PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie a prawo do bezplatnej opieki lekarskiej

  • 1. Data: 2005-02-19 12:34:19
    Temat: Umowa zlecenie a prawo do bezplatnej opieki lekarskiej
    Od: "Paweł Mazurek" <pawelmazurek@[nospam]o2.pl>

    Witam!
    Mam pytanko (w sumie zadaje je w imieniu kolezanki).
    Sprawa wyglada tak:
    Kolezanka jest zarejestrowana w UP i dostala wlasnie oferte pracy na umowe zlecenie.
    W zwiazku z tym Mamy dwa pytanka:
    1. Czy ma obowiazek wyrejestrowac sie z UP w momencie podjecia pracy na umowe
    zlecenie?
    2. Czy w momencie podpisania tej umowy bedzie miala prawo do bezplatnej opieki
    lekarskiej? Czy umowa-zlecenie uwzglednia i reguluje ta sprawe? Jesli nie -to w jaki
    sposob podpisac umowe-zlecenie zeby zachowac prawo do tej opieki.

    Ps. Jak rozumiem w momencie wyrejestrowania z UP automatycznie jestesmy
    pozbawieni bezplatnej opieki lekarskiej? <no chybam ze jest jakis okres ...gdzie
    mamy
    gwarancje opieki>

    Z gory dziekuje za pomoc :-)
    --
    [PRGK-E]Lolek | PRGK to nie napis na dropsach.(*by Press)
    I find myself on the planet Ogo. Part of an intellectual elite...

  • 2. Data: 2005-02-19 12:41:44
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Paweł Mazurek
    <pawelmazurek@[nospam]o2.pl> wystukał[a]:
    > 1. Czy ma obowiazek wyrejestrowac sie z UP w momencie podjecia pracy
    > na umowe zlecenie?

    Tak

> [...]
    > momencie wyrejestrowania z UP automatycznie jestesmy pozbawieni
    > bezplatnej opieki lekarskiej? <no chybam ze jest jakis okres ...gdzie

    Umowa zlecenia jest podlega oskładkowaniu i to zarówno składkami
    emerytalnymi, rentowymi, jak i zdrowotnymi (uprawniające do bezpłatnej
    opieki). Więc twoja znajoma niech się nie martwi bo będzie ubezpieczona
    przez okres trwania tej umowy. Tutaj jedynie ubezpieczenie chorobowe
    (kiedy jest ktoś na L4) jest dobrowolne.

    Inaczej się ma sprawa w przypadku umowy o dzieło - wtedy nie ma żadnych
    składek i nie ma bezpłatnej opieki - jedyne wyjście to 'skorzystać' z
    ubezpieczenia męża.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-02-20 00:23:59
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Paweł Mazurek; <X...@1...110.122.97> :

> [...]
    > W zwiazku z tym Mamy dwa pytanka:
    > 1. Czy ma obowiazek wyrejestrowac sie z UP w momencie podjecia pracy na umowe

    W ciągu pięciu dni - w zależności od UP - u mnie można osobiście,
    faksem, poleconym, na kancelarię [i chyba e-mail'em].

> [...]
    jaki
    > sposob podpisac umowe-zlecenie zeby zachowac prawo do tej opieki.

    Umowa zlecenia reguluje te sprawy pod warunkiem, że pracodawca zgłosi
    pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego - czyli koleżanka musi otrzymać
    druk ZUS ZUA [możliwe, że w przypadku studentów jest to ZUS ZZA -
    ogólnie chodzi o dokument zgłoszenia] i co miesiąc RMUA.

> [...]
    > pozbawieni bezplatnej opieki lekarskiej? <no chybam ze jest jakis okres ...gdzie

    Przez okres 30 dni od wyrejestrowania się z Kasy Chorych ma się prawo do
    opieki zdrowotnej.

