PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przykładowe zarobki górników

  • 121. Data: 2003-08-08 10:35:50
    Temat: Re: Przykładowe zarobki górników
    Od: "babla" <n...@s...pl>

    Proszę mi powiedzieć szanowny Leszku, jaka jest różnica pomiędzy głodnym i
    spragnionym gotówki wygolonym karkiem z baseball'em sprzedającym "cegiełki",
    a górnikiem który żąda kasy za swoją ciężką pracę wybierającym się z kilofem
    "posejmikować"? A praca webdesigner'a czy programisty jest mniej
    odpowiedzialna i lżejsza? Jesli nikt nie potrzebował "wykształconych"
    pegeerowców, to uczciwym jest to, że nikt nie potrzebuje tylu
    wykwalifikowanych górników. Twierdzenie, że tak skomplikowanym tworem jak
    państwo da się sterować ręcznie, jest tak samo idiotyczne, jak twierdzenie,
    że ręcznie mozna sterować statkiem kosmicznym. Czy uczciwość można naginać
    jak się chce? Oczywiście! Przecież ważniejsze jest "zadowolenie społeczne" a
    to, że od środka wszystko gnije, a nasza gospodarka przypomina koszący lot
    kamikaze to "mały miki", prawda?

    Z werzchu lukier, a w środku gówno. I tak ma zostać!

    --
    pozdrawiam...
    Andrzej Wąsik

  • 122. Data: 2003-08-08 11:44:49
    Temat: Re: Re: Re: Przykładowe zarobki górników
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) napisał(a):

    > przekladajac na nasze: jesli nie widzisz absurdalnosci swojego
    > powyzszego zdania " z tym ograniczeniem
    > kosztów jest tak, że same się nie ograniczą - trzeba zainwestować i to
    > dużo. " to ja nie mam juz nic do dodania.
    >
    > tylko smiac mi sie chce, po prostu.

    Mi się również chce śmiać, ale podejmę ostatnią próbę: Tłumaczę
    łopatologicznie.

    1. Jest maszyna (na przykład ściana górnicza), która do obsługi potrzebuje
    10 ludzi - jej eksploatacja jest droga, analiza pokazuje, że przyczyną są
    nadmierne koszty osobowe
    2. Nie można tak po prostu wywalić 5 ludzi, gdyż parametry techniczne tej
    maszyny wymagają, że musi być 10 i koniec kropka. Jest to stara maszyna:
    jeden kręci kółkiem, drugi popycha drążek, trzecie sypie łopatą itp itd.
    3. Masz wyjścia, żeby ograniczyć zatrudnienie i koszty
    3.1. Możesz kupić nową maszynę, wymagającą do obsługi 5 lub 0 ludzi
    3.2. Możesz zmodernizować starą maszynę, żeby wymagała mniej ludzi
    3.3. Mozesz ... coś innego
    4. W każdym wariancie 3.1 - 3.n ponosisz koszty, gdyż nic nie ma za darmo.
    5. Jeśli nie poniesiesz żadnych kosztów, to w dalszym ciągu zatrudniasz 10
    ludzi i kosztuje tyle samo.
    6. Jest to klasyczna inwestycja - inwestujesz pieniądze i dostajesz zwrot w
    postaci mniejszych kosztów eksplatacji.

    Więc chyba uzsadniłem stwierdzenie: 1. "koszty się same nie ograniczą"
    2. "aby ograniczyć koszty, trzeba zainwestować, i to dużo". Takie działania
    w skali dużego przedsiębiorstwa (na przykłąd kopalni) mogą być duże - czy
    jest ponosić - kwesta rachunku ekonomicznego.

    Czy uzasadniłem dostatecznie ?

    Jeśli masz inne zdanie lub widzisz jakiś błąd w moim rozumownia, to napisz,
    chętnie przeczytam.

    Jeśli masz napisać kolejny pusty i pogardliwy komentarz to sobie daruj.

