eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Atmosfera w pracy: jak radzić sobie z trudnym szefem?

Atmosfera w pracy: jak radzić sobie z trudnym szefem?

2013-05-29 09:23

Atmosfera w pracy: jak radzić sobie z trudnym szefem?

Jak radzić sobie z trudnym szefem? © berc - Fotolia.com

W tzw. "czasach kryzysu" o pracę nie jest łatwo. Jeśli ktoś już ją znajdzie (po tonach wysłanych aplikacji), zazwyczaj stara się utrzymać w niej za wszelką cenę. Taką ceną w wielu wypadkach jest szef. Jak poradzić sobie w trudnych kontaktach z przełożonym?

Przeczytaj także: Atmosfera w pracy zależy od szefa

Każdy człowiek jest inny – różnią nas cechy charakteru, wartości, oczekiwania, plany, sposób działania... Wymieniać można długo. Marzeniem jest sytuacja, gdy szef i współpracownicy podzielają mniej więcej twoje spojrzenie na świat, a każdy dzień w firmie jest idealny pod względem atmosfery. Zazwyczaj trafiamy jednak w zbiorowisko różnych charakterów, z którymi nie zawsze łatwo znaleźć wspólny język. Gorzej, jeśli do tej grupy należy nasz szef.

Oczywiście nie mówimy tutaj o sytuacji, w której przełożony podchodzi do pracowników otwarcie, szukając kompromisów w konfliktowych sprawach. Bardzo często możemy trafić na szefów histerycznych, perfekcjonistów, niezdecydowanych, wystraszonych, a nawet na bardziej niebezpiecznych: narcystycznych, agresywnych, psychopatycznych, czy z cechami paranoi. Pewne zachowania takich osób mogą znacznie utrudnić funkcjonowanie w pracy. Najczęściej wskazywane wykroczenia kadry zarządzającej to: kłamstwo, straszenie (często upadłością firmy), krytykowanie w obecności innych, przerzucanie odpowiedzialności na niewinnego pracownika i niedocenianie kompetencji podwładnych.

Takie sytuacje mogą być irytujące, deprymujące, a czasem niebezpieczne. Jednak relacja firmowa ma zawsze dwie strony – jeśli masz silne poczucie własnej wartości i dodatkowo znasz usposobienie szefa, jesteś w stanie przeciwdziałać wyniszczającym relacjom.

fot. berc - Fotolia.com

Jak radzić sobie z trudnym szefem?

Najczęściej wskazywane wykroczenia kadry zarządzającej to: kłamstwo, straszenie (często upadłością firmy), krytykowanie w obecności innych, przerzucanie odpowiedzialności na niewinnego pracownika i niedocenianie kompetencji podwładnych.


Zastanów się, co czujesz w stosunku do przełożonego

Czego boisz się w przewidywanych reakcjach szefa? Krytyki, zawodu, dezaprobaty? Pomyśl, czy nie przenosisz na niego wizerunku ojca lub matki. Pamiętaj, jeśli uświadomisz sobie, jakie relacje z dzieciństwa stanowią bariery rozwoju w życiu dorosłym, z czasem stracą one na sile. Warto zdać sobie sprawę z własnej złości, często zakamuflowanej pod smutkiem i depresją. Złości, która nie musi (i nie powinna) prowadzić do agresji, a do czynnego przeciwdziałania temu, co narusza nasze granice.

Określ siebie jako pracownika

Ważną częścią dobrego samopoczucia w pracy jest spokój kompetencyjny, gdy wiesz, że wykonujesz swoją pracę dobrze. Dopóki nie docenisz swoich wysiłków i bezustannie będziesz porównywał się z wynikami innych na swoją niekorzyść – do niczego (poza depresją) nie dojdziesz. Określ swoją rolę w zespole i zastanów się, czy czujesz się „właściwym człowiekiem na właściwym miejscu”. Jeśli nie, spróbuj to zmienić. Warto przyłożyć wagę do stosunków z innymi pracownikami. W zgranej grupie zawsze łatwiej sprostać destrukcyjnym wpływom szefa, a rywalizacja zaczyna prowadzić do zawodowego rozwoju.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: