PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy warto być w pracy lojalnym

  • 1. Data: 2008-04-22 09:32:10
    Temat: Czy warto być w pracy lojalnym
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Ostatnio miałem taki przypadek, zresztą opisałem go już we wcześniejszym wątku,
    więc tu go po krótce streszczę. Chodzi o to, że byłem przez ostatni ponad rok
    członkiem pewnego zespołu projektowego, w pewien sposób odpowiedzialnym za
    projekt. Na początku było ok, natomiast z czasem zaczęła atmosfera się psuć.
    Zastanawiałem się, czy nie odejść z zespołu, ale pomyślałem sobie "nie zachowam
    się jak gówniarz, dociągnę projekt do końca i wtedy odejdę". Niespełna miesiąc
    później atmosfera zrobiła się taka, że zaczęliśmy sobie wytykać to i tamto i
    prezes firmy postanowił się mnie pozbyć. Moim zdaniem zrobiłem duży błąd, nie
    odchodząc wcześniej, dostałem po tyłku za to, że próbowałem być fair wobec
    firmy.
    Jakie wy macie odczucia, czy warto być wobec firmy lojalnym, czy tylko myśleć o
    swoim interesie?

  • 2. Data: 2008-04-22 11:31:34
    Temat: Re: Czy warto być w pracy lojalnym
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>

    PT jaQbek pisze:

    [...]

    > Jakie wy macie odczucia, czy warto być wobec firmy lojalnym, czy
    > tylko myśleć o swoim interesie?

    IMO? Warto. Warto też oczekiwać od pracodawcy, że będzie grał fair.
    Jeśli nie gra fair, sam rezygnuje z naszej lojalności, nieprawdaż?

    Jubal

    --
    [ Miroslaw L Baran | jabber id: baran-at-hell-pl | key-id: FC494FC4 | 0101010 ]

    Having children will turn you into your parents.

  • 3. Data: 2008-04-22 12:03:59
    Od: "rs" <r...@w...pl>

    Użytkownik "jaQbek" <j...@s...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > firmy.
    > Jakie wy macie odczucia, czy warto być wobec firmy lojalnym, czy tylko

    zalezy do firmy.
    ale w polsce pewnei na polcach jednej rek ipoliczyc firm ygdzie warto byc
    lojalnym, itd
    tak to wychodz, chce sie dobrze a t sie potem odwraca i msci i wychodzi jak
    wychodiz..
    ogolnie polska to pop... kraj jezeli chodiz oprace
    wiec nie warto chyba nic .... bo p oco...

  • 4. Data: 2008-04-22 12:10:49
    Od: marcela <m...@o...pl>

    On 22 Kwi, 11:32, "jaQbek" <j...@s...eu> wrote:

    > Jakie wy macie odczucia, czy warto być wobec firmy lojalnym, czy tylko myśleć o
    > swoim interesie?

    Najważniejsze zdanie do zapamiętania - Każdy człowiek ma swój matrix
    Dla X jesteś człowiekiem lojalnym a dla Y jesteś nielojalny.
    Ciebie skrzywdził człowiek (niekompetentny) a nie firma.Być może dla
    firmy byłoby lepiej gdybyś pracował.
    Dla firmy zawsze warto być lojalnym ale jak stanie na twojej drodze
    dzięcioł - wobec dzięcioła należy udawać lojalność.

  • 5. Data: 2008-04-22 13:44:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "rs" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wychodiz..
    > ogolnie polska to pop... kraj jezeli chodiz oprace
    > wiec nie warto chyba nic .... bo p oco...

    Moze jednak nie pij tyle, od rana.

  • 6. Data: 2008-04-22 23:20:02
    Od: "Jackare" <1...@p...pl>

    > Jakie wy macie odczucia, czy warto być wobec firmy lojalnym, czy tylko
    > myśleć o
    > swoim interesie?

