PracaGrupypl.praca.dyskusje › wymowienie zmienajace a umowa na czas okreslony

  • 1. Data: 2005-04-24 09:22:15
    Temat: wymowienie zmienajace a umowa na czas okreslony
    Od: "monika" <m...@g...pl>

    czesc,

    otrzymalam ostatnio od pracodawcy dokuemnt "wymowienie zmieniajace" na mocy
    ktorego
    proponowal mi zmiane stanowiska z kierownika sklepu na kasjera/sprzedawce.
    Odmowilam przyjecia tej propozycji a w dokuemnie byl zapis ze w razie odmowy
    rozpoczyna sie
    okres wypowiedzenia.
    Z ciekawosci, chcialam sprawdzic ile tego wypowiedzenia mi przysluguje i
    okazalo sie ze w przypadku
    umowy na czas okreslony ponizej 6 m-cy ( ja mam na 3!) nie ma mozliwosci
    zlozenia pracownikowi wymowienia.

    Pytania:
    1) Czy mam racje z tym ze takie wymowienie nie jest wazne (czyli ze dalej
    normalnie pracuje).
    2) Czy ktos moze wyjśnic na jakim stanowisku aktualnie pracuje jak
    wspomnialam odmowilam przyjecia innego ale przeciez
    nie mozna byc kierownikiem bo "pracownik tak chce"
    3) Czy jedynymi formami rozwiazania umowy o prace moze byc albo porozumienie
    stron albo dyscyplinarka. ?
    4) Jak uwazacie, czy jezeli po odrzuceniu tej propozycji teraz bedzie mi
    probowal wreczyc dyscyplinarke to ma szanse obrony jej przed sadem pracy (
    do ktorego sie oczywiscie odwolam. Dla mnie bedzie to wygladalo na "zemste"
    Czy mam obowiazek jej przyjecia czy tez moge prosic o przeslanie poczta ;-).
    5) Jakie sa konsekwencje odmowy przez pracodawce udzielenia urlopu "na
    żądanie".

    Pozdrawiam

    mstyczen

  • 2. Data: 2005-04-24 10:17:52
    Od: "Berthli McHarvey" <b...@o...pl>

> [...]
    ;-).
    > 5) Jakie sa konsekwencje odmowy przez pracodawce udzielenia urlopu "na

    Ad. 1) Odmowa przyjęcia wypowiedzenia warunków, że umowa jest rozwiązana
    przez pracodawcę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. W przypadku umowy od 3
    miesięcy (równo 3 lub więcej) jest to (na 99%) 2 tygodnie. Czyli jesteś na
    wypowiedzeniu 2 tygodniowym.

    Ad. 2) Nie wiem.Ale pracodawca ma prawo oddelegować Ciebie do innej pracy
    lub zlecić inne obowiązki.

    Ad. 3) Rozwiązanie może być poprzez:
    - porozumienie stron,
    - upłynięcie okresu na który została zawarta,
    - rozwiązanie umowy (przez obie strony) z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
    - rozwiązanie umowy (przez obie strony) bez wypowiedzenia (jeżeli przez
    pracodawcę to twz. dyscyplinarka).
    - (możliwe, że są inne mniej istotne sposoby, ale żadko spotykane).

    Ad. 4) Spróbuj zachować pismo wypowiadające warunki. Wtedy w Sądzie, w
    przypadku dyscyplinarki, będziesz miała argument, że to zemsta.

    Ad. 5) Zakładam, że przysługuje Ci urlop z racji odpowiedniego stażu. Masz
    prawo do 4 dni w roku urlopu na żądanie (np. boli Cię głowa rano i dzwonisz
    że nie przyjdziesz). Jeśli jednak Twoja nieobecność mogłaby narazić
    pracodawcę na szkody to ma jakieś prawo do dochodzenia odszkodowania. Ale
    nie wiem jak to wygląda w praktyce.

    IMO w Twojej sytuacji, nie powinno to grozić, bo skoro nie chce żebyś było
    kierowniczką, to nie potrzebuje takiego pracownika / ma już kogoś. A szkody
    wynikłe z braku kasjerki są śmieszne, ponieważ nie nie przyjęłaś zmiany
    warunków (Koniecznie postaraj się mieć pismo wypowiadające warunki). W
    takiej sytuacj pracodawca ma małe szanse na odszkodowanie w przypadku
    takiego pozwu.

    Pracodawca nie ma obowiązku dać Ci urlopu na żądanie - urlop przyznawany
    jest zgodnie z planem urlopów etcetera. Bo co by było gdyby wszyscy
    pracownicy chcieli w tym samym terminie.

