PracaGrupypl.praca.dyskusje › programiści...

  • 1. Data: 2004-12-07 13:44:47
    Temat: programiści...
    Od: "Michał" <m...@i...pl>

    Witam serdecznie,

    W jaki sposób w firmach trudniących się pisaniem oprogramowania sprawdzana
    jest "wydajność" inaczej mówiąc efekty pracy programistów. Czy istnieje jakieś
    kryterium np. liczba linii kodu (chociaż to kryterium przecież jest strasznie
    płynne gdyż jak się ktoś uprze to może przecież pisać bardzo "szeroko")? Czy
    może po prostu pracownicy oceniani są za wykonywane projekty, fragmenty
    projektów (bibliotek)?

    Pozdrawiam,
    Michał.

  • 2. Data: 2004-12-07 15:57:28
    Temat: Re: programiści...
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>

> [...]
    > może po prostu pracownicy oceniani są za wykonywane projekty, fragmenty

    Jest to bardzo stary problem, ze znalezieniem kryterium porównywalności
    pomiędzy całkowicie różnymi czynnościami. Programowanie to sztuka. To tak
    jakby malarza portretowego oceniać po tym jak szybko macha pędzlem, ile zużył
    farby oraz jaką powierzchnię zamalował... Albo bliżej to tak jakby oceniać
    anlityka SQL-owego po tym ile krotek przetworzy jego zapytanie :)

    Rozumiem cel pytania. Przy zabawie w programowanie ważna jest jakość,
    niezawodność i bezbłędność wytworu oraz czas konieczny na jego wytworzenie. Im
    mniejsza cena wytworzenia tym lepiej. Dlatego też bardzo wielu tzw.
    "menedżerów" czy też lepiej "meneżerów" uważa wciąż, że po zatrudnieniu
    dodatkowo 10 najtańszych programistów można zrealizować coś co artysta zrobi w
    ciągu dłuższego okresu ale to coś będzie miało konkretną wartość. Stąd się
    biorą takie projekty jak Płatnik czy SEP...

    Ocenianie po wierszach kodu jest co najmniej bez sensu (choć istnieją pewne
    metodyki wyznaczania kosztów końcowych na podstawie liczby ludzi potrafiących
    wyprodukować określoną liczbę kodu).

    Liczy się efekt końcowy, tzn. czy firma sprzeda to co programista zrobił,
    analityk zaprojektował, handlowiec zaproponował a kierownik pokierował. Inna
    sprawa, że w naszym kochanym kraju najczęściej wszystko robi jedna osoba za
    psie pieniądze... Jeśli firma ma z tego dużo to i człowiek jest ceniony i w
    konsekwencji "wydajny"...

    Aluś

  • 3. Data: 2004-12-07 22:32:33
    Od: "Michał" <m...@i...pl>

    W moim pytaniu zmierzam jeszcze do tego, że nie mam kilkuletniego doświadczenia
    (bo około 2 letnie) w programowaniu. Znam osoby, które to samo oprogramowanie
    napisałyby powiedzmy o 1/4 szybciej niż ja (nie porównuję tutaj jakości kodu,
    bo zakładam, że byłaby ta sama &#8211; podobna). Nie jestem biegły w tej sztuce (od
    czasu do czasu muszę zaglądnąć do dokumentacji języka i z niej korzystać; czy
    też dokumentacji dot. systemu zarządzania bazą danych). Jednak rzuceniem okiem
    do dokumentacji i rozwiązanie danego problemu zazwyczaj nie jest dla mnie
    wielką trudnością. Teraz ciekawi mnie, w jaki sposób może do moich umiejętności
    podchodzić pracodawca&#8230; czy zaakceptuje to, czy też po prostu podziękuję za
    współprace. Bo jakby nie było, aby napisać porządny (bezpieczny, wydajny i
    właściwie skomentowany) kod trzeba się trochę napracować, co powoduje, że
    potrzeba na to trochę czasu.

    Z moje doświadczenia wynika, że wszelkiego rodzaju projekty potrzebne są &#8222;na
    wczoraj&#8221;, czyli im szybciej zostaną napisane tym lepiej. Pół biedy, jeżeli
    jeszcze ktoś powie &#8222;kurcze, nie wiedziałem, że to tyle pracy jest&#8221; i
    doceni to
    dorzucając parę złotych ekstra od wcześniej omówionej kwoty. Gorzej, jeżeli
    będzie w przekonaniu, że to moja wina, że dany produkt powstaje tak wolno.

    Chciałem się także zapytać o jeszcze jedno. Bardzo często w wymaganiach
    pracodawcy piszą mniej więcej tak: &#8222;bardzo dobra znajomość
    WybranejTechnologii&#8221;. Czy w rzeczywistości tak jest, że pracodawcy zawsze
    wymagają wybitnych geniuszy tej sztuki?

  • 4. Data: 2004-12-08 08:35:48
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Czy
    > może po prostu pracownicy oceniani są za wykonywane projekty, fragmenty

    Zapytalam fachowca korporacyjnego i rzekl mi, ze:

    - programisci sami oceniaja i raportuja, ile czasu zajmie im wykonanie
    przydzielonego zadania. jesli komus zajmuje to regularnie wiecej niz innym
    lub regularnie nie umie prawidlowo ocenic czasu i nie daje rady w
    wyznaczonym przez siebie samego terminie, to zle swiadczy o jego
    kompetencjach.

    - nie mierzy sie wydajnosci. mozna mierzyc jakosc kodu. Wydajnosc jest
    zespolowa, ta sama osoba w jednym zespole bedzie miala inna wydajnosc niz w
    innym, a firmach trudniacych sie pisaniem oprogramowania nigdy nie pisze go
    samodzielnie jedna osoba. Prowadzi sie badania, jak rozne warunki wplywaja
    na wydajnosc danego zespolu, ale nie ma jednostek pomiaru wydajnosci. Sa
    teorie, ale w praktyce mierzenie tego byloby za drogie i nikomu
    niepotrzebne. Mierzy sie czas potrzebny na osiagniecie efektu. (okreslajac w
    projekcie punkty funkcyjne, ktorym jest potem przypisywana jakas ilosc linii
    kodu itd.)

    I.

  • 5. Data: 2004-12-08 09:36:19
    Od: "Michał" <m...@i...pl>

> [...]
    > projekcie punkty funkcyjne, ktorym jest potem przypisywana jakas ilosc linii

    Piękne Dzieki za zainteresowanie i odpowiedź.

  • 6. Data: 2004-12-08 10:30:34
    Temat: programista
    Od: "Łukasz" <i...@i...pl>

    witam

    Troche sienie zgodze z Immona.

[...]

    Dlaczego?

    Pracuje ok 2 lata jako programista i niezgodze się z tym wypowiedzeniem
    Immony "nie daje rady w
    wyznaczonym przez siebie samego terminie, to zle swiadczy o jego
    kompetencjach." Ponieważ jak sie jest firmie ,której nie ma analityka i
    wdrożeniowca to jest cieżko się wyrobić w terminie.
    Miałem kilka razy taką sytuacje przychodzi szef w kazdy dzień chciał coś
    innego a to przeważnie burzy cały algorytym.

    Pozdrawiam
    Łukasz

    "zmiana kodu trwa kilka dni a przystosowanie do algorytmu trwa miesiąć"

  • 7. Data: 2004-12-08 10:47:56
    Temat: Re: programista
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Użytkownik "Łukasz" <i...@i...pl> napisał w wiadomości
    > witam
    >
    > Troche sienie zgodze z Immona.

    [ciach]

> [...]
    > Miałem kilka razy taką sytuacje przychodzi szef w kazdy dzień chciał coś
    > innego a to przeważnie burzy cały algorytym.

