PracaGrupypl.praca.dyskusje › wlasnosc intelektualna firmy

  • 11. Data: 2010-09-10 14:32:17
    Temat: Re: wlasnosc intelektualna firmy
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:96jqhs3myrqa.dlg@wazzenon.pl...
    > Dnia Fri, 10 Sep 2010 15:34:48 +0200, jcm napisał(a):

    > Znając życie, korekta paragonu oznacza po prostu modyfikację rekordu w
    > bazie danych. To z kolei częstokroć (choć nie zawsze) wiązać się będzie z
    > koniecznością sformułowania jakiegoś zapytania SQL.

    Anulowanie zaksięgowanej transakcji wiąże się często, tak jak piszesz, z
    "mechanicznym" usunięciem rekordu i ew. zmianie wartości kilku pól w konkretnych
    tabelach, z innego poziomu niż dostępny przeciętnemu użytkownikowi. I
    faktycznie, to taka trochę "wiedza tajemna".

    > Rzecz co prawda prosta i rutynowa, jednak wymaga pewnej wiedzy i
    > umiejętności. W dodatku błąd może oznaczać zniszczenie bazy, czyli
    > katastrofę.

    A od czego są kopie zapasowe, archiwizacja, backupy itp.?

    > Może i faktycznie porównanie przejaskrawione, ale w opozycji równie dobrze
    > można przedstawić dowolną czynność, którą wykonuje jakiś rzemieślnik.
    > Ja na przykład nie potrafię naprawić sobie stukania a w samochodzie, ale
    > nie oczekuję, że mechanik mnie tego nauczy na poczekaniu, pomimo, że dla
    > niego to kwestia 3 minut pracy i dokręcenia 2 śrubek.

    Dlatego ludzie świadczą sobie wzajemnie usługi, i z tego żyją.

    Jak w reklamie: robisz sobie sam i masz za darmo, albo zlecasz wykonanie usługi,
    ale musisz za to zapłacić.
    Właściciel omawianej firmy nie jest wyjątkiem.
    Ma problemy z pracownikiem, niech nauczy się sam, nauczy innego pracownika,
    wzywa pomoc z zewnątrz, niech zmieni system księgowy na łatwiejszy w
    obsłudze...możliwości wiele.

    j.

  • 12. Data: 2010-09-10 16:16:44
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Dzooo" <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jak myslicie co zrobic aby takiego nicponia zmusic do wywiazywania sie z
    > obowiazkow ?

    Zwolnić i kupić (a jeszcze lepiej samemu sobie złapać, bo taniej)
    niewolnika albo dwóch, gdyby jeden padł.

    e.

  • 13. Data: 2010-09-10 18:01:35
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    > Jeśli sam się czegoś nauczę kosztem mojego wysiłku i/lub czasu to nic mu
    > do tego, moja wiedza jest moja własnością, przekazywać jej nie muszę.

    Zauważ, że za wysiłek, który pracownik włożył w podniesienie swoich
    kwalifikacji, pracodawca płacił dodatkowo, np. kierując na drogie szkolenia, na
    które pracownik, jako osoba indywidualna, nie mógłby sobie pozwolić.
    Rację ma pracodawca, oczekując od pracownika podzielenia się wiedzą, którą
    nabył, z innymi.
    A pracownik, jadąc na urlop, mówi - "A figę z makiem, szefie! Róbta co
    chceta." - Kmiot i burak, jakich mało.

    A tak przy okazji: "kmiotów", które niechętnie dzielą się wiedzą z mniej
    doświadczonymi kolegami, nie brakuje.

    j.

  • 14. Data: 2010-09-10 18:22:00
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    On 2010-09-10 20:01, jcm wrote:

    > Rację ma pracodawca, oczekując od pracownika podzielenia się wiedzą, którą nabył, z
    innymi.

    Przeciez sie podzielil, to nie jego wina ze kazano mu dzielic sie wiedza z kims kto
    nie jest
    w stanie z niej skorzystac.

    > A pracownik, jadąc na urlop, mówi - "A figę z makiem, szefie! Róbta co chceta." -
    Kmiot i burak,
    > jakich mało.

    Skas wziales te cytowane wypowiedzi ?
    Z opisu moze wynikac cos calkiem odwrotnego, skoro w czasie urlopu tego pracownika
    sprzedaz
    wstrzymywano tylko na kilka godzin, a nie do momentu kiedy wroci z urlopu :)

  • 15. Data: 2010-09-10 18:43:26
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6drtg$30qn$1@news.mm.pl jcm <j...@1...pl> pisze:

> [...]
    > szkolenia, na które pracownik, jako osoba indywidualna, nie mógłby
    > sobie pozwolić. Rację ma pracodawca, oczekując od pracownika podzielenia
    Moim zdaniem upraszczasz sprawę.
    Po pierwsze - czy szkolenie odbyło się w czasie pracy? A może nie, wówczas
    pracownik także zapłacił - swoim prywatnym czasem.
    Po drugie - po co on go na to szkolenie posłał? Aby mieć wyszkolonego
    pracownika, czy aby wyszkolony pracownik szkolił pozostałych?
    I to są właśnie kwestie umowy oraz gratyfikacji.
    Po prostu trzeba je omówić i ustalić przedtem.

