PracaGrupypl.praca.dyskusje › przyszłośc etatu

  • 81. Data: 2005-04-11 09:29:16
    Temat: Re: przyszłośc etatu
    Od: "Piotr" <p...@W...gazeta.pl>

    vertret\(at\)op.pl <vertret @ op.pl> napisał(a):

    > Praca na "etacie" jaką znamy narodziła sie chyba wraz z rewolucja
    > przemysłową, gdy właściciele fabryk zatrudniali masy wieśniaków, które
    > przeszkolono w obsłudze maszyny. Aby ich przywiązać bardziej do miejsca
    > pracy i nie tracić kasy na szkolenie nowych, pobudowano też osiedla
    > robotnicze.
    [..]
    > Co o tym sądzicie?

    Coś w tym jest, zwłaszcza w obecnej sytuacji w Polsce być pracownikiem
    etatowym to mniej więcej tak jak chłopem pańszczyźnianym w dawniejszych czasach.

    pozdrawiam
    Piotr

  • 82. Data: 2005-04-11 09:40:55
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Jan Kowalski wrote:
    > związanie jest dość proste, w dodatku mogące w dość istotny
    > sposób pomóc w ograniczeniu bezrobocia
    > 1. "składki" ZUS naliczane podobnie jak podatki dochodowe - procentowo
    > od faktycznych dochodów, aż do uzyskania dochodu "granicznego",
    > powyżej jakiego zaczynają obowiązywać składki stałe.

    bardziej radykalne, jako że jest to ubezpieczenie "własnego tyłka", więc
    i każdy powinien się o niego martwić sam -> pełna dobrowolność

    Musiałaby
    > wystąpić dodatkowo równoległa modyfikacja "ryczałtów" i "kart" lub
    > (lepiej) takie uproszczenie podstawowej księgowości (przepisów
    > związanych z podatkami na poziomie KPiR), aby zlikwidować instytucję
    > ryczałtowo-kartową.

    instytucję rycz-kar. można zlikwidować i od zaraz, kpir nie jest
    skomplikowanym systemem (bardziej popieprzone jest bycie vatowcem i
    zakaz odliczania vatu, vide samochody i paliwo)

    I raczej kierunek płacenia składek uproszczonych
    > (niech składniki obliczają kwalifikowani pracownicy ZUS) oraz podatków
    > albo w całości przez zlecającego w imieniu wykonującego pracę zleconą,
    > albo przez samego wykonującego.

    jednak obliczenie podatku nie powinno przekraczać umiejętności
    freelancera (chyba, że piszemy o sprzątaniu)

    > 2. Modyfikacja zasadnicza Kodeksu Pracy, zwłaszcza znaczne
    > rozszerzenie (lub ograniczenie restrykcyjności) pojęcia umowy zlecenia
    > oraz umowy o dzieło. Lub wręcz nowe pojęcie przez połączenie tych
    > obecnych, gdzie możliwe byłoby płacenie za wykonaną pracę jak za
    > dzieło różnież wtedy, jak praca nie jest dziełem. Coś jak umowa
    > agencyjna bez konieczności zakładania DG.

    albo zniesieni zapisu o trzeciej umowie jako na czas nieokreślony.
    obecne zapisy nie pomagają w znalezieniu pracy...

    > Takie zmiany powinny nastąpić natychmiast, bo do tej pory nasi
    > posłowie pod pretekstem obrony praw pracowniczych tylko przyczyniają
    > się do "obrony" bezrobocia i "obrony" rynku przed rozwojem zasilanym
    > najdrobniejszym kapitałem.

    coś muszą robić :(:(

    > J.K.

    (j.k. :)
    --
    regent...
    (...)

