PracaGrupypl.praca.dyskusje › Cala prawda o Polsce

  • 41. Data: 2003-08-15 20:01:45
    Temat: Re: Cala prawda o Polsce
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Dorotka wrote:
    > podstawowe

    To tlumaczyloby pare rzeczy.
    Moja rada - wez jakis podrecznik do ekonomii i go poczytaj.
    Jak juz to zrobisz mozemy pogadac.

  • 42. Data: 2003-08-15 20:03:35
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Chyba mylisz przyczyny ze skutkami.
    > Nie pisz "na tyle zliberalizowana" co "na tyle skorumpowana" i bedzie
    > latwiej.
    Nawet takie Stany Zjednoczone chronia swoj przemysl stalowy i rolnictwo?
    A postuluja liberalizacje handlu dla branz gdzie ktore maja bardzo silne -
    IT, HighTech, BioTech

    > Dlaczego to wszystko o czym piszesz jest mozliwe? Bo mamy duzo panstwa w
    > gospodarce - panstwa chcacego jak najwiecej kontrolowac. Za duzo urzednikow,
    > pozwolen, koncesji, zle prawo.
    Tak.

    > No i tutaj moge wymienic to co Ty piszesz.
    > Tylko zapytaj sie dlaczego?
    > Ja uwazam, ze jest to efektem tego, ze ogolnie Polacy zyja dalej mentalnie w
    > dawnym ustroju i uwazaja, ze to Panstwo powinno zapewnic prace, a w razie
    > czego opieke.
    Oczywiscie w firmach panstwowych kradna (kadra kierownicza) i
    jest niska wydajnosc. Ale takie firmy kooperujac miedzy soba na rynku krajowym
    zatrudniaja/ly dziesiatki tysiecy ludzi - dobry przyklad to przemysl stoczniowy.
    Prywatyzacja takiej np. TPSA ozn. ze przestaje sie ona zaopatrywac u krajowych
    dostawcow, a zaczyna u zagranicznych - i to nie dlatego, ze sa tansi lub lepsi
    ale dlatego ze inwestor ma podpisane umowy z tymi drugimi. Wiec ta prywatyzacja
    odbije sie zmniejszonymi zyskami firm-bylych kooperantow. Byc moze bankructwem. No
    i niezbedne sa redukcje. Oczywiscie zwalniani pracownicy dostaja wysokie odprawy
    (szczesciarze:), ale nie ma nowych inwestycji ktore by generowaly miejsca pracy w
    takiej liczbie by wchlonac chociaz czesc zwalnianych. I tak jest w wiekszosci
    przypadkow - sa redukcje - nie ma nowych miejsc pracy. Zobacz sprzedali warszawski
    STOEN - firme panstwowa, ktora przynosila zyski i dawala zatrudnienia - czyli
    idealny uklad dla panstwa - ma pieniadze i zatrudniownych (zadowolonych)
    pracownikow. Pewnie jest pakiet socjalny, dajacy gwarancje zatrudnienia przez 1-2
    lata pracownikom - po tym czasie czesc z nich zwolnia - dostana odprawy i nie
    znajda pracy. To nie jest scenariusz pesymistyczny - znam firmy, ktore zostaly
    sprzedane i zamkniete. Wiec prywatyzacja oznacza tak czy inaczej wieksze
    bezrobocie. Oczywiscie sa deklaracje inwestycji, ale jak przychodzi co do
    czego...

    > To skutkuje tym, ze wiekszosc jest przeciwko zamykaniu
    > nierentownych kopaln i za dotowaniem wszystkiego czego sie da (i glosno
    > krzyczy). Na to potrzeba masy kasy i masy urzednikow do "kontrolowania"
    > tego. Idzmy dalej opieka panstwa (renty, zasilki i co tam kto wymysli) jest
    > wymagana, ale kasy na to nie ma. No to mamy wysokie podatki, ktore zabijaja
    > mala, prywatna inicjatywe.
    Nie. Prywatna inicjatywe zabijaja zatory platnicze, metoda memorialowa naliczania
    podatkow, ZUS i brak dostepu do kredytu.

    > A przeciez to male firmy sa sercem kazdej
    > gospodarki bo daja najwieksze zatrudnienie.
    Nie. Tak jest np. we Wloszech ale w innych krajach nie.

