PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dyscyplinarne zwolnienie

  • 11. Data: 2005-06-15 21:58:14
    Temat: Re: Dyscyplinarne zwolnienie
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-15 23:22, Użytkownik Nikiel ;-) napisał:

    > i czy za ten 14.06 - nieusprawiedliwioną nieobecność można zwolnić
    > dyscyplinarnie (wcześniej miał już naganę za nieusprawiedliwioną
    > nieobecność).
    > imo tak, ale chce się upewnić, bo prawdopodobnie ma on w dalszej
    > rodzinie niezłego prawnika i wszystko musi być tak jak trzeba...

    Ale w czym problem? Za 2 tygodnie gościo i tak nie będzie pracował.
    Czy koniecznie musisz mieć to swoje ostatnie słowo?

    --
    Witiia

  • 12. Data: 2005-06-15 22:09:02
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 15 Jun 2005 23:53:33 +0200, locke <l...@a...pl> napisał:

    > Co do czasu nieobecności - rzeczywiście, machnąłem się, bo chodziło o
    > USPRAWIEDLIWIONĄ nieobecność.

    Czyli ten miesiac byl ........

    > Czasu trwania NIEUSPRAWIEDLIWIONEJ
    > nieobecności nie znalazłem (co nie znaczy, że tego nie ma). Ale jest
    > zapis o
    > CIĘŻKIM naruszeniu obowiązków pracowniczych: jeden dzień nieobecności -
    > nawet jeśli powtórzył się po raz drugi po jakimś czasie, to jest
    > naruszenie,
    > ale nie ciężkie.
    > Poza tym, dział czwarty, rozdział szósty określa dopuszczalne kary za
    > nieusprawiedliwione nieobecności i są to: upomnienie, nagana i kara
    > pieniężna (nie wyższa niż jedna "dniówka" za każdy dzień nieobecności).

    nie za nieobecnosci, tylko po prostu jako jedna z mozliwych kar do wyboru
    przez pracodawce.
    Przy okazji - raczej standardem jest, ze za pijanstwo leci sie
    dyscyplinarnie mimo:

    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i
    higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez
    usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub
    spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę
    pieniężną.

    Pracodawca spokojnie moze zastosowac za nn ponizsze, a jesli pracownik
    uwaza, ze nieslusznie (a byl juz raz karany za to samo przewinienie) to
    moze sie odwolywac do sadu pracy.Przy okazji, nalezy odroznic opuszczenie
    pracy od calodziennej nieobecnosci.

    Oddział 5. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

    Art. 52 [Przyczyny zawinione]

    § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy
    pracownika w razie:

    1) ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków
    pracowniczych,

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 13. Data: 2005-06-15 22:17:49
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 15 Jun 2005 23:57:20 +0200, locke <l...@a...pl> napisał:

    > Nn jest naruszeniem obowiązków pracowniczych - ale nie CIĘŻKIM

    http://www.jobpilot.pl/content/service/kanaly/prawny
    /rozw_ppbw.html

    Powyzej wymienione ciezkie naruszenia, zgodnie z orzecznictwem SN

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 14. Data: 2005-06-15 22:18:05
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia locke <l...@a...pl>
    wystukał[a]:
    > Za jeden dzień nie - patrz art. 108, par. 1 i 2.

    Gdzieś była mowa o tym, że nawet zastosowanie tych kar, nie wyklucza
    możliwości dyscyplinarki. Pracodawca za to może dać i naganę i zwolnić
    (ma miesiąc czasu na to od momentu dowiedzenia się o zdarzeniu).
    Nieobecność to *ciężkie* naruszenie obowiązków.

    > Nn jest naruszeniem obowiązków pracowniczych - ale nie CIĘŻKIM, a
    > tylko takie daje podstawę do dyscyplinarki. Chyba, że daloby się

    Nie ciężkie? Panie to zatrudnij mnie.. będę tak jak w szkole chodziła,
    kiedy mi się podoba.... najwyżej pan mi da naganę, zwolni - a i tak na
    świadectwie będzie że to pan dał mi wypowiedzenie...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 15. Data: 2005-06-15 22:22:04
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Witiia
    <w...@p...onet.pl> wystukał[a]:
    > Ale w czym problem? Za 2 tygodnie gościo i tak nie będzie pracował.
    > Czy koniecznie musisz mieć to swoje ostatnie słowo?

