PracaGrupypl.praca.dyskusjew ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENIOWIEC) › Re: w ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENI
    From: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: w ktorym kierunku isc jako INFORMATYK (prog. admin. WDROZENI
    Date: Sun, 20 Jun 2004 21:07:25 +0000 (UTC)

    > W ktorym kierunku isc jako informatyk?
    > Programista (webowy, aplikacji pod windows, pod
    > unix/linux), administrator (siec na Windows i/lub linux,
    > baz danych) czy wdrozeniowiec.

    Naprawde nie ma reguły. Podstawą są obecnie solidne (powtarzam solidne)
    umiejętności i wiedza, w dalszej kolejności wykształcenie (najlepiej znany
    kierunek na politechnice lub uniwersytecie), znajomości no i oczywiście
    odrobina szczęścia. Znam administratorów którzy zarabiają nawet ponad 10k,
    takich co dostają 0.8k i programistów którzy nie mogą znaleźć żadnej ciekawej
    pracy... Pamiętaj, że teraz komputer może kupić każdy, niestety nie każdy
    pomimo chęci ma predyspozycję, choć "panem od komputera" chciałoby być wielu.

    Z tego co się orientuję najławiej znaleźć pracę ludziom z żyłką handlowca
    będącego wdrożeniowcem i serwisantem w jednej osobie. Do tego najlepiej jakby
    miał własną firmę i samochód...

    Także dzisiaj same umiejętności programowania czy administracji nie na wiele
    się zdadzą o ile nie masz orientacji czy wiedzy choćby w jeszcze jednej
    dziedzinie (np. ekonomia, chemia itd.) Programistów (podobno) na rynku można
    mieć na pęczki, choć sądząc z ogłoszeń, tych co coś potrafią naprawdę
    wartościowego jest niewielu. Także z moich doświadczeń w pracy nad projektami
    OpenSource wynika, że ludzie chcieliby zarabiać krocie ale tak aby się nie
    narobić. (sprawdź ile jest ważnych "polskich" projektów znanych na
    świecie...). Duże firmy mogą sobie pozwolić na zatrudnienie 2-3 specjalistów z
    danej dziedziny i kilkudziesięciu programistów którzy będą jedynie klepać.
    Specjalista z umiejętnościami programisty czy wdrożeniowca to jest właśnie to
    na czym głównie zależy firmie (bo sama informatyka to jest tylko przetwarzanie
    informacji - ale skąd te informacje brać to już inna sprawa).
    Nie licz na to, że programując np. pod Windowsa zbijesz krocie, chyba, że jest
    to twoja pasja i potrafisz spędzać kilkanaście godzin dziennie oddając się jej.

    Reasumując: zamiast postawić pytanie w jaką dziedzinę informatyki (a może
    lepiej określić "computer science" - nie ma dobrego polskiego odpowiednika),
    lepiej poznaj dobrze jakąś dziedzinę specjalistyczną a informatyką zajmij się
    przy okazji. Jeśli jednak chcesz dostać dobrą pracę, najpierw skończ dobrą
    uczelnię, a dopiero potem się zastanawiaj...

    Niestety zbyt wiele osób tak nie myśli jak ja, a sytuacja jaka jest każdy wie.
    Moim zdaniem w algorytmach spoczywa duża odpowiedzialność od której często
    zależy życie ludzkie (oprogramowanie dla szpitali, transportu, elektrowni czy
    choćby do wyborów), że tylko kwestią czasu aby w tej dziedzinie zostały
    wprowadzone jakieś licencje i uprawnienia...

    Aluś