  • 123. Data: 2003-08-08 11:54:51
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    r...@r...pl napisał(a):

    > :-))))
    > wlasnie.

    > no jak bedzie tylko jedna kopalnia i tylko jedna elektrownia i najlepiej
    jeszcz
    > beda stanowic jeden organizm gospodarczy - to nikt.
    > Ale to juz przechodzilismy przez 40 lat i wiesz co? zbankrutowalo.
    > mimo ze bylo takie doskonale.

    Nic nie rozumiem. To sugerujesz, że trzeba zamknąc tę kopalnię i eletrownię
    (dającą około 15-20 % krajowej energii) czy jak ? Możesz sformułowac jakiś
    logiczny wniosek ?

  • 124. Data: 2003-08-08 12:08:31
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    gromax <g...@g...pl> napisał(a):

    > Czytam co wycinam. To ty nie potrafisz zrozumieć co przekazuję w dyskusji.
    > twojej strony dyskusja jest jałowa bo poza pieniactwem nie wnosi nic. To co
    > wypowiadam na formu mam nadzieję że tobie i kupie innych pozwoli zrozumieć
    > że górnik nie jest świętą krową, jest takim samym człowiekiem jak każdy in
    inny

    A gdzie ja napisałem, że górnik jest świętą krową. Usiłuję tylko
    wytłumaczyć, że górnictwo w Polsce nie jest wyłącznie producentem kosztów,
    gdyż wszyscy myślą, że prąd to Zeus zsyła.

    > Czyli przyznajesz rację, że wszyscy płacimy na cos co jest nierentowne,
    > nieopłacalne i powinno tego nie być.

    Bez wątpienia tak, tylko pytanie jak ten problem rozwiązać. Tymczasem
    zdecydowana większość dyskutantów poza biadoleniem, że bezwstydni górnicy
    obżerają nas wszystkich nie potrafi sformułować żadnego logicznego postulatu.

    > To jest potrzebne. Pozostaje kwestia ceny. I rentowności zakładów pracy
    > zwanych kopalniami

    No i jaki jest wniosek z tych kwestii i przemyśleń.

    > to całe życie mam zarabiać na górnika i niewydolność osób które zarządzają
    > tym przemyslem?

    Ale w takim razie jaka jest twoja propozycja. Ja już takiego biadolenia
    nsłuchałem (naczytałem) się w duzych ilościach.

    > mam pretensje do ciebie, ze z taką głupią zaciekłością bronisz czegoś co
    > mieć miejsca nie powinno i do górnika, który pozwala na to że w rezultacie
    > nie płaci mu firma tylko państwo, bo jego zakład pracy nie potrafi na
    siebie
    > zarobić

    Przeciez to co piszesz jest nielogiczne - "górnik pozwala na to, żeby mu
    płaciło państwo a nie firma" - to ma oznaczać, że górnik ma nie drążyć
    węgla, tylko ma na coś nie pozwalać, czy jak ? Co masz dokładnie na myśli.
    Sformułuj coś logicznego.

  • 125. Data: 2003-08-08 12:11:15
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Krzysiek\(?\) <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zaglebie walbrzyskie, tam tez wszystkim powiedziano idzcie do domu juz was
    > nie potrzebujemy, dlaczego we Wroclawiu w krotkim czasie planuje sie
    > likwidacje okolo 8.000 tysiecy miejsc pracy w szpitalach (ostrozne
    szacunki)
    > i beda to zwolnienia prawie jednoczesne, tym ludziom tez sie mowi "nikt was
    > nie potrzebuje", wiec nagle musze sie martwic gornikami??? Widocznie tak bo
    > pielegniarki mozna spalowac (fakt taki mial miesce we wroclawiu) a gornikow
    > nie bo sie obraza. To chyba jakies nieporozumienie.

    Ale co mają wspólnego szpitale z kopalniami. Dlaczego górnicy mają być winni
    że się zwalnia pielęgniarki. Przecież to jakiś groch z kapustą.