    > A pracownik, jadąc na urlop, mówi - "A figę z makiem, szefie! Róbta co
    > chceta." - Kmiot i burak, jakich mało.
    Mało? Niżej piszesz, że nie brakuje. Zdecyduj się.

    > A tak przy okazji: "kmiotów", które niechętnie dzielą się wiedzą z mniej
    > doświadczonymi kolegami, nie brakuje.
    Co masz właściwie na myśli?
    Jak mnie tępa biurwa pyta jak uzyskać znak EUR inaczej niż przez "wstaw
    symbol" albo półpauzę to ja jej powiem.
    Ale gdy mnie gnojek gotowy robić to co ja za połowę mojej kwoty zapyta jak
    zorganizować właściwą strategię backupu albo przemapować bezpiecznie porty
    na firewallu to myślisz, że mu powiem?

    --
    Jotte

  • 16. Data: 2010-09-10 19:50:38
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "jcm" <j...@1...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pozwolić.
    > Rację ma pracodawca, oczekując od pracownika podzielenia się wiedzą, którą
    Nie tak prosto.
    Pracownik uczestniczył w szkoleniu bo skierował go nań pracodawca.
    Pracodawca skierował go na to szkolenie bo ma w tym konkretny i jasno
    opisany interes- panowanie nad jakimś systemem informatycznym.
    Pracownik pozyskał umiejętności bo są one potrzebne jego pracodawcy.
    Pracownikowi jako osobie prywatnej być może ani to szkolenie ani te
    umiejętności nie są do niczego innego poza grzebaniem w bazie aktualnego
    pracodawcy potrzebne.
    A gdyby pracownik umarł lub odszedł, to co ? Firma się zawali bo nie może
    wykonac korekty paragonu.

    Swoją drogą, pracodawca dupa i to na dwóch polach. Nie zorganizował sobie
    PRZED SZKOLENIEM pracownika możliwości przekazania pozyskanej wiedzy - to
    raz. Nie wyrzucił dyscyplinarnie pracownika za niewykonanie polecenia
    służbowego - to dwa. Jak ktoś ma miękkie serce, musi mieć twardy tyłek.
    --
    Jackare

  • 17. Data: 2010-09-10 20:04:55
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    > Moim zdaniem upraszczasz sprawę.

    Trudno tutaj nie upraszczać. To tylko forum usenetowe.

    > Po pierwsze - czy szkolenie odbyło się w czasie pracy? A może nie,
    > wówczas pracownik także zapłacił - swoim prywatnym czasem.

    Prywatnym? Jeśli wysłał i opłacił mu szkolenie, to już nie prywatnym.

    > Po drugie - po co on go na to szkolenie posłał? Aby mieć wyszkolonego
    > pracownika, czy aby wyszkolony pracownik szkolił pozostałych?

    W zaprzyjaźnionej firmie, która serwisuje i sprzedaje, powiedzmy, maszyny
    budowlane, pracownicy-serwisanci odbywają co pewien czas szkolenia, finansowane
    przez dostawców i producentów tego sprzętu, fundowane pracodawcy.
    Z firmy wyjeżdża na szkolenie najbystrzejszy mechanik i po powrocie przekazuje
    wiedzę pozostałym trzem, o ile to konieczne.

    > I to są właśnie kwestie umowy oraz gratyfikacji.

    Z tym się zgadzam. Należy mieć wszystko na piśmie.
    Im więcej na papierze, tym mniej wątpliwości.

    > Po prostu trzeba je omówić i ustalić przedtem.
    > Mało? Niżej piszesz, że nie brakuje. Zdecyduj się.

    Podpowiem: "Cymbalistów było wielu, ale żaden nie mógł zagrać przy Jankielu..."
    Teraz jaśniej? ;-)

    > Co masz właściwie na myśli?
    > Jak mnie tępa biurwa pyta jak uzyskać znak EUR inaczej niż przez "wstaw symbol"
    > albo półpauzę to ja jej powiem.

    To zwykła ludzka życzliwość (która także ma pewne granice).

    > Ale gdy mnie gnojek gotowy robić to co ja za połowę mojej kwoty zapyta
    > jak zorganizować właściwą strategię backupu albo przemapować
    > bezpiecznie porty na firewallu to myślisz, że mu powiem?