    Pracodawca przy wypowiedzeniu ma obowiązek udzielić Ci dni wolnego (przy 3
    miesiącach to chyba 2 dni) na poszukiwanie nowej pracy. Są to dni płatne
    jakbyś była w pracy.

    Ode mnie - spróbuj się dogadać. Może nawet przyjmij zmianę warunków. Mniej
    nerwów, pożądne świadectwo pracy. Podejrzewam, że różnica w kasie niewielka.
    (Nie wiem jaki jest Twój status i zarobki). Da się to IMO wg mnie załatwić
    tak, żeby obie strony były zadowolone.

    Ja będąc studentem dostałem niesłuszną dyscyplinarkę przy umowie na 3
    miesiące, bo gość likwidował lokal i nie było jak się dogadać. Sprawa była
    ewidentna, wygrałem w Sądzie, ale ciągnęła się 3 lata. Świadectwa dalej nie
    mam. Nie żałuję, ale mam mieszane odczucia.

    Powodzenia i pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-04-24 12:25:02
    Od: "monika" <m...@g...pl>

> [...]
    3
    > miesięcy (równo 3 lub więcej) jest to (na 99%) 2 tygodnie. Czyli jesteś na

    A z którego punktu KP tak wynika? Okres 2 tygodniowy jest wymieniony tylko
    przy umowach pow. 6 m-cy.
    Ja w umowie nie mam napisanego okresu wypowiedzenia.

    > Ad. 2) Nie wiem.Ale pracodawca ma prawo oddelegować Ciebie do innej pracy
    > lub zlecić inne obowiązki.
    OK. Tak myslalam

> [...]
    > pracodawcę to twz. dyscyplinarka).
    > - (możliwe, że są inne mniej istotne sposoby, ale żadko spotykane).

    Tak jak w p.1 W przypadku takiej umowy wydaje mi sie ze sa tylko 2
    mozliwosci. Dyscyplinarka oraz
    za porozumieniem stron.

    > Ad. 4) Spróbuj zachować pismo wypowiadające warunki. Wtedy w Sądzie, w
    > przypadku dyscyplinarki, będziesz miała argument, że to zemsta.

    mam ;-)

    > Pracodawca nie ma obowiązku dać Ci urlopu na żądanie - urlop przyznawany
    > jest zgodnie z planem urlopów etcetera. Bo co by było gdyby wszyscy
    > pracownicy chcieli w tym samym terminie.

    Obowiazku nie ma. Moze odmowic tylko w szczegolnych sytuacjach.

> [...]
    nie
    > mam. Nie żałuję, ale mam mieszane odczucia.

    Dzieki. Ja tez bym chciala uniknac sprawy w sadzie. Wygales sprawe ale
    swiadectwa ci nie wystawil?
    To przykre bo bedzie potrzebne w Urzedzie Pracy.
    Pozdrawiam i thx

    mstyczen

  • 4. Data: 2005-04-24 13:17:42
    Od: "Berthli McHarvey" <b...@o...pl>

    Użytkownik "monika" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > 3
    >
    > A z którego punktu KP tak wynika? Okres 2 tygodniowy jest wymieniony tylko
    > przy umowach pow. 6 m-cy.
    > Ja w umowie nie mam napisanego okresu wypowiedzenia.

    Hmmm... to nie była rozmowa na okres próbny. No i teraz patrzę w KP i w art.
    32 jest, że za wypowiedzeniem można rozwiązać umowę na:
    1) okres PRÓBNY,
    2) skreślony [tu pewnie było, że na czas określony],
    3) na czas nieokreślony.
    Czyli wynikałoby, że umowy na czas określony (nie próbny) nie można
    wypowiadać.

    Z kolei art. 42 KP par. 1 mówi, że przepisy o rozwiązywaniu umowy o pracę
    stosuje się odpowiednio do wypowiedzenia wynikających z umowy WARUNKÓW pracy
    i płacy.

    Następnie art. 34 mówi, że okres wypowiedzenia umowy na okres PRÓBNY 3
    miesięcy wynosi 2 tygodnie.

    Możliwe, że pojawia się luka, w postaci: jak stosować przepisy wypowiadania
    pracy podczas nieprzyjęcia wypowiedzenia WARUNKÓW pracy i płacy przy umowie
    na czas określony (ale nie probny)?

    Wg mnie, jeśli taka luka istnieje (nie jestem pewien, że to jest luka), to
    Twoja sytuacja, NIE MOŻE być gorsza od sytuacji, gdyby w umowie było słówko
    PRÓBNY. To chyba logiczne (o ile w prawie jest jakaś logika :-)) Więc
    przepis należy interpretować, stosując analogię do okresu próbnego. Z
    powyższych trzech artykułów dedukuję więc, że okres wypowiedzenia to 2
    tygodnie. Ufff....

