PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na umowę zlecenie

  • 1. Data: 2004-12-05 14:01:32
    Temat: praca na umowę zlecenie
    Od: "Elite" <g...@C...fm>

    Mam jedno małe pytanko, troszkę banalne ale jestem raczej laikiem w tych
    sprawach bo to będzie moja pierwsza praca, nie licząc doświadczeń
    wakacyjnych.
    Otóż dostałam propozycję pracy na umowę zlecenie, umowa ma byc podpisana na
    okres jednego roku. Wynagrodzenie płacone za godzinę pracy, w zależności od
    tego ile godzin pracuje. Jestem jeszcze studentką i nie będę miała
    opłacanego Zus-u.
    W związku z tym chciałabym sie dowiedziec jak to jest gdy:
    1. chce zmienić pracę - wyczytałam, że mogę wypowiedzieć każdego dnia i od
    następnego już nie pracuję. Czy to prawda, czy pracodawca ma takie same
    prawa?
    2. chce wziąć urlop - czy jest jakas regulacja na to, ze nalezy mi sie
    jakies wynagrodzenie czy skoro nie pracuje to nic nie mam, skoro
    wynagrodzenie jest na godziny.
    3. choruje - właściwie pytanie podobne do pytania o zwolnienie ale może
    rozwiązania są jakies inne, czy dostaję wynagrodzenie jesli przynoszę
    zwolnienie od lekarza czy znowu - nie pracuje - nie płacą.
    4. czy podwyżka jest możliwa przed uplywem czasu na jai zostala podpisana
    umowa jeżłi w umowie jest określona juz stawka godzinowa?

    To chyba wszystkie moje pytania, przepraszam ze tak sie rozpisałam. Liczę na
    odpowiedzi, wiem że wśród grupowiczów jest wielu pracodawców i ekspertów.
    Z góry dziękuję - Gosia

  • 2. Data: 2004-12-05 14:59:21
    Temat: Re: praca na umowę zlecenie
    Od: "Andrzej Wozniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Elite" <g...@C...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > następnego już nie pracuję. Czy to prawda, czy pracodawca ma takie same

    Tak. Z tym, że zleceniodawca - bo nie jest on pracodawcą - jeśli wykaże, iz
    poniósł jakieś straty w wyniku Twojego wypowiedzenia, może zarządac
    odszkodowania.

    > 2. chce wziąć urlop - czy jest jakas regulacja na to, ze nalezy mi sie
    > jakies wynagrodzenie czy skoro nie pracuje to nic nie mam, skoro
    > wynagrodzenie jest na godziny.

    Nie należy Ci się urlop. W ogóle, pracując na umowę-zlecenie zapominasz o
    kodeksie pracy. Wszystko zależy od ustaleń pomiędzy Tobą a zleceniodawcą.
    Oczywiście zleceniodawca może udzielić Ci urlopu, ale to wyłącznie jego
    dobra wola.
    Lub Twoja umiejętność przekonywania ;)

    > 3. choruje - właściwie pytanie podobne do pytania o zwolnienie ale może
    > rozwiązania są jakies inne, czy dostaję wynagrodzenie jesli przynoszę
    > zwolnienie od lekarza czy znowu - nie pracuje - nie płacą.

    Znowu kwestia dogadania się ze zleceniodawcą: co jeśli zachorujesz. Ale w
    praktyce - nie pracujesz, nie płacą. Oczywiście to do czego się zobowiążesz
    w umowie powinno być realizowane, niezależnie od Twojego stanu zdrowia.

    Ja np mam taki układ ze zleceniodawcą, że na czas choroby dostaję wolne, ale
    muszę to odpracować. Zdaża się jednak, że jeśli w firmie coś się wydaży
    takiego, że niezbędna jest moja interwencja, to muszę przyjechać i zrobić.

    > 4. czy podwyżka jest możliwa przed uplywem czasu na jai zostala podpisana
    > umowa jeżłi w umowie jest określona juz stawka godzinowa?

    Tak. Poprzez podpisanie nowej umowy, w której zleceniodawca zobowiąże się
    płacić więcej.

    pozdr
    AW

  • 3. Data: 2004-12-05 16:11:14
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > 1. chce zmienić pracę - wyczytałam, że mogę wypowiedzieć każdego dnia i od
    > następnego już nie pracuję. Czy to prawda, czy pracodawca ma takie same
    > prawa?
    to zależy od zapisu w umowie lub dogadania sie z pracodawca

    > 2. chce wziąć urlop - czy jest jakas regulacja na to, ze nalezy mi sie
    > jakies wynagrodzenie czy skoro nie pracuje to nic nie mam, skoro
    > wynagrodzenie jest na godziny.
    jak punkt wyzej, zapomnij o kodeksie pracy

    > 3. choruje - właściwie pytanie podobne do pytania o zwolnienie ale może
    > rozwiązania są jakies inne, czy dostaję wynagrodzenie jesli przynoszę
    > zwolnienie od lekarza czy znowu - nie pracuje - nie płacą.
    pracujac na umowe zlecenie pracodawca musi za Ciebie odprowadzac skladki na
    rzecz ZUS obowiazkowe: emerytalna, rentowa, zdrowotona, dobrowolna jest
    chrobowa i ona uprawnia po 180 dniach wyczekiwania do otrzymywania zasilku z
    tytulu choroby

    > 4. czy podwyżka jest możliwa przed uplywem czasu na jai zostala podpisana
    > umowa jeżłi w umowie jest określona juz stawka godzinowa?
    to juz zalezy od umowy

    W przypadku umowy zlecenia zapomnij o kodeksie pracy!!! Tutaj pracownik
    prawie nie ma zadnych praw.

    pozdrawiam aga

  • 4. Data: 2004-12-05 16:13:05
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

> [...]
    > takiego, że niezbędna jest moja interwencja, to muszę przyjechać i zrobić.

    czy ten pracodawca oplaca za Ciebie jakiekolwiek skladki ZUS???

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-12-05 17:29:34
    Od: "Andrzej Wozniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Agnieszka" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    > czy ten pracodawca oplaca za Ciebie jakiekolwiek skladki ZUS???

    Opłaca. Wszystkie. Czemu pytasz?

    pozdr
    AW

  • 6. Data: 2004-12-05 18:02:59
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > Opłaca. Wszystkie. Czemu pytasz?

    wiec skoro oplaca wszystkie to chorobowa tez musi i wtedy nie musisz
    kombinowac zeby za czas choroby brac urlop! wtedy normalnie przynosisz druk
    ZUS ZLA i pracodawca ma obowiazek wyplacic Ci chorobowe!

  • 7. Data: 2004-12-05 18:07:37
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Agnieszka w news:covbvr$k2a$1@serwus.bnet.pl napisał(a):

    > pracujac na umowe zlecenie pracodawca musi za Ciebie
    > odprowadzac skladki na rzecz ZUS obowiazkowe: (...)
    > W przypadku umowy zlecenia zapomnij o kodeksie pracy!!!
    > Tutaj pracownik prawie nie ma zadnych praw.

    Dziwna jesteś. Niby piszesz aby zapomnieć o kodeksie pracy, a używasz
    słownictwa zaczerpniętego właśnie z tego kodeksu ;-) Jak słusznie zauważył
    Andrzej nie ma pracodawcy i pracownika w kontekście umowy zlecenia i
    proponuję aby nie używać tych słów nawet potocznie, bo niepotrzebnie może to
    wprowadzać w błąd. Umowa zlecenie wywodzi się z kodeksu cywilnego. Jedna ze
    stron to zleceniodawca, a druga to zleceniobiorca.

    "Kodeks pracy zakazuje obecnie zastępowania umowy o pracę umową
    cywilnoprawną (a więc np. zleceniem) wtedy, gdy zachowane zostają warunki
    wykonywania pracy charakterystyczne dla stosunku pracy." To o czym pisze
    Elite odnosi się właśnie do takiego "przekrętu". A skoro jest to zakazane,
    to nie trzeba się przejmować i można stosować się do tego co faktycznie
    wynika z zapisów o umowie zlecenie. Zleceniodawca w razie czego do sądu nie
    pójdzie, bo to byłoby podcinanie gałęzi na jakiej siedzi.

    Art. 744. W razie odpłatnego zlecenia wynagrodzenie należy się przyjmującemu
    dopiero po wykonaniu zlecenia, chyba że co innego wynika z umowy lub z
    przepisów szczególnych.

    Czyli w umowie można się umówić, że wynagrodzenie będzie wypłacane w trakcie
    wykonywania umowy. Taki odpowiednik normalnej płacy.

    Art. 746.
    § 1. Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak
    zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego
    wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić
    przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym
    czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien
    także naprawić szkodę.

    Zapis chyba dosyć czytelny. Zleceniodawca ma prawo wypowiedzieć umowę w
    każdym czasie, jednak jeśli zrobi to bez ważnych powodów (w razie
    wątpliwości rozstrzyga sąd) to oprócz pokrycia ewentualnych kosztów
    zleceniobiorcy, musi jeszcze zrekompensować mu szkodę.

    § 2. Przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy
    zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu,
    przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę.

    Tutaj podobnie, ale w drugą stronę. Zleceniobiorca może wypowiedzieć umowę
    bez ważnych powodów, ale wtedy musi liczyć się z tym, że zleceniodawca
    zechce jakiegoś zadośćuczynienia.

    § 3. Nie można zrzec się z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia z
    ważnych powodów.

