eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

PracaWynagrodzenia › Zarobki w Polsce: trendy 2018

Zarobki w Polsce: trendy 2018

2018-01-07 00:30

Zarobki w Polsce: trendy 2018

Jakie zarobki w Polsce w 2018 roku? © lisssbetha - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (21)

Bankowość, finanse, księgowość, prawo i podatki, ubezpieczenia, farmacja, budownictwo, nieruchomości oraz sprzedaż i administracja. To tylko niektóre z branż ujętych w najnowszym Raporcie Płacowym 2018, czyli corocznym opracowaniu autorstwa Hays Poland. Ile zarabiają twoi koledzy po fachu? Czy twoje zarobki przystają do rynkowych realiów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.
Przed nami czternasta już edycja raportu płacowego autorstwa Hays, która tradycyjnie już zestawia zarobki oferowane specjalistom i menedżerom przez rodzimych pracodawców. W najnowszym wydaniu opracowania znajdziemy nie tylko tabele informujące o wynagrodzeniach na poszczególnych stanowiskach, ale również wyniki przeprowadzonego pośród przeszło 8 tys. pracowników badania odnośnie bieżących tendencji i perspektyw na rynku pracy.

DOBRA KONIUNKTURA


Większość ankietowanych firm deklaruje, że w bieżącym roku zwiększy swoją aktywność w obszarach związanych z HR. Te deklaracje mają swoje odzwierciedlenie w planach rekrutacyjnych – o zwiększeniu zatrudnienia mówi już 88% respondentów. Większości pracodawców chodzi przede wszystkim o pozyskanie etatowych podwładnych, ale jednocześnie nie rezygnują oni z pracowników tymczasowych oraz współpracy z kontraktorami. Na najwięcej ofert pracy będą mogli liczyć specjaliści w obszarach IT, sprzedaży i szeroko pojętej produkcji oraz inżynierii.

Większość pracowników z optymizmem patrzy w przyszłość i pozytywnie ocenia perspektywę swojej kariery zawodowej. Rośnie także pewność siebie pracowników w kontekście posiadanych kompetencji – odsetek respondentów deklarujących dysponowanie wszystkimi kompetencjami wymaganymi na zajmowanym stanowisku, w ciągu roku wzrósł do poziomu 93%. Co ciekawe, mężczyźni częściej niż kobiety deklarują posiadanie wszystkich wymaganych umiejętności i kompetencji miękkich. Różnica nie jest duża, jednak jest spójna z wnioskami innych badań przeprowadzonych przez Hays Poland. Kobiety często charakteryzują się niższą samooceną własnych kompetencji oraz mniejszymi ambicjami zawodowymi, w wyniku czego awansują i zajmują wysokie stanowiska rzadziej od mężczyzn.

LUKA KOMPETENCYJNA


Z badania wynika, że w 2017 roku niemal 80% pracodawców zwiększyło wynagrodzenia swoich pracowników. Konkurencja o najlepszych specjalistów wciąż jest bardzo duża, więc również w 2018 roku podobny odsetek pracodawców planuje dalsze podwyżki płac. Firmy chcą zaproponować atrakcyjniejszy poziom wynagrodzenia i świadczeń dodatkowych, aby wyróżnić się na rynku oraz przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników.

Podejmowane przez firmy działania wynikają z rosnącego niedoboru umiejętności poszukiwanych na rynku pracy. Zaledwie 38% pracodawców jest pewnych, że ich organizacja aktualnie posiada zasoby kompetencyjne konieczne do realizacji bieżących celów biznesowych i budowania przewagi konkurencyjnej. Ponad połowa ocenia kompetencje swoich pracowników, jako tylko częściowo wypełniające zapotrzebowanie organizacji.

Rosną trudności związane z rekrutacją i planowaniem strategii zatrudnienia. Z jednej strony firmy wskazują na niedobór kandydatów na rynku i dużą konkurencję w walce o najlepszych specjalistów, z drugiej natomiast na wysokie oczekiwania kandydatów, którym muszą sprostać. Pracodawcy poszukują przede wszystkim specjalistów z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi i wiedzą merytoryczną oraz menedżerów będących liderami wdrażającymi nowoczesne metody zarządzania. W cenie są także kompetencje IT i cyfrowe, będące odpowiedzią na podlegające stałym transformacjom i coraz bardziej mobilne otoczenie. Jednocześnie te same kompetencje są wskazywane przez firmy jako najtrudniejsze do pozyskania.

Oprócz wyzwania, jakim jest znalezienie kandydatów z niezbędną wiedzą ekspercką, potencjałem menedżerskim albo cyfrową biegłością, firmy borykają się z obsadzeniem stanowisk sprzedażowych, księgowych oraz wymagających zaawansowanej znajomości języków obcych. Jako kluczowe aktywności ukierunkowane na przyciąganie nowych i zatrzymanie obecnych pracowników, firmy wymieniają wzmacnianie marki pracodawcy, organizację staży i praktyk, zacieśnienie współpracy z agencjami rekrutacyjnymi oraz elastyczne formy zatrudnienia. Zwiększają również budżety szkoleniowe i rekrutacyjne, aby ich aktywność i atrakcyjny wizerunek pracodawcy przynosiły jak najlepsze efekty.

