PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ukrywanie wiedzy a zwolnienie w pracy

  • 1. Data: 2007-08-23 07:14:17
    Temat: Ukrywanie wiedzy a zwolnienie w pracy
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Witam,
    tak sie w pracy zastanawiamy.
    Jest sobie dwoch pracownikow, pan A i pan B. Obaj pracuja na
    rownorzednych stanowiskach ale zajmuja sie praktycznie czyms innym. Pan
    A jest specjalista w jednej dziedzinie, pan B w drugiej (dla jasnosci -
    jeden jest specjalista od jednego jezyka programowania, drugi od
    innego). Przychodzi nowy pracownik, ktory sie zajmowac oboma dziedzinami
    przy czym nominalnym opiekunem tegoz pracownika jest pan B. Jako ze pan
    B nie jest zbyt mocny w jezyku programowania ktorym zajmuje sie pan A,
    postanowil sie podszkolic, zeby miec jakas podstawowa wiedze z tej
    dziedziny. No i poniewaz jest na miejscu specjalista, to poprosil pana A
    o przekazanie pewnych podstaw. Podczas takich wyjasnien pan B mial pewne
    watpliwosci, zaczal szukac w necie, wyszlo mu ze nie wszystko co pan A
    mowi jest zgodne z prawda. Wytknal mu to. Pan A sie obrazil i powiedzial
    ze on juz wiecej panu B nie bedzie tlumaczyc, nie bedzie dzielic sie z
    nim swoja wiedza.
    Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?
    --
    badzio

  • 2. Data: 2007-08-23 09:57:34
    Temat: Re: Ukrywanie wiedzy a zwolnienie w pracy
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    badzio pisze:
> [...]
    > Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    > kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?
    Chyba do premii :) W końcu pan A podjął b. rozsądną decyzję, że nie
    będzie zarażał swoją niekompetencją innych.

    A tak na serio, to jakie wyniki ma pan A? Człowiek nie jest omnibusem i
    specem od wszystkiego (nawet w obrębie własnej specjalizacji) i ludzkie
    jest czegoś nie wiedzieć. Pytanie, co pan A zamierza ze swoją niewiedzą
    zrobić? Bo jeśli nic a ta powoduje, że maści różnorakie projekty, to nad
    zwolnieniem/szkoleniem/coachingiem/bla bla bla można się zastanawiać.

    Samej reakcji pana A nie traktowałbym b. serio. Powody takowej mogły być
    b. różne. Mógł się poczuć zagrożony, jego ego moglo zostać zachwiane,
    mógł podskórnie rywalizować z panem B, wreszcie pan B mógł wytknąć panu
    A niekompetencję w sposób nieprzyjemny. Powody mogą być różne a Ty
    widzisz tylko czubek góry lodowej. Łatwiej przecież użyć słynnej riposty
    wujka Staszka niż powiedzieć: "Twoja krytyka spowodowała, że poczułem
    się źle. Odczuwam teraz rozgoryczenie spodowowane tym, że poczułem się
    przez Ciebie zaatakowany. Twoja krytyka jednoznacznie przypomniała mi
    sposób, w jaki krytykowała mnie matka a właśnie jestem na etapie
    separacji. Być może projektuję teraz na Ciebie negatywne uczucia
    związane z matką, lecz na ten moment inaczej nie potrafię. Pozwól, byśmy
    dla autoprezerwacji odroczyli naszą wspólną naukę, do czasu aż uporam
    się z negatywnymi emocjami, jakie względem Ciebie odczuwam". :)

    Pozdr.
    M.

    --
    Kochana Mary!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 3. Data: 2007-08-23 11:44:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fajg6m$skp$2@inews.gazeta.pl badzio
    <b...@n...epf.pl> pisze:

> [...]
    > Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    > kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?
    Zakladam, że uczenie pana B nie należy do obowiązków pana A.
    Jeśli tak, to pan A nie popełnił niewykonania obowiązków służbowych
    wynikających ze stosunku pracy. Z treści postu wynika dodatkowo, że pan A
    pomagał panu B (mniejsza o to z jakim skutkiem) w wyniku prywatnej prośby, a
    nie polecenia służbowego (które i tak byłoby nieskuteczne, jeśli moje
    początkowe założenie jest słuszne).
    Wnioskuję zatem, że nie ma mowy o niedopełnieniu obowiązków pracowniczych
    przez pana A. Tym samym nie ma powodów do ukarania, że o dyscyplinarce nie
    wspomnę.
    Inaczej sprawa wyglądałaby, gdyby jednak jednym z obowiązków pana A było
    uczenie pana B.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2007-08-23 11:51:27
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > innego). Przychodzi nowy pracownik, ktory sie zajmowac oboma dziedzinami
    > przy czym nominalnym opiekunem tegoz pracownika jest pan B.

    Skoro nominalnym opiekunem nowego jest pan B, pan A słusznie podejrzewa, że
    jest do odstrzału i niezdarnie próbuje odwlec ten moment :)

    e.

  • 5. Data: 2007-08-23 12:48:42
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    Jotte wrote:
> [...]
    > dyscyplinarce nie wspomnę.
    > Inaczej sprawa wyglądałaby, gdyby jednak jednym z obowiązków pana A było

    no właśnie. A nawet gdyby szkolenie pana B należało do obowiązków pana
    A, to weryfikacja treści nauczania na podstawie "netu" jest OKDR i byle
    PIPa podważy podstawę zwolnienia

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 6. Data: 2007-08-23 17:55:54
    Od: "grom@x" <gromax@_skasuj_.interia.pl>

    > Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    > kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?

