PracaGrupypl.praca.dyskusje › w ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENIOWIEC)

  • 1. Data: 2004-06-20 20:37:18
    Temat: w ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENIOWIEC)
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    W ktorym kierunku isc jako informatyk?
    Programista (webowy, aplikacji pod windows, pod
    unix/linux), administrator (siec na Windows i/lub linux,
    baz danych) czy wdrozeniowiec.

    Ktora w tych drog daje najlepsze profity - tj.
    pracodawca inwestuje w pracownika i go ceni, gdyz
    pracownik jest jego wartoscia i drugie - ma sie z tego w miare
    wystarczajace na zycie wynagrodzenie?

    Slyszalem, iz
    - nie warto byc administratorem win/linux, gdyz praca
    ta obecnie jest kompletnie bezwartosciowa, mozna miec
    500 zl i kopa w d..pe przy byle okazji, w modzie jest oursourcing.
    - nie warto byc programista webowym, gdyz kazdy oczekuje,
    ze pracownik bedzie trzaskal stronki za poldarmo, a jak nie to
    jest pelno chetnych, lacznie z technikami informatyki, ktorzy
    chetnie za cwierc darmo popracuja.
    - programista aplikacji windows/linux - roznie bywa, ale gdy jest
    to mala firma o polskim kapitale, to wlasciciel konkuruje o place z
    swoimi 2-3 ludzmi i placi im grosze.
    - WDROZENIOWIEC - tu slyszalem, ze warto. Zreszta juz 100 lat temu
    zauwazyli, ze nie rolnik, ktory ledwo ciagnie, ale ci co handluja jego
    produktami maja majatki. Wiec moze oplaca sie wdrazac gotowe
    produkty, a jako pracownik firmy sie w tym specjalizujacej mozna cos
    z tego miec. Ponadto przeszkolenie pracownika jest dlugie i zmudne,
    wiec pracownika sie ceni. Prawda to czy ni ?
    - admin w banku - tu mozna bylo liczyc na godziwie wynagrodzenie
    i konkretna prace (a nie akord jak przy programowaniu, zwlaszcza
    webowym - i grosze z tego) ale gdy banki kilka lat temu przeszly na
    systemy centralne to byla redukcja informatykow i nowych nie potrzeba
    tym bardziej. A szkoda, bo administracja AS400 to jest cos, co
    mialem w zyciu przez 8 zajec. (lacznie z programowaniem w RPG III, IV
    i c++ oraz java) Oczywiscie bylo to tylko lizniecie, ale zawsze cos.

    Wszystkie powyzsze opinie sa _podkreslam_ zaslyszane.
    Jak myslicie, gdzie najlepiej sie pchac w informatyce?

    PS. Tylko nie piszcie mi, ze w to co mnie najbardziej interesuje, bo
    po 11h na dobe za 800 zl mozna obrzydzic sobie wszystko. A nie o to w
    zyciu chodzi - (tylko o to, aby moc utrzymac mieszkanie, samochod
    i nie myslec cale noce, czy jutro mnie zwolnia, czy pojutrze, bo nowi
    absolwenci sa w stanie za 100 zl mniej pracowac)

  • 2. Data: 2004-06-20 21:07:25
    Temat: Re: w ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENI
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>

    > W ktorym kierunku isc jako informatyk?
    > Programista (webowy, aplikacji pod windows, pod
    > unix/linux), administrator (siec na Windows i/lub linux,
    > baz danych) czy wdrozeniowiec.

    Naprawde nie ma reguły. Podstawą są obecnie solidne (powtarzam solidne)
    umiejętności i wiedza, w dalszej kolejności wykształcenie (najlepiej znany
    kierunek na politechnice lub uniwersytecie), znajomości no i oczywiście
    odrobina szczęścia. Znam administratorów którzy zarabiają nawet ponad 10k,
    takich co dostają 0.8k i programistów którzy nie mogą znaleźć żadnej ciekawej
    pracy... Pamiętaj, że teraz komputer może kupić każdy, niestety nie każdy
    pomimo chęci ma predyspozycję, choć "panem od komputera" chciałoby być wielu.

    Z tego co się orientuję najławiej znaleźć pracę ludziom z żyłką handlowca
    będącego wdrożeniowcem i serwisantem w jednej osobie. Do tego najlepiej jakby
    miał własną firmę i samochód...

