PracaGrupypl.praca.dyskusje › administracja publiczna i jednostki organizacyjne - czy mam prawo powolac sie na KP ?

  • 1. Data: 2004-08-08 12:23:30
    Temat: administracja publiczna i jednostki organizacyjne - czy mam prawo powolac sie na KP ?
    Od: "danielf" <d...@m...dosc.spamu.go2.pl>

    witam,
    zaczne moze tak;)
    jesli p.t. szanowni grupowicze stwierdzicie ze ntg to prosze o podpowiedz
    gdzie takie pytanie moge zadac

    a teraz pytanie:
    <wstep>
    w 2001 roku zostalem przyjety do pracy w urzedzie gminy jako administrator
    sieci i systemow komputerowych
    w umowie o prace nie mam podanego miejsca wykonywania pracy
    a w zakresie obowiazkow (w skrocie)
    opieka i dbanie o siec komputerowa bedaca na stenie UG

    w tym samym budynku miesci sie gminny osrodek pomocy spolecznej
    ktory jest jednostka organizacyjna urzedu
    w momencie gdy podpisywalem umowe o prace
    gops obslugiwala firma zewnetrzna na podstawie drebnej umowy
    i oplacana byla ze srodkow "z wojewodztwa" ktore przekazywane sa (nadal)
    "na obsluge informatyczna gops"
    </wstep>

    tyle tytulem wstepu i zasadnicze pytanie:
    pod koniec zeszlego roku pani kierownik gops wpadla na pomysl
    ze informatyk ug czyli ja moze rownie dobrze a niekiedy lepiej
    wykonywac to co firma zewnetrzna

    (w tym czasie "podupadlem na zdrowiu i chorowalem od lutego do maja ze
    wzgledu na mobbing
    przez ksiegowa i zastepce wojta - /stan przedzawalowy/ niestety po powrocie
    do zdrowia
    nie wnosilem sprawy tylko normalnie wrocilem do pracy)

    wypowiedziala wiec firmie zewnetrznej umowe
    w czasie gdy przebywalem na zwolnieniu chorobowym
    i przekonala szefa (wojta) zeby wydal mi polecenie (ustne)
    abym to ja zajmowal sie siecia gops

    po powrocie do pracy owa pani kierownik zaczela traktowac mnie jak "swoja
    wlasnosc"
    i wydaje mi rozne polecenia typu zrob to czy tamto (wszystko zwiazane z
    praca przy komputerze)
    czy w takim wypadku moge domagac sie dodatkowego wynagrodzenia
    takiego jak wspomniana firma zewnetrzna poniewaz wykonuje te same prace co
    onia a nawet wiecej?

    w umowie o prace nie mam zapisanego miejsca wykonywania pracy
    a siec urzedu i siec gops (choc polaczone ze soba - /dostep do internetu
    poprzez wspolne lacze/ )
    maja odrebne serwery kontrolujace domeny i dostep do danych
    (znaczy sie osobne grupy robocze i domeny)

    teraz zasadnicze pytanie
    czy wojt mial prawo wydac mi polecenie obslugi gops w ramach umowy o prace ?
    (w zakresie obowiazkow jest klauzula typu "wykonywac inne polecenia zlecone
    przez zwierzchnikow")
    w odniesieniu do art. 100 par.1 KP ?
    i czy pani kierownik gops ma prawo wydawac mi w zwiazku z tym polecenia ?
    w odniesieniu do art 3 i art 3^1 ?
    i czy mam prawo domagac sie dodatkowego wynagrodzenia w takiej samej
    wysokosci
    jakie pobierala firma zewnetrzna (na podst. art 18^3c KP) ?