    Warto być lojalnym przede wszystkim wobec siebie. To implikuje dalsze
    zachowania.
    Praca powinna być tylko układem handlowym, niczym więcej. Angażowanie tak
    głębokich emocji będzie prowadzić do kryzysów, frustracji i rozczarowań w
    takich przypadkach jak opisałeś.
    Bardzo źle że tak po prostu dałeś się wykopać i już Ci powiem co będzie
    dalej:

    - wiele lub kilka istotnych rzeczy się w tym projekcie spieprzy
    - Ciebie już nie będzie, więc będziesz najlepszym obiektem na którego będzie
    można zwalić winę za wszelkie niepowodzenia a Ty nie będziesz mógł się
    bronić. W ciągu najbliższego miesiąca winnym całego zła będzie jaQbek
    - gostek obsmaruje Cię i zniszczy Ci opinię - nie będziesz mógł się bronić
    bo Cię nie będzie. Gdy np nowy pracodawca zadzwoni do starej firmy aby
    poznać opinie na Twój temat może usłyszeć rzeczy które Cię na starcie
    przekreślą.
    Gość zrobi to tylko po to by ratować swoją dupę w tym projekcie i na swym
    stanowisku. Za wszelką cenę.
    Niepotrzebnie boisz się wymieniać tu firmę z nazwy a gościa z nawiska. Nic
    was nie łączy, niczego Ci nie może zrobić.

    Tak jak piszesz. W relacjach międzyludzkich jesteś miękka buła choć być może
    jesteś świetnym fachowcem. Pamiętaj że o powodzeniu projektu, polityce firmy
    awansach, atmosferze itp decydują relacje międzyludzkie, dlatego np sprzedaż
    prowadzą handlowcy a nie inżynierowie. Załogą zarządzają fachowcy od
    zarządzania a nie inżynierowie. Szkolenia pokażą pewne kierunki ale nie
    sprawią że będziesz dobry w relacjach interpersonalnych. Trzeba troszkę
    poczytać (coś o psychologii, coś o NLP, Shin Tzu, Roberta Kyosaki'ego, coś o
    zarządzaniu, np podstawowe rzeczy z Griffina) i walić z ym na głęboką wodę.
    Tak naprawdę twoje umięjętności merytoryczne choćby nie wiem jak wysokie nie
    pozwolą ci wygrać i przetrwać wojenek podjazdowych jakie odbywają się
    pomiędzy ludźmi, bo one rzadko dotyczą płaszczyzn merytorycznych. W Twoim
    przypadku była to Twoja rzekoma konfliktowość i jak widzisz nic tu do tego
    nie ma Twoja wiedza merytoryczna i choćby najlepszy poziom fachowości.
    Konfliktowy = rozwala zespół. W takiej strukturze jak korporacja pierwsza
    lepsza kobitka która ma intrygowanie i plotkowanie we krwi wygryzie cie ze
    stanowiska. Zobacz jak pomiędzy kobietami zawiązują się i rwą "koalicje"
    które mają na celu osiągnięcie różnych odrębnych celów. Bez obserwowania i
    prób wpływania na ludzi nie poradzisz sobie z takimi sytuacjami jak ta którą
    przeżyłeś

