PracaGrupypl.praca.dyskusje › wypowiedzenie umowy o prace ze skutkiem natychmiastowym

  • 31. Data: 2005-03-25 07:31:49
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy o prace ze skutkiem natychmiastowym
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 25 Mar 2005 03:24:36 +0100, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

    >No to pokaż mi choć jedno takie Orzecznictwo (które stwierdza, że

    Już podałem w tym wątku :)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 32. Data: 2005-03-25 07:45:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 25 Mar 2005 03:40:06 +0100, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

    >Przecie, każdy sąd pracy wyśmiałby takiego gościa, który rozwiązuje umowę
    >bez wypowiedzenia z winy pracodawcy bo ten się spóźnił o 1 dzień z wypłatą -

    O, prorok!
    Jakie będą wyniki losowania w pięciu losowaniach lotto i która spółka
    giełdowa w ciągu najbliższego roku zanotuje najwyższy wzrost ceny
    akcji??

    >Owszem jest to naruszenie praw pracowniczych, ale chyba "najlejsze z
    >możliwych" a KP mówi o CIĘŻKIM naruszeniu....

    I jest to ciężkie naruszenie.

    >Jeśli opóźnienie 1 dniowe jest cięźżkim naruszeniem obowiązków to co w takim
    >razie jest "Lekkim naruszeniem" .?????

    Przykłady można by mnożyć - ale i tak często jest to w gestii
    uznaniowej sądu. Ja bym tu uznał np. brak wyznaczonego miejsca do
    palenia, nie zapewnienie napojów przy odpowiedniej temperaturze,
    niewielki niedometraż stanowiska pracy, nie zasponsorowanie okularków
    w odpowiedniej sytuacji itp.

    >Może danie pracownikowi po pysku, albo... molestowanie przez szefową.

    Oczywiście to naruszenie art. 11^1, więc naruszenie ciężkie.

    >A puknijta się w głowę.... i pomyslcie.

    I wzajemnie. Jak prawo nakazuje płacenie za usługę, to przejazd
    tramwajem jednego przystanku jest podstawą do nałożenia kary.

    >A jeszcze gościu by musiał pokryć koszty sądowe i koszty zastępstwa
    >procesowego (w sumie około 1500 PLN).

    Sąd pracy jest darmowy dla pracownika.

    >Jeżeli już to taka sprawa się do PiPy nadaje, która nakazałaby pracodawcy...
    >wypłacićodsetki ustawowe za 1 dzień, a późniejto gość rzeczywiście by miał
    >rozwiązaną mowę o pracę,,,, ylko że zrobiłby to Pracodawca :((((

    Jasnowidz. A podstawa prawna pozwalająca pracodawcy spóźniać się o...,
    no właśnie, o ile? Ma być terminowo i tyle. Każde spóźnienie jest
    złamaniem tego przepisu.

  • 33. Data: 2005-03-25 09:00:24
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d1vdo0$grp$1@nemesis.news.tpi.pl szomiz
    <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> pisze:

    [cut przydługawe perory]

    > Na koniec prosba. Bez demagogii i
    > populizmu w temacie praw pracowniczych. Idz ze swoimi teoriami do tych
    > ktorych nie chronia uklady zbiorowe i urzedowe regulaminy.
    Demagogię (twoją) wyciąłem. Zbędne dywagacje również.
    Wyjaśnię Ci kilka rzeczy, bo chyba nie rozumiesz.
    To pracownicy z własnej woli i potrzeby zakładają związki zawodowe. Dzieje
    się to na gruncie obowiązującego prawa. (Prawa, do którego możesz podchodzić
    i oceniać je jak zechcesz, ale masz się do niego stosować.)
    To pracownicy przychodzą do związku zawodowego po ochronę, wsparcie, porady,
    a nie odwrotnie.
    Gdyby związki zawodowe nie były potrzebne, to by ich po prostu nie było.
    Wreszcie - to przedstawiciele związków w interesie pracowników negocjują
    układy zbiorowe pracy, wpływają na kształt prawa pracy (prawo pracy to nie
    tylko KP), a także inne uregulowania prawne. Obowiązkiem (zarówno tzw.
    pracodawcy jak i pracownika) jest przestrzegać przepisów, a ich prawem -
    korzystać z nich.
    Ewentualne wątpliwości rozstrzygają przewidziane do tego instytucje, w tym
    sądy.

    > Podejrzewam ze Cie wysmieja.
    Szczerze mówiąc niespecjalnie martwią mnie Twoje podejrzenia.
    Bez urazy oczywiście. :-)

    > Ci bardziej swiadomi realiow powiedza Ci nawet jak
    > uproscic zycie ICH pracodawcom, zeby im zylo sie lepiej.
    Masz jakieś rzetelne przesłanki w tym względzie, czy tak sobie twierdzisz?
    Zresztą - niech ułatwiają. Ja im przeszkadzał nie będę, to przecież ich
    sprawa.
    Jak dla mnie mogą przychodzić do pracy w obrożach.