    Ja mam duże problemy z czytanie kodeksu pracy, ale... w Sądzie przyznali mi
    rację w podobnej sytuacji. Brakuje przepisów regulujących odszkodawanie
    podczas bezpodstawnego rozwiązania bez wypowiedzenia umowy na okres PRÓBNY.
    I zastosowano analogię do umowy na czas określony (nie próbny).

    > Tak jak w p.1 W przypadku takiej umowy wydaje mi sie ze sa tylko 2
    > mozliwosci. Dyscyplinarka oraz
    > za porozumieniem stron.

    Nie. Zawsze możecie podrzeć wypowiedzenie warunków i ustalić np.
    wypowiedzenie pracy. Albo Ty możesz wypowiedzieć:-)
    Wg mnie porozumienie najlepsze, ale UWAGA. Jeśli chcesz brać zasiłek z UP,
    to przy porozumieniu stron lub wypowiedzeniu przez Ciebie, to zasiłek się
    nie należy. Ale jeśli masz/chcesz dalej pracować, to porozumienie stron
    lepiej wygląda na rozmowie kwalifikacyjnej niż wypowiedzenie nie mówiąc o
    dyscyplinarce. Z drugiej strony, staż długości 3-miesięcy to nie jest jakiś
    powalający atut w CV. Można więc powiedzmy zapomnięć o tym epizodzie w CV.

    > mam ;-)

    Super! IMO wszystkie atuty są po Twojej stronie, jeśliby (puk, puk) doszło
    do chodzenia po Sądach.

    Aha. Możliwe, że pracodawca liczy na to, że to Ty wypowiesz umowę, lub chce
    żeby doszło do porozumienia stron. Zaoszczędzi wtedy 2 tygodnie pensji.

    Ja bym się zastonowił, może warto się zgodzić na gorsze warunki. Nie wiem
    jaki to sklep, a może butik, ale wynagrodzenie kierowniczki nie jest super
    lepsze niż kasjerki. Patrz na słynny już proces kierowniczki pewnej sieci
    marketów. Niby kierowniczka a robiła za niewolnika. I umówić się z
    pracodawcą np. żeby w świadectwie wpisał zamiast kasjerka, to sprzedawca
    oraz kierowniczka. Wtedy w przyszłości chwalisz się, że byłaś
    sprzedawczynią, ale awansowałaś na kierowniczkę :-)

    Kariery i tak w tej firmie już raczej nie zrobisz. Po co sobie psuć papiery
    na przyszłość. A przez ten czas jaki brakuje do końca, spokojnie możesz
    szukać następnej pracy - jeśli chcesz pracować :-) oczywiście, nie ma
    obowiązku pracy.

    Nie wiem ile zostało czasu z tych 3 miesięcy. Jeśli miesiąc to warto
    przecierpieć. Gorzej jeśli 80 dni, ale wtedy to i tak jest nie poważne, że
    po tygodniu gość zmienia warunki.

    pozdrawiam.

  • 5. Data: 2005-04-24 13:27:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 24 Apr 2005 11:22:15 +0200, "monika"
    <m...@g...pl> zakodował:

    >1) Czy mam racje z tym ze takie wymowienie nie jest wazne (czyli ze dalej
    >normalnie pracuje).

    Tak

    >2) Czy ktos moze wyjśnic na jakim stanowisku aktualnie pracuje jak
    >wspomnialam odmowilam przyjecia innego ale przeciez
    >nie mozna byc kierownikiem bo "pracownik tak chce"

    Kierownik sklepu

    >3) Czy jedynymi formami rozwiazania umowy o prace moze byc albo porozumienie
    >stron albo dyscyplinarka. ?

    "Dyscyplinarka" to nazwa potoczna - tryb to "rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia". Przyczyn takiego trybu może być kilka - orzeczenie
    lekarskie, że pracownika nie może wykonywać dalej takiej pracy, utrata
    uprawnień, naruszenie podstawowych obowiązków i kilka innych przyczyn.

> [...]
    >Czy mam obowiazek jej przyjecia czy tez moge prosic o przeslanie poczta ;-).

    Wypowiedzenie czy rozwiazanie bez wypowiedzenia jest ważne, jeżeli
    zapoznasz się z oświadczeniem woli pracodawcy (jak schowasz rączki za
    siebie i powiesz, że niczego nie podpiszesz, to wystarczy, że Ci
    przeczyta - tylko do celów dowodowych przydaliby się świadkowie).
    Możesz oczywiście odwołać się do sądu pracy. A wyroki sądów są
    niezbadane - ale jeżeli przyczyna będzie nieprawdziwa masz prawie
    pewność wygranej.