    Moim zdaniem powinieneś:
    - opisać sprawę bez emocji i wycieczek osobistych prezesowi firmy. Krótko,
    faktami bez szczegółów merytorycznych projektu (np Kierownik nie wyznaczył
    ról i odpowiedzialności w projekcie - argumenty które przytoczył w mojej
    sprawie są nieprawdziwe bo nie odnosiły sie do elementów projektu nad
    którymi pracowałem, Wyznaczone terminy nie zostały dotrzymane z uwagi na to
    że kierownik X zmienił kilkukrotnie priorytety i w trerminach A, B i C
    polecił nam pracować nad czym innym. Nie doszło do realizacji modułów A, B i
    C ponieważ kierownik zmienił reguły komunikacji w projekcie co polegało na
    zakłóceniu hierarchii w dziale i .... )
    - przygotować Prezesa na szarganie opinii Twojej osoby: (np obawiam się ze
    wobec powyższego, projekt jest mocno zagrożony w obszarach A, B i C i
    przewiduję że pan XY będzie w przypadku niepowodzenia projektu obarczał winą
    za to moją osobę na co się zdecydowanie nie zgadzam). Nie podawaj żadnych
    konkretów i sposobów uniknięcia zagrożeń, natomiast powiedz lub napisz za
    jakie zakresy w ogóle nie odpowiadałeś - wyjdzie gdy koles będzie zwalał
    całą winę na Ciebie
    - poprosić Prezesa o spotkanie w tej sprawie w cztery oczy, w wyznaczonym
    przez Ciebie terminie (np w ciągu 7 dni), najlepiej poza firmą aby żadna ze
    stron nie miała przewagi wynikającej z przebywania "na własnym terenie" i
    spróbuj pogadać o tym.
    - uprzedzić że jeżeli dowiesz się o szarganiu Twojego dobrego imienia,
    oddasz sprawę do sądu z żadaniem nazwiązki.
    - oddać sprawę wypowiedzenia do sądu pracy, niezależnie od wszystkiego co
    powiedziałeś zdanie wcześniej z wnioskiem o przywrócenie do pracy.
    - po przywróceniu do pracy, wygarnąć prosto w oczy kierownikowi całą prawdę,
    najlepiej przy świadku i nagrać rozmowę a potem złożyć wypowiedzenie.

    Co to da?
    a) prezes zobaczy że właśnie stracił dobrego fachowca. Dobrych programistów
    jest obecnie trudno zatrudnić i każdy kto się tym zajmował wie o tym dobrze.
    Im większe miasto, tym trudniej.
    b) prezes zobaczy że byłeś zaangażowany w projekt i poza ochroną swojego
    dobrego imienia nie masz w tym osobistych zastrzeżeń do kierownika
    c) zwalanie winy na Ciebie będzie już filtrowane przez pryzmat tego że Ty o
    tym uprzedzisz
    d) przywrócenie do pracy przez SP podniesie twoją samoocenę i pokaże
    kierownikowi że nie jest alfą i omegą a przede wszystkim usadzi go na
    zasadzie "na władzę nie poradzę"
    e) złożenie wypowiedzenia przez Ciebie jescze bardziej podniesie Twoją
    samoocenę a kierownikowi i prezesowi pokaże że w firma to nie raj upragniony
    f) ty będziesz miał "czyste papiery" - wypowiedzenie złożysz Ty a Twoje
    racje będą dowiedzione wyrokiem sądu.
    To trudna i mało wdzieczna ścieżka, ale wszyscy na tym skorzystają, a wrzoda
    może wywalą po tym wszystkim z roboty.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2008-04-23 00:00:57
    Od: "Jackare" <1...@p...pl>