    Za 2 tyg. to już lipiec będzie... i urlop za lipiec wejdzie w rachubę.
    Poza tym co robić z nim przez te 2 tyg. - przecież on nic pożytecznego
    nie zrobi. Młody chłopak dopiero po szkole a takie podejście do pracy...
    Zresztą jestem na 95% pewna, że przyniesie kolejne zwolnienie...

    hm..chyba trzeba będzie namówić na porozumienie stron...

    Pozdrawiam
    {rpatsjzulgpmvubfguczwqhabkmihfcfcb}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 16. Data: 2005-06-15 22:28:20
    Od: Domin <d...@o...pl>

    On Thu, 16 Jun 2005 00:22:04 +0200, "Nikiel ;-\)"
    <n...@p...fm> wrote:

    >Za 2 tyg. to już lipiec będzie... i urlop za lipiec wejdzie w rachubę.
    IMO za pojedyncze dni tez sie urlop nalezy.
    >Poza tym co robić z nim przez te 2 tyg. - przecież on nic pożytecznego
    >nie zrobi. Młody chłopak dopiero po szkole a takie podejście do pracy...
    To dziala w dwie strony... Jak kiedys bede chcial od siebie odejsc to
    dla mnie tez bedize kula u nogi okres wypoeiedzenia, bo juz nic z tej
    pracy (poza pensja) nie bede mial...
    >hm..chyba trzeba będzie namówić na porozumienie stron...
    Najlepszy pomysl.. pewnei juz i tak gdzies indziej pracuje..
    Pozdrawiam
    Domin

  • 17. Data: 2005-06-15 23:49:45
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > a) dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u danego
    > pracodawcy krócej niż 6 miesięcy,
    >
    > b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    > zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej
    > 6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem
    > przy pracy albo chorobą zawodową;
    >
    > 2) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych
    > przyczyn niż wymienione w pkt 1, trwającej dłużej niż 1 miesiąc.
    >

    > Masz tutaj *usprawiedliwionej nieobecności* a ten jeden dzień to

    Zapominasz jeszcze o par.3 tego art 53 :)

    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić po
    stawieniu się pracownika do pracy w związku z ustaniem przyczyny
    nieobecności.

    ergo jeżeli pracownik przedstawił zwolnienie na dzień 13.06, które doręczył
    dnia 15.06 STAWIAJĄC SIĘ JDNOCZESNIE DO PRACY i w tym samym dniu
    wypowiedział umowę o pracę, to pracodawca może mu nastukac :) :) - nawet gdy
    nie było go 1 dzien w pracy (zapewniam cię że żaden sąd nie uzna to za
    cięzkie naruszenie obowiązkówpracowniczych, zwlaszcza gdy pracownik sam
    wypowiedziałrzeczoną umowę.

    A w takim przypadku dziala niestety zasada "kto pierwszy ten lepszy" - ergo
    jezeli pracownik "zdążył" przed pracodawcą to ważne jest JEGO wypowiedzenie
    (nawet jeżeli miał je wcześniej przygotowane) złożone i opieczętowane w
    sekretariacie, biurze podawczym czy gdzieś tam jeszcze, albo choćiażby
    OKAZANE.

    Pracodawca bowiem nie może wypowiedzieć umowy o pracę (nawet bez
    wypowiedzenia), ktora.... została już wcześniej wypowiedziana :) :)

    PS.
    Ale, że rózni są pracodawcy, więc owszem pracodawca może dać
    "dyscyplinarkę" - wówczas pracownikowi pozostaje jedynie Sąd Pracy - w
    którym oczywiście sprawę wygrywa.

    pzdr

  • 18. Data: 2005-06-16 06:55:18
    Od: "magia" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Domin" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > IMO za pojedyncze dni tez sie urlop nalezy.

    Urlop sie nalezy tylko za pelne przepracowane miesiace IMO.

    m.

  • 19. Data: 2005-06-16 07:15:43
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

    > Urlop sie nalezy tylko za pelne przepracowane miesiace IMO.

    Od kiedy? Podstawa prawna ?

    Dawniej NA PEWNO było , że urlop się należy za każdy napoczęty miesiąc
    kalendarzowy, czyli jak ktoś zaczął pracować 31 stycznia a skończył 1 marca to
    urlop należał się za 3 miesiące: styczeń, luty, marzec.
    Od kiedy jest inaczej ?

  • 20. Data: 2005-06-16 07:30:04
    Od: "magia" <m...@g...pl>

    Użytkownik "stokrotka" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Od kiedy? Podstawa prawna ?

    Art. 153. § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku
    kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem
    każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    m.