> [...]
    > dział "opieka społeczna" - 14,6 mld zł, czyli ponad 10 proc. dochodów
    > budżetu państwa - znalazł się na drugim miejscu pod względem wydatków po
    > obowiązkowych ubezpieczeniach społecznych - 53,1 mld zł. Opieka społeczna
    > kosztuje podatnika więcej niż nauka, oświata i wychowanie, wymiar
    > sprawiedliwości i ochrona zdrowia razem wzięte. W rzeczywistości jednak -
    > jak wynika z naszych obliczeń - kosztuje podatników grubo ponad 50 mld zł.
    > Według różnych szacunków suma zasiłków wyłudzonych wynosi rocznie od 6 do 17
    To jest ogromne obciazenie budzetu, ale jednoczesnie gwarantuje odpowiednio wysoki
    poziom konsumpcji podstawowych dobr - tanie jedzenie, czynsz, swiatlo, gaz -
    jak sie to odetnie ci ludzie nie beda mieli srodkow do zycia - a w wiekszosci nie
    znajda pracy ani innych zrodel dochodow - zaklady energetyczne, gazowe,
    spoldzielnie beda mialy straty z tyt. niezaplaconych rachunkow - ludzie straca
    mieszkania i wyladuja pod mostem. Firmy produkujace te tania artykuly tez odczuja
    spadek popytu - spadnie ich zysk - beda musialy albo redukowac koszy (zwolnienia),
    albo podniesc ceny. Zobacz jak to jest zrobione w Niemczech - bezrobotny to
    jednoczesnie konsument - wydaje duzo bo dostaje (relatywnie) malo - a to ciagnie
    konsumpcje->produkcje krajowa na pewnym poziomie.

    > http://polityka.onet.pl/162,1082749,1,RA,artykul.htm
    > Zapamietaj te liczby i zobacz tutaj:
    > http://www.mf.gov.pl/_files_/budzet_panstwa/ustawy_b
    udzetowe/u3.pdf
    > Jak ci sie nie chce - prognozowany dochod na ten rok to 154 mld zlotych.
    > Wiesz jaki mamy deficyt budzetowy w tym roku? Albo planowany na rok
    > nastepny? A kojarzysz inne staly wydatki na budzetowke i takie tam?
    > Juz wiesz do czego daze? Do przyczyn takiego stanu naszej gospodarki.
    > Kto glosuje na partie, ktore obiecuja, ze znajda latwy sposob na wyrwanie
    > nas z zapasci? Kto sie pochyla nad biednymi i twierdzi, ze oni sa
    > najwazniejsi i nie moze sie im w zadnym wypadku pogorszyc, twierdzac
    > jednoczesnie, ze obnizy podatki? Ja sie pytam jak obnizy jesli ma sztywne
> [...]
    Czy mozna konia oduczyc jesc? Rozumiesz? Patrz powyzej - panstwo i tak poniesie
    koszty nawet jak zlikwiduje swiadczenia socjalne dla najubozyszych - i to w roznej
    formie, czesc odlozona w czasie. Rzecz w tym by uzaleznic wysokosc tych swiadczen
    od rzeczywistej sytuacji materialnej.

    > Komu daje po dupie? MALYM przedsiebiorstwom, ktore zapewniaja najwiecej
    > miejsc pracy.
    To jest temat na osobna dyskusje - generalnie male firmy to nie jest nic dobrego
    dla gospodarki z wyjatkami.
    > Duze firmy stac na dobrych doradcow i prawnikow. Podatki placa
    > gdzie indziej.
    > Jednym slowem - trzeba znalezc partie, ktora zlikwidowalaby to co sie
    > dzieje.
    Szczerze - przeciez to wszystko sa zlodzieje - z lewa, z prawa, z centrum - do
    polityki ida tylko tacy - masz wybor miedzy zlodzjem a zlodziejem. Nikt nie
    zlikwiduje przerostow administracji i jej kosztow, nikt nie zlikwiduje intratnych
    kontraktow dla wybranych firm - przeciez to jest zrodlo dochodow politykow.

    --
    "The biggest cause of trouble in the world today is that the stupid people are so
    sure about things and the intelligent folks are so full of doubts." - Bertrand

  • 43. Data: 2003-08-15 20:08:00
    Od: "Dieter" <t...@p...onet.pl>

    Kolego studencie.

    Aby placic podatki trzeba miec z czego to po pierwsze.

    Placic nie ma z czego bo ludzie nie maja pracy.

    Nie maja pracy bo nie ma gdzie pracowac.

    Nie ma gdzie pracowac bo madrale twojego pokroju rozkradly za lapowki czyt.
    kupili za 10% wartosci firmy i wypierdolili ludzi na bruk odsprzedajac ta
    firme za kwote powiedzmy 5 razy wieksza oglaszajac przy tym upadlosc firmy.

    Takze nie pierdol mi tu studenciku, ze masz pojecie o ekonomii bo chyba sam
    Grzesiu Kolodko cie nauczal i teraz widac tego efekty.

    Poczytaj sobie lepiej Super Express bo masz za malo synaps w twojej pale
    zeby pouczac innych.

    Dieter

  • 44. Data: 2003-08-15 20:20:26
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Z wysokich obciazen podatkowych i kosztow pracy. Oprocz tego zbyt duzo
    > panstwa w gospodarce.
    Kapitalne - to jak to sie ma np. do takiej Finlandii? Prawda ze tam wszycy z
    glodu zdychaja i gospodarka ledwo zipie?

