PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dyscyplinarne zwolnienie

  • 1. Data: 2005-06-15 20:34:53
    Temat: Dyscyplinarne zwolnienie
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Witam.

    Muszę się upewnić.
    Pracownik miał zwolnienie lekarskie do dnia 13.06.2005 (włącznie).
    Dnia 14.06.2005 nie przyszedł do pracy i nieusprawiedliwił tego.
    Dziś 15.06.2005 złożył wypowiedzenie.
    Jednak pracodawca chce go zwolnić dyscyplinarnie za tą nieobecność (to
    już nie pierwszy przypadek nieobecności nieusprawiedliwionej, też
    podejrzenie, że zwolnienia są załatwiane).

    Czy pracodawca, może zwolnić pracownika dyscyplinarnie 16.06. mimo iż
    ten złożył wypowiedzenie.

    Imo może.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 2. Data: 2005-06-15 21:01:27
    Temat: Re: Dyscyplinarne zwolnienie
    Od: "locke" <l...@a...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > już nie pierwszy przypadek nieobecności nieusprawiedliwionej, też
    > podejrzenie, że zwolnienia są załatwiane).

    Jeżeli zwolnienie trwało dłużej niż miesiąc i pracownik wcześniej nie
    przedłożył go pracodawcy, to może zostać zwolniony dyscyplinarnie (za
    nieusprawidliwioną nieobecność ponad 1 miesiąc). Jeśli natomiast zwolnienie
    trwało krócej, to nie. I nie ma znaczenia, co sądzi o nim pracodawca - jeśli
    ma podejrzenia co do prawdziwości zwolnienia, to powinien złożyć doniesienie
    do prokuratury - lewe zwolnienie to poświadczenie nieprawdy, ewentualnie
    zgłosić sprawę do ZUS-u, któy też jes zainteresowany takimi przekrętami.
    Pracodawca nie jest jednak organem uprawnionym do samodzielnego dochodzenia
    oraz ferowania wyroków.

  • 3. Data: 2005-06-15 21:22:24
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia locke <l...@a...pl>
    wystukał[a]:
    > Jeżeli zwolnienie trwało dłużej niż miesiąc i pracownik wcześniej nie
    > przedłożył go pracodawcy, ..

    Nie zrozumiałeś mnie. Nie w tym rzecz. Zwolnienie miał do 12.06
    (przyniesione wcześniej przez kogoś z rodziny).
    13.06 i 14.06. nie był w pracy.
    15.06 przyszedł normalnie do pracy. Gdy pracodawca spytał się o
    nieobecność ten od razu przedłożył zwolnienie na 13.06 (w dodatku data
    poprawiana - pieczątka lekarza etc) [na 14.06. zadneggo usprawieliwienia
    nie miał]. Złożył też wypowiedzenie 2 tyg. (miał przyszykowane
    wcześniej).

    i czy za ten 14.06 - nieusprawiedliwioną nieobecność można zwolnić
    dyscyplinarnie (wcześniej miał już naganę za nieusprawiedliwioną
    nieobecność).
    imo tak, ale chce się upewnić, bo prawdopodobnie ma on w dalszej
    rodzinie niezłego prawnika i wszystko musi być tak jak trzeba...

  • 4. Data: 2005-06-15 21:31:13
    Od: "locke" <l...@a...pl>

> [...]
    > imo tak, ale chce się upewnić, bo prawdopodobnie ma on w dalszej
    > rodzinie niezłego prawnika i wszystko musi być tak jak trzeba...

    Kodeks pracy wyraźnie stwierdza, jak długo musi trwać nieusprawiedliwona
    nieobecność - ponad miesiąc. Więc jeden dzień to za mało. Za coś takiego
    przysługuje jakaś kara wynikająca z regulaminu pracy (obcięcie dniówki,
    nagana itp.). Jeżeli pracownik ma podobne wpadki, to pracodawca może
    rozwiązać z nim umowę - za wypowiedzeniem. Ale w tym przypadku - jeśli
    pracownik sam złożył wypowiedzenie - nie ma takiej konieczności. W przypadku
    wątpliwości odsyłam do kodeksu pracy. Proszę szczególnie zwrócić uwagę na
    skutki bezprawnego rozwiązania umowy o pracę - pozdrawiam :)

  • 5. Data: 2005-06-15 21:32:50
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 15 Jun 2005 23:22:24 +0200, Nikiel ;-)
    <n...@p...fm> napisał:

> [...]
    > imo tak, ale chce się upewnić, bo prawdopodobnie ma on w dalszej
    > rodzinie niezłego prawnika i wszystko musi być tak jak trzeba...