    Jeszcze dorzucę tylko tyle że dobrego kierownika poznasz zazwyczaj po jego
    trudnym charakterze i umiejętności budowania i utzrymania zespołu, bo firma
    to ludzie.
    Przy dobrym kierowniku nie występują sytuację w których kierownik wyciera
    sobie ryj przed przełożonym swoimi podwładnymi. Dla prezesa, całym tym
    działem lub projektem powinien być właśnie jego kierownik.
    Przy dobrym kierowniku, prktycznie wszystkie decyzje rozgrywają sie na linii
    kierownik - pracownik i kierownik nie potrzebuje do tego autorytetu lub
    pozycji np prezesa zarządu. Przy dobrym kierowniku pracownik wie w oparciu o
    konkretne wymierne informacje: za co dostaje premię, za co jest mu ona
    obcięta, jakie cechy powinien doskonalić, nad jakimi wadami powien
    popracowac lub panować a wszystko to ma wymiar zawodowy. Nie odczuwa się w
    tym cienia jakichkolwiek wycieczek osobistych. Dobry kierownik zazwyczaj
    zarzadza autorytarnie ale rozmawia z pracownikami i ich słucha. Pracownicy
    wiedzą że np więcej niż X na stanowisku A nie zarobią, jeżeli chcą więcej
    zarabiać mogą się podnieść swe kwalifikacje i przejść na stanowisko B,
    pracownicy widzą że następuje reakcja na zgłaszane przez nich problemy.
    Bardzo żadko przy dobrym kierowniku zwalnia sie ludzi od razu - z
    zaskoczenia. Rozmawia sie, proponuje się pracę na innym stanowisku, w innym
    charakterze - przecież pracownik z kilkuletnim stażem to jest ogromna
    inwestycja firmy. Szkoda tak po prostu, nagle z niej zrezygnować, w
    normalnych układach próbuje się taką inwestycje wpasować w różne miejsca
    gdzie może przynosić zysk firmie. Przy dobrym kierowniku raczej nie czuje
    się stresu związanego z samym przychodzeniem do pracy - pracujesz w jasnych
    relacjach, masz jednego przełożonego a nawet gdy się chce ciebie zwolnić są
    ku temu zazwyczaj argumenty nie do obalenia i praktycznie nie zdarza się, że
    dowiadujesz się o nich w momencie zwolnienia, znasz je wcześniej bo jesteś
    na ich podstawie oceniany.
    Niewiele osób zdaje sobie sprawę że zarządzanie ludźmi i "bycie
    kierownikiem" to taka sama praca jak inne do której potrzebne są konkretne
    dane i która polega na wykonywaniu konkretnych działań, dokładnie tak samo
    jak praca inżyniera, lekarza czy robotnika. Zarządzanie czy awans tylko
    przez dobre relacje z prezesem to prosta droga do rozłożenia firmy lub
    działu.
    Przeszedłem ścieżkę od seregowego pracownika do dyrektora firmy. Żadnej
    pracy nie dostałem po znajomości czy z polecenia. Branża IT. Pracowałem z
    topowymi klientami (wojsko, spółki giełdowe, np TPSA) a także wewnętrznie.
    Zawsze kierowałem sie dwiema prostymi zasadami: "traktuj innych tak jakbyś
    sam chciał być traktowany" i "nie jestem lepszy lub inny od ludzi wokół
    mnie - tak samo jak oni jestem pracownikiem" co pozwalało zachować dystans i
    normalne relacje.Niestety bagna i bydła jest wokoło tyle że czasami się
    odechciewa.
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2008-04-23 07:00:34
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Jackare" <1...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > opinie na Twój temat może usłyszeć rzeczy które Cię na starcie przekreślą.
    OK, ale czy nowy pracodawca nie powinien sobie pomyśleć "Został zwolniony
    czlowiek, który miał największą orientację w projekcie, tylko dlatego, że w
    kilku punktach nie mógł dogadać się z kierownikiem. Teraz próbują zwalić na
    niego całą winę"?

> [...]
    > nam pracować nad czym innym. Nie doszło do realizacji modułów A, B i C
    > ponieważ kierownik zmienił reguły komunikacji w projekcie co polegało na
    Ok, jest coś na rzeczy, jednakże zastanawiam się, czy da się opisac całą
    sytuację bez wdawania się w szczegóły.
    Druga rzecz: w jaki sposób rozmawiać z prezesem, by uświadomić mu, że jego
    pupilek, czyli mój kierownik, też popełnił wiele błędów przy tym projekcie,
    które wyniknęły z braku wiedzy i doświadczenia. Mój były kierownik był świetny,
    jesli chodzi o kontakty z klientami, to musże mu przyznać, natomiast nie miał
    pojęcia o kierowaniu zespołem programistów.