    Czy jako informatyk UG musze tez obslugiwac sieci pozostalych jednostek
    organizacyjnych
    typu szkoly czy centra kultury w ramach mojej umowy o prace i wynagrodzenia
    ?
    (wstyd sie przyznac ale nie "wyciagam" nawet 1000PLN "na reke"
    i nie chce harowac jesli pozostali maja swoich informatykow)

    Czy skladajac pozew do sadu pracy mam realne szanse na wygranie ?
    (wiadomo ze wtedy jestem "spalony" w urzedzie)
    i przeciwko komu skladac? wojt? czy kierownik gops ?

    jako utrudnienie:
    gops jest (niezalezna?) jednostka organizacyjna urzedu
    posiadajaca wlasna osobowosc prawna nip i regon i (teoretycznie) budzet
    osobno rozliczajaca sie z zus'em
    lecz budzetem gopsu rzadzi ksiegowa urzedu
    i ona decyduje "kto i na co ma pieniadze"
    i dodatkowo:
    * wojt jest przelozonym pani kierownik gops
    * pani kierownik gops sama zatrudnia pracownikow do pracy w gops a nie wojt
    - mnie zatrudnial wojt i czy jego zastepca ma prawo straszyc mnie
    "dyscyplinarka" za nie wykonanie polecen?
    - czy priorytetem jest praca w UG czy obie sieci sa tak samo uprawnione ?
    * podobno zostalem tez administratorem bezpieczenstwa danych choc oficjalnie
    nie zostalem o tym powiadomiony
    * gops ma bazy danych o podwyzszonym standardzie bezpieczenstwa
    - pani kierownik gops i jej pracownice domagaja sie by na kazdym kompie
    (nawet tym sluzacym do przetwazania danych) byl dostep do internetu a
    teoretycznie tylko jeden z nich moze byc "przelaczany do obu sieci" - znaczy
    sie nie ma na nim danych chronionych
    i czy mam prawo je odlaczyc od internetu (bo idioci z firmy zewnetrznej je
    podlaczyli) ?

    na razie tyle pytan ;)
    reszte - w miare watpliwosci bede uzupelniac
    jesli pojawia sie jakies dodatkowe pytania

    prosze was o pomoc gdyz nasz radca prawny
    rozchorowal sie rok temu a teraz odszedl z pracy rowniez przez podobne
    traktowanie i nie mam sie kogo spytac ? ;)

  • 2. Data: 2004-08-08 17:30:05
    Od: "Mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "danielf" <d...@m...dosc.spamu.go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozchorowal sie rok temu a teraz odszedl z pracy rowniez przez podobne
    > traktowanie i nie mam sie kogo spytac ? ;)

    Za dużo pytań na raz i zarazem odpowiedź nie na forum.

    Zapraszam na www.prawo.hg.pl

    Michał

  • 3. Data: 2004-08-08 19:10:37
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 8 Aug 2004 19:30:05 +0200, Mecenas <m...@o...pl> napisał:

    > Za dużo pytań na raz i zarazem odpowiedź nie na forum.
    > Zapraszam na www.prawo.hg.pl
    > Michał

    Za malo ciecia cytatow na tak krotka odpowiedz.
    Natomiast temat prawniczy faktycznie bardzo i to chyba jednak na
    konsultacje bezposrednia z prawinikiem, a nie poszukiwania w necie.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 4. Data: 2004-08-09 07:06:29
    Od: "Mumin*" <g...@p...onet.pl>

    Piszesz, że to inna firma, więc twój szef powinien podpisać z nimi umowę o
    świadczenie tego typu usług. Jeśli tak zrobi to czemu nie miałbyś ich
    wykonywać? Jeśli umowy nie ma to ty powinieneś ją podpisać z GOPSem. Jeśli
    Ty też nie podpisałeś umowy to nie masz prawa wykonywać usług tej firmie i
    chyba nawet prawo łamiesz. Tak to widzę, lecz mogę się mylić.

    Co do pensji to nie ma się co dziwić. Mamy posrany kraj w którym mają gdzieś
    naszą wiedzę a liczą się znajomości.

