PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o świadczeniu usług

  • 1. Data: 2006-02-06 22:15:56
    Temat: umowa o świadczeniu usług
    Od: galon <g...@p...onet.pl>

    Witam

    Moje pytanie dotyczy możliwości zatrudnienia się w firmie na umowę o świadczeniu
    usług, zamiast zwykłej umowy o pracę. Dostałem taką możliwość i przedstawiono mi
    wiele zalet tej pierwszej. Między innymi usłyszałem, że więcej pieniędzy zostaje
    mi w kieszeni. Płacę niższe podatki. Płacę minimalną stawkę ZUS. Poza
    początkowymi utrudnieniami, polegającymi na konieczności zarejestrowania
    jednoosobowej usługowej działalności gospodarczej, to ile jest w tym prawdy?

    Pozdrawiam

    galon

  • 2. Data: 2006-02-07 00:24:18
    Temat: Re: umowa o świadczeniu usług
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:ds8hr0$si2$2@achot.icm.edu.pl galon
    <g...@p...onet.pl> pisze:

    > Moje pytanie dotyczy możliwości zatrudnienia się w firmie na umowę o
    > świadczeniu usług, zamiast zwykłej umowy o pracę.
    Nie ma czegoś takiego. Albo umowa o pracę "(i tym samym zatrudnienie), albo
    umowa cywilno-prawna (wtedy nie ma mowy o zatrudnieniu).

    > Dostałem taką
    > możliwość i przedstawiono mi wiele zalet tej pierwszej. Między innymi
    > usłyszałem, że więcej pieniędzy zostaje mi w kieszeni. Płacę niższe
    > podatki.
    To się nazywa samozatrudnienie. Znając już ten termin użyj googla.

    > Płacę minimalną stawkę ZUS.
    Nieprawda. Masz MOŻLIWOŚĆ płacenia najniższej stawki ZUS

    > Poza początkowymi utrudnieniami,
    > polegającymi na konieczności zarejestrowania jednoosobowej usługowej
    > działalności gospodarczej, to ile jest w tym prawdy?
    To drobiazg.
    Nie masz urlopu.
    Nie masz płacone za okres choroby.
    Nie masz okresu wypowiedzenia.
    Nie masz praktycznie nic z tego, co zapisano w kodeksie pracy i paru innych
    ustawach oraz rozporządzeniach.
    To w ogóle nie jest zatrudnienie, to jest propozycja współpracy między dwoma
    podmiotami gospodarczymi, z których jeden (Ty) nie ma właściwie nic do
    gadania. Ma przyjąć warunki albo spadać.

    Jotte

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-02-07 09:15:24
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Mon, 06 Feb 2006 23:15:56 +0100, użyszkodnik galon
    <g...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > jednoosobowej usługowej działalności gospodarczej, to ile jest w tym prawdy?

    zaczynaj od zarobków a nie od kosztów. niech Cie zatrudni na umowe o
    dzieło

    --
    futszaK
    601061867

  • 4. Data: 2006-02-07 10:41:32
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "galon" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    przedstawiono mi
    > wiele zalet tej pierwszej. Między innymi usłyszałem, że więcej

    Jeśli założysz, że koszty pracy ustawowo nałożone na pracodawcę masz
    ponosić Ty, to faktycznie zostanie Ci więcej.

    > Płacę niższe podatki. Płacę minimalną stawkę ZUS.

    Pomijając, że pieniądze idące do ZUS-u są raczej zmarnowane, to nie
    sądzę, żeby to była jakaś zaleta. W końcu jakaś część tych pieniędzy
    będzie kiedyś Twoja. O ile dożyjesz :).

> [...]
    zarejestrowania
    > jednoosobowej usługowej działalności gospodarczej, to ile jest w

    Hehe, drobnymi utrudnieniami :) Będziesz firmą i wszelkie pomyłki
    mogą Cię bardzo dużo kosztować. Jako pracownik masz przynajmniej z
    tym spokój.
    A co do reszty - drobny cwaniaczek, pardon, mały biznesmen próbuje
    zatrudnić Cię najtaniej jak się da. Nie będziesz miał żadnych praw,
    a jak facet nie jest specjalnie uczciwy, to możesz w ogóle nie
    zobaczyć kasy z tej pracy. Inne wady tego układu wymienili już
    przedpiścy. Zapytaj się tego dobrodzieja, czy możesz pracować na
    czarno, zarobisz więcej, i praw też nie będziesz miał mniej.

    entrop3r

  • 5. Data: 2006-02-07 20:23:14
    Od: galon <g...@p...onet.pl>

    Hmmm, no to nie będzie do końca tak czarno, jak piszecie.

    Na pewno będę miał płatne urlopy, normalny okres wypowiedzenia (wyszczególnione
    w umowie), itp. Poza tym ja mam do wyboru umowę o pracę i o współpracę między
    firmami. Nie jest tak, że ktoś mnie pod ścianą stawia.

    W pytaniu chodziło mi bardziej o szczegóły takiej formy zatrudnienia, podatki,
    jakie się płaci, ile haraczu minimalnie można ZUSowi płacić, itp.

    Pozdrawiam (no i czekam na dalsze wypowiedzi)

    galon

  • 6. Data: 2006-02-08 11:14:54
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.wp.pl>

    "galon" <g...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zatrudnienia, podatki, jakie się płaci, ile haraczu minimalnie można
    > ZUSowi płacić, itp. Pozdrawiam (no i czekam na dalsze wypowiedzi)

    Hej,

    Ja jestem dokładnie w takiej samej sytuacji. I nie zgadzam się z
    przedmówcami, że taka forma zatrudnienia, to tylko WYZYSK, zero urlopów i
    tego typu rzeczy. Są firmy, które chcą zmniejszyć koszty pracy dlatego
    podpisują z pracownikami takie umowy. Ja również mam umowę (dużo lepsza
    finansowo dla mnie niż na etat), mam normalny urlop (26 dni), zwolnienia,
    płatne chorobowe (przez ZUS), okres wypowiedzenia itp... Natomiast
    odpowiadając na twoje pytanie, to jeśli zaczynasz działalność, to do ZUS
    będziesz musiał miesięcznie (przez 2 lata) odprowadzać chyba 250 lub ok
    300zł (ja niestety płacę 750-800). dodatkowo:
    koszt księgowej, podatek dochodowy (19% od udokumentowanego dochodu),
    podatek VAT i to w sumie wszystkie koszty. Jeśli będziesz miał podpisaną
    umowę z pracodawcą, że do kwoty netto (wynegocjowanej pensji) zapłaci
    dodatek na księgową i ZUS 900zł (750 zus+150 księgowa) plus VAT, to
    oczywiście na starcie jesteś do przodu 450zł na ZUS.
    Problem jest wtedy, kiedy nie chcesz płacić dochodowego i generujesz duże
    koszty, bo jeśli będziesz chciał np wziąć kredyt na mieszkanie lub cokolwiek
    innego, to nie dadzą ci w żadnym banku. To jedyny minus :)
    Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2006-02-08 20:07:30
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dscjrf$6hh$1@inews.gazeta.pl Marek Lubiński
    <m...@n...spam.wp.pl> pisze:

    > Ja jestem dokładnie w takiej samej sytuacji. I nie zgadzam się z
    > przedmówcami, że taka forma zatrudnienia, to tylko WYZYSK
    To nie musi być wyzysk. To po prostu umowa cywilno-prawna pomiędzy dwoma
    podmiotami gospodarczymi, nie skutkująca nawiązaniem stosunku pracy.
    Prawo pracy nie ma w tym przypadku zastosowania (poza przypadkami
    stwierdzenia faktycznie istniejących cech stosunku poracy).

    >, zero urlopów i
    > tego typu rzeczy. Są firmy, które chcą zmniejszyć koszty pracy dlatego
    > podpisują z pracownikami takie umowy.
    Oczywiście, że dla zmniejszenia kosztów. Przecież nie z dobrego serca.

    > Ja również mam umowę (dużo lepsza
    > finansowo dla mnie niż na etat), mam normalny urlop (26 dni),
    To nie jest "normalny" urlop w rozumieniu prawa pracy. To zapis w umowie
    cywilno-prawnej.

    > zwolnienia,

    Tzn.?

    > płatne chorobowe (przez ZUS),
    Mogę spytać na jakiej zasadzie? Osobne ubezpieczenie, czy jak?

    > okres wypowiedzenia itp...
    To znowu zapis w umowie (czyli uzgodniony, a nie wynikający z prawa
    stanowionego).

    Co do minusów to pomijasz kilka drobniejszych, ale przede wszystkim jedną
    ważną kwestię. Jeśli pracodawca narusza wobec pracownika przepisy prawa
    pracy (prawa stanowionego) to pracownik ma do obrony PIPę i Sąd Pracy. Te
    instytucje działają z reguły dość szybko i - co istotne - bezkosztowo dla
    pracownika oraz całkiem sprawnie. Ewentualne naruszenia Twojej umowy
    będziesz dochodził przed sądem z powództwa cywilnego, ponosząc koszty i
    czekając nie wiadomo ile na ostateczne rozstrzygnięcie. Że o egzekucji nie
    wspomnę.
    IMO - takie rozwiązanie nie jest złe (sam dorabiam sobie na zbliżonych
    zasadach), ale jako jedyne źródło dochodu trudno je uznać za stabilne na
    dłuższą metę, szczególnie jeśli kontrahent jest jeden.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-02-08 21:22:26
    Od: galon <g...@p...onet.pl>

    Marek Lubiński wrote:

    [ciach]
> [...]
    > dodatek na księgową i ZUS 900zł (750 zus+150 księgowa) plus VAT, to
    > oczywiście na starcie jesteś do przodu 450zł na ZUS.

    Jeśli chodzi o księgową, to podobno są jeszcze dwie inne możliwości załatwienia
    sprawy. Najkorzystniejszą jest ponoć jakaś karta (??). Wiecie coś na ten temat?

    Pozdrawiam

    galon

  • 9. Data: 2006-02-08 22:45:56
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 08 Feb 2006 22:22:26 +0100, galon <g...@p...onet.pl> wklepał(-a):

    >Jeśli chodzi o księgową, to podobno są jeszcze dwie inne możliwości załatwienia
    >sprawy. Najkorzystniejszą jest ponoć jakaś karta (??). Wiecie coś na ten temat?

    Green Card? ;)

    P.S.
    Karta podatkowa. Ale nie wiem czy korzystna.
    http://www.4un.pl/finanse/kartapodatkowa.php
    http://www.prawo.waw.pl/dg0.php?go=15

  • 10. Data: 2006-02-09 08:42:24
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.wp.pl>

    "Jotte" <t...@W...pl> wrote in message
    > Tzn.?
    Tzn, jak zachoruję i mam zaświadczenie od lekarza L-4, to firma dalej mi
    płaci (75% wynagrodzenia podstawowego)
    > Mogę spytać na jakiej zasadzie? Osobne ubezpieczenie, czy jak?
    Nie, jedna ze składek na zus to jest chorobowe (tak to się chyba nazywa) i
    jak poszedłem na urlop 2tyg - to od zus dostawłem zwrot ok 400zł
    > IMO - takie rozwiązanie nie jest złe (sam dorabiam sobie na zbliżonych
    > zasadach), ale jako jedyne źródło dochodu trudno je uznać za stabilne na
    > dłuższą metę, szczególnie jeśli kontrahent jest jeden.

    Fakt!