PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na umowe zlecenie /zielony

  • 11. Data: 2007-02-22 11:49:15
    Temat: Re: praca na umowe zlecenie /zielony
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu kowalski porozsypywal nastepujace haczki:
    > co myslec o tych "kombinacjach" z forma zatrudnienienia. to normalna
    > praktyka?
    Tak. Pracodawca chce przeznaczyc na Ciebie kwote X. Z tej kwoty, Y
    dostaniesz na reke a X-Y to beda rozne koszty (ZUSy, podatki itp). W
    przypadku umowy o prace, te koszty sa duzo wyzsze niz umowa-zlecenie
    albo umowa o dzielo ze studentem ponizej 26 roku zycia. Duza czesc
    pracodawcow (jesli nie wiekszosc) zatrudnia studentow na umowy
    cywilno-prawne. I w sumie im sie nie dziwie... studentom zalezy na
    zdobyciu doswiadczenia i zarobieniu kasy. Pracodawcom zalezy na niskich
    kosztach. Ot, cala filozofia.
    --
    badzio

  • 12. Data: 2007-02-22 12:13:11
    Od: "kowalski" <l...@o...pl>

    "badzio" <b...@n...skreslic.epf.pl> wrote in message
> [...]
    > sumie im sie nie dziwie... studentom zalezy na zdobyciu doswiadczenia i
    > zarobieniu kasy. Pracodawcom zalezy na niskich kosztach. Ot, cala

    rozumiem. ale dlaczego proponuja wlasnie umowa o dzielo... a nie umowa na
    zlecenie..
    w umowie o dzielo jestem w pelni odpowiedzialny za swoj produkt "koncowy",
    wiec
    troche sie obawiam czy nie otwiera to pola do jakis naduzyc.

  • 13. Data: 2007-02-22 13:37:13
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:erk0ln$7ee$1@inews.gazeta.pl>
    badzio <b...@n...skreslic.epf.pl> pisze:

    > W przypadku umowy o prace, te koszty sa duzo wyzsze niz umowa-zlecenie

    Dużo? Nie przesadzaj. Kwoty są praktycznie pomijalne, jeśli nie identyczne
    (co innego umowa o dzieło, bo tu odpada cały ZUS albo umowa ze studentem
    poniżej 26 lat).
    Z własnego doświadczenia wiem, że umowę zlecenie zawiera się czasem
    chętniej, ponieważ prościej jest się z (niechcianym z jakiegoś powodu)
    pracownikiem rozstać, nie przysługuje mu urlop, zwolnienia lekarskie i inne
    świadczenia przysługujące z tytułu zatrudnienia. Innymi słowy mniej w tym
    wszystkim zamieszania, PIP się nie wtrąca, bo to nie jego broszka i tak
    dalej.

    > Pracodawcom zalezy na niskich kosztach.

    Zapewniam Cię, że zawarcie z kimś umowy zlecenia (zamiast zatrudnienia go)
    nie jest tak atrakcyjne z punktu widzenia finansowego, jakby się to mogło
    wydawać.

    --
    Nixe

  • 14. Data: 2007-02-22 13:39:57
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:erk1e5$r29$1@atlantis.news.tpi.pl>
    kowalski <l...@o...pl> pisze:

    > rozumiem. ale dlaczego proponuja wlasnie umowa o dzielo... a nie
    > umowa na zlecenie..

    Po przy dziele nie jest odprowadzany ZUS.

    --
    Nixe

  • 15. Data: 2007-02-22 13:50:49
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Nixe porozsypywal nastepujace haczki:
    > Dużo? Nie przesadzaj. Kwoty są praktycznie pomijalne, jeśli nie
    > identyczne (co innego umowa o dzieło, bo tu odpada cały ZUS albo umowa
    > ze studentem poniżej 26 lat).
    Zacytuj prosze cale zdanie, ktore napisalem - pisalem wlasnie o
    przypadku studenta, ponizej 26 roku zycia.
> [...]
    > pracownikiem rozstać, nie przysługuje mu urlop, zwolnienia lekarskie i
    > inne świadczenia przysługujące z tytułu zatrudnienia.
    Czyli jednak moze byc taniej, nawet jesli to nie jest student - bo nie
    musisz mu placic za czas choroby :P
    --
    badzio

  • 16. Data: 2007-02-22 14:11:04
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:erk7mu$914$1@inews.gazeta.pl>

    Hmm... napisałeś:
    "Pracodawca chce przeznaczyc na Ciebie kwote X. Z tej kwoty, Y
    dostaniesz na reke a X-Y to beda rozne koszty (ZUSy, podatki itp). W
    przypadku umowy o prace, te koszty sa duzo wyzsze niz umowa-zlecenie"

    Gdzie tu jest mowa o studencie (piszesz o nim chwilę później i w kontekście
    umowy o dzieło)
    Z kolei "kowalski" nigdzie nie pisał, że jest studentem (albo tego nie
    widzę).

