PracaGrupypl.praca.dyskusje › [prawo pracy] zobowiazanie do podpisania

  • 1. Data: 2007-05-24 08:43:48
    Temat: [prawo pracy] zobowiazanie do podpisania
    Od: "malalai" <m...@g...pl>

    Witam,

    krotkie nakreslenie sytuacji: jest sobie firma, jest w niej wprowadzany nowy
    system informatyczno kontrolny, wiaze sie z tym wprowadzenie drogiego
    sprzetu (np. skaner wartosci 10k i inne duzo drozsze rzeczy). pracownicy
    dostali taki oto swistek do podpisania, zredagowany przez pania prawnik
    firmy:

    "Wyrażam zgodę na poniesienie odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną w
    związku z korzystaniem w procesie pracy ze składników majątkowych
    będących własnością pracodawcy - xxx- w granicach rzeczywistej straty
    poniesionej przez pracodawcę:
    do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego mi w dniu
    wyrządzenia szkody maksymalnie, gdy szkoda powstanie z winy nieumyślnej oraz
    bez ograniczenia wysokości, gdy szkoda powstanie z winy umyślnej
    i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynika
    szkoda."

    pierwsza czesc jesli dobrze pamietam jest zgodna z kodeksem pracy. chodzi mi
    glownie o czesc ostatnia, o winie umyslnej. czy mi sie wydaje, czy pod to
    mozna podpiac wszystko, przykladowo sytuacje gdy szkode wyrzadzi ktos inny,
    moge byc za nia obciazona ja, bo zaniechalam kontroli nad inna osoba?
    zaznaczam, ze nie jestem kierownikiem i praktycznie nie mam zadnych osob
    ktorymi zarzadzam czy ktore mialabym kontrolowac.

    czy musze ten cyrograf podpisywac?? czy jesli odmowie to moga mnie na tej
    podstawie zwolnic?? i czy podanie do podpisania takiego czegos pracownikom
    zarabiajacym 2000 netto jest zgodne z prawem?? czy w ogole jest to zgodne z
    prawem??

    bede bardzo wdzieczna za odpowiedzi

    pozdrawiam
    malalai

  • 2. Data: 2007-05-24 14:24:54
    Temat: Re: [prawo pracy] zobowiazanie do podpisania
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 24 May 2007 10:43:48 +0200, "malalai"
    <m...@g...pl> zakodował:

> [...]
    >zarabiajacym 2000 netto jest zgodne z prawem?? czy w ogole jest to zgodne z

    Nie musisz nic podpisywać - nie ma obowiązku podpisywania
    czegokolwiek.

    Co nie zmiania faktu, że tak czy inaczej te zapisy są zawarte w KP i
    czy podpiszesz, czy nie to Cię obowiązują (od dawna).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2007-05-24 14:59:27
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "malalai" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzetu (np. skaner wartosci 10k i inne duzo drozsze rzeczy). pracownicy
    > dostali taki oto swistek do podpisania, zredagowany przez pania prawnik

    (...)

    Niech pani prawnik firmy zastanowi się, czy będąc na miejscu pracownika, w
    ogóle dotknęłaby się do tego sprzętu. Osobiście obchodziłbym ten sprzęt
    szerokim łukiem, żeby go sobie jakiś p..y g..zjad nie serwisował za moje
    pieniądze. Bo jeśli ktoś u Was jest tak kreatywny, żeby wymyślić coś takiego,
    to znalezienie winnego każdej awarii (szczególnie nieumyślnego), będzie dla
    niego tylko formalnością.
    Proponuję kontrświstek: "Właściciel firmy, w każdym przypadku podejrzenia
    uszkodzenia sprzętu na skutek działania pracownika, wykaże ponad wszelką
    wątpliwość bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy działaniem ww.
    pracownika a uszkodzeniem sprzętu. W przypadku, gdy użycie sprzętu wiąże się z
    ryzykiem jego uszkodzenia, odpowiedzialność za takie uszkodzenie przejmuje
    osoba wydająca polecenie użycia sprzętu".
    Bo inaczej pracy z tak debilnym kierownictwem sobie nie wyobrażam...

    e.