    Jezeli pracodawca chce zwolnic, to zawsze znajdzie powód. Czy jest słuszne go
    zwalniać, to trudno powiedzieć.

    Mi sytuacja wygląda na zaskakująco naturalną w polskiej rzeczywistosci - mamy dobry
    zespół, ale spróbujmy czegoś nowego. Ot, nowy pracownik, a starym damy wycisk i albo
    sie dostosuja albo się zegnamy.

    Nie wiem, moze moje podejscie jest jakoś niezyciowe, ale na ogół staram sie pracę
    traktować zadaniowo. niezaleznie, czy zarzadzam danym procesem czy tez jestem jego
    wykonawcą, po prostu ma byc wykonane to i tamto, mam o tego okreslone środki i je
    realizuję.
    A tutaj sprawa wygląda że jest jakies długotrwałe zadanie do wykonania (może nawet i
    kilkuletnie) i według co poniektórych jeden z elementów (no tak, tzw zasób ludzki
    czyli konkretny człowiek) nie koniecznie sie wywiazuje ze swoich obowiazków... A moze
    tylko istnieje problem w komunikacji? Zwłaszcza na linii przełozony-pracownik?

    Proponowałbym się skupić na rozwiazaniu tego problemu, bo wcale nie jest powiedziane
    ze nowa osoba sie doostosuje. A moze być np. gorzej, stary pracownik (zwolniony) juz
    nie będzie chciał wrócić itp itd.

    Ponadto do szkolenia są firmy szkolące. Niekoniecznie fachowiec bedzie w stanie
    przekazać teorię wiedzy w sposób fachowy i niekoniecznie dobry szkoleniowiec będzie
    jednocześnie wybitnym praktykiem. Dlatego uwazam że najlepszym sposobem jest
    odpowiednia inwestycja w pracownika a nie opieranie się że "chłopcy sobie sami
    poradzą".
    Ergo - stawianie problemu w ten sposób jest wg. mnie mocno nieodpowiedzialnym
    pojeciem zarządzania. Ale ja tylko mały misio jestem i moze sie nie znam :)

    --

    to tylko moje zdanie, taki skrót myślowy
    *G*R*O*M*A*X*

  • 7. Data: 2007-08-23 21:12:42
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 23 Aug 2007 09:14:17 +0200, badzio
    <b...@n...epf.pl> zakodowal:

    >Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    >kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?

    Czy pracownik w umowie i/lub zakresie obowiazków ma prowadzenie
    szkoleń?
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 8. Data: 2007-08-24 10:19:42
    Od: "Jackare" <j...@B...pl>

    > Czy pracownik w umowie i/lub zakresie obowiazków ma prowadzenie
    > szkoleń?

    pracownik ma umowie zazwyczaj wykonywanie poleceń przełożonego.
    Polecenie w formie proszę przekazać informacje (w sensie informacje ustne +
    istniejącą dokumentację) nie jest poleceniem przeprowadzenia szkolenia
    sensus stricte.
    Odmowa wykonania takiego polecenia (wydanego przez przełożonego) moze być
    przyczyną rozwiązania umowy o pracę z przyczyn leżących po stronie
    pracownika i bez zachowania okresu wypowiedzenia (dawna dyscyplinarka).

    Mówię to nie tylko teoretycznie ale na podstawie autopsji, gdzie jako
    przedstawiciel pracodawcy byłem zmuszony tak postąpic z pracownikiem i potem
    wygrałem sprawę w sądzie pracy. Argumentacja pracownika była własnie taka,
    że on nie ma w zakresie obowiązków prowadzenia szkoleń, a to nie było
    szkolenie tylko polecenie przekazania informacji i wydania dokumentacji,
    którego wykonania odmówił wprost i w obecności wielu osób.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2007-08-24 15:25:52
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:famblj$298$1@nemesis.news.tpi.pl Jackare
    <j...@B...pl> pisze:

> [...]
    > to nie było szkolenie tylko polecenie przekazania informacji i wydania
    > dokumentacji, którego wykonania odmówił wprost i w obecności wielu osób.
    I to jest istota sprawy. Szkolenie w sensie formalnym to "impreza" w jakims
    stopniu zinstytucjonalizowana, posiadająca określony zakres programowy,
    często zawierająca sprawdzian poziomu opanowania wiedzy, kończaca się
    wydaniem jaiegoś stosownego dokumentu.
    Czym innym jest np. "przyuczanie nowych pracowników" albo "kierowanie
    podnoszeniem kwalifikacji", co może być ujęte w zakresie obowiązków.
    Jeszcze czym innym jest zwykłe polecenie służbowe przekazania informacji
    (nie wiedzy merytorycznej, metodycznej czy czegoś w tym rodzaju) i
    dokumentacji powstałej w ramach wykonywania obowiązków służbowych.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-08-24 18:01:16
    Od: aa <a...@a...pl>

    badzio wrote:
> [...]
    > Czy moze byc to powodem do zwolnienia? A jesli tak, to jakiego - czy
    > kwalifikuje sie na dyscyplinarke czy jeszcze nie?

    Tłumacząc na ludzki:
    szef zauważył że B. jest cienki i sobie nie radzi więc zatrudnił młodego
    aby ten się przyuczył i co by mógł bez większych problemów zwolnić B. B.
    widzi że jest cienko więc próbuje poduczyć się tego co umie A. Dodatkowo
    próbuje w chamski sposób oczernić A. i zepsuć jego opinię.
    Na miejscu szefa tych dwu panów wylałbym B. w tempie ekspresowym.