    --
    Pozdrawiam, Mumin
    GG#geml fmrfp cvrp qjn qmvrjvrp qjn fvrqrz

  • 5. Data: 2004-08-09 08:49:30
    Od: "DanielF" <d...@n...chce.spamu.go2.pl>

    Użytkownik "Mumin*" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Piszesz, że to inna firma, więc twój szef powinien podpisać z nimi umowę o
    > świadczenie tego typu usług.

    chodzi o to ze szef i pani kierownik nie chca tej firmy bo musieli by im
    placic
    a mysla ze ja w ramach pracy zrobie to gratis

> [...]
    > Ty też nie podpisałeś umowy to nie masz prawa wykonywać usług tej firmie i
    > chyba nawet prawo łamiesz. Tak to widzę, lecz mogę się mylić.

    wlasnie ja widze to bardzo podobnie
    tyle ze w momencie gdy upomnialem sie o umowe
    to uslyszalem spiewke stara jak swiat w stylu
    "co wolisz dyscyplinarka czy sam odejdziesz ? na twoje miejsce czekaja juz
    nastepni"
    i co ja moge teraz poczac ?
    isc do sadu pracy to trzeba miec pewnosc ze mam racje
    coby sie nie zblaznic dlatego tez i moje pytania

  • 6. Data: 2004-08-09 09:28:26
    Od: "Mumin*" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > i co ja moge teraz poczac ?
    > isc do sadu pracy to trzeba miec pewnosc ze mam racje
    > coby sie nie zblaznic dlatego tez i moje pytania

    Faktem jest, że nasmrodzić w papierach mogą, lecz sądy pracy stoją zwykle po
    stronie pracownika i napewno byś coś wywalczył. Ale... radził bym szukać
    sobie innej pracy, jak nie w polsce to w innych krajach UE. Pomyśl jaką byś
    miał satysfakcje, jak twój szef by nagle został bez pracownika a i firma za
    ścianą bez żadnego supportu ;) A miesiące miną zanim nowy pracownik osiągnie
    "pełną wydajność". To nie będzie twoja wina, lecz nieudolna polityka
    pracodawcy. Poszukaj... o pracę ciężko, ale znalezienie innej nie jest
    niemożliwe. Jak by na kontrole wpadł PIP to można by było się łatwo
    zorientować kto im dał cynk, a wydaje mi się, że takie "ciche" usługi mogły
    by zainteresować US. Dostali by oboje po dupie.

  • 7. Data: 2004-08-09 09:31:20
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

> [...]
    > i co ja moge teraz poczac ?
    > isc do sadu pracy to trzeba miec pewnosc ze mam racje
    > coby sie nie zblaznic dlatego tez i moje pytania

    Po prostu znajdź odpowiednie paragrafy odnośnie pracy na czarno i wyraź to,
    że boisz się żeby np. nie być pociąganym do odpowiedzialności (karnej albo
    finansowej).
    racja jest po twojej stronie, a swoja drogą to nie sądzę żeby za drzwiami az
    taki wianuszek osób kompetentnych stał.
    proponuję rozmowę konkretną, łącznie z tym żeby nie wykonywać czynności
    pracowych na recz drugiej firmy bez rozwiązania formalnego. Tym bardziej,
    że nie jest to firma-krzak tylko jednostka administracji publicznej. i nie
    bać się, bo w razie potrzeby wygrana w sądzie masz niemalże pewną

  • 8. Data: 2004-08-09 11:44:34
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    gromax napisał(a):

    > Po prostu znajdź odpowiednie paragrafy odnośnie pracy na czarno i wyraź to,
    > że boisz się żeby np. nie być pociąganym do odpowiedzialności (karnej albo
    > finansowej).

    Hm... A ja wcale nie jestem pewien, czy to całkiem jest tak jak piszecie.
    Nie zapominajcie, że GOPS jest finansowany ze środków Gminy. I Gmina ma
    prawo szukać oszczędności - m.in. poprzez wykonywanie swoimi ludźmi
    zadań robionych przez firmy zewnętrzne. I, moim zdaniem jako mieszkańca
    danej gminy, jest to jak najbardziej wskazane!
    Owszem, powinien się tu, moim zdaniem, znaleźć aneks do umowy lub wręcz
    wypowiedzenie starych warunków umowy i wprowadzenie nowych. Gorzej, że
    zgodnie z tym co pisze Danielf te warunki nie były do końca zapisane w
    umowie. I tutaj nie wiem jak powinno być.
    Nie znam się na tym, ale skoro może być wspólna księgowość (a tak w
    samorządach bywa często), to i tym bardziej może być wspólny
    administrator sieci, które w dodatku "zazębiają" się.
    Owszem. Pracy więceje, kasa _powinnia_ być większa, ale czy to jest
    podstawa żądania dodatkowego takiego samego wynagorodzenia jakie
    otrzymywała tamta firma zewnętrzna? Jako obywatel mówię nie :)