    > Podejrzewam, ze stoimy po roznych stronach barykady
    > wzniesionej przez urzednikow :-)
    Przynajmniej części tych podejrzeń nie podzielam.

    > EOT
    A proszę bardzo. Tylko po co w takim razie zadajesz mi pytania? Dla
    przyjemności pisania?

    Jotte.

  • 34. Data: 2005-03-25 10:03:42
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:5pf741lb2phqgnqmqqjf6n5qs21lfkf07l@4ax.com Kaizen
    <x...@c...sz> pisze:

    > I jest to ciężkie naruszenie.

    Tak prawdę mówiąc, to jest to ocenne. KP nie definiuje pojęcia "ciężkiego
    naruszenia". Pewną orientację uzyskać po lekturze:
    http://www.prawo-pracy.pl/?l=artykul&id=43
    http://www.prawo-pracy.pl/?l=glos&id=3

    Dodać trzeba, że w prawie polskim nie istnieje instytucja precedensu, zatem
    wyrok (nawet SN) może stanowić jedynie przesłankę, wskazówkę przy
    rozpatrywaniu konkretnej sprawy.

    Jotte

  • 35. Data: 2005-03-25 10:09:56
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    > Pięknego dnia Fri, 25 Mar 2005 03:24:36 +0100, "Wielki Kot"
    > <w...@a...pl> zakodował:

    > Już podałem w tym wątku :)

    Jakoś tego nie widzę - znaczy nie widze konkretnego numeru OSN - jedynie
    jakiś cytat bez podania źródła - możesz zacytowqać raz jeszcze i podać TO
    Konkretne Orzecznictwo - bo sam jestem ciekaw, że coś takiego mogło powstać
    i zostać uznane przez SN za "Ciężkie naruszenie"

    --------------------

    Kot pozdrawia

    gg 2778755
    Tlen - w...@t...pl

    ------------------------

  • 36. Data: 2005-03-25 10:56:25
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisał w wiadomości >

    > Sąd pracy jest darmowy dla pracownika.

    Owszem jest darmowy - to znaczy pracownik wnoszący powództwo nie płaci wpisu
    sądowego

    Natomiast jeżeli sprawę przegra, a Pracodawca w odpowiedzi na pozew będzie
    się domagał zwrotu kosztów postępowania oraz kosztów zastępstwa procesowego
    to niestety Pracownik będzie je musiał zabulić bez szemrania.

    Sąd jedynie może nie pobierać kosztów procesowych o ile pracownik wystapi z
    takim wnioskiem a sad się ku temu przychyli, ale już od kosztów zastępstwa
    procesowego na rzeczpracodawcy - w przypadku przegranej - pracownik się nie
    wymiga.... niestety.

    Trochę Cię, żle nauczono :) :)

    Uwierz mi, że tak po prostu jest, a jak nie wierzysz to zapytaj "znajomego
    prawnika" :) :)

    PS.
    Nie rozumiem tylko tej ciągłej waszej krytyki (a to umiecie robić dobrze)
    Ja niestety nakeżę do takich ludzi, że jak coś piszą to są tego całkowicie
    przekonani, a jak nie jestem do czegoś rzekonany lub moja wiedza jest
    niewystarczająca to używam TRYNU PRZYPUSZCZAJĄCEGO.

    Mimo wszystko trochę więcej pokory by sie przydało, a już na pewno przed
    napisaniem czegoś powzięcie przekonania, że... ma się rację - czego Ci
    szczerze życzę.

    --------------------

    Kot pozdrawia

    gg 2778755
    Tlen - w...@t...pl

    ------------------------

  • 37. Data: 2005-03-25 13:33:46
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

    > Ale się grupowicze nadyskutoali - a jak mądrze, a Kolega sobie pewnie
    jaja
    > robi ze wszystkich.

    Nie, nie robie sobie jaj. Chce odejsc od obecnego pracodawcy i zaczac
    pracowac u innego, jak najszybciej, ale rowniez jak najbardziej korzystnie
    dla mnie. A w kwestiach moralnych... to np. nadgodziny powinny byc
    wynagradzane finansowo czy traktowane jako wklad w rozwoj firmy? Takie
    pytanie, wlasciwie retoryczne...

    No i jeszcze jest kwestia urlopu (w sumie 5 dni) - czy za to rowniez mi
    przysluguje dodatkowe wynagrodzenie?

