PracaGrupypl.praca.dyskusjeprogramiści... › Re: programiści...
    From: "Michał" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: programiści...
    Date: 7 Dec 2004 23:32:33 +0100

    W moim pytaniu zmierzam jeszcze do tego, że nie mam kilkuletniego doświadczenia
    (bo około 2 letnie) w programowaniu. Znam osoby, które to samo oprogramowanie
    napisałyby powiedzmy o 1/4 szybciej niż ja (nie porównuję tutaj jakości kodu,
    bo zakładam, że byłaby ta sama &#8211; podobna). Nie jestem biegły w tej sztuce (od
    czasu do czasu muszę zaglądnąć do dokumentacji języka i z niej korzystać; czy
    też dokumentacji dot. systemu zarządzania bazą danych). Jednak rzuceniem okiem
    do dokumentacji i rozwiązanie danego problemu zazwyczaj nie jest dla mnie
    wielką trudnością. Teraz ciekawi mnie, w jaki sposób może do moich umiejętności
    podchodzić pracodawca&#8230; czy zaakceptuje to, czy też po prostu podziękuję za
    współprace. Bo jakby nie było, aby napisać porządny (bezpieczny, wydajny i
    właściwie skomentowany) kod trzeba się trochę napracować, co powoduje, że
    potrzeba na to trochę czasu.

    Z moje doświadczenia wynika, że wszelkiego rodzaju projekty potrzebne są &#8222;na
    wczoraj&#8221;, czyli im szybciej zostaną napisane tym lepiej. Pół biedy, jeżeli
    jeszcze ktoś powie &#8222;kurcze, nie wiedziałem, że to tyle pracy jest&#8221; i
    doceni to
    dorzucając parę złotych ekstra od wcześniej omówionej kwoty. Gorzej, jeżeli
    będzie w przekonaniu, że to moja wina, że dany produkt powstaje tak wolno.

    Chciałem się także zapytać o jeszcze jedno. Bardzo często w wymaganiach
    pracodawcy piszą mniej więcej tak: &#8222;bardzo dobra znajomość
    WybranejTechnologii&#8221;. Czy w rzeczywistości tak jest, że pracodawcy zawsze
    wymagają wybitnych geniuszy tej sztuki?