    Także dzisiaj same umiejętności programowania czy administracji nie na wiele
    się zdadzą o ile nie masz orientacji czy wiedzy choćby w jeszcze jednej
    dziedzinie (np. ekonomia, chemia itd.) Programistów (podobno) na rynku można
    mieć na pęczki, choć sądząc z ogłoszeń, tych co coś potrafią naprawdę
    wartościowego jest niewielu. Także z moich doświadczeń w pracy nad projektami
    OpenSource wynika, że ludzie chcieliby zarabiać krocie ale tak aby się nie
    narobić. (sprawdź ile jest ważnych "polskich" projektów znanych na
    świecie...). Duże firmy mogą sobie pozwolić na zatrudnienie 2-3 specjalistów z
    danej dziedziny i kilkudziesięciu programistów którzy będą jedynie klepać.
    Specjalista z umiejętnościami programisty czy wdrożeniowca to jest właśnie to
    na czym głównie zależy firmie (bo sama informatyka to jest tylko przetwarzanie
    informacji - ale skąd te informacje brać to już inna sprawa).
    Nie licz na to, że programując np. pod Windowsa zbijesz krocie, chyba, że jest
    to twoja pasja i potrafisz spędzać kilkanaście godzin dziennie oddając się jej.

    Reasumując: zamiast postawić pytanie w jaką dziedzinę informatyki (a może
    lepiej określić "computer science" - nie ma dobrego polskiego odpowiednika),
    lepiej poznaj dobrze jakąś dziedzinę specjalistyczną a informatyką zajmij się
    przy okazji. Jeśli jednak chcesz dostać dobrą pracę, najpierw skończ dobrą
    uczelnię, a dopiero potem się zastanawiaj...

    Niestety zbyt wiele osób tak nie myśli jak ja, a sytuacja jaka jest każdy wie.
    Moim zdaniem w algorytmach spoczywa duża odpowiedzialność od której często
    zależy życie ludzkie (oprogramowanie dla szpitali, transportu, elektrowni czy
    choćby do wyborów), że tylko kwestią czasu aby w tej dziedzinie zostały
    wprowadzone jakieś licencje i uprawnienia...

    Aluś

  • 3. Data: 2004-06-20 21:23:13
    Od: Slawek <s...@a...net>

    On Sun, 20 Jun 2004 22:37:18 +0200
    Kasek <k...@f...onet.pl> wrote:

    > PS. Tylko nie piszcie mi, ze w to co mnie najbardziej interesuje, bo
    > po 11h na dobe za 800 zl mozna obrzydzic sobie wszystko. A nie o to w
    > zyciu chodzi

    Mialem to napisac, ale dobra... powiem inaczej.. w kazdej ze
    specjalizacji mozna dobrze zarabiac trzeba byc "tylko" swietnym
    fachowcem, aczkolwiek niektorych rzeczy IMO nie da sie wyuczyc -
    prawdziwi fachowcy przynajmniej w mojej dziedzinie (administrowanie...)
    to pasjonaci.

    --
    pozdr. Slawek
    GG: 1262167

  • 4. Data: 2004-06-20 21:31:54
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Sun, 20 Jun 2004 21:07:25 +0000 (UTC), "Arkadiusz Lipiec"
    <a...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >lepiej poznaj dobrze jakąś dziedzinę specjalistyczną a informatyką zajmij się

    A co jesli koncze infe na polibudzie, dziennych i mysle co
    dalej robic za rok ??? (oprocz zmywania w Londynie, choc ponoc po
    inwazji Polakow i z tym ciezko :-( )

    >Jeśli jednak chcesz dostać dobrą pracę, najpierw skończ dobrą
    >uczelnię, a dopiero potem się zastanawiaj...

    no wlasnie - wlasnie sie zastanawiam.

  • 5. Data: 2004-06-20 21:35:35
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Sun, 20 Jun 2004 23:23:13 +0200, Slawek <s...@a...net>
    wrote:

> [...]
    >fachowcem, aczkolwiek niektorych rzeczy IMO nie da sie wyuczyc -
    >prawdziwi fachowcy przynajmniej w mojej dziedzinie (administrowanie...)

    czym administrujesz? Jak szeroka jest to dziedzina, specjalizujesz
    sie w czyms konkretnych (np. firmowe unixy, bsd, linux, as400,
    windows, bazy danych - jakas konkretna, oracle, ms sql, open sourcowe
    - my sql, posgres) czy moze jestes specem od wiekszosci z tych
    systemow.

