PracaGrupypl.praca.dyskusje › premia uznaniowa a zasiłek chorobowy ZUS

  • 1. Data: 2008-03-20 20:04:25
    Temat: premia uznaniowa a zasiłek chorobowy ZUS
    Od: Tomasz Olech <t...@i...pl>

    Witam wszystkich

    Mam taki problem w firmie: firma zajmuje się pracami budowlanymi, w 90%
    są to kontrakty zagraniczne. Pracownicy wyjeżdżają na dłuższy lub
    krótszy okres czasu (w zależności od kontraktu), ale to jest mniej
    istotne. Główny problem to premia uznaniowa, która jest wypłacana często
    i w znaczących kwotach. Od tej premii odprowadzane są do ZUS składki
    chorobowe (podczas kontroli ZUS stwierdził, że tak ma być i że to jest
    OK), ale kiedy taki pracownik zachoruje (ostatni przykład - pracownik
    leży w szpitalu po operacji), to przy wypłacie zasiłku ZUS już tych
    premii nie uwzględnia, a wysokość zasiłku opiera wyłącznie na podstawie.
    Motywuje to tym, że nie mamy jakichś zapisów, że premia uznaniowa jest
    pomniejszana za czas choroby... Czy spotkaliście się z czymś takim?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i sugestie.

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2008-03-20 20:37:47
    Temat: Re: premia uznaniowa a zasiłek chorobowy ZUS
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 20 Mar 2008 21:04:25 +0100, Tomasz Olech
    <t...@i...pl> zakodowal:

    >Czy spotkaliście się z czymś takim?
    >
    >Z góry dziękuję za odpowiedź i sugestie.

    Niestety, tak jest.

    Zasiłek chorobowy (ani wynagrodzenie chorobowe) nie przysługuje od
    części wynagrodzenia, która nie jest pomnieszana przy chorobie.

    Typowa premia uznaniowa jest uzależniona od widzimisię pracodawcy.

    Złodziejstwem jest, że od tego są naliczane składki na ubezpieczenia -
    a ta część wynagrodzenia nie podlega UBEZPIECZENIU (czyli to żadne
    ubezpieczenie a podatek).

    Teraz praktyka.
    ZUS nie wie od czego tak naprawdę są odprowadzane składki - w RMUA nie
    ma takiego rozróżnienia - jest całkowita podstawa i całkowita składka.
    Wynagrodzenie chorobowe (to co przez pierwsze 33 dni choroby w roku
    płaci pracodawca) wylicza sam pracodawca. Później zasiłek chorobowy
    więksi pracodawcy wyliczają też sami, tylko odliczają sobie od
    przekazywanej składki (czyli liczy pracodawca a praktycznie płaci
    ZUS).

    Jeżeli zatem pracodawca uzna, że premia nie jest do końca uznaniowa i
    ulega pomniejszeniu czy nie przysługuje za okres choroby (warto mieć o
    tym zapis w regulaminie wynagradzania) to normalnie nalicza i
    wynagrodzenie chorobowe i zasiłek. Tylko nie leży to w interesie
    pracodawcy skoro za pierwsze 33 dni choroby płaci z własnej kieszeni
    (więc chce zapłacić jak najmniej).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2008-03-20 20:59:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 20 Mar 2008 21:37:47 +0100, Kaizen
    <x...@c...sz> zakodowal:

    >Pieknego dnia Thu, 20 Mar 2008 21:04:25 +0100, Tomasz Olech
    ><t...@i...pl> zakodowal:

    >Niestety, tak jest.

    Jeszcze mały update.

    Coś mi świta, że gdzieś w komentarzach do ustawy na stronie ZUS
    widziałem stwierdzenie, że przy oddelegowaniu pracownika do pracy w
    innym kraju UE do podstawy zalicza się wszystko - nie mogę tego jednak
    teraz namierzyć i nie jestem pewien i czy są jakieś dodatkowe warunki.
    Możesz poszukać tego na zus.pl

  • 4. Data: 2008-03-20 21:05:15
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 20 Mar 2008 21:59:07 +0100, Kaizen
    <x...@c...sz> zakodowal:

> [...]
    >innym kraju UE do podstawy zalicza się wszystko - nie mogę tego jednak
    >teraz namierzyć i nie jestem pewien i czy są jakieś dodatkowe warunki.

    Kolejny update - mam :)

    http://www.zus.pl/files/komentarz_chorobowy.pdf

    136. Przy obliczaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego
    przysługującego pracownikowi wykonującemu pracę za granicą nie należy
    stosować zasad określonych w pkt. 107, 124-126. Do obliczenia podstawy
    wymiaru zasiłku należy przyjmować przychód stanowiący podstawę wymiaru
    składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez
    pracodawcę składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem
    wyjaśnień zawartych w pkt. 95.

    Powodzenia :)

  • 5. Data: 2008-03-21 06:51:59
    Od: Tomasz Olech <t...@i...pl>

    Kaizen pisze:
> [...]
    > składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez
    > pracodawcę składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem

    Dziękuję bardzo za pomoc. A tak nawiasem mówiąc to normalne złodziejstwo
    w biały dzień - składki pobierać owszem, ale świadczenia za te składki -
    zero...

  • 6. Data: 2008-03-23 05:46:15
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    Użytkownik "Tomasz Olech" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A tak nawiasem mówiąc to normalne złodziejstwo w biały dzień - składki
    > pobierać owszem, ale świadczenia za te składki - zero...

    Na kogo głosowałeś w wyborach?

    --
    andrzej

  • 7. Data: 2008-03-24 08:12:38
    Od: Tomasz Olech <t...@i...pl>

    andrzej pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Olech" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Na kogo głosowałeś w wyborach?

    Na pewno nie na PIS, ale co to ma za znaczenie... nasze rządy, każdy po
    kolei mają bardzo głęboko zakorzenioną prywatę ponad prawdziwymi
    interesami Polski i nas wszystkich i jakoś trudno mi uwierzyć, że coś
    się w tej kwestii szybko zmieni... może gdyby któryś z rządów przetrwał
    jakieś 3-4 kadencje w tym samym składzie... tylko że w praktyce to
    nierealne :|