  • 126. Data: 2003-08-08 12:14:59
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    babla <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > kamikaze to "mały miki", prawda?
    >
    > Z werzchu lukier, a w środku gówno. I tak ma zostać!

    Przeczytałem to co napisałeś, ale co ma z tego wynikać.

    Poza tym widzisz jakieś fantomy - skąd wytrzasnąłeś cytuję:

  • 127. Data: 2003-08-08 12:22:41
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    r...@r...pl napisał(a):

    > Ty sie zajac nie smiej, bo wlasnie tak jest.
    > Kopalnia jest winna roznym instytucjom (ZUS, USK, PFRON, FP, FGSP) 14 mld.
    > Od jutra juz nie jest. ZADNE pieniadze nie wplywaja na konta tych
    instytucji,
    > ale kopalnia przestaje byc winna. To jest wlasnie umorzenie dlugu.
    >
    > pokrycie dlugu polega zas na tym, ze ktos jest komus winny 14 mld.
    > przychodzi bogaty wojek i WPLACA 14 mld wierzycielowi.
    > dluznik przestaje byc winny. Dlug zostal pokryty (a nie umorzony).
    >
    > pozdrawiam

    Ok, przepraszam za złośliwe uwagi pod twoim adresem z tym związane. Zresztą
    te długi wynoszą nie 14, a 20 mld złotych. Poza tym, to nie jest tak, że
    jednego dnia znikają wszystkie długi - warunkiem umorzenia jest program
    restrukturyzacyjny, jest to dość skomplikowana procedura. Nie dotyczy
    likwidowanych kopaln - pewnie z majątku pokrywa się zadłużenie. Generalnie
    rzecz biorąć trudno wyobrazić sobie, żeby kopalnie kiedyś spłaciły te długi.
    Zaś fakt istnienia takiego długu właściwie blokuje jakiekolwiek manewry.

  • 128. Data: 2003-08-08 14:07:07
    Od: r...@r...pl

> [...]
    > Zaś fakt istnienia takiego długu właściwie blokuje jakiekolwiek manewry.

    i to jest powod, zeby zglosci upadlosc.
    w restrukturyzacje zierzylem pare restrukturyzacji temu ;-)

    pozdrawiam

    romekk

  • 129. Data: 2003-08-08 15:39:40
    Od: "Krzysiek\(?\)" <k...@p...onet.pl>

    > Ale co mają wspólnego szpitale z kopalniami. Dlaczego górnicy mają być
    winni
    > że się zwalnia pielęgniarki. Przecież to jakiś groch z kapustą.

    Witam
    Wytłumacze prosciej - jest to przyklad, ze z innymi dziedzinami mozna robic
    to czego nie robi sie z gornikami, takie porownanie.

    Pozdrawiam Krzysiek(?)

  • 130. Data: 2003-08-08 16:38:24
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    r...@r...pl napisał(a):

> [...]
    jest
    > okreslony.
    > wydatki budzetu inteesujace mnie:
    > - podwyzka dla pielegniarek: 0
    > - restrukturyzacja gornictwa: 2 mld. rocznie
    > (licze _tylko_ doplaty bezposrednie a nie umorzenia)
    >
    > drugi wariant na Twoja modle:
    > gornicy na zielona trawke (150,000). Ani jeden nie znajduje roboty.
    > wszyscy ida na zasilek.
    > zasilek to dzis okolo 7000 rocznie.
    > 150tys gornikiow * 7tys rocznie = 1050 mln PLN. czyli 1 miliard.
    > no to drugi miliard nam zostaje - na pielegniarki.

    W Polsce jest około 220 tysięcy pielęgniarek, więc na głowę wypada około
    500 złotych brutto, zaś na rękę mniej.

    Drogi Romku.
    Spróbujmy rozwinąć tę myśl.
    Jak wiesz, pracodawcą pielęgniarek jest szpital, zaś szpital jest zasilany
    poprzez Kasy Chorych (czy jak to się teraz zwie) ze składki zdrowotnej, a
    nie z budżetu. Czyli metodą na podniesienie płac pielęgniarek (tak, aby nie
    zabrać pieniędzy komuś innemu) jest podniesienie składki zdrowotnej. Żeby
    wypłacić pielęgniarkom z budżetu, trzeba by w ustawie budżetowej na kolejny
    rok przewidzieć pozycję "dodatki do pensji dla pielęgniarek" w wysokości 1
    mld złotych. Zgadza się ? Ponieważ mamy na to środki ze skasowanych dotacji
    dla górnictwa, to nie powoduje to powiększenia deficytu.

    Czyli pensja pielęgniarek składałaby się z dwóch części - częsci wypłacanej
    w z budżetu (500 złotych brutto) + pensja wypłacana ze szpitala (jak do tej
    pory).

    Tylko coś takiego ma jakiś sens ?

    Załóżmy, że jakiś mądry szpital poszedł po rozum do głowy i postanowił
    dobrym pielęgniarkom, chwalonym przez pacjentów (więc przysparzającym
    klientów-pacjentów szpitalowi) dać podwyżkę i zarabiają teraz 2500 tysiąca
    złotych. Czy takim pielęgniarkom przysługuje dodatek z budżetu - z jednej
    strony tak, bo niby dlaczego dobre pielęgniarki mają być karane, ale z
    drugiej strony ...

    Pielęgniarka jest na bezrobociu - czy ma dostawać dodatek z budżetu - z
    jednej strony tak (przecież są środki na to przewidziane), a z drugiej
    strony dlaczego jeden bezrobotny dostaje ekstra kasę, a drugi nie dostaje.

    Poza tym, że czy jest generalny sens płacić wszystkim to samo po równo. Może
    lepiej te środki wykorzystać mądrzej - zamiast dawac rybę dać wędkę.
    Pielęgniarkom umożliwić podniesienie kwalifikacji, naukę języka, rozpoczęcie
    działalności na własny rachunek, przekwalifikowanie się (jest przecież
    nadmiar pielęgniarek), specjalizację (na przykład w miarę starzenia się
    społeczeństwa będą potrzebne pielęgniarki do obsługi ludzi w podeszłym
    wieku) itp itd. Może zamiast przejadać pieniądze, lepiej zainwestować ?

    Poza tym, dlaczego wypłacać ekstra kasę pielęgniarkom, a nie nauczycielom,
    lekarzom, policjantom, zołnierzom, strażakom itp itd - wszystkim ludziom,
    którzy wykonują użyteczną pracę w sektorze publicznym i mało zarabiają.

    Czy w dalszym ciągu jesteś przekonany, że zabierając górnikow i
    przeznaczając na coś innego rozwiązujesz jakikolwiek problem ?

    Czy mam ciągnąć dalej, kontynuujesz dyskusję ?

> [...]
    > Ponadto: mniej kopalni = mniej wypadkow, rencistow, mniehsze wydatki
    > slozby zdrowia (czyli budzetu) na leczenie/rehabilitacje/leki/sprzet
    > rehabilitacyjny,
    > Ponadto, nie zaplacilbym im zasilku, tylko dal ciute wiecej
    > i zagonil do robot publicznych - zeby Slask yl ladniejszy,
    > zadrzewiony, zdrowszy. Znowu oszczedzam na wydatkach na leki,
    > rehabilitacje itd - bardzo perspektywicznie.
    >
    > Urynkowione dobre kopalnie generuja zyski - placa coraz wiecej gornikom,
    > PLACA PODATKI - czyli coraz wiecej tej kasy dla pielegniarek...
    >
    > Slowem widze zyski na krotka i na dluga mete.

    Drogi Romku - popełniasz elementarny błąd.