    Czyli zapis typu "choćby świat się walił z umowy się nie wycofam" jest
    nieważny.

    Poza tym zgodnie z http://www.1praca.gov.pl/abc.php?id_doc=1708:

    "Gdybyś podpisał taką umowę, to firma będzie Ci potrącała z wynagrodzenia
    (pomniejszonego o wysokość składek ubezpieczeniowych) 19-proc. zaliczkę na
    podatek dochodowy. Jeśli taka umowa jest dla Ciebie jedynym tytułem do
    ubezpieczenia społecznego, to opłacanie składek na ZUS jest obowiązkowe.
    Składkę emerytalną i rentową finansują po połowie zleceniodawca i
    zleceniobiorca. Ubezpieczenie wypadkowe jest obowiązkowe - jeśli umowa jest
    wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez
    zleceniodawcę (składkę na ubezpieczenie wypadkowe opłaca zleceniodawca,
    ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne). Od wynagrodzenia z tytułu umowy
    zlecenia należy również potrącić składkę zdrowotną.
    Jeśli umowa zlecenia jest dla Ciebie umową dodatkową (bo pracujesz już gdzie
    indziej i inny pracodawca opłaca za Ciebie składki), to ubezpieczenia
    społeczne są dobrowolne, obowiązkowe jest tylko ubezpieczenie zdrowotne
    (chyba że zarabiasz na etacie mniej niż wynosi limit najniższej płacy -
    wtedy składki ubezpieczeniowe od zlecenia są obowiązkowe).

    Ważne cechy umowy zlecenia:
    * brak podporządkowania pracodawcy,
    * pracę może świadczyć nie tylko osoba fizyczna, ale i podmiot gospodarczy
    (firma),
    * nie obejmuje jej ustawowe minimum wynagrodzenia i jest ono wypłacane z
    dołu (czyli po wykonaniu pracy),
    * nie ma ograniczeń w liczbie kolejnych takich umów,
    * zleceniodawca nie udziela urlopu, nie wypłaca odprawy, nie płaci za czas
    choroby."

    pozdrawiam
    Greg

  • 8. Data: 2004-12-05 18:12:39
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > Dziwna jesteś. Niby piszesz aby zapomnieć o kodeksie pracy, a używasz
    > słownictwa zaczerpniętego właśnie z tego kodeksu ;-)
    drobne przejezyczenie a TY sie czepiasz

    > Ważne cechy umowy zlecenia:
    > * brak podporządkowania pracodawcy,
    a sam popelniles taki sam blad....

    > * nie płaci za czas
    > choroby."
    placi!!!! polecam zapoznac sie z przepisami ze strony www.zus.pl

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2004-12-05 18:30:58
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Agnieszka w news:covj32$hhi$1@serwus.bnet.pl napisał(a):

    > drobne przejezyczenie a TY sie czepiasz

    ;-)

    > a sam popelniles taki sam blad....

    Ja? Przecież oznaczyłem cytat i podałem źródło :-) Powyższe zawiera sie w
    cytacie ;-)

    > placi!!!! polecam zapoznac sie z przepisami ze strony www.zus.pl

    No wiesz - ja dałem dokładny adres, a Ty mnie do strony głównej odsyłasz ;-)
    Cytat z http://www.zus.pl/ubezpie/ube003.htm:

    "Dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego mogą przystąpić na swój wniosek
    osoby objęte obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi, które:

    wykonują pracę nakładczą,
    wykonują pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy
    o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia oraz współpracują przy wykonywaniu tych umów, "

    Czyli nie widzę błędu. Chorobowe opłaca sobie dobrowolnie zleceniobiorca.

    pozdrawiam
    Greg

  • 10. Data: 2004-12-05 19:00:40
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > ;-)

    :D

    > Ja? Przecież oznaczyłem cytat i podałem źródło :-) Powyższe zawiera sie w
    > cytacie ;-)

    taka rada na przyszlosc: lepiej jest odpowiadac komus wlasnym slownictwem
    anizeli cytowac cos, idac w ten sposob na latwizne i narazajac sie na
    ryzyko, ze i tak osoba pytajaca nic z tego nie zrozumie

    > No wiesz - ja dałem dokładny adres, a Ty mnie do strony głównej odsyłasz
    ;-)
    > Cytat z http://www.zus.pl/ubezpie/ube003.htm:

    inteligentny jestes to znalazles :D

> [...]

    > Czyli nie widzę błędu. Chorobowe opłaca sobie dobrowolnie zleceniobiorca.

    nie - zleceniobiorca przystepuje dobrowolnie do tego ubezpieczenia, a
    zleceniodawca ma obowiazek ta osobe zglosic do ZUS i do konkretnego
    ubezpieczenia wraz z odprowadzeniem skladki