    W trakcie okresu wypowiedzenia podlega normalnie przepisom - jakby
    przyszedl nawalony jak autobus, to moglby byc zwolniony dyscyplinarnie za
    pijanstwo, mimo, ze juz trwa okres zwyklego wypowiedzenia. Sadze, ze
    wypowiedzenia za nn tez moze dostac w normalnym trybie jakby pracowal nie
    na wypowiedzeniu.
    Pytanie, czy jest sens wychowywac? Nie wystarcza skopane referencje
    (zakladam, ze w okresie wypowiedzenia sumiennie podchodzi do swoich
    obowiazkow).

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 6. Data: 2005-06-15 21:37:21
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 15 Jun 2005 23:31:13 +0200, locke <l...@a...pl> napisał:

    > Kodeks pracy wyraźnie stwierdza, jak długo musi trwać nieusprawiedliwona
    > nieobecność - ponad miesiąc

    W ktorym miejscu pisze cos takiego???
    Mozesz wkleic z ktoregos kodeksu internetowego?
    To tydzien nn to juz nie jest powazne wykroczenie ze strony pracownika?

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 7. Data: 2005-06-15 21:41:42
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia locke <l...@a...pl>
    wystukał[a]:
    > Kodeks pracy wyraźnie stwierdza, jak długo musi trwać
    > nieusprawiedliwona nieobecność - ponad miesiąc.

    Imo mylisz pojęcia. Już za jeden dzień nn można zwolnić.
    Świadczenie pracy to podstawowy obowiązek pracownika. Nieprzychodzenie
    do pracy to łamanie 'umowy' między pracodawcą a pracownikiem.
    Chodzi ci pewnie o art. 53
    Art. 53 [Przyczyny niezawinione]

    § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:

    1) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:

    a) dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u danego
    pracodawcy krócej niż 6 miesięcy,

    b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej
    6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem
    przy pracy albo chorobą zawodową;

    2) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych
    przyczyn niż wymienione w pkt 1, trwającej dłużej niż 1 miesiąc.

    Masz tutaj *usprawiedliwionej nieobecności* a ten jeden dzień to
    obecność nieusprawiedliwiona.

  • 8. Data: 2005-06-15 21:44:42
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Nikiel ;-)
    > Masz tutaj *usprawiedliwionej nieobecności* a ten jeden dzień to
    > obecność nieusprawiedliwiona.

    chodziło o _nieobecność_

    --
    Nikiel ;)

  • 9. Data: 2005-06-15 21:53:33
    Od: "locke" <l...@a...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    >W ktorym miejscu pisze cos takiego???
    >Mozesz wkleic z ktoregos kodeksu internetowego?
    >To tydzien nn to juz nie jest powazne wykroczenie ze strony pracownika?

    Służę uprzejmie:
    http://www.bezrobocie.net/kp.php
    To jest link do kodeksu pracy - jest ich w sieci kilka. A dyscyplinarne
    zwolnienie to dział drugi, rozdział drugi, oddział piąty.

    Co do czasu nieobecności - rzeczywiście, machnąłem się, bo chodziło o
    USPRAWIEDLIWIONĄ nieobecność. Czasu trwania NIEUSPRAWIEDLIWIONEJ
    nieobecności nie znalazłem (co nie znaczy, że tego nie ma). Ale jest zapis o
    CIĘŻKIM naruszeniu obowiązków pracowniczych: jeden dzień nieobecności -
    nawet jeśli powtórzył się po raz drugi po jakimś czasie, to jest naruszenie,
    ale nie ciężkie.
    Poza tym, dział czwarty, rozdział szósty określa dopuszczalne kary za
    nieusprawiedliwione nieobecności i są to: upomnienie, nagana i kara
    pieniężna (nie wyższa niż jedna "dniówka" za każdy dzień nieobecności).

  • 10. Data: 2005-06-15 21:57:20
    Od: "locke" <l...@a...pl>

    > Imo mylisz pojęcia. Już za jeden dzień nn można zwolnić.

    Za jeden dzień nie - patrz art. 108, par. 1 i 2.

    > Świadczenie pracy to podstawowy obowiązek pracownika. Nieprzychodzenie
    > do pracy to łamanie 'umowy' między pracodawcą a pracownikiem.

    Nn jest naruszeniem obowiązków pracowniczych - ale nie CIĘŻKIM, a tylko
    takie daje podstawę do dyscyplinarki. Chyba, że daloby się wykazać, że z
    powodu tej nieobecności pracodawca poniósł jakieś poważne szkody. Wtedy - po
    długiej batalii w sądzie - może da się to uzasadnić. Tylko czy warto?

    > Chodzi ci pewnie o art. 53
    > Art. 53 [Przyczyny niezawinione]

    Tak - machnąłem się. Miesiąc dotyczył nieobecności usprawiedliwionej.