PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prawa do stworzenia programu komp.?

  • 1. Data: 2002-11-11 15:05:02
    Temat: Prawa do stworzenia programu komp.?
    Od: jabbar <j...@o...pl>

    Witam,

    Nurtuje mnie pewien problem.
    Pracowalem 1,5 roku w firmie jako programista baz danych (zwykla umowa
    o prace). Od szefa otrzymywalem tylko polecenia co ma sie znalezc w
    programie, do mnie nalezalo stworzenie aplikacji, interfejsu
    uzytkownika (GUI), struktury bazy itp. Przez ten czas wyrobilem sobie
    jakies moje specyficzne rozwiazania (GUI), ktore, jako uniwersalne,
    moga byc uzyte w wielu aplikacjach. Wersje pierwsza programu
    sprzedalismy (firma), jak to zwykle bywa okazalo sie, ze wymaga
    poprawek. W momencie gdy 75% nowej wersji bylo gotowe, zostalem
    zwolniony. Od tego czasu minal ponad rok, wiem, ze firma nic nie robi z
    projektem, a dotychczasowi klienci bardzo chcieliby, abym napisal im
    nowa wersje.

    I teraz pytanie:
    Czy wykorzystujac inne narzedzie (C++ Builder) moge stworzyc cos na
    wzor poprzedniego projektu (byl wykonywany w Delphi). Aha, poprzednio
    projekt byl oparty na bazie Paradox, teraz mam zamiar robic w
    klient/serwer (cos sie nauczylem od tego czasu). Czy firma moze mi cos
    zarzucic? Przeciez kazdy moze zaczerpnac rozwiazania z GUI tego
    projektu, a i strukture bazy moze miec podobna? Oczywiscie sam kod
    zrodlowy nie bedzie identyczny, bo jakies nowe rozwiazania zdazylem
    opracowac przez ten czas, a i jezyk programowania inny. Uwaga jest
    taka, ze firma zakupila licencje na Delphi na swojego pracownika (na
    osobe fizyczna bylo taniej), wywalila go z roboty, ale zapomniala
    odkupic od niego licencje (szanse na odkupienie jej teraz sa, ale male).

    Czy w takim przypadku moge sie brac za tworzenie podobnej aplikacji?

    Pozdrawiam,
    Rafal

  • 2. Data: 2002-11-11 16:03:11
    Temat: Re: Prawa do stworzenia programu komp.?
    Od: "news" <a...@S...GDZIE.INDZIEJ.wp.pl>

> [...]
    > osobe fizyczna bylo taniej), wywalila go z roboty, ale zapomniala
    > odkupic od niego licencje (szanse na odkupienie jej teraz sa, ale male).

    z tego co opisales to kod, ktory stworzyles pracujac w firmie _jest_ juz
    wlasnoscia firmy (ma zrodla, nie ? zawsze moze to byc dowod),
    i jako taki, nie moze byc powielielony (w calosci czy tez fragmentach)
    w innej apliacji. tak wyglada to formalnie. to co firma robi z aplikacja niestety
    nie ma wiekszego wplywu na status kodu.

    > Czy w takim przypadku moge sie brac za tworzenie podobnej aplikacji?

    mozesz, ale:
    jesli przezucisz algorytmy do buldiera, bez wiekszych modifikacji funkcjonalnych,
    formalnie mozesz miec potem klopoty. mozesz, jesli firma poczuje sie zagrozona
    i pojdzie z tym do sadu. wtedy zbiegna sie eksperci, by grzebac sie twoim kodzie
    i porownywac. ze swojej strony moge ci doradzic, zmieniac lub modifikowac co
    tylko mozesz np. kolejnosc pol w bazie, nazwy klas, metod, stalych, zmiennych, itd.
    itd.
    z oczywistych wzgledow wszystkiego zmienic sie nie da,
    ale twoje wypracowane usprawnienia powiiny 'polimorfizowac'.
    to wystarczy. nie zapomnij o interfejsie, komunikatach i aliasach na BDE (jesli nie
    wczytujesz bazy na sztywno).

