PracaGrupypl.praca.dyskusje › Aplikacje wysyłane mailem a podpisanie klauzuli.

  • 21. Data: 2007-08-26 12:34:15
    Temat: Re: Aplikacje wysyłane mailem a podpisanie klauzuli.
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:far7jk$e8p$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@w...poczta.onet.pl> pisze:

    > Z tego co się kiedyś dyskusja toczyła, to wydrukowane potwierdzenie
    > przelewu nie jest dokumentem wygenerowanym elektronicznie. Dokumentem
    > elektronicznym mogą być co najwyżej przesłane dane do posiadacza konta, na
    > przykład widoczne na ekranie. Wydruk tych danych nie jest już dokumentem.
    Musisz to wytłumaczyć bankowi PKO BP.

    > Natomiast umieszczenie takiej klauzuli ma raczej na celu wywarcie efektu
    > psychologicznego niż prawnego. Co nie oznacza, że zainteresowane strony
    > nie mogą uznawać takich wydruków.
    A na słowo też można? "U mnie słowo droższe pieniędzy." ;)
    Sądzę, że istnieją przepisy (choć ich nie znam) regulujące zasady
    wystawiania i honorowania takich dokumentów. Z pewnością są one (te
    dokumenty) weryfikowalne, znajduje się na nich komplet potrzebnych do tego
    celu informacji.
    BTW - jakbym sie postarał, to z pewnością jestem w stanie wyprodukować
    dokument, którego design bedzie praktycznie nieodróżnialny "na oko" od
    oryginalnego pdf-a, ale podobnie można postapić z pieczęcia i podpisem.

    --
    Jotte

  • 22. Data: 2007-08-26 23:04:10
    Od: "Lukasz" <l...@h...pl>

    :)
    Czepiasz się.
    Istnieje wiele szczególnych przepisów a tu zaczęliśmy dyskusję o
    dokumencie
    jaki Ty (ktos, osoba fizyczna) genetuje w PDFie wraz z _zeskanowanym
    podpisem_
    i taki dokument jest tyle wart co nic.

    A potwierdzenie przelewu dodatkowo nie ma podpisu w ogóle
    a napis na dole tylko informuje Ciebie i innych że nie wymaga tego
    podpisu
    (choć prawdę mówiąc nie sprawdzałem co jest napisane w wymienionym tam
    miejscu)

    Gdyby takie potwierdzenie miało taki zeskanowany podpis - to dokument
    byłby więcej wart
    Niż jest?
    Nie
    Gdyby np dokument potwierdzał przelew jakiego w rzeczywistości nie było
    a dokument miał zeskanowany podpis jakiejś osoby to czy na tej podstawie
    możnaby było
    ta osobe pociągnąć do odpowiedzialności?
    Nie
    Czy gdyby ktoś zeskanował Twój podpis i włożył go do dowolnego PDFa to
    czy to znaczy,
    że jesteś odpowiedzialny za to?
    Nie
    Dokument z zeskanowanym podpisem _przed_sądem_ jest nic nie wart.

    Bank zanim udzieli Ci kredytu na zakup mieszkania, żąda podpisania umowy
    _w_obecności_
    swojego pracownika, żeby mieć pewność, że to Ty podpisałeś. Tyle jest
    wart podpis.

    No ale jak napisał Liwiusz (tylko innymi słowami): Its a free country.
    Wolno Ci robić takie PDFy i wolno drugiej stronie je akceptowac,
    wolno Ci zawrzeć umowe ustną (poza wypadkami szczególnymi gdzie prawo
    mówi wyraznie: "na piśmie")
    wolno Ci się dogadać z kim chcesz i jak chcesz - ale w razie czego przed
    sądem
    będziesz miał trudniej i tyle

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2007-08-27 06:44:46
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Lukasz napisał(a):

> [...]
    > mówi wyraznie: "na piśmie")
    > wolno Ci się dogadać z kim chcesz i jak chcesz - ale w razie czego przed

    Ponadto - w przypadku omawianych potwierdzeń przelewu - obecność
    podpisu lub jego brak to sprawa drugorzędna. Jeśli w sprawie sądowej
    strona podniesie zarzut, że przelewu nie otrzymała, to dowód realizacji
    przelewu z pieczątką nie będzie wystarczającym dowodem, tylko będzie
    można sprawdzić to w inny sposób.

    Z drugiej strony - jeśli odbiorca przelewu nie ma co do tego
    zastrzeżeń, to nie ma przeszkód, aby uznawać potwierdzenie przelewu
    zarówno z PDFa, jak i z pieczątką.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz