PracaGrupypl.praca.dyskusje › Art 52 Kodeksu Pracy

  • 1. Data: 2006-07-28 15:57:10
    Temat: Art 52 Kodeksu Pracy
    Od: "toomaas" <t...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów,

    Proszę o radę w następującej sprawie. Mojego współpracownika wezwał dzisiaj
    dyrektor (zarządca komisaryczny w państwowej firmie) i mu oświadzcył, że
    albo rozwiązujemy umowę za porozumieniem stron albo z art. 52 KP. O ile mi
    wiadomo art. 52 mówi o winie pracownika (ciężkie naruszenie podstawowych
    obowiązków, popełnienie przestępstwa lub utrata uprawnień koniecznych do
    wykonywania pracy). Dwa ostatnie powody mnie nie dotyczą. Czuję, że ja będę
    następny do odstrzału, bo w firmie jest niezła czystka. Mam następujące
    pytanie:
    Jak postąpić w takiej sytuacji? Czy na wypowiedznie z art. 52 muszę się
    godzić czy to ma jednostronny charakter? Jeśli już coś takiego dostanę to do
    PIP-u?
    Co można rozumieć pod pojęciem ciężkiego naruszenia obowiązków?
    Prawdopodobnie muszę mieć coś wpisane do akt? Gdzie mogę o tym poczytać?
    Przyznam szczerze, że atmosfera się zagęściła ponieważ nie chcę porozumienia
    stron, a tym bardziej art. 52!!
    Czy w związku z zarządem komisarycznym w pracy obowiązują jaieś specjalne
    przepisy tzn. KP nie ma zastosowania?
    Jak się mogę w tej sytuacji bronić, jeśli już dostane ten art. 52?
    Czy dobrze się orientuję, że rozwiązując umowę za porozumieniem stron
    zasiłek dostanę dopiero po 3 miesiącach? Czy porozumienie stron niesie dla
    mnie jeszcze jakieś inne konsekwencje?

    Liczę na pomoc i pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2006-07-28 16:46:40
    Temat: Re: Art 52 Kodeksu Pracy
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 28 Jul 2006 17:57:10 +0200, "toomaas"
    <t...@p...onet.pl> zakodował:

    >Jak postąpić w takiej sytuacji? Czy na wypowiedznie z art. 52 muszę się
    >godzić czy to ma jednostronny charakter?

    Jak sobie wyobrażasz - przychodzisz pijany do pracy, spychaczem
    rozwalasz biurowiec i jeszcze pracodawca ma Cię pytać o zgodę na
    zwolnienie?

    > Jeśli już coś takiego dostanę to do
    >PIP-u?

    Co do PIPy?

    >Co można rozumieć pod pojęciem ciężkiego naruszenia obowiązków?

    Naruszenie podstawowych obowiązków - generalnie należytego starania w
    wykonywaniu obowiązków służbowych.

    >Prawdopodobnie muszę mieć coś wpisane do akt?

    Nic nie musisz mieć wpisane.

    > Gdzie mogę o tym poczytać?

    google.pl

    >Czy w związku z zarządem komisarycznym w pracy obowiązują jaieś specjalne
    >przepisy tzn. KP nie ma zastosowania?

    KP zawsze obowiązuje. Co najwyżej, w niektórych przypadkach, niektóre
    jego zapisy są mniej korzystne dla pracownika (jak np. likwidacja
    zakładu).

    >Jak się mogę w tej sytuacji bronić, jeśli już dostane ten art. 52?

    PIP i sąd pracy (pouczenie musi być na pisemku).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2006-07-28 17:08:57
    Od: p...@p...wp.pl (adas;)

    toomaas wrote:

> [...]
    > albo rozwiązujemy umowę za porozumieniem stron albo z art. 52 KP. O ile mi

    nagrac powyzsze oswiadczenie na dyktafon i prosto do prokuratury;

    pzdrv;
    adas;

  • 4. Data: 2006-07-28 17:19:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:eadc0k$4lk$1@inews.gazeta.pl toomaas
    <t...@p...onet.pl> pisze:

    > Jak postąpić w takiej sytuacji?
    Powinieneś wykonać kilka czynności.
    Przeczytać Kodeks Pracy.
    Zapytać o powód zastosowania art. 52.

    > Czy na wypowiedznie z art. 52 muszę się godzić czy to ma jednostronny
    > charakter?
    Jednostronny.

    > Jeśli już coś takiego dostanę to do PIP-u?
    Do prawnika.

    > Co można rozumieć pod pojęciem ciężkiego naruszenia obowiązków?
    Np. bezpodstawna odmowa wykonania polecenia służbowego, picie w pracy,
    działanie na szkodę pracodawcy itp.

    > Prawdopodobnie muszę mieć coś wpisane do akt?
    Nie.

    > Gdzie mogę o tym poczytać?
    Np. w necie.

    > tzn. KP nie ma zastosowania?
    KP zawsze ma zastosowanie.

    > Jak się mogę w tej sytuacji bronić, jeśli już dostane ten art. 52?
    Zależy od przyczyny.

    Jotte

  • 5. Data: 2006-07-28 19:35:03
    Od: "Wielki Miś" <w...@m...pl>

    Uciekaja na L4.

  • 6. Data: 2006-07-28 20:48:44
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 28 Jul 2006 21:35:03 +0200, "Wielki Mi?"
    <w...@m...pl> zakodował:

    >Uciekaja na L4.

    A bez metafor? Kto ucieka? W jakim celu? Do którego fragmentu się
    odnosisz? Czemu piszesz nad cytatem? Co L4 ma do art. 52 KP?

  • 7. Data: 2006-07-28 21:06:57
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > nagrac powyzsze oswiadczenie na dyktafon

    Potwierdzam. Większość komórek to już potrafi, więc technicznie nie powinno
    być problemu.

    > i prosto do prokuratury;

    z jakiego paragrafu?

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 8. Data: 2006-07-29 12:08:31
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    w <eadc0k$4lk$1@inews.gazeta.pl> napisał:

> [...]
    > Czy dobrze się orientuję, że rozwiązując umowę za porozumieniem stron
    > zasiłek dostanę dopiero po 3 miesiącach? Czy porozumienie stron niesie dla

    Poczytać możesz w Kodeksie Pracy i w regulaminie pracy w zakładzie.

    Ogólnie - dajcie mi 52 i potem spotkamy się w sądzie.

    Jakby wywalenie z pracy było takie proste, to twój kolega nie miałby
    rozmowy z szefem o porozumieniu stron, tylko od razu dostałby 52.
    52 jest tutaj tylko straszakiem.

    > Tomek

    ja czyli jakub
    Revoke.