    koduj od nowa, aplikacja napewno bedzie b. funkcjonalna, elastyczna, itd. :)

    pozdrawiam,
    aszek26

  • 3. Data: 2002-11-11 19:29:21
    Od: "..:: MaGuArD ::.." <m...@o...pl>

    Użytkownik "news" <a...@S...GDZIE.INDZIEJ.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kodzie
    > i porownywac. ze swojej strony moge ci doradzic, zmieniac lub modifikowac
    Po co? Aplikacja jest wlasnoscia firmy, ale on jest jej autorem, moze
    swobodnie skopiowac kod zrodlowy i skompilowac go od nowa pod inna nazwa.
    Jesli masz dowod na to, iz tamta aplikacje ty pisales, mozesz to robic bez
    problemu. Twoja poprzednia firma ma prawo do aplikacji, ale swoiste
    rozwiazania uzyte do przepisania algorytmu logicznego programu na "jezyk
    komputera" naleza do Ciebie. Nie mozliwe bowiem jest zmienienie sposobu
    programowania ot tak sobie, kod kazdego z nas jest inny, kazdy z nas
    napisalby to samo na wiele roznych sposobow. Nie watpie w to, iz po
    przeanalizowaniu kilku kodow zrodlowych twoich programow bez trudu
    rozpoznalbym twoje dzielo wsrod wielu innych.

    -=/\V\\aGu/\\rD=- ^ ^
    ______oOOo____00___oOOo___ Wszystko co powiesz
    e-mail: m...@o...pl gg: 384683 może zostać i zostanie użyte
    tel./sms: +48(0)604-617-310 przeciwko Tobie!!!

    ps. sam zrobilem to i nawet probowano ciagac mnie po sadach, moj prawnik
    jednak skutecznie zniechecil moich bylych pracodawcow do tego.

  • 4. Data: 2002-11-11 21:05:35
    Od: b...@o...pl

> [...]
    > Jesli masz dowod na to, iz tamta aplikacje ty pisales, mozesz to robic bez

    Nieprawda. Jeśli aplikacja została napisana w pracy, wszelkie prawa autorskie
    należą do firmy. Programista nie ma do niej ŻADNYCH praw. Inna sprawa,
    że sprawiedliwość w Polsce chodzi różnymi drogami i zdolny prawnik
    może wygrać wszystko.

    pozdrawiam,
    biocyb

  • 5. Data: 2002-11-11 23:50:08
    Od: "cisowa" <c...@w...pl>

    A może napiszesz jak brzmi umowa między Tobą a firmą, wtedy być może więcej
    się wyjaśni.

  • 6. Data: 2002-11-12 03:38:56
    Od: Robi <r...@p...onet.pl>

    b...@o...pl wrote:

    Witam!

    [ciach]
> [...]
    > sprawa, że sprawiedliwość w Polsce chodzi różnymi drogami i zdolny prawnik
    [ciach]

    Prawa autorskie są niezbywalne.

    Prawa majątkowe to i owszem i o to tu chodzi.
    Firma w pełni dysponuje kodem.

    [ciach]
    > pozdrawiam,
    > biocyb
    [ciach]