  • 83. Data: 2005-04-11 09:46:52
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Immona wrote:

    > Przyrost spada IMHO z innych powodow niz bezrobocie (bo spada tez w krajach
    > Europy Zach. gdzie takiego bezrobocia nie ma, a poziom zycia jest znacznie
    > wyzszy niz u nas). Aktywnosc zawodowa kobiet, mala odpowiedzialnosc mezczyzn
    > wskutek szerzenia sie popularnych wzorcow kulturowych,

    mam złudzenie, że odpowiedzialność na przestrzeni wieków jednak rośnie...

    dostepnosc antykoncepcji,

    więcej w rękach kobiet...

    rozpad tradycyjnego modelu rodziny(tej wielopokoleniowej -
    > gdzie opieke nad dziecmi dzielily z rodzicami babcie, ciocie itd.).

    i to jest tragedia, ale to cena za bycie "na swoim", samodzielność i
    jednocześnie ucieczka przed odpowiedzialnością za starsze pokolenia
    (kiedy powstały domy starców???)

    --
    regent...
    (...)

  • 84. Data: 2005-04-11 09:48:24
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Marek wrote:
    > Immona <c...@W...zpds.com.pl> napisał(a):

    > Polscy najbiedniejsi nie mnożą się tak jak kiedyś, a odsetek niedojadajacych
    > powiększa się na skutek antyrodzinnej polityki kolejnych ekip rządzących.
    ^^^^^^^^^^^^

    ta polityka nikomu nie służy, oprócz politykom

    --
    regent...
    (...)

  • 85. Data: 2005-04-11 10:00:49
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik " Marek" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    snuć
    > fantasmagorie i pluć na przeszłość, dzięki której są kimś, bo inaczej
    byliby
    > najczęściej nikim.
    > Profesorów, którzy zapomnieli, że sami są na etacie i biorą pieniądze z
    > budżetu, a wykształcenie zdobyli dzięki opluwanemu socjalowi, bezpłatnej
    > nauce i bezpłatnej służbie zdrowia. Wychowankowie tych orłów którym
    "komuna
    > stale podcinała skrzydła", mają prawdopodobnie nieodwracalnie spaczone
    > charaktery i spaczone pojęcie o rzeczywistości. Powrót do rzeczywistości
    mogą

    Nie bardzo wiem, o czym mowisz.
    Ukonczylam Akademie Ekonomiczna (podczas tych ostatnich 15 lat, o ktorych
    mowisz), uczono mnie tam cyferek finansowych i ksiegowych, zarzadzania,
    gieldy, praw rynku, teorii makroekonomicznych, prawa gospodarczego, ale
    przedsiebiorczosci mnie nie uczono. Jesli juz sie pojawiala ideologia, to
    dominowal umiarkowany keynesizm. (ilu trzeba keynesistow, zeby wkrecic
    zarowke? Wszystkich, bo wtedy spadnie bezrobocie, wzrosnie
    produkcja...itd...), przyprowadzenie praktyka na zajecia zdarzalo sie
    rzadko, a profesorowie po prostu wykladali w wiekszosci neutralne
    ideologicznie przedmioty takie jak statystyka, badania operacyjne czy
    rachunkowosc zarzadcza. Moze na oslawionym SGH panuje jakis kult wolnego
    rynku, ale u nas we Wroclawiu pchania w to ideologii nie bylo - choc moze
    patrze przez pryzmat scislej specjalizacji, humanisci z drugiego wydzialu
    mieli jakies przedmioty typu historia mysli ekonomicznej...

    Postawy wynioslam z rodziny, w ktorej po upadku komuny jedno z rodzicow
    zostalo PH i przez 1,5 roku zarobilo wiecej niz przez cale dotychczasowe
    zycie i zalozylo firme, drugie obok etatu prowadzilo tez firme, wsrod wujkow
    i cioc jest jedna firma budowlana, jedna turystyczna i jeden tlumacz na DG.
    Wszystko small biznesy budowane od podstaw. To z ich obserwowania i
    przebywania z nimi mam poglady, jakie mam.

    > działań są aż nadto widoczne. Jażeli Bruksela nie wymusi na polskich
    > decydentach określonych zachowań i postępowania, to etaty się będą
    kurczyć,
    > a bezrobocie rosnąć.

    A co wg Ciebie by miala konkretnie wymusic?

    I.

  • 86. Data: 2005-04-11 10:11:53
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl> napisał w wiadomości

    > mam złudzenie, że odpowiedzialność na przestrzeni wieków jednak rośnie...

