PracaGrupypl.praca.dyskusjeO Adamie i nie tylko › Re: O Adamie i nie tylko
  • Data: 2002-12-09 12:26:10
    Temat: Re: O Adamie i nie tylko
    Od: Roman <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    >Podane definicje (jednak się upieram) dzielą dociekanie prawdy na dwa
    >rodzaje, które w pełni wyczerpują możliwe przypadki. Nie da się być z >nimi w
    >sprzeczności. Można uznać czyjąś metodę za "niezawodną" lub "daremną".
    >No można jeszcze nie zgodzić się z samym rozróżnieniem (bo np. zakłada, >że
    >nie ma prawdy obiektywnej), ale to już osobna bajka.

    Jak juz napisalem wczesniej wedlug Parmenidesa istnieja dwie drogi dochodzenia
    do prawdy: niezawodna i daremna.
    Pierwsza droga prowadzi do zdobycia rzetelnej wiedzy (droga Prawdy), druga
    buduje falszywe opinie,jest droga Pozorow. Na droge pozorow skladaja sie wedlug
    Parmenidesa "poglady smiertelnikow", z ktorych glownym jest przekonanie o
    wiarygodnonosci postrzegan zmyslowych (doswiadczenia).

    W razie watpliwosci polecam przeprowadzenie nastepujacego doswiadczenia:
    W dowolnym programie graficznym niech Pan wyznaczy pewien obszar. Nastepnie
    niech
    Pan przyporzadkuje temu obszarowi kolor o identyfikatorze "zolty".
    Uwaga: doswiadczenie nalezy wykonac wykorzystujac monitor kineskopowy.
    Prosze mi napisac jakiego koloru jest ten obszar.

    >Stwierdza dokładnie odwrotnie, albo ja źle to zrozumiałem, albo pokręcił >Pan
    >coś, przytaczając te stwierdzenia.
    >Jest tu też pewna sprzeczność, bo skoro odczucia nie muszą być zgodne z
    >rzeczywistością, tzn, że "rzeczywistość" istnieje obiektywnie, a zatem >żadna
    "racjonalna analiza" nie może "decydować" co jest prawdą, może co >najwyżej ją
    wskazać.
    >No, ale to juz zupełnie inna bajka.

    Platon zrobil krok naprzod staral sie polaczyc racjonalizm z doswiadczeniem.
    Dzieki czemu usunal wady rozwazan Parmenidesa.
    Ale w zakresie tego ze samo doswiadczenie nie musi przynosic obiektywnej prawdy
    to Platon byl zgodny z Parmenidesem.
    Sama analiza racjonalna rzeczywiscie nie moze decydowac, o tym co jest prawda,
    musi korespondowac z eksperymentami. Musi byc weryfikowana przez doswiadczenie.
    Bardzo ladnie kiedys powiedzial prof. Turski:
    "Nie ma nic bardziej praktycznego niz dobra teoria." Dobra teoria jest zgodna z
    doswiadczeniem i vice versa.

    Pozdrawiam Roman