    Flyer
    --
    Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
    http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

  • 4. Data: 2005-02-20 11:52:26
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Flyer; <cv8lc4$jp8$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> [...]
    > druk ZUS ZUA [możliwe, że w przypadku studentów jest to ZUS ZZA -
    > ogólnie chodzi o dokument zgłoszenia] i co miesiąc RMUA.

    Się uzupełnię, żeby było jaśniej. O w/w warunku [zgłoszenia przez
    pracodawcę] napisałem, bo trafiają się takie kwiatki, gdzie niby umowa
    jest podpisana, ale pracodawcy ani się śni zgłaszać pracownika do ZUSu -
    jakby co, to jest to nielegalne.

    Flyer

  • 5. Data: 2005-02-20 14:07:07
    Od: "Dancia" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > druk ZUS ZUA [możliwe, że w przypadku studentów jest to ZUS ZZA -
    > ogólnie chodzi o dokument zgłoszenia] i co miesiąc RMUA.

    ZUA jest wysyłany zo ZUS jeśli osoba nie jest zatrudniona w innej firmie,
    odprowadza się wtedy składki emerytalne, rentowe i zdrwotne.
    ZZA jest wysyłany jeśli osoba jest zatrudniona w innej firmie, zarabia
    powyżej 849 zł (brutto) miesięcznie i są za nią odprowadzane w/w składki.
    Wtedy z wynagrodzenia za umowę zlecenie jest odprowadzany podatek i składka
    na zdrowotne.
    W przypdaku studentów nie wysyła się nic, studenci nie są ubezpieczani z ich
    wynagrodzenia odprowadzany jest tylko podatek.
    To chyba wsio

    Dancia :-)

  • 6. Data: 2005-02-20 20:28:33
    Od: "Piotrzd" <p...@w...pl>

> [...]
    > ich
    > wynagrodzenia odprowadzany jest tylko podatek.

    Zgadzam sie w 100%. Jestem studentem i pracuje na umowe zlenie. Z mojego
    wynagordzenia odprowadzany jest podadatek (ZUSu - nie płace bo jeszcze sobie
    zdarze odłożyć na emeryture no i przynajmniej złodzie... z ZUSu nie nabija
    sobie kieszeni moja kasa). A jeżeli chodzi o opiekę zdrowotną mam zapewnione
    i opłacone przez pracodawce usługi medyczne w LIMie.

    Pozdro
    Piotr

  • 7. Data: 2005-02-20 20:35:15
    Od: "Dancia" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrzd" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A jeżeli chodzi o opiekę zdrowotną mam zapewnione
    > i opłacone przez pracodawce usługi medyczne w LIMie.

    A czy nie jest tak, że ogólnie jako student masz prawo do opieki
    zdrowotnej?? Nawet jeśli byś nie pracował??

    Dancia :-)

  • 8. Data: 2005-02-20 20:37:54
    Od: "Piotrzd" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Dancia" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > A czy nie jest tak, że ogólnie jako student masz prawo do opieki
    > zdrowotnej?? Nawet jeśli byś nie pracował??

    W LIMie to na pewno NIE!!

  • 9. Data: 2005-02-20 20:42:32
    Od: "Dancia" <p...@p...onet.pl>

    > W LIMie to na pewno NIE!!

    Nie wiem co to jest LIM, lecz pytałam, czy możesz iść normalnie do lekarza,
    będąc studentem??

    Dancia :-)

  • 10. Data: 2005-02-20 20:44:40
    Od: "Piotrzd" <p...@w...pl>

> [...]
    >

    > A czy nie jest tak, że ogólnie jako student masz prawo do opieki
    > zdrowotnej?? Nawet jeśli byś nie pracował??

    To zależy. Zazwyczaj uczelnie w duzych miastach (tudzież W-wa), maja swoje
    przychodnie z których moga korzystać studenci. W moim przypadku jest różnica
    bo odległość między miejscem zamieszkania (zameldowania), studiowania (st.
    zaoczne) i pracy jest znaczna (każde w innym mieście). Z tego względu
    bezpłatna opieka medyczna w państwowch placówkach jest bardzo ograniczona.