ŚWIADCZENIA, KTÓRE MAJĄ ZNACZENIE


Zdecydowana większość firm oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Ponad połowa pracodawców zawiera w swojej ofercie coraz atrakcyjniejsze imprezy, wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, których pracownicy mogą używać również prywatnie. Rosnącą popularnością cieszą się ubezpieczenie na życie, dofinansowanie dodatkowej edukacji oraz możliwość pracy elastycznej. Ponadto część firm oferuje wybranym grupom pracowników samochód służbowy oraz rozszerzony pakiet opieki medycznej.

fot. mat. prasowe

Benefity pozapłacowe

Zdecydowana większość firm oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową.


Niestety podobnie jak w ubiegłym roku oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają realnym potrzebom pracowników. Dla specjalistów największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna, lecz w rozszerzonym wariancie. Drugim najważniejszym świadczeniem jest możliwość pracy elastycznej. W tegorocznym badaniu ponad połowa ankietowanych pracowników określiła ten element oferty jako najważniejszy dodatek pozapłacowy. Kolejnym istotnym dla pracowników świadczeniem jest wsparcie firmy w dalszym rozwoju zawodowym poprzez dofinansowanie edukacji.

Pracodawcy, którzy dotychczas nie myśleli o świadczeniach dodatkowych, ocenianych przez pracowników jako najważniejsze, powinni rozważyć wprowadzenie ich do swojej oferty. Na szczególną uwagę zasługuje praca elastyczna, obecnie dostępna przynajmniej w minimalnym stopniu dla wybranych pracowników w ponad 70% firm, jednak dostępne rozwiązania często są niedopasowane do realnych potrzeb pracowników. Warto również, aby pracodawcy monitorowali poziom zadowolenia pracowników z otrzymywanych benefitów. Większość respondentów uważa, że ich pracodawca nie bada satysfakcji z oferty pozapłacowej. Ponadto niemal połowa zatrudnionych nie zna wartości otrzymywanych świadczeń.

OFERTA PRZYSZŁOŚCI


Rok 2018 będzie niezwykle intensywnym czasem pod względem aktywności rekrutacyjnej, walki o talenty oraz pozyskiwania odpowiednich pracowników. To również czas, w którym firmy będą zmuszone zweryfikować swoją ofertę świadczeń dodatkowych oraz poprawić jakość komunikacji z obecnymi i przyszłymi pracownikami. Aby przyciągnąć i zatrzymać osoby z potencjałem niezbędnym do dalszego rozwoju organizacji, pracodawcy muszą zadbać o konkurencyjne wynagrodzenia oraz pakiety świadczeń dodatkowych, dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników. Z pewnością firmy powinny skupić się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata świadczą o atrakcyjności oferty. Dla pracowników znaczenie ma wiele kwestii, które pomijane mogą znacznie utrudnić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej.

WYNAGRODZENIA W WYBRANYCH BRANŻACH


fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - bankowość/leasing/faktoring

Dyrektor Sprzedaży Bankowości Detalicznej może zarobić nawet 37 tys. złotych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - finanse i księgowość

Najniższe wynagrodzenia w księgowości sięgają 3500 złotych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - prawo i podatki

Minimalna pensja młodszego prawnika to 5000 PLN.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - ubezpieczenia

Zarobki Specjalisty ds. Likwidacji Szkód/ Obsługi Roszczeń wahają się od 4 do 9 tys. złotych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - farmacja i badania kliniczne

Zarobki w tym sektorze znacznie przewyższają przeciętne.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - sprzęt medyczny

Najniższe wynagrodzenie przypada w udziale przedstawicielom handlowym.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - budownictwo

Na pokaźną płacę nie może raczej liczyć Asystent Projektanta

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - energetyka

Dyrektor Serwisu zarabia minimum 13 tys. złotych

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - nieruchomości

Minimalne wynagrodzenie w nieruchomościach to wg Antal 4 tys. zł

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - produkcja

W branży produkcyjnej na najwyższe zarobki liczyć może Plant Manager.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - FMCG i B2B

Kierownik Produktu w branży FMCG zarabia minimum 9 tys. zł.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - media, reklama i digital e-commerce

Minimalne zarobki copywritera to 5 tys. zł.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - retail

Rozpiętość zarobków w branży retail to od 2,5 do nawet 40 tys. złotych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - zakupy i logistyka

Dyrektor Zakupów w zakładzie produkcyjnym zarabia do 35 tys. złotych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - administracja

Zarobki w administracji nie należą do wygórowanych.

fot. mat. prasowe

Wynagrodzenia - IT i telekomunikacja

Dyrektor IT zarabia pomiędzy 18 a 50 tys. złotych.


O RAPORCIE
Raport płacowy Hays jest zestawieniem poziomów wynagrodzeń dla specjalistów i kadry menedżerskiej w podziale na 19 specjalizacji. Zabrane informacje pozwalają nie tylko na przegląd obecnej sytuacji, ale także postawienie prognoz. Publikacja zawiera zestawienia minimalnych, maksymalnych i optymalnych wynagrodzeń miesięcznych brutto, wyrażonych w polskich złotych i oferowanych osobom pracującym na pełny etat. Dane zostały uśrednione dla całej Polski.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.