    Poczytaj sobie "Wielki wstrzas" Fukuyamy. Robi tam logiczny wywod poparty
    badaniami i danymi statystycznymi na temat tego, jak antykoncepcja zmienila
    kalkulacje ryzyka przy nawiazywaniu kontaktow erotycznych i zdjela z
    mezczyzny odpowiedzialnosc za splodzone dziecko, "bo to kobieta mogla
    zadbac, zeby go nie bylo". W dawniejszych czasach bylo nie do pomyslenia (z
    wyjatkiem przypadkow duzej roznicy spolecznej) zeby "zrobiwszy" pannie
    dziecko facet nie czul sie zobowiazany z nia ozenic. Bylo to prorodzinne, bo
    wpadka nie oznaczala takiego wstrzasu ekonomicznego, jakim jest zostanie
    samotna matka nie mogaca pracowac. Dzis, jak kobieta sie zabezpiecza, to w
    80% przypadkow nie dlatego, ze robi kariere i nie chce dziecka, tylko
    dlatego, ze ma uzasadnione obawy, ze facet moze sie swojej odpowiedzialnosci
    wyprzec, teraz albo za np. 3 lata.

    > rozpad tradycyjnego modelu rodziny(tej wielopokoleniowej -
    >
    > i to jest tragedia, ale to cena za bycie "na swoim", samodzielność i

    Rodzina wielopokoleniowa nie oznacza mieszkania u tesciow ani finansowej
    zaleznosci od rodzicow. Wspolczesna rodzina wielopokoleniowa czesto mieszka
    w osobnych domkach czy mieszkaniach w tej samej okolicy, czesto sie spotyka
    i wspiera, ale nikt nikomu w prywatnosc nie wlazi na co dzien.

    I.

  • 87. Data: 2005-04-11 10:44:38
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:opso13b0ak4iukdk@krzysztofc krzysztofsf
    <k...@p...gazeta.pl> pisze:

    > Jedynym kryterium jest wysokosc bezrobocia. Im nizsze, tym bardziej
    > pracodawcom oplaca sie zaklepywac prace pracownikow, zawierajac z nimi
    > dlugoterminowe umowy i dajac rozne gwarancje i bonusy. Problem jest zus
    > oraz kodeks pracy. Kodeks broni juz pracujacych, jednoczesnie
    > odstraszajac pracodawce od zawarcia umowy na zasadach kodeksowych z
    > nowym pracownikiem.
    Kodeks pracy (wraz z wieloma innymi aktami prawnymi) jest politycznym
    osiągnięciem zorganizowanych pracowniczych grup nacisku, które w sposób
    legalny na drodze ustawodawczej wywalczyły odpowiadający im (przynajmniej
    częściowo) stan prawny regulujący kwestie zatrudnienia. Jak każda ustawa czy
    rozporządzenie może być zmieniona na tej samej drodze, jak powstała. Niech
    więc przedstawiciele przeciwnych poglądów zorganizują się i spróbują uczynić
    to samo. Na razie nie najlepiej im wychodzi. Może są kiepscy? Ścieranie się
    interesów jest w polityce zjawiskiem normalnym. Liczą się efekty. Na razie
    te efekty to prawo pracy w obecnym kształcie, związki zawodowe o sporych
    uprawnieniach i możliwościach, sądy pracy, ZUS jak nowotwór, popieprzony
    system podatkowy i... bezrobocie.

    > Nawet przymus wyplaty comiesiecznej, a nie np. co
    > tydzien lub co dwa tygodnie (polaczonej z mozliwoscia blyskawicznego
    > obustronnego zwolnienia z pracy), dziala na niekorzysc pracownika i
    > pracodawcy Ilu ludzi pracuje u oszustow i naciagaczy poniewaz boja sie
    > utraty miesiecznych zarobkow - przy tygodniowce presja bylaby mniejsza
    > i gdyby jeden z drugim zastal w poniedzialek pusty zaklad, to inaczej
    > podszedlby do rzetelnosci wyplacania.
    To tylko teoria. Taki mechanizm mógłby może zadziałać w idealnej sytuacji
    równowagi podaży i popytu na pracę. Nawet niewielkie (np. lokalne)
    zachwianie tej równowagi sprawi, że efekt będzie całkiem odmienny.
    Krótko mówiąc: tak sie nie da.

