PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc

  • 1. Data: 2005-01-17 17:55:46
    Temat: Pytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc
    Od: "aqwerty" <m...@g...pl>

    Czy po dwóch umowach na zlecenie na okres miesieczny następujących po sobie
    pracodawca musi podpisac ze mna kolejna umowę ale już nie na zlecenie lecz
    inny typ umowy ??? (jaki?)

    Jak wiadomo pracując na umowę zlecenie nie naliczają się dni urlopowe (chyba
    ze się mylę). Pracuje na umowe zlecenie od pocz. Listopada 2004 czy mogę
    domagac się mimo to 1 dnia urlopu, który przysługuje mi za to że w 2004 w
    świeta bożonarodzeniowe wypadały w dni wolne od pracy (głośna sprawa,
    powinno być wiadomo co mam na myśli). A tak na marginesie to obecnie pracuje
    już trzeci miesiąc i aktualnie nie mam podpisanej żadnej umowy, ponieważ
    podobno mam ją podpisać dopiero pod koniec miesiąca (poprzednie też
    podpisywałem dopiero ok. 25-30. ), czy nie jest to łamanie kodeksu pracy ?
    bo właściwie to mogą mnie wyrzucić na ulicę a ja nie mam żadnego dokumentu
    że pracuje to cały czas (od stycznia) ???

    Dziekuje za wszystkie sugestie i odpowiedzi.

  • 2. Data: 2005-01-17 18:12:39
    Temat: Re: Pytanie z zakresu kodeksu pracy, proszę o pomoc
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [aqwerty] - 2005-01-17 18:55:

    > Czy po dwóch umowach na zlecenie na okres miesieczny następujących po sobie
    > pracodawca musi podpisac ze mna kolejna umowę ale już nie na zlecenie lecz
    > inny typ umowy ??? (jaki?)

    Nie. Umowa zlecenie nie podlega pod Kodeks Pracy a pod Kodeks Cywilny a
    ten nic o mnogości zleceń nie stanowi.

    > podpisywałem dopiero ok. 25-30. ), czy nie jest to łamanie kodeksu pracy ?
    > bo właściwie to mogą mnie wyrzucić na ulicę a ja nie mam żadnego dokumentu
    > że pracuje to cały czas (od stycznia) ???

    Bo nie formalnie nie pracujesz. Wykonujesz zlecenie a to nie to samo.
    Jeżeli to co robisz wypełnia kryteria stosunku pracy możesz wystąpić do
    SP o ustalenie takiego.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ GG:2091615 peka1972#gazeta.pl //\::

  • 3. Data: 2005-01-17 18:17:43
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "aqwerty" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    sobie
    > pracodawca musi podpisac ze mna kolejna umowę ale już nie na zlecenie

    Jeżeli chodzi o to, to nie jest to pytanie z zakresu kp, tyko kodeksu
    cywilnego, gdyż umowa zlecenia nie jest umową o pracę - nie ma tutaj
    stosunku pracy.

    Jeżeli uważasz, iż jest to normalny stosunek pracy: podlegasz
    pracodawcy, wykonujesz jego polecenia - występuje zależność
    pracownik-podwładny, to możesz podać pracodawcę do sądu pracy, aby ten
    określił że miała tu miejsce umowa o pracę a nie umowa zlecenie.

> [...]
    2004 w
    > świeta bożonarodzeniowe wypadały w dni wolne od pracy (głośna sprawa,

    Nie, nie możesz, umowa zlecenia to umowa, gdzie zobowiązujesz się do
    wykonania określonej czynności. Nie jesteś pracownikiem, nie obowiązuje
    ciebie czas pracy, urlopy, wyn. za czas choroby itp...

> [...]
    > podobno mam ją podpisać dopiero pod koniec miesiąca (poprzednie też
    > podpisywałem dopiero ok. 25-30. ), czy nie jest to łamanie kodeksu

    Jeżeli to umowa zlecenie to nie jest - gdyż może być ona zawarta w
    formie ustnej - tylko że troche niewygodne to by było dla pracodawcy.
    Natomiast inaczej by się miała sprawa, jeżeli byłaby to umowa o pracę -
    wtedy musiałaby być ona podpisana najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez
    ciebie pracy.

    > bo właściwie to mogą mnie wyrzucić na ulicę a ja nie mam żadnego
    dokumentu
    > że pracuje to cały czas (od stycznia) ???

    Istnieje taka możliwośc. Jeszcze jedno. Jesteś studentem? Bo jeżeli nie,
    a jest to umowa zlecenie, to od niej pracodawca powinien odprowadzić
    składki na Zus - istnieje wtedy wymóg zarejestrowania ciebie w ZUS-ie -
    a na to ma pracodawca 7 dni. Więc spytaj się może o dokument ZUA -
    niech dadzą ci kopię - powiedz, że np. do okulisty chcesz pójśc - i taki
    dokument jest ci potrzebny.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-01-17 20:42:38
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    aqwerty w news:csgu72$ss6$1@inews.gazeta.pl napisał(a):

    > Czy po dwóch umowach na zlecenie na okres miesieczny
    > następujących po sobie pracodawca musi podpisac ze mna
    > kolejna umowę ale już nie na zlecenie lecz inny typ umowy ??? (jaki?)

    Po tym co piszesz wnioskuję, że nie masz pojęcia czym jest umowa zlecenie.
    Mylisz ją z odmianą umowy o pracę. Co prawda obecnie często ludzie ukrywają
    faktyczną pracę pod zleceniem, ale to nie zmienia faktu, że zlecenie to
    zlecenie (chyba, że udowodnisz, iż jest inaczej). Do tej umowy stosują się
    przepisy kodeksu cywilnego, a nie kodeksu pracy. Zapoznaj się z odpowiednimi
    artykułami - to jest w Twoim interesie. Masz to tutaj:
    http://eber.kul.lublin.pl/~fajgiel/StaraWWW/Ap/Kc/kc
    321_.htm W skrócie -
    nie należy Ci się urlop (ale to też nie oznacza, że musisz siedzieć gdzeiś
    przez jakiś czas - chociaż to zależy jak się umówicie). Możesz podpisywać
    tych umów tyle ile chcesz. Nie ma podstawy, która wymuszałaby na
    zleceniobiorcy lub zleceniodawy (są to strony na równych prawach) podpisanie
    kolejnej umowy, czy narzucenie jej rodzaju. To jest po prostu niezgodne z
    kodeksem cywilnym. Osoby fizyczne lub prawne umawiają się pomiędzy sobą jak
    chcą, byle nie było to sprzeczne z prawem lub z zasadmi współżycia
    społecznego.

    pozdrawiam
    Greg

  • 5. Data: 2005-01-17 21:05:22