    Jak pisalam, sa to rzeczy, ktorych sie dowiedzialam od czlowieka pracujacego
    w duzym osrodku developerskim. Oznacza to ni mniej, ni wiecej, tylko to, ze
    u nich jest w ten sposob. (>90% projektow koncza w terminie, co jest bardzo
    dobrym wynikiem). Nie wiem, z czym sie tu nie zgadzac. Jesli gdzies indziej
    jest balagan, to mozesz sie podzielic doswiadczeniami z balaganu, tzn. z
    oceny wydajnosci programisty w balaganie (bo oceny wydajnosci dotyczylo
    pytanie). :)

    I.

  • 8. Data: 2004-12-08 10:56:33
    Od: yezooz <u...@w...pl>

    Dnia 7 Dec 2004 23:32:33 +0100, Michał napisał(a):

    [...]
> [...]
    > pracodawcy piszą mniej więcej tak: &#8222;bardzo dobra znajomość
    > WybranejTechnologii&#8221;. Czy w rzeczywistości tak jest, że pracodawcy zawsze

    Ta kwestia rowniez mnie bardzo interesuje.
    Najczesciej wymaga sie kilku jezykow programowania + DHTML, cos z grafiki,
    Linux i nie wiem co tam jeszcze.
    Jestem studentem i mysle ze po zakonczeniu studiow bede dobrze znal PHP i
    C++, i pobieznie Jave i moze cos z .NET.

    Jak z Waszego doswiadcznia wynika ? Ile czasu zajmuje dokladnie opanowanie
    wszystkich tych technologii, wliczajac czas na wlasne projekty, aby zdobyc
    jakies doswiadczenie praktyczne ?

    Jaka wiedze myslicie posiada przecietny student informatyki (no moze lepiej
    niz przecietny) ?

    Z odpowiedzi na te pytania bede mogl obliczyc po jakim czasie bede mogl
    zdobyc prace na jakims "dobrym stanowisku" :)

    Chyba poszedlem troche inna strona niz autor postu... ;)

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2004-12-08 11:22:48
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

> [...]
    &#8222;na
    > wczoraj&#8221;, czyli im szybciej zostaną napisane tym lepiej. Pół biedy,

    Twoje doswiadczenie bylo w zlych firmach. W normalnej firmie pierwszy
    miesiac czy dwa pracy nad projektem to rozeznawanie, ile osobolat trzeba
    bedzie na niego poswiecic. Analitycy sa w stanie to ocenic, dodac margines
    bezpieczenstwa i na naprawe bugow i rozlozyc to tak, zeby nie bylo
    rozpaczliwego dlubania po nocach przy n-tej filizance kawy. Oczywiscie
    zawsze beda momenty intensywniejszej pracy w chwilach radzenia sobie z
    bugami, ale wiekszosc moich znajomych programistow wychodzi z pracy przed 18
    i dobra organizacja pracy to jedna z rzeczy, ktora sobie w swoich firmach
    cenia najbardziej.

> [...]
    > pracodawcy piszą mniej więcej tak: &#8222;bardzo dobra znajomość
    > WybranejTechnologii&#8221;. Czy w rzeczywistości tak jest, że pracodawcy

    Bieglych rzemieslnikow. Dostajesz zadanie i umiesz to napisac. W tej chwili
    jest taki popyt na ludzi dobrych w np. Javie, przynajmniej w moim rejonie (i
    zorientowanych w inzynierii oprogramowania), ze nie bedac geniuszem, a majac
    dobre podstawy znajdziesz pracodawce gotowego zainwestowac w doszkolenie
    Cie - o ile jasno zaznaczysz, ze jestes żądny nauki, rozwoju i z calym
    zaangazowaniem bedziesz sie szlifowac do poziomu przez niego pozadanego.

    I.

  • 10. Data: 2004-12-08 12:12:40
    Od: "macko42" <m...@g...pl>

    Immona <c...@W...com.pl> napisał(a):

    > Twoje doswiadczenie bylo w zlych firmach. W normalnej firmie pierwszy
    > miesiac czy dwa pracy nad projektem to rozeznawanie, ile osobolat trzeba
    > bedzie na niego poswiecic.

    piszesz to powaznie, czy to zart?