    PK

  • 38. Data: 2005-03-25 16:16:42
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    ------------------------
    Użytkownik "Pawel" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pytanie, wlasciwie retoryczne...
    >
    > No i jeszcze jest kwestia urlopu (w sumie 5 dni) - czy za to rowniez mi

    A więc tak na poważnie - z tym wypowiedzeniem w takim trybie to naprawdę
    sobie nie rób jaj - w sądzie nie masz szans (i jeszcze koszty zastępstwa
    zabulisz)

    Najlepiej po prostu się dogadaj z Pracodawcą, a jeżeli się nie dogadasz to
    złóż wypowiedzenie w normalnym trybie (do końca marca jeszcze zdążysz )

    Oczywiście nadgodziny to (oczywiścietylko teoretycznie w sensie stricte
    prawnym) to zawsze nadgodziny i jeżeli pracujesz w nadgodzinach, to
    Pracodawca ma 2 możliwości, albo powinien dać ci dodatkowy dzień wolny, albo
    wypłacić ekwiwalent z tym, że decyzja należy do pracodawcy/

    A z wypowiedzeniem i urlopem niewykorzystanym to się od niedawna zmieniło -
    jeszczwe bodajże 1.5 roku temu urlop MÓGŁ byc udzielony TYLKO NA WNIOSEK
    PRACOWNIKA - ewentualnie zgodnie z planem urlopów i jeżeli pracownik złożył
    wypowiedzenie, to urlop mu zostawał i pracownik dostawał ekwiwalent, obecnie
    pracodawca (o ile pracownik złożył wypowiedenie ma prawo "wyslac go na
    zaległy urlop" w okresie wypowiedenia - i z ekwiwalentu nici, podobnie może
    "przyznać" ci dni wolne w zamian za nadgodziny również w okresie
    wypowiedzenia - i z ekwiwalentu również nici).

    Aha i nie nalezy zapominać że ewentualny urlop rozlicza się proporcjonalnie,
    tzn jeżeli przysługuje ci w roku 26 dni urlopu, a zwalniasz się od maja to
    26 dzieli się na 4 (bo przepracowałeś 4 miesiące i wychodzi ci należny
    urlop, na pocieszenie ułamki zaokrągla sie w górę :), ale jeżeli jeszcze
    przed tym jak złozyłeś wypowiedzenie wykorzstaleś jakiś urlop - to
    oczywiście od tej wyliczonej sumy odejmuje się to co już wykorzystałeś.

    I jeszcze jedno, jeżeli pracodawca nie będzie chciał cie w okresie
    wypowiedzenia zwolnić z obowiązku świadczenia pracy, tylko ograniczy się do
    puszczenia cię na urlop oraz dania dni wolnych za nadgodziny, to przysługuje
    ci od 1 do 2 dni dodatkowego płatnego urlopu na poszukiwanie pracy (1 dzień
    przy 1-miesięcznym wypowiedzeniu a 2-dni przy 3-miesięcznym)

    i to chyba wszystko

    --------------------

    Kot pozdrawia

    gg 2778755
    Tlen - w...@t...pl

  • 39. Data: 2005-03-25 16:39:30
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2005 17:16:42 +0100, Wielki Kot <w...@a...pl>
    napisał:

    > to przysługuje
    > ci od 1 do 2 dni dodatkowego płatnego urlopu na poszukiwanie pracy (1
    > dzień
    > przy 1-miesięcznym wypowiedzeniu a 2-dni przy 3-miesięcznym)

    Ale tylko przy wypowiedzeniu ze strony pracodawcy.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 40. Data: 2005-03-26 08:01:04
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    No i wtedy, 2005-03-24 11:35, *Kaizen* w te oto słowa się odzywa:

    > Pięknego dnia Thu, 24 Mar 2005 11:07:14 +0100, CanoE
    > <c...@n...lubie.spamu.org> zakodował:

    > A jeżeli przez ten dzień spóźnienia spóźnił się z zapłatą raty kredytu
    > o jeden dzień i stracił przez to np. mieszkanie?
    >
    > Nie ma znaczenia o ile ani ile razu - nawet jednodniowe, jednorazowe
    > spóźnienie _może_ być podane jako przyczyna rozwiązania umowy bez
    > wypowiedzenia.
    >
    > Pracownika nie obchodzą banki - jeżeli pracodawca nie wypłaca do
    > rączki, to jego zmartwienie, żeby pracownika dysponował w określony
    > terminie swoimi pieniędzmi.

    Masz rację, ale musisz wziąć pod uwagę przypadek, że pracodawca może
    zażądać odszkodowania od pracownika za bezpodstawne czy bezprawne
    rozwiązanie umowy. Wtedy przedstawienie przed sądem, ze powodem
    odejścia było jednodiowe spóźnienie z wypłatą może nie zadziałać a sąd
    może przyznać rację pracodawcy.

    poczta: mwl na poczta kropka fm
    http://di.com.pl/n/?lp=9107&r=1
    Płace powyżej średniej krajowej dla wszystkich!