    > To zas jest efektem zbyt duzych wydatkow (marnotrawionych) na socjal.
    > To tak pokrotce.
    > BTW Powiedz mi jakie masz wyksztalcenie?
    Znowu - polemika niskich lotow - brak argumentow, atakujemy rozmowce - jak dla
    mnie dno.

  • 45. Data: 2003-08-15 20:25:58
    Od: "Dieter" <t...@p...onet.pl>

    Owszem masz sporo racji ale to nie tak, ze ludzie znalezli sposob na zycie
    siedzac na rentach i bezrobociu. Taki jest rynek pracy. Od razu widac, ze
    dawno nie szukales pracy i zapewne bierzesz kase na jednej z uczelni i
    dobrze ci sie gada. Postaw sie na miejscu goscia, ktory ma 50 lat, wylatuje
    z pracy i ma trojke dzieci. Pracy nie ma, pokapuj to w koncu.

    Dieter

  • 46. Data: 2003-08-15 20:26:41
    Od: "Dieter" <t...@p...onet.pl>

    Wniosek.

    Tyrajmy w Polsce dalej za 200 Euro.

    Zenadziarz z Ciebie

  • 47. Data: 2003-08-15 20:30:16
    Od: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dorotka" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Dlatego wlasnie, ze kolesie na gorze mysla tak jak ty to taki tlok na tym
    > forum. Podobnie mozna mowic: po co nam polskie firmy skoro wolimy nie miec
    > monopolu. Kazdy kraj dba o to, zeby w jego kraju sie produkowalo a nie
    > kupowalo od innych gotowe rzeczy.
    >
    > A..chinskich rzeczy tak a propos jest bardzo duzo, trafiles w dyche.

    Droga Dorotko,
    Po pierwsze: cytuj chociaż adres osoby której wypowiedź komentujesz.To
    ułatwia dyskusję.
    Po drugie: w przypadku produktów w których wytworzeniu dużą rolę odgrywają
    koszty pensji pracownika, należy się spodziewać, że produkcja zostanie
    przeniesiona na Daleki Wschód. Tam robotnik szyjący 10000 par dżinsów
    miesięcznie kosztuje 25$ - 50. W Polsce 400 - 500$. Różnica znaczna, prawda?
    Po trzecie: nie bawi mnie dyskusja z osobami, które twierdzą, że świat chce
    zrobić z Polski tylko rynek zbytu. Znając życie, to nie pomylę się, jak
    powiem, że Mercedes albo BMW wolałby sprzedawać w Polsce 50 tys swoich
    samochodów zamiast 5 tys.Do tego potrzebna jest sprawnie funkcjonująca
    gospodarka. Ale nikt za nas tego nie zrobi. Bruksela nie wyda NATO rozkazu,
    aby przywróciło porządek w Polsce.
    Po czwarte: przestało mnie już bawić słuchanie moich rodaków zwalających
    winę na Żydów, masonów, UE, Niemców, cyklistów,UFO i inne klęski żywiołowe.
    Jak się coś nie podoba to należy dążyć do tego aby to zmienić. Wszyscy plują
    na TPSA a nie widziałem masowych demonstracji wściekłych konsumentów,
    żądających demonopolizacji tego rynku.

    --
    pozdrawiam
    Jarosław Wiechecki

  • 48. Data: 2003-08-15 20:32:26
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > To tlumaczyloby pare rzeczy.
    > Moja rada - wez jakis podrecznik do ekonomii i go poczytaj.
    Wiesz to jest dosc obrazliwa uwaga - jeden z najlepszych ekonomistow jakich znam
    jest z wyksztalcenia fizykiem - znam natomiast co najmniej kliku ekonomistow z
    dyplomami ktorzy reprezentuja ekonomiczne "dno".

  • 49. Data: 2003-08-15 20:40:42
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Dorotka" <d...@w...pl> writes:

    > Ej stary VG GOLF IV to chyba nie jest auto dostawcze. Produkowac to nie
    > znaczy skladac. Bylam w supermarkecie, faktycznie 95% produktow jest
    > niepolskie. Zyski z BP i Shella chyba nie zostaja w Polsce skoro to firmy

    to skad sie biora te tlumy prywatnych dostawcow, POLSKICH,
    protestujacych przeciwko zdzierczym i nieuczciwym praktykom
    supermarketow, jesli chodzi o zawieranie umow, platnosci i
    wywiazywanie sie z nich?

    w zasadzie prawie cala zywnosc i chemia jest produkowana w Polsce,
    tylko ze jak juz ktos zauwazyl, pod obca marka albo wlasna
    supermarketu.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 50. Data: 2003-08-15 21:00:04
    Od: "Da:-\)Za" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Dieter" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tyrajmy w Polsce dalej za 200 Euro.

    A mnie sie w Polsce zyje bardzo dobrze i nie narzekam ;P

    --
    Pozdro
    Da:-)Za
    GG#2164759