    Mianowicie rozumujesz:
    1. Dopłacamy do górnictwa 2 milardy złotych rocznie.
    2. Likwidujemy górnictwo, nie dopłacamy, czyli mamy wolne 2 milardy złotych.

    Jest to rozumowanie błędne, gdyż górnictwo nie jest wyłącznie producentem
    kosztów, coś tam jeszcze robi, mam nadzieję, że wykonałeś test o którym
    pisałem w innmy poście. W wyniku likwidacji górnictwa będziesz miał dziurę w
    budżecie, a nie nadwyżkę:

    1. W roku 2000 wartość sprzedaży górnictwa wyniosła 13 milardów złotych.
    2. Płace netto 4.5 miliarda złotych - częśc wraca do budżetu w postaci
    podatku vat od zakupów, część przecież pobudza funkcjonowanie handlu, usług,
    rolnictwa,budownictwa itp itd - od tego też częśc wraca do budżetu w postaci
    vatu i podatku dochodwego.
    3. około 6 miliardów wraca do budżetu (szeroko rozumianego) bezpośrednio:
    ZUS, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek VAT od sprzedaży, podatek
    lokalny, różne składki i fundusze.
    4. Około 2 miliardów wydano na inwestycje i zakup energii - też część wraca
    do budżetu w postaci: podatku vat, podatku dochodowego, składek, funduszy
    itp itd.
    5. Reszta poszła na eksport (nieopłacalny). Ale ten nieopłacalny ekport też
    generuje wpływy dla PKP (800 milionów złotych), przychody bezpośrednie
    (około 150 milionów złotych), przychody portów, ubezpieczycieli, biur itp
    itd. Częśc z tego też wraca do budżetu z tytułu róznych podatków i opłat.

    Więc można założyć, że z tego nieopłacalnego górnictwa wróciło do budżetu
    coś około 7-8 milardów złotych.
    Zaś dotacja wynosi 2 milardy.
    W dalszy ciągu jesteś przekonany, że w wyniku likwidacji górnictwa budżet
    dostanie kopa ?

    Co do pozostałych twoich uwag - mogę też dopisać komentarz. Czy chcesz
    kontynuwać dyskusję ?

    Np.
    1) Nikt nie kupi deficytowych i zadłużonych kopalń - aby kopalnie sprzedać,
    trzeba je najpierw przygotowac do sprzedaży - ponieść koszty.
    2) Kopalnię musisz albo zlikwidować, albo natychmiast sprzedać - nie można
    kopalni zamknąć na kłódkę i po roku zdjąć kłódkę. Taka kopalnia wymaga
    ciągłej obsługi, nadzoru i konserwacji urządzeń. Niezależnie od tego, czy
    kopalnia wydobywa węgiel, czy nie - kosztuje tyle samo.
    3) Likwidacja kopalni - około 50-100 milionów złotych, pomnóż przez 50-60
    kopalń.
    4) Górnikom musisz wypłacić odprawy - policz.
    5) Straci pracę nie 150 tysięcy, ale dużo więcej. Prawdopodobnie z samego
    górnictwa żyje drugie tyle ludzi: producenci maszyn górniczych, biura
    projektowe, trzy wyższe uczelnie, miejsca pracy w PKP, żegludze, w portach,
    różni dostawcy usług i urządzeń. Policz koszty.
    5) Jeśli chcesz mieć prąd i zlikwidujesz kopalnie, to będziesz musiał
    importować węgiel. Koszt importu węgla z dowozem, to około 200-250 złotych
    za tonę. W tej chwili ceny regulowane wynoszą 120-140 złotych za tonę. Jeśli
    przemnożysz przez roczne zużycie dla energetyki (50- 60 milionów ton), to
    otrzymujesz okrągłą kwote ... Pamiętaj - że z tej kwoty nic nie wraca do
    budżetu Polski - zarabia eksporter węgla i pośrednik.

    > pozdrawiam

    Pozdrawiam również.