  • 6. Data: 2004-06-20 21:42:44
    Od: Slawek <s...@a...net>

    On Sun, 20 Jun 2004 23:35:35 +0200
    Kasek <k...@f...onet.pl> wrote:

    > czym administrujesz?

    GNU/Linux & FreeBSD jak narazie. Jak tylko Solaris bedzie na GPL'u
    zamierzam sie mu blizej przyjrzec - ale to juz hobbystycznie.

    --
    pozdr. Slawek
    GG: 1262167

  • 7. Data: 2004-06-20 21:50:29
    Od: "MG" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

> [...]

    > pracodawca inwestuje w pracownika i go ceni, gdyz
    > pracownik jest jego wartoscia i drugie - ma sie z tego w miare

    jakies pol roku temu mialem podobny dylemat, w tej chwili koncze infe na
    polibudzie
    i zastanawialem sie w ktorym kierunku isc, wiele nie wymyslilem, ale wiem
    gdzie NA PEWNO sa duze pieniadze - otoz jesli uda Ci sie zostac konsultantem
    jakiegos znanego systemu ERP, np. SAP czy Axapta to mozesz liczyc na
    naprawde spore wynagorodzenie jednak musisz sie liczyc z ciaglymi wyjazdami
    (praktycznie w domu spedzalbys co najwyzej weekendy), problemem jest jednak
    zalapanie sie do firmy, ktora bedzie chciala Cie wyszkolic w tym kierunku
    ladujac w to kupe kasy, a jakie warunki trzeba spelnic? najwazniejsze jest
    doswiadczenie - im go wiecej i na wyzszym stanowisku tym lepiej, najlepiej
    jako programista i/lub wdrozeniowiec

    ja w tej chwili pracuje w duzej firmie software'owej zajmujacej sie m.in.
    tworzeniem systemu billingowego dla TP SA, placa raczej przecietna, ale za
    to leci mi doswiadczenie

    pozdrawiam
    morpheus

  • 8. Data: 2004-06-20 22:32:33
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jun 2004 22:37:18 +0200, Kasek <k...@f...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >W ktorym kierunku isc jako informatyk?
    >Programista (webowy, aplikacji pod windows, pod
    >unix/linux), administrator (siec na Windows i/lub linux,
    >baz danych) czy wdrozeniowiec.

    Najpierw zdobądź doświadczenie (o ile nie masz się jeszcze czym pochwalić w CV)
    nawet w mniejszej firmie, ale niech to będą konkretne wyniki. Czyli coś, czym
    możesz się pochwalić, np. zoptymalizowanie działania systemu magazynowego i
    działania magazynu - skrócenie wyładunku towaru o 20%.
    Potem z 2-3 letnim doświadczeniem możesz szukać pracy w większej firmie, na
    bardziej odpowiedzialnym stanowisku.
    Pomyśl też o dość mało popularnej specjalizacji, choć IMHO dającej perspektywy
    na przyszłość. Mam na myśli sterowanie procesami przemysłowymi, m.in
    programowanie sterowników, projektowanie sterowania np. w branży ochrony
    środowiska.

  • 9. Data: 2004-06-21 07:28:46
    Od: "chinol" <p...@o...pl>

> [...]
    > choćby do wyborów), że tylko kwestią czasu aby w tej dziedzinie zostały
    > wprowadzone jakieś licencje i uprawnienia...

    Troche nie na temat, ale w Europie wprowadzono juz pierwsze regulacje
    dotyczace licencjonowania rozwiazan algorytmicznych.

    Tomek

  • 10. Data: 2004-06-21 07:30:05
    Od: "chinol" <p...@o...pl>

    > GNU/Linux & FreeBSD jak narazie. Jak tylko Solaris bedzie na GPL'u
    > zamierzam sie mu blizej przyjrzec - ale to juz hobbystycznie.

    Solaris ma byc na GPL ?? Sun juz calkiem upadl na leb ?? :))

    Tomek