    Jotte

  • 88. Data: 2005-04-11 11:03:02
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 11 Apr 2005 12:44:38 +0200, Jotte <t...@W...pl> napisał:

    > Krótko mówiąc: tak sie nie da

    W USA sie dalo.

  • 89. Data: 2005-04-11 11:20:19
    Od: n...@g...pl

    MC wrote:

    > Bzdury pleciesz. Wymyślanie odkrywcze, a wprowadzenie do produkcji nowego
    > modelu samochodu to dwie rózne rzeczy. Nikt siłą woli samochodu na linie
    > produkcyjne nie wprowadził. A po drugie akurat w tym czasie w FSO wiele się
    > działo. Klepali nowe modele, które nie wchodziły do produkcji, brali udział
    > w rajdach, chociaż nie musieli bo byli na na etatach i na dodatek rekord
    > świata pobili, co prawda w niezbyt poważneij konkurencji, ale to jest też
    > dowód, że wychodzili poza zakres swoich obowiązków.

    Normalnie jak skauci. Ach ten romantyzm pracy. :->

    Inni w tym czasie brali 5 dni urlopu rocznie, zarywali nocki,
    przescigali sie w pomyslach usprawnien, skracaniu terminow itp. A to
    tylko po to by nie wyrzucili ich na zbity pysk jak kumpla z dzialu co
    teraz kombinuje jak splacic kredyt na mieszkanie.

    > To wszystko na gwarantowanych posadkach. Więc pleciesz byle co z lekceważeniem dla
    faktów.
    > Z mojej strony to EOT.

    Fakty sa takie, ze po FSO "jeno wiatr hula" a tamci jakos sobie radza.
    Nawet fabryki "nam" buduja. I jeszcze naucza nas w nich pracowac.

  • 90. Data: 2005-04-11 11:22:31
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Immona wrote:
> [...]
    > kalkulacje ryzyka przy nawiazywaniu kontaktow erotycznych i zdjela z
    > mezczyzny odpowiedzialnosc za splodzone dziecko, "bo to kobieta mogla

    mam zaległości, przyznaję...
    osobną sprawą jest, czy dałbym się przekonać (nie o tym mowa)
    ale taką kalkulację też może przeprowadzić kobieta, nic nie stoi na
    przeszkodzie, cały czas jestem zwolennikiem odpowiedzialności OBOJGA,
    bez przerzucania winy...

> [...]
    > wpadka nie oznaczala takiego wstrzasu ekonomicznego, jakim jest zostanie

    przepraszam, ale nie sprowadzam odpowiedzialności (OBOJGA) do ożenku,
    może to było prorodzinne (więcej małżeństw), ale świat wybrał inną
    drogę..., "mogę mieć dziecko, ale żenić się???"

> [...]
    > dlatego, ze ma uzasadnione obawy, ze facet moze sie swojej odpowiedzialnosci

    ponownie, czy jesteś pewna, że 80% kobiet nie chce dzieci, bo mają obawy
    wobec partnera????

    > Rodzina wielopokoleniowa nie oznacza mieszkania u tesciow

    oznacza, chyba, choć rodzice i dzieci to też wiele pokoleń...

    > ani finansowej
    > zaleznosci od rodzicow.

    tego nie oznacza...

    Wspolczesna rodzina wielopokoleniowa czesto mieszka
    > w osobnych domkach czy mieszkaniach w tej samej okolicy, czesto sie spotyka
    > i wspiera, ale nikt nikomu w prywatnosc nie wlazi na co dzien.

    rozróżniam włażenie w sprawy "małżeńskie" od spraw prywatnych,
    najpierw chciałem się nie zgodzić, ale muszę przemyśleć ten wątek...

    --
    regent...
    (radykalny tradycjonalista...)