    > Czyli jednak moze byc taniej, nawet jesli to nie jest student - bo nie
    > musisz mu placic za czas choroby :P

    Ale płacę mu tak czy siak kwotę, którą ustaliliśmy na umowie - nie obcinam
    mu "pensji" dlatego, że jest chory.
    Chodzi jedynie o to, że taki ktoś jeśli zachoruje to ma przechlapane, bo
    zlecenie musi wykonać w danym czasie.
    Może je (za zgodą zleceniodawcy) "scedować" na kogoś innego.

    --
    Nixe

  • 17. Data: 2007-02-22 14:56:58
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

> [...]
    "W przypadku umowy o prace, te koszty sa duzo wyzsze niz umowa-zlecenie
    albo umowa o dzielo ze studentem ponizej 26 roku zycia"
    Napisze raz jeszcze co mialem na mysli - zakladajac ze kowalski jest
    studentem ponizej 26 roku zycia, koszty 'dodatkowe' w przypadku umowy o
    prace beda wyzsze niz w przypadku umow cywilno-prawnych.
    > Z kolei "kowalski" nigdzie nie pisał, że jest studentem (albo tego nie
    > widzę).
    W innym jego poscie (z 11:23) kowalski napisal " czy jako student mam w
    ogole szanse na zatrudnienie na baze 'zwyczajnej' umowy o prace. "
> [...]
    > zlecenie musi wykonać w danym czasie.
    > Może je (za zgodą zleceniodawcy) "scedować" na kogoś innego.
    Z praktyki - programista zatrudniony na umowe o prace albo wykonujacy
    zlecenie - obydwaj robia to samo. Pierwszy z nich dostaje stala pensje,
    bez wzgledu na to ile wypadlo w danym m-cu swiat, wolnych dni, ile
    chorowal itp. Drugi, ma ustalona stawke za godzine pracy, na koniec
    kazdego m-ca sprawdzane jest ile czasu 'przepracowal', mnozy sie ilosc
    godzin przez stawke i wychodzi pensja do wyplaty. Zatem w m-cu, kiedy
    nie ma swiat, dostanie mniej kasy niz np w grudniu (boze narodzenie,
    zwlaszcza jesli jescze firma praktykuje wolne w przerwie
    miedzyswiatecznej). To samo nauczyciel - jeden na umowe o prace, drugi
    na umowe o dzielo. Obydwaj umowili sie na 1000zl/m-c. Tylko ze ten z
    etatem w lutym tez dostanie 1000zl a ten z umowa o dzielo dostanie tylko
    500zl (bo z powodu ferii bedzie mial o polowe mniej godzin). Podobnie
    rozliczane sa choroby.
    Wiem, jest to niezgodne z przepisami, bo takie wykonywanie
    dziela/zlecenia, podpada de facto pod umowe o prace. Ale takie sa realia.
    --
    badzio

  • 18. Data: 2007-02-22 16:09:26
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:erkb7c$o1r$1@inews.gazeta.pl>
> [...]

    > zlecenie - obydwaj robia to samo. Pierwszy z nich dostaje stala
    > pensje, bez wzgledu na to ile wypadlo w danym m-cu swiat, wolnych

    Nie do końca.
    Jeśli choruje dostaje jedynie 80%.
    I to tylko przez 33 dni. Potem płaci ZUS.

    Co do urlopu to się zgadzam - tu koszta faktycznie są mniejsze o ten okres.

    > Drugi, ma ustalona stawke za godzine pracy, na
    > koniec kazdego m-ca sprawdzane jest ile czasu 'przepracowal', mnozy
    > sie ilosc godzin przez stawke i wychodzi pensja do wyplaty.

    A od kiedy to w ten sposób wylicza się wynagrodzenie z tytułu umowy
    zlecenie/dzieło?
    Przecież na umowie masz podaną konkretną kwotę - za wykonanie
    zlecenia/dzieła.
    Nie ma żadnych stawek godzinowych.

    --
    Nixe

  • 19. Data: 2007-02-22 20:15:54
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 22 Feb 2007 14:39:57 +0100, Nixe napisał(a):

    > Po przy dziele nie jest odprowadzany ZUS.

    Przy "zleceniu" za "czynnego studenta" także nie.

  • 20. Data: 2007-02-22 20:17:55
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 22 Feb 2007 12:49:15 +0100, badzio napisał(a):

    > Tak. Pracodawca

    Ja się zastanawiam dlaczego ciągle posługujecie się określeniem
    "pracodawca" w tym wątku?
    Mowa jest wyraźnie o umowie cywilno prawnej - więc po kiego grzyba robicie
    zamęt z "pracodawcą"?