    Pozdrawiam
    ____
    Robi

  • 7. Data: 2002-11-12 09:24:23
    Od: "Arek" <s...@w...pl>

    o ile mie wiadomo, to prawa autorskie są są rzeczywiscei niezbywalne, ale
    też kwestai tego,
    nie wiem, czy w swietle prawa prawa te nie są wlasnoscia firmy.
    Oczywiscie mozesz mowic, ze wszystko Ty napisales, ale przeciez bez tej
    firmy, jej kontaktow
    i klienta i jak powiedziales, wskazowek funkcjonalnych od szefa, nigdy bys
    nie poznal
    potrzeb klienta i nie napisal tej aplikacji.
    Inna sprawa, ze prawo w Polsce jest takie, ze chyab nikt sie nie bedzei
    bawil w to.
    Jeszcze jest forma porozumienia z pracodawca. Jesli miales umowe, w ktorej
    np. podpisales
    przekazanie prawa autorskich to jest tym gorzej. Najwazjesze jednak, czy
    mogą znalezc
    fragmenty kodu te same. Drugą sprawa pozostaje to, ze jest cos takiego jak
    nieuczciwa konkurencja:
    pracowales w tej firmie, poznales kontakty do klientow i wychodzac z pracy
    chcesz tych klientow przejac.
    Firma moze Cie podac do sadu za nieuczciwa konkurencje itp. Jest cos nawet w
    prawie takiego o dobrych
    obyczajach;-) Smiesznie brzmi, ale jak ktos bedzie chcial i bedzie dobrym
    prawnikiem moze to wyciagnac.

    TO jest teoria, a praktyka wyglada tak, ze pewnie nic by Ci nie zrobili bo w
    Polsce w tym sensie prawo
    chyba nie jest jeszcze do konca ustalone i moze jest zakaz, ale nie ma
    mozliwosci wyegzekwowania tego.

    Najlepiej, napisz apliakcje od nowa (jak ktos wspomnial, bedzie lepszai
    uporzadkowana do tego;-))
    i najlepiej, jak ci klienci chca ,to zrob na ich zlecenie, tzn. nie bedzie
    to apliakcja Twoja, i nie bedziesz
    miala prawa tego sprzedawac dalej i to oni bedą wlascicielami kodu, ale za
    to nie posadza cie o tworzenie konkurencji,
    bedziesz niejako zatrudniony w nowej firmi, a to juz jest baaardzo trudne do
    udowodnienia dla Twoejgo
    poprzedniego pracodawcy.

    Pozdrawiam,
    Arek

  • 8. Data: 2002-11-12 10:59:39
    Od: jabbar <j...@o...pl>

    cisowa wrote:

    > A może napiszesz jak brzmi umowa między Tobą a firmą, wtedy być może
    > więcej się wyjaśni.
    > Użytkownik "jabbar" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    Umowa o prace, rodzaj wykonywanej pracy: programista.

    Chodzi np. o to, ze jezeli np. wymyslilem jakis uniwersalny interfejs
    uzytkownika, to czy w innych moich programach moge go wykorzystywac.
    Lub fakt napisania nowego programu robiacego to co ten dla firmy,
    oczywiscie ulepszony, z nowymi opcjami, czy tez niektorymi
    rozwiazaniami...

    Pozdrawiam,
    jabbar

  • 9. Data: 2002-11-12 15:26:28
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    ........ciach

    jesli w umowie o prace miales zawarta klauzle mowiaca o prawach autorskich
    to lepiej pisac od zera,
    mozesz uzyc tych rozwiazan w nowym projekcie o ile nie sa opatentowane , nie
    mozna raz napiac i zapomniec lub rozmagnesowac mózgu !!

    rafal

  • 10. Data: 2002-11-12 17:15:19
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

> [...]
    > Lub fakt napisania nowego programu robiacego to co ten dla firmy,
    > oczywiscie ulepszony, z nowymi opcjami, czy tez niektorymi

    Oczywiście i to bez żadnych problemów, chyba że w umowie o prace
    miałeś punkt o zakazie konkurencji (ale wtedy powinni Ci płacić
    jeszcze przez jakiś czas).
    Poza tym w tym przypadku jest to sprawa przed Sądem Cywilnym
    nie może być ścigana przez prokuratora - bo jesteś tą samą osobą
    która zgodnie z prawem pisze oba programy, więc stara firma może
    dochodzić tylko w drodze cywilnej - a jak to jest z tym w Polsce
    to wszycy wiedzą (może za 3 może za 5 lat pierwsza sprawa się
    skonczy - potem będzie apelacja - nastepne 3 lata itd).

    Wiesiek