    Jeśli nastapiło naprawdę 100 % zwiększenie obciążenia pracy, to wówczas
    faktycznie dodanie obowiązków może wykończyć człowieka. Ale, nie
    ukrywajmy, że w niektórych przypadkach dodanie nawet 50 % stacji
    roboczych praktycznie nie wpływa na zwiększenie obciążenia admina o
    tyle, że nie mógłby wyrobić się z robotą...

    3mcie się.
    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl/

  • 9. Data: 2004-08-09 12:16:11
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

> [...]
    > zadań robionych przez firmy zewnętrzne. I, moim zdaniem jako mieszkańca
    > danej gminy, jest to jak najbardziej wskazane!
    Podstawowe pytanie, to jakie mają osobowości prawne. Bo jeżeli to są
    oddzielne firmy/załady pracy to formalnie nie można wykonywac pracy na
    rzecz jakiegoś zakładu bez odpowiedniej umowy, bo jest to wtedy praca na
    czarno

> [...]
    > zgodnie z tym co pisze Danielf te warunki nie były do końca zapisane w
    > umowie. I tutaj nie wiem jak powinno być.
    Ja tam jestem formalistą i moim zdaniem tego powinno się domagać od początku
    obowiązywania umowy.

    > Nie znam się na tym, ale skoro może być wspólna księgowość (a tak w
    > samorządach bywa często), to i tym bardziej może być wspólny
    > administrator sieci, które w dodatku "zazębiają" się.
    Oczywiście że może być jedna osoba obsługująca w jakimś zakresie 10 zakładów
    pracy. żaden problem, jeżeli się wyrabia. Ale zeby móc wykonywać tę pracę,
    musi mieć nawiązaną współpracę, czego jednym z elementów jest umowa.
    Patrząc od strony pracodawcy - jak formalnie można by np. egzekwować
    prawidłowe wykonanie zadań jeżeli tego pracownika nie ma?

    > Owszem. Pracy więceje, kasa _powinnia_ być większa, ale czy to jest
    > podstawa żądania dodatkowego takiego samego wynagorodzenia jakie
    > otrzymywała tamta firma zewnętrzna? Jako obywatel mówię nie :)
    na pewno nie takie same. Patrząc na ten konkretny przypadek, to pracownik
    byłby pewnie zadowolony jakby był np. zatrudniony na 2x po pół etatu.

  • 10. Data: 2004-08-09 12:35:18
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    gromax napisał(a):

    > Ja tam jestem formalistą i moim zdaniem tego powinno się domagać od początku
    > obowiązywania umowy.

    Zgadzam się z tym całkowicie - im dokładniej w umowie, tym mniej
    problemów nie tylko dla pracownika, ale i, wbrew pozorom, dla pracodawcy.

> [...]
    > Patrząc od strony pracodawcy - jak formalnie można by np. egzekwować
    > prawidłowe wykonanie zadań jeżeli tego pracownika nie ma?

    Czekaj, tu nie chodzi tak całkiem o różne zakłady pracy. Pracownicy
    GOPSu są chyba formalnie pracownikami Gminy. Stąd problem. Gdyby to był
    _całkowicie_ odrębny zakład to wtedy jakiekolwiek polecenie dotyczące
    tego innego zakładu szłoby >NUL:

    Hm... Nie wiem, jak postąpiłbym w sytuacji osoby zakładającej wątek.
    Myślę, że poszedłbym w stronę... strajku włoskiego! Są przepisy o
    ochronie danych osobowych, których należy bezwględnie przestrzegać i
    tyle. I straszyć m.in. GIODO.

    I tak zapewne zakończy się to rozwiązniem stosunku pracy :( A wówczas
    nasłać (od tego zawsze jestem jak najdalej, ale...) GIODO i mieć odrobię
    satysfakcki.

    3mcie się.
    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski