PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa o świadczeniu usług › Re: umowa o świadczeniu usług
    From: "Jotte" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: umowa o świadczeniu usług
    Date: Wed, 8 Feb 2006 21:07:30 +0100

    W wiadomości news:dscjrf$6hh$1@inews.gazeta.pl Marek Lubiński
    <m...@n...spam.wp.pl> pisze:

    > Ja jestem dokładnie w takiej samej sytuacji. I nie zgadzam się z
    > przedmówcami, że taka forma zatrudnienia, to tylko WYZYSK
    To nie musi być wyzysk. To po prostu umowa cywilno-prawna pomiędzy dwoma
    podmiotami gospodarczymi, nie skutkująca nawiązaniem stosunku pracy.
    Prawo pracy nie ma w tym przypadku zastosowania (poza przypadkami
    stwierdzenia faktycznie istniejących cech stosunku poracy).

    >, zero urlopów i
    > tego typu rzeczy. Są firmy, które chcą zmniejszyć koszty pracy dlatego
    > podpisują z pracownikami takie umowy.
    Oczywiście, że dla zmniejszenia kosztów. Przecież nie z dobrego serca.

    > Ja również mam umowę (dużo lepsza
    > finansowo dla mnie niż na etat), mam normalny urlop (26 dni),
    To nie jest "normalny" urlop w rozumieniu prawa pracy. To zapis w umowie
    cywilno-prawnej.

    > zwolnienia,

    Tzn.?

    > płatne chorobowe (przez ZUS),
    Mogę spytać na jakiej zasadzie? Osobne ubezpieczenie, czy jak?

    > okres wypowiedzenia itp...
    To znowu zapis w umowie (czyli uzgodniony, a nie wynikający z prawa
    stanowionego).

    Co do minusów to pomijasz kilka drobniejszych, ale przede wszystkim jedną
    ważną kwestię. Jeśli pracodawca narusza wobec pracownika przepisy prawa
    pracy (prawa stanowionego) to pracownik ma do obrony PIPę i Sąd Pracy. Te
    instytucje działają z reguły dość szybko i - co istotne - bezkosztowo dla
    pracownika oraz całkiem sprawnie. Ewentualne naruszenia Twojej umowy
    będziesz dochodził przed sądem z powództwa cywilnego, ponosząc koszty i
    czekając nie wiadomo ile na ostateczne rozstrzygnięcie. Że o egzekucji nie
    wspomnę.
    IMO - takie rozwiązanie nie jest złe (sam dorabiam sobie na zbliżonych
    zasadach), ale jako jedyne źródło dochodu trudno je uznać za stabilne na
    dłuższą metę, szczególnie jeśli kontrahent jest jeden.

    Jotte