    Pewnie, że powiesz, jeśli tylko gościa polubisz, poczujesz "miętę" do niego...

    (Wiesz, taką stawkę, za jaką Ty robisz, trudno już byłoby podzielić na pół...
    ;) )
    [żartuję]

    I skąd jesteś taki znowu pewien, że gnojek za połowę stawki?
    Dzisiejsza młodzież ambitna jest, jeśli o oczekiwania chodzi.

    j.

  • 18. Data: 2010-09-10 20:24:10
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Nie wyrzucił dyscyplinarnie pracownika za niewykonanie polecenia służbowego -
    > to dwa. Jak ktoś ma miękkie serce, musi mieć twardy tyłek.

    Że pracodawca jakiś taki "zagubiony", widać gołym okiem, ale z artykułu wynika
    także, że czynności korekty, czy też anulowania paragonu, nie należały do
    zakresu obowiązków tego pracownika. Po prostu, został wytypowany, jako
    najbardziej zdatny, zachęcony dodatkowym wynagrodzeniem (premia?). Dlatego
    pracodawca, akurat w tym przypadku nie miał prawa zwolnić dyscyplinarnie
    pracownika, za niewykonanie tego polecenia, a co najwyżej odebrać mu premię.
    O ile dodatkowe obowiązki nie były zapisane w umowie, a najwidoczniej było to
    ustalenie "ustnie" - błąd pracodawcy.

    j.

  • 19. Data: 2010-09-10 20:24:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6e350$10qp$1@news.mm.pl jcm <j...@1...pl> pisze:

    > Trudno tutaj nie upraszczać. To tylko forum usenetowe.
    Ale mozna być jakośtam precyzyjnym.

    > Prywatnym? Jeśli wysłał i opłacił mu szkolenie, to już nie prywatnym.
    Jeśli szkolenie poza godzinami pracy to w godzinach ponadwymiarowych.
    Te zaś są dość dokładnie opisane w KP.

> [...]
    > pracodawcy. Z firmy wyjeżdża na szkolenie najbystrzejszy mechanik i po
    > powrocie przekazuje wiedzę pozostałym trzem, o ile to konieczne.
    Tyle teoria ilegenda.
    Teraz czas na podstawy formalne.

    > Z tym się zgadzam. Należy mieć wszystko na piśmie.
    > Im więcej na papierze, tym mniej wątpliwości.
    Szczególnie przy biegunce... :))))

    > Podpowiem: "Cymbalistów było wielu, ale żaden nie mógł zagrać przy
    > Jankielu..." Teraz jaśniej? ;-)
    Na pochyłe drzewo i Salomon nie naleje.

    > To zwykła ludzka życzliwość (która także ma pewne granice).
    No i co?

    > Pewnie, że powiesz
    Tak ci się tylko zdaje.

    > I skąd jesteś taki znowu pewien, że gnojek za połowę stawki?
    Nieistotne.
    Nie szkolę za darmo.
    Moja wiedza jest droga. Do kupowania nie zmuszam.

    > Dzisiejsza młodzież ambitna jest, jeśli o oczekiwania chodzi.
    Ja raczej widzę, że to głównie włazidupy, konformiści, oportuniści i
    dziadostwo o charaterach sługusów.
    Za robotę, kasę i awans zrobią wszystko. Zero honoru, szacunku do siebie i
    godności. Zwykłe człekokształtne szmaty, zdolne do każdej podłości. Nawet
    nie czują gnidami, choć nimi są.

    --
    Jotte

  • 20. Data: 2010-09-10 21:15:46
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    > Ale mozna być jakośtam precyzyjnym.

    Trudno być precyzyjnym w piątkowy wieczór, po spożyciu... i to nie bardziej
    precyzyjnym od przytoczonego artykułu, z którego wynika, że pracodawca źle to
    rozegrał z pracownikiem, i ma problem.

    > No i co?

    I to, że nie należy jej nadużywać.

    > Tak ci się tylko zdaje.

    Nigdy nie zdarzyło ci się pomóc koledze, czegoś nauczyć, ot tak po prostu,
    bezinteresownie?
    Pomijając wzajemne sympatie, antypatie...

    > Nie szkolę za darmo.
    > Moja wiedza jest droga. Do kupowania nie zmuszam.

    Nie wątpię. ;)

> [...]
    > Za robotę, kasę i awans zrobią wszystko. Zero honoru, szacunku do siebie
    > i godności. Zwykłe człekokształtne szmaty, zdolne do każdej podłości.

    Wielu na pewno takich jest, o czym miałem okazję przekonac się osobiście, ale
    można spotkać również całkiem przyzwoitych ludzi.

    j.