PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o dzieło a podatek

  • 1. Data: 2005-01-17 17:33:21
    Temat: umowa o dzieło a podatek
    Od: "tobi" <t...@z...pl>

    Mam pytanie

    Wykonałem dla firmy dzieło w ramach umowy o dzieło.

    Na umowie była kwota brutto
    Na rachunku do wypłaty była kwota netto

    Natomiast tak się sprytnie zleceniodawcy udało, że umieszczone zostało pole
    wyboru o treści
    "podatek opłaca zleceniodawca" , które nie zostało zaznaczone.

    Czy w tej sytacji podatek powinienem zapłacić ja jako zleceniobiorca, jak ma
    się do tego kwota brutto umieszczona na umowie.

    Co by było, gdyby na umowie była kwota netto.?

    Jeśli to ja powinienem zapłacić ten podatek to ile mam na to czasu.

    No i kto wystawia PIT??

    Jestem studentem(z ZUS nie ma więc problemu)

    Z góry dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Tibi

  • 2. Data: 2005-01-17 17:52:18
    Temat: Re: umowa o dzieło a podatek
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [tobi] - 2005-01-17 18:33:

    > Na umowie była kwota brutto
    > Na rachunku do wypłaty była kwota netto
    > (...)
    > Czy w tej sytacji podatek powinienem zapłacić ja jako zleceniobiorca, jak ma

    Podatek zawsze płacisz Ty jako zleceniobiorca. W końcu to podatek od
    Twoich dochodów. W związku z tym, że używasz określeń brutto i netto
    rozumiem, że dostałeś mniej niż było na umowie. Zleceniodawca potrącił
    Ci zaliczkę, którą odprowadzi do właściwego US.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ GG:2091615 peka1972#gazeta.pl //\::

  • 3. Data: 2005-01-17 18:02:37
    Od: "tobi" <t...@z...pl>

> [...]
    > rozumiem, że dostałeś mniej niż było na umowie. Zleceniodawca potrącił Ci
    > zaliczkę, którą odprowadzi do właściwego US.
    czyli jeżeli mam na na umowie kwote netto.
    i taką mi pracodawca wypłaca, to zleceniodawca za mnie ten podatek zapłaci
    (by było w umowie wurażnie netto)

    Natomiast na rachunku znajdowało sie pole "że podatek opłaca zleceniodawca",
    które nie było zaznaczone
    co sugeruje że skoro nie on to ja jako zleceniobiorca powinienem zapłacić.
    A mi się wydaje że zawsze przy umowie o dzieło płaci
    zleceniodawca(potrącając podatek)

    jezeli w umowie było netto to liczy sobie brututo potrąca podatek, który
    powienien odprowadzić do US, a mi to netto wypłaca.

    mam rację??

    dzięki

  • 4. Data: 2005-01-17 18:08:30
    Od: "cyrusNew" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozumiem, że dostałeś mniej niż było na umowie. Zleceniodawca potrącił Ci
    > zaliczkę, którą odprowadzi do właściwego US.

    też mnie to interesuje, mam na umowie napisane brutto, a umowa o dzieło
    dotyczy wykonania programu komputerowego (części tylko). Gdzieś czytałem że
    może to być objęte albo 20% podatkiem albo nawet 50%, ma to związek z
    prawami autorskimi. Ktoś wie ile fiskus utnie z kwoty brutto?

    dzięki,

  • 5. Data: 2005-01-17 18:13:21
    Od: "tobi" <t...@z...pl>

> [...]
    > że może to być objęte albo 20% podatkiem albo nawet 50%, ma to związek z
    > prawami autorskimi. Ktoś wie ile fiskus utnie z kwoty brutto?
    kwota bruto *50%*19% = zabiera fiskus
    kwota brutto - kwota bruto *50%*19% = trafia do ciebie

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-01-17 18:18:18
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [cyrusNew] - 2005-01-17 19:08:

> [...]
    > może to być objęte albo 20% podatkiem albo nawet 50%, ma to związek z
    > prawami autorskimi. Ktoś wie ile fiskus utnie z kwoty brutto?

    Nie podatek a koszty uzyskania przychodu :) Przy umowie o dzieło z
    prawami autorskimi masz 50% KUP. W związku z tym podatku płacisz tylko
    9,5% (19% od połowy kwoty, zakładając że bez ZUS, z ZUS trochę mniej ale
    za to ZUS swoje zabiera). Do programu komputerowego musisz być zdaje się
    legalnym posiadaczem wszelkich narzędzi wykorzystanych do jego
    wytworzenia (np. edytory, kompilatory czy jakieś tam).

  • 7. Data: 2005-01-17 18:21:12
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [tobi] - 2005-01-17 19:02:

    > jezeli w umowie było netto to liczy sobie brututo potrąca podatek, który
    > powienien odprowadzić do US, a mi to netto wypłaca.

    Przypominam że rachunek wystawiasz i kwoty wyliczasz Ty a nie
    zleceniodawca. Wystawiając rachunek powienieneś wykazać brutto,
    konieczne potrącenia i netto.
    Szczerze pisząc nie spotkałem się ani z umowami o pracę ani zleceniami
    zawieranymi na kwotę netto. Ale pewnie jeszcze mało widziałem :)

  • 8. Data: 2005-01-17 18:55:42
    Od: "cyrusNew" <d...@w...pl>

> [...]
    > swoje zabiera). Do programu komputerowego musisz być zdaje się legalnym
    > posiadaczem wszelkich narzędzi wykorzystanych do jego wytworzenia (np.

    dzieki za odpowiedzi, tak podejrzewalem ze to bedzie okolo 10%, bo tyle
    mialem przy poprzedniej umowie (jakis czas temu). Ciekaw bylem czy cos sie
    zmienilo. Poza tym że tym razem przyjdzie mi zaplacic ZUS :-/

    Programy mam legalne, ciekaw jestem tylko czy jesli licencje są dostarczane
    przez zleceniobiorce to czy jest to tylko część umowy czy może też wplywa
    jakoś na prawa autorskie.