    >5) Jakie sa konsekwencje odmowy przez pracodawce udzielenia urlopu "na
    >żądanie".

    Nie ma konsekwencji, bo nie może odmówić ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 6. Data: 2005-04-24 13:30:51
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 24 Apr 2005 12:17:52 +0200, "Berthli McHarvey"
    <b...@o...pl> zakodował:

    >przez pracodawcę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. W przypadku umowy od 3
    >miesięcy (równo 3 lub więcej) jest to (na 99%) 2 tygodnie. Czyli jesteś na
    >wypowiedzeniu 2 tygodniowym.

    Umowy na czas określony poniżej 6 miesięcy NIE MOŻNA wypowiedzieć (w
    ogóle - nawet, jeżeli w takiej umowie jest zapis że można, to jest on
    nieważny).

    >Ad. 2) Nie wiem.Ale pracodawca ma prawo oddelegować Ciebie do innej pracy
    >lub zlecić inne obowiązki.

    Ale bez obniżenia wynagrodzenia i nie dłużej, niż na 3 miesiące.

    >- rozwiązanie umowy (przez obie strony) z zachowaniem okresu wypowiedzenia,

    Patrz punkt 1.

    >pracodawcę na szkody to ma jakieś prawo do dochodzenia odszkodowania.

    Na jakiej podstawie?

    >Pracodawca nie ma obowiązku dać Ci urlopu na żądanie - urlop przyznawany

    Ale bredzisz. Na tym polega urlop na żądanie, że pracodawca nie ma nic
    do gadania.

  • 7. Data: 2005-04-24 14:13:47
    Od: m...@o...pl

    Czytaj Kaizena
    bo reszta bredzi...

    Tak, umowy na czas określony, trwającej krócej niż 6 miesięcy nie można
    wypowiedzieć, a więc również w zakresie warunków pracy i płacy.

    Tyle tylko, ze CI jej nie przełużą :-(

    A urlop na żadanie jak sama nazwa wskazuje....
    więc pracodawca może Ci...

    Jeżeli pracodawcy się śpieszy moze wynegocjujesz jakieś porozumienie?
    To można zrobić zawsze...ale na Twoim miejscu już bym zaczął mocno szukać pracy.

    Powodzenia,
    Mxena

  • 8. Data: 2005-04-24 16:39:34
    Od: "monika" <m...@g...pl>

    Hmm.
    Dzieki, troche mi jasniej .. Ale jeszcze jedna rzecz mnie dreczy, ten urlop
    na żądanie.

    > Nie ma konsekwencji, bo nie może odmówić ;)

    We wtorek mam obrone pracy na uczelni, pewnie normalnie bym jakos urlop
    dostala ale w takiej sytuacji pozostaje mi tylko napisanie wniosku o urlop
    na zadanie. I teraz mam fragment:

    " W przypadku urlopu na żądanie panuje przekonanie, iż pracodawca nie ma
    prawa odmowy jego udzielenia, jeżeli pracownik dysponuje jeszcze w danym
    roku prawem do tego urlopu. Wydaje się, że nie oznacza to jednak, iż można
    rozpocząć urlop całkowicie bez zgody pracodawcy. Należałoby stwierdzić, iż w
    przypadku wyjątkowych sytuacji, jak np. gdy w jednym terminie z urlopu
    chcieliby skorzystać jednocześnie wszyscy pracownicy firmy, pracodawca ma
    prawo nieuwzględnienia wniosku pracownika o udzielenie urlopu na żądanie,
    bez narażenia się na ewentualne konsekwencje karne."

    Czyli jednak qrde moze mi nie pozwolic na wyjazd do uczelni.

    mstyczen

  • 9. Data: 2005-04-24 18:14:11
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 24 Apr 2005 18:39:34 +0200, "monika"
    <m...@g...pl> zakodował:

    >na zadanie. I teraz mam fragment:

    Z czego ten fragment?

    W KP stoi:
    Art. 167^2. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika
    i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w
    każdym roku kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu
    najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu.

    Znasz jakiś przepis, który twierdzi, że "jeżeli..., to nie jest
    obowiązany"?

  • 10. Data: 2005-04-24 18:44:19
    Od: "monika" <m...@g...pl>

    Dokładnie. Tak jest w KP.
    Ale gdzies taki zapis znalazlem. W poradniku dla szefów.
    ;-)

    Pozdrawiam

    mstyczen