PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy pracodawca moze zabrac premie uznaniowa za pobyt na zwolnieniu lek.?

  • 1. Data: 2006-09-06 10:03:50
    Temat: Czy pracodawca moze zabrac premie uznaniowa za pobyt na zwolnieniu lek.?
    Od: "andrew" <a...@p...fm>

    Witam i pytam.
    W firmie, w której pracuje moja zona w regulaminie maja wpisane, ze
    za kazdy dzien nieobecnosci w pracy (np z powodu zwolnienia
    lekarskiego) pracodawca obniza pensje za ten miesiac o cala
    premie uznaniowa. Juz wyjasniam, ze comiesieczna pensja mojej
    lepszej polowy jest stala, ale formalnie sklada sie z podstawowej +
    dodatek funkcyjny + premia uznaniowa.
    Bidulka wlasnie sierozchorowala, ale nie chce isc na zwolnienie
    bo boi sie utraty czesci wynagrodzenia. Czy takie postepowanie
    pracodawcy jest zgodne z prawem pracy? Tak na prawde to pracownicy sa
    w ten sposób karani za bycie chorymi ....

    pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2006-09-06 10:26:25
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "andrew" <a...@p...fm> napisal w wiadomosci

[...]

    ***
    Premia uznaniowa jest wynagrodzeniem ruchomym wyplacanym z tytulu czegos, co
    w danym miesiacu zostalo wykonane niejako ponad norme (w duzym skrócie).
    Pracodawca po prostu wyraza w ten sposób uznanie dla pracownika nagradzajac
    go premia. Pracodawca nie ma przy tym zadnego obowiazku wyplacac tej premii
    jako stalej czesci wynagrodzenia. Tylko i wylacznie od jego decyzji zalezy
    czy w danym miesiacu zdecyduje sie na taka forme wynagrodzenia czy nie.

    Jesli Twoja zona byla chora, to sila rzeczy przysluguje jej w tym czasie
    tylko wynagrodzenie podstawowe (80%) (nie wiem, jak jest z dodatkiem
    funkcyjnym). To, ze nie dostanie premii nie jest ani zlosliwoscia ani kara
    ze strony pracodawcy, a jedynie konsekwencja takiego, a nie innego stanu
    rzeczy. Podobnie jak nie ma obowiazku wyplacania premii za okres urlopowy.

    N.

  • 3. Data: 2006-09-06 11:09:12
    Od: "andrew" <a...@p...fm>

    Nixe napisał(a):

> [...]
    > rzeczy. Podobnie jak nie ma obowiazku wyplacania premii za okres urlopowy.

    Dzięki za odpowiedź!
    Wszystko ok, ale dlaczego powiedzmy za 1 dzień zwolnienia pracodawca
    ma prawo do zabierania premii za cały miesiąc?
    Poza tym tak jak napisałem wyżej premia uznaniowa u tego pracodawcy
    jest tak na prawdę "straszakiem na pracownika". Jeśli nic się nie
    dzieje - pracownik co miesiąc otrzymuje stałą pensję z premią -
    jeśli coś się nie spodoba pracodawcy lub dojdzie do choroby
    pracownika - premia jest zabierana. Według mnie wyjątkowo wredny
    sposób na motywowanie pracowników :-(

    Andrzej

  • 4. Data: 2006-09-06 11:15:29
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    andrew wrote:

> [...]
    > jeśli coś się nie spodoba pracodawcy lub dojdzie do choroby
    > pracownika - premia jest zabierana. Według mnie wyjątkowo wredny

    Bo jest to premia uznaniowa, czyli wg uznania dawana, co innego premia
    regulaminowa, wtedy sa z gory okreslone zasady, kiedy premie mozna zabrac.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 5. Data: 2006-09-06 11:20:51
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "andrew" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Wszystko ok, ale dlaczego powiedzmy za 1 dzień zwolnienia pracodawca
    > ma prawo do zabierania premii za cały miesiąc?

    ***
    Ma prawo zabrać nawet wtedy, gdy ma takie widzimisię.
    Akurat premia uznaniowa jest tylko i wyłącznie dobrą wolą pracodawcy, nie
    musi być w żaden sposób regulowana i nie podlega żadnym kontrolom (w sensie
    wysokości i zasadności jej wypłacania). Dlatego warto, podpisując umowę,
    upierać się przy tym, by to podstawa wynagrodzenia była jak najwyższa, bo
    obietnice pracodawcy "dostanie pani 1000 zł podstawy, ale premie uznaniową
    nawet do 2000 zł" różnie mogą się skończyć. I jeśli któregoś miesiąca szef
    wypłaci tylko to 1000 zł, to będzie miał do tego pełne prawo. Nie musi nawet
    uzasadniać swojej decyzji - z punktu widzenia prawa, bo z punktu widzenia
    kultury pracy jak najbardziej powinien.

    > Według mnie wyjątkowo wredny sposób na motywowanie pracowników :-(

    ***
    Owszem, sposób jest wyjątkowo niesmaczny, a wręcz żenujący, ale nie ma tym
    postępowaniu niczego niezgodnego z obowiązującym prawem.

    N.

  • 6. Data: 2006-09-06 13:57:56
    Od: Aneczka <a...@g...pl>

    andrew napisał(a):
    > Wszystko ok, ale dlaczego powiedzmy za 1 dzień zwolnienia pracodawca
    > ma prawo do zabierania premii za cały miesiąc?

    To jest premia UZNANIOWA - czyli zależy od uznania szefa, a to oznacza,
    że ma prawo ją zabrać nawet dlatego, że ma zły humor...

> [...]
    > dzieje - pracownik co miesiąc otrzymuje stałą pensję z premią -
    > jeśli coś się nie spodoba pracodawcy lub dojdzie do choroby

    Twoja żona umie czytać i była świadoma co podpisuje, prawda? Więc,
    niestety, ale sama się zgodziła na takie traktowanie, oraz na - jak
    rozumiem - swego rodzaju kłamstwo (skoro jej pensja stała jest rozbijana
    na takie czynniki...), a to nigdy nie popłaca.
    Suma sumarum - zgodziła się na takie warunki, więc pracodawca jest w
    swoim prawie - premię może jej zabrać nawet wtedy gdy zobaczy, że
    rozmawiała przez komórkę w prywatnej sprawie 1 min., albo wtedy gdy
    stwierdzi, że ma brzydką fryzurę. I nie musi się w ogóle z tego tłumaczyć/.

    > Według mnie wyjątkowo wredny
    > sposób na motywowanie pracowników :-(

    Każdy z pracowników wyraził zgodę na takie motywowanie go podpisując tę
    umowę.

    --
    Pozdrówki,
    Aneczka

  • 7. Data: 2006-09-06 16:39:43
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia 6 Sep 2006 04:09:12 -0700, andrew <a...@p...fm>
    w <1...@b...googlegroups.c
    om> napisał:

> [...]
    > jeśli coś się nie spodoba pracodawcy lub dojdzie do choroby
    > pracownika - premia jest zabierana. Według mnie wyjątkowo wredny

    A jak miałaby działać premia uznaniowa, jak nie tak?

    Ja w takiej sytuacji uznałem, że nie potrzebuję tej śmiesznej premii, bo
    i tak cały miesiąc mogłem tyrać, a potem było jedno coś, i baj baj
    premio, to stwierdziłem, że za wirtualną premię nie będę się
    narabiał.

    > Andrzej

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 8. Data: 2006-09-06 17:06:33
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Nixe napaskudził na ekranie:

> [...]

    > rzeczy. Podobnie jak nie ma obowiazku wyplacania premii za okres urlopowy.

    Jeżeli w regulaminie jest taki zapis, bo przy wyliczaniu podstawy do
    wynagrodzenia chorobowego (tych 80%) powinno się wziąć pod uwagę taką
    premię w kwocie faktycznie wypłaconej (bez uzupełniania). Właśnie gdyby nie
    było takiego zapisu w regulaminie, to wtedy do podstawy wyliczenia
    wyn.chorob. nie mogłaby być wzięta pod uwagę - i wtedy nie byłoby jej w
    ogóle /bo szef pewnie by nie dał, a nie 'byloby' też jej w wyn.chorob./.

    A co do okresu urlopowego. To premia i inne składniki wypłacane co jakis tam
    czas, bierze się pod uwagę do wyliczania wynagrodzenia urlopowego. Więc de
    fakto, jeżeli ktoś cały miesiąc był na urlopie, to i tak 'otrzymuje' premię
    'ukrytą' w wyn.urlopowym.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 9. Data: 2006-09-06 17:16:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1157540952.479246.326370@b28g2000cwb.googlegrou
    ps.com
    andrew <a...@p...fm> pisze:

    > Wszystko ok, ale dlaczego powiedzmy za 1 dzień zwolnienia pracodawca
    > ma prawo do zabierania premii za cały miesiąc?
    On nie zabiera. On nie przyznaje.

> [...]
    > jeśli coś się nie spodoba pracodawcy lub dojdzie do choroby
    > pracownika - premia jest zabierana. Według mnie wyjątkowo wredny
    Bo jest. Premia uznaniowa - czyli tzw. włazidupne - do tego własnie służy.
    Proceder jest tak znany, że dziś już tylko zupełne szczypiory zwracają uwagę
    na zapis w umowie o "premii uznaniowej" i dają się na to nabrać. Nawiasem
    mówiąc premię taką pracodawca może nagradzać nawet jeśli umowa o tym milczy.
    Zatem - nonsens.
    Ale nie naruszający prawa.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-09-06 19:01:45