PracaGrupypl.praca.dyskusje › "na czarno"

  • 1. Data: 2005-08-11 16:00:54
    Temat: "na czarno"
    Od: jimmij <j...@j...jj>

    Witam,
    Pytanie czysto teoretyczne:
    Czy powinno się wpisywać do cv prace wykonywane na czarno?
    Często widuję, ze ludzie wpisują udzielanie korepetycji lub robie stron
    internetowych itp. choc robili to na lewo...

    pozd,
    jimmij
    --
    I come from the Land Of Imagination

  • 2. Data: 2005-08-11 16:20:19
    Temat: Re: "na czarno"
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In pl.praca.dyskusje, you wrote:
    > Pytanie czysto teoretyczne:

    Czysto teoretycznie: nie powinno sie robic nic na czarno.
    Poza tym, ze jest to oszustwo podatkowe, to jest to niemoralne.
    Ale to tak mowie czysto teoretycznie, bo praktycznie to obserwuje
    sie wiele rzeczy zrobionych na czarno. Teoretycznie zrobienie
    czegos zbyt tanio powoduje powstanie obowiazku uiszczenia podatku od
    dochodu u zleceniodawcy ...

    > Czy powinno się wpisywać do cv prace wykonywane na czarno?
    > Często widuję, ze ludzie wpisują udzielanie korepetycji lub robie stron
    > internetowych itp. choc robili to na lewo...

    Jak zglosisz sie za 20 lat jako kandydat na prezydenta, to Ci
    ktos to wykopie i pokaze wszem i wobec, jak to nie zaplaciles tyle
    to a tyle podatku, z odsetkami bedzie to 1 mln zl i notowania Ci spadna
    w sondazach.

    Wiec lepiej nic nie robic na czarno, a jesli sie tym chwalic to nie publicznie,
    ale z drugiej strony ryzyko jest tak nikle a sankcje tak niewielkie (chyba, bo
    nie mam zamiaru nigdy tego sprawdzac), w dodatku spolecznie praca na czarno
    jest bardziej niz tolerowana.

    W skrocie: to Twoje ryzyko, Ty je podejmujesz, nie slyszalem, zeby ktos
    za prace na czarno poszedl siedziec.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 3. Data: 2005-08-12 06:20:12
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Klaban" <m...@m...torun.pl> napisał w wiadomości
    > Czysto teoretycznie: nie powinno sie robic nic na czarno.

    Dokladniej: panstwo powinno stworzyc takie warunki prawne, finansowe
    (podatki), aby ludziom nie oplacalo sie pracowac na czarno.
    Jesli takie zjawisko jest powszechne, tzn. ze
    panstwo nie wywiazuje sie ze swojej roli tworzenia
    prawnych, finansowych warunkow do normalnej pracy,
    normalnego zarabiania.

    > Poza tym, ze jest to oszustwo podatkowe, to jest to niemoralne.

    Niemoralne jest pobieranie haraczu. Bez wzgledu czy ten haracz pobiera
    dresiarz czy urzednik panstwowy, haracz jest haraczem.
    Co innego placic panstwu za uslugi jakie nam swiadczy,
    a co innego pobieranie haraczu za to, ze ktos wykonal
    prace, ze ktos komus zlecil prace.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 4. Data: 2005-08-12 10:50:53
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    WOJSAL napisał(a):

    > Dokladniej: panstwo powinno stworzyc takie warunki prawne, finansowe
    > (podatki), aby ludziom nie oplacalo sie pracowac na czarno.

    Sugerujesz, że przy jakiejkolwiek =/= od ujemnej, stawce podatkowej
    korzystniej jest pracować na legalu i płacić podatek niż pracować na
    czarno i nie płacić?
    Czy też może postulujesz zwiększenie uprawnień kontrolnych i wysokości
    kar za pracę na czarno?

    > Jesli takie zjawisko jest powszechne, tzn. ze
    > panstwo nie wywiazuje sie ze swojej roli tworzenia
    > prawnych, finansowych warunkow do normalnej pracy,
    > normalnego zarabiania.

    Albo jest nieskuteczne w egzekwowaniu obowiązującego prawa, z faktu
    powszechności np. kradzieży nie wynika chyba konieczność jej depenalizacji?

> [...]
    > Co innego placic panstwu za uslugi jakie nam swiadczy,
    > a co innego pobieranie haraczu za to, ze ktos wykonal

    Niech zgadnę... nie wiesz co to jest podatek i nie rozumiesz funkcji
    podatku w państwie?
    To tu masz wytłumaczone - przystępnie dość.
    <http://encyklopedia.pwn.pl/57874_1.html>
    Polecam szczególnie zwrócenie uwagi na takie właściwości podatku, jak:
    bezzwrotność, nieekwiwalentość, przymusowość.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 5. Data: 2005-08-12 10:56:52
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    rDnia 12-08-2005 o 12:50:53 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

> [...]
    > czarno i nie płacić?
    > Czy też może postulujesz zwiększenie uprawnień kontrolnych i wysokości

    Do sprawdzenia "opłacalności" liczy się także koszty i przychody
    alternatywne.

  • 6. Data: 2005-08-12 11:03:55
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomasz Płókarz napisał(a):

    > Do sprawdzenia "opłacalności" liczy się także koszty i przychody
    > alternatywne.

    Toż właśnie, w omawianym przypadku jakiż może być koszt alternatywny?
    Rozumiem, że tu masz na myśli przewidzianą prawem stawkę 75% i resztę
    dolegliwości administracyjno-karnych w razie wykrycia procederu przez US?
    Domniemuję, że wykrywalność tego rodzaju przestępstwo jest poniżej
    granicy błędu statystycznego. Stąd koszt alternatywny 0.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 7. Data: 2005-08-12 11:07:19
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 12-08-2005 o 13:03:55 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

> [...]
    > Domniemuję, że wykrywalność tego rodzaju przestępstwo jest poniżej
    > granicy błędu statystycznego. Stąd koszt alternatywny 0.

    Najbardziej konkretny: brak ochrony prawnej umowy.

  • 8. Data: 2005-08-12 11:11:29
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomasz Płókarz napisał(a):

    > Najbardziej konkretny: brak ochrony prawnej umowy.

    Rozmawiamy dalej o korepetycjach i tworzeniu www - na poziomie,
    domniemuje amatorskim?

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 9. Data: 2005-08-12 11:31:29
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 12-08-2005 o 13:11:29 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

    > Rozmawiamy dalej o korepetycjach i tworzeniu www - na poziomie,
    > domniemuje amatorskim?

    Nie :) OK, EOT.

  • 10. Data: 2005-08-12 12:42:39
    Od: h...@b...pl

    jimmij wrote:

> [...]
    > Często widuję, ze ludzie wpisują udzielanie korepetycji lub robie stron
    > internetowych itp. choc robili to na lewo...

    Tak, jeżeli nie aplikujesz się do US