodni.
    Pytanie dotyczyło obniżenia wynagrodzenia, a nie dotyczyło nie przyznania
    określonych jego składników. Myślę jednak że w tym przypadku zostało to
    utożsamione.
    pozdrwiam,
    Paweł.