  • 4. Data: 2007-05-24 19:48:13
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f33j8b$oce$1@inews.gazeta.pl malalai <m...@g...pl>
    pisze:

> [...]
    > praktycznie nie mam zadnych osob ktorymi zarzadzam czy ktore mialabym
    > kontrolowac. czy musze ten cyrograf podpisywac??
    Nie. Nie ma w Polsce obowiązku podpisywania czegokolwiek.

    > czy jesli odmowie to
    > moga mnie na tej podstawie zwolnic??
    Na tej - nie.

    > i czy podanie do podpisania takiego
    > czegos pracownikom zarabiajacym 2000 netto jest zgodne z prawem?? czy w
    > ogole jest to zgodne z prawem??
    Powiedzmy inaczej - nie jest sprzeczne. Chcesz - podpiszesz, nie chcesz -
    nie podpiszesz.
    Całość treści tego "zobowiązania" jest pozbawiona istotnego znaczenia, gdyż
    dokładnie takie same konsekwencje przewiduje dla pracownika KP, więc
    dodatkowe oświadczenia w tej materii są zbędne (choć ich "oferowanie" nie
    jest niezgodne z prawem").
    Myślę, że podsunięcie takiego papierka to raczej prymitywny (by nie rzec -
    prostacki) zabieg socjotechniczny.
    Ja bym nie tylko nie podpisał, ale wręcz wyśmiał.
    Moja rada: cokolwiek ci podsuną, powiedzą, zasugerują - zawsze żądaj
    podstawy prawnej.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-05-25 06:16:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):
> [...]
    > Ja bym nie tylko nie podpisał, ale wręcz wyśmiał.
    > Moja rada: cokolwiek ci podsuną, powiedzą, zasugerują - zawsze żądaj

    Mojemu bratu podsunieto tez pismo o odpowiedzialnosci finansowej, na
    poczatku nie chcial podpisac, dopiero jak przyszedl kierownik i go
    poprsil o podpis, bo inaczej bedzie mial wyzej klopoty, to brat podpisal
    dajac wczesniej adnotacje, ze nie wyyraza zgody. Chciano obciazac
    personel za straty wynikle z tego, ze ktos cos zamowi, a pozniej z tego
    zrezygnuje z jakiś powodow. Pozniej pare razy potracono z pensji
    pracownikom pieniadze, ale nie wszystkim, bratu nie potracono. Poniewaz
    tak czy inaczej byl dobrym pracownikiem, wiec ani go myslano zwolnic.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2007-05-25 15:41:44
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl> wrote in

    > Mojemu bratu podsunieto tez pismo o odpowiedzialnosci finansowej, na
    > poczatku nie chcial podpisac, dopiero jak przyszedl kierownik i go
    > poprsil o podpis, bo inaczej bedzie mial wyzej klopoty, to brat
    [...]

    czy w tym watku byla mowa o zabiegach socjotechnicznych?

    adas;

  • 7. Data: 2007-05-25 19:53:58
    Od: "Malalai" <m...@o...eu>

    Użytkownik "adasiek" <p...@p...wp.pl> napisał > [...]
    > czy w tym watku byla mowa o zabiegach socjotechnicznych?

    w tym nie, ale ten sam temat wrzucilam na p.s.prawo i tam byla;)

    dzieki wszystkim za odpowiedzi, wiele mi sie rozjasnilo:)
    pointa: zyjemy w fantastycznym kraju gdzie panuja fantastyczne stosunki w
    miejscu pracy (i nie tylko);)

    2 miliony polakow nie moglo sie mylic;) ostatni gasi swiatlo;))

    pozdr
    malalai