> [...]
    > jakie zakresy w ogóle nie odpowiadałeś - wyjdzie gdy koles będzie zwalał całą
    Hmmm... A moze poruszyć wprost kwestię tego, o czym pisałem: kierownik wstawił
    do projektu jako archiotekta, czyli niejako głowę projektu, człowieka, który nei
    miał czasu na zajęcie się tym projektem, jednoczęsnie nei zdejmując z niego
    innych obowiązków. Ja - mimo, iż formalnie nie należało to do mnie, jako jedyny
    prowadziłem kwestie związane z analizą projektu, bo formalnie analityka nie
    było. I obawiam się, że na moim odejściu ucierpi nei tylko firma, ale i klient.

> [...]
    > stron nie miała przewagi wynikającej z przebywania "na własnym terenie" i
    A jakiego rodzaju miejsca proponujesz do tego typu spotkań? Nigdy nie byłem
    dotąd w takiej sytuacji, bym musiał rozmawiać z zarządem firmy poza jej
    siedzibą.

    > - uprzedzić że jeżeli dowiesz się o szarganiu Twojego dobrego imienia, oddasz
    > sprawę do sądu z żadaniem nazwiązki.
    Pomyślę o tym. Faktycznie, może tak być. Czytałem zresztą o tym, ze teraz
    pierwsze, co robi nowy pracodawca przyjmując kandydata, to prześwietlenie go.
    Poza tym jak pisałem, rozmawiałem również z kierownikiem innego działu w firmie,
    na temat tego, jak mu mnie przedstawiono. Okazało się, że była to stricte
    subiektywna opinia mojego kierownika.

    > - oddać sprawę wypowiedzenia do sądu pracy, niezależnie od wszystkiego co
    > powiedziałeś zdanie wcześniej z wnioskiem o przywrócenie do pracy.
    Do pracy wracać nie zamierzam. Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki.

    A co do sądu pracy: czy jeśli podpisałem już rozwiązanie za porozumieniem stron,
    to pójście z tym do Sądu Pracy coś da?

  • 9. Data: 2008-04-23 07:44:36
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

> [...]
    > relacje.Niestety bagna i bydła jest wokoło tyle że czasami się odechciewa.
    Tak sobie próbuję przeanalizować kilka sytuacji, które bezpośrednio wywołały
    spięcia w zespole przed moim odejściem. Jak juz pisałem, nie wierzę w to, by
    konflikty wynikały z niczego i wychodziły z dnia na dzień. Dla mnei każdy
    konflikt ma swoje podłoże i źle jest, kiedy jedna z jego stron nie potrafi
    zrozumieć drugiej. Co zarzucałem kierownikowi, napisałem już. Argumentem
    kierownika było tylko to, że mam problemy w kontaktach interpersonalnych (bo
    mam), i że kieruję się za często emocjami. Czy to jest odpowiedź poważnego
    kierownika w momencie, gdy przychodzi do niego pracownik z problemem, że nie
    potrafi poradzić sobie z konfliktem o takim a takim podłożu?

    Ostatnie 2 miesiące przed rozstaniem z firmą były dla mnie bardzo ciężkim
    okresem: kupiłem mieszkanie u nienajlepszego jak się okazało developera, a że
    nie jestem taką osobą, która da sobie w kaszę dmuchać, miałem ostatnio sporo
    sporów i nerwów związanych z załatwianiem spraw związanych z inwestycją w
    mieszkanie. Kilkukrotnie developer próbował mnie nawet ścigać po sądach, co, jak
    potem ustaliłem z panią rzecznik z UOKiK, było kompletnie bezpodstawne. Na to
    nałożyło się to, że musiałem rozwiązać, właściwie dyscyplinarnie, umowę z
    majstrem, który miał mi wykańczać mieszkanie, co też kosztowało mnie sporo
    nerwów. Mój kierownik wiedział, że jestem kłębkiem nerwów, że mam problemy. Co
    prawda godził się na to, że część spraw załatwiam w godzinach pracy (bo neistety
    wszyscy pracują między 8 a 17), ale kosztem tego, że siedziałem po godzinach.
    Jednakże o dłuższym urlopie mogłem tylko pomarzyć. Raz była taka historia, że
    trzeba było w aplikacji zrobić pewne znaczne rozszerzenie, które dla mojego
    kierownika, który z wykształcenia informatykiem nie jest (w każdym razie nie ma
    mgr), było po prostu kolejnym modułem. Jako, że miałem zaplanowany akurat
    urlop - zaległe 3 tygodnie, dogadaliśmy się, że przejrzę co jest do zrobienia,
    spiszę to, i przekażę to koledze, który dopiero przyszedł do projektu. Nie
    ukrywam, że "odważyłem się" powiedzieć wprost kierownikowi, że nie wyobrażam
    sobie, by ten człowiek, nie znając zupełnie projektu, poradził sobie z tym
    zadaniem, a tym bardziej w wyznaczonym czasie. Jak zacząłem przeglądać co jest
    zrobione i co trzeba przerobić, uświadczyłem się w tym, że nawet nei jestem w
    stanie spisać tego, co do zrobienia jest. Jak pisałem, projekt został przejęty
    po pewnej ekipie i jak zobaczyłem, jak został spierniczony, to załamałem się ...
    Spisaęłm ile mogłem, poszedłem na urlop. Wracam po 5 dniach (tak sobie
    zaplanowałem: tydzien urlopu, tydzień przerwy, 2 tygodnie urlopu) i okazuje się,
    że nikt nic nie zrobił, bo nikt nie wiedział, co ma zrobić ... Dokładnie to,
    czego się obawiałem. Zrobienie tego spadło na moją głowę. Zacząłem od robienia
    porządków, co zajęło mi połowę czasu przeznaczonego na zrobienie całości. W
    momencie, gdy minął wyznaczony termin, prace miałem jeszcze nieskończone, ale
    rozplanowane. Niestety, nei dane mi było to skończyć - kierownik podjął decyzję,
    że porzucamy moje rozwiązanie, wracamy do stanu sprzed mojego urlopu, i do
    tematu spróbuje usiąść ... ten kolega, który właśnie przyszedł do projektu z
    juniorem, o którym pisałem. Jak sobie poradzą - nie wiem.

    Zdarzyło się, przyznaję, że jednego dnia nie pamiętałem zupełnie pewnych
    ustaleń, które poczyniliśmy poprzedniego dnia, co strasznie zdenerwowało mojego
    kierownika i co bez skrupułów wygarnął mi w trakcie rozmowy z prezesem.
    Zapewne nie byłem w tym wszystkim bez winy, jednakże uważam, ze sposób
    potraktowania mnie za to wszystko był nie fair

  • 10. Data: 2008-04-23 08:52:52
    Od: "Jackare" <1...@p...pl>

    > Do pracy wracać nie zamierzam. Nie wchodzi się dwa razy do tej samej
    > rzeki.

    Chodzi tylko o przywrócenie po to abyś to Ty złożył wypowidzenie firmie

    > A co do sądu pracy: czy jeśli podpisałem już rozwiązanie za porozumieniem
    > stron, to pójście z tym do Sądu Pracy coś da?
    Jeżeli nie masz mocnych dowodów na to że zostałeś do tego "porozumienia"
    zmuszony to raczej nic nie da, bo jesteś dorosłym człowiekiem i z założenia
    jeżeli coś podpisujesz - robisz to świadomie.
    Możesz uciekać się do opinii lekarskich w sprawie stersu, depresji itd, ale
    w tym przypadku gra może nie być warta świeczki.
    Jeżeli zależy Ci na projekcie i kliencie - skontaktuj się z nim i zostań
    szefem projektu ze strony klienta. Szybko udupisz kierowniczka - znasz
    wszystkie słabe strony projektu.
    --
    Jackare