PracaGrupypl.praca.dyskusje › netto a brutto na wlasnej dzialnosci

  • 1. Data: 2008-05-12 16:46:00
    Temat: netto a brutto na wlasnej dzialnosci
    Od: szaku <...@s...pl>

    Witam, dostalem ciekawa oferte pracy ale na wlasnej dzialanosci. Znam
    wszystkie za i przeciw, nie wiem tylko jak dokladnie poloczyic
    wynagrodzenie. Ja rozumiem to tak, jesli zle to prosze o korekte.

    Kwota brutto 6000.

    0.78% x 6000? = 4680

    od tej kwoty odliczam 19% podatku liniowego?

    4680 * 0.81 = 3790

    i od tej kwoty 3790 place jeszcze zus i to co mi zostaje to moja
    wlasciwa pensja netto??

    Dobrze to policzylem??

    Dzieki i Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-05-12 16:52:57
    Temat: Re: netto a brutto na wlasnej dzialnosci
    Od: Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_>

    szaku pisze:
> [...]
    > wszystkie za i przeciw, nie wiem tylko jak dokladnie poloczyic
    > wynagrodzenie. Ja rozumiem to tak, jesli zle to prosze o korekte.

    a co to jest???
    Poza tym źle to liczysz: 0.78% x 6000 = 46,8

    > od tej kwoty odliczam 19% podatku liniowego?
    >
    > 4680 * 0.81 = 3790

    Ale tylko jak jesteś na liniowym.

    > i od tej kwoty 3790 place jeszcze zus i to co mi zostaje to moja
    > wlasciwa pensja netto??

    nie

    > Dobrze to policzylem??

    nie

    > Dzieki i Pozdrawiam

    A proszę. Skąd masz to 0.78% ????

    --

    * http://blog.mabateus.pl *

  • 3. Data: 2008-05-12 17:07:58
    Od: szaku <...@s...pl>

    Szymon pisze:

    > a co to jest???
    > Poza tym źle to liczysz: 0.78% x 6000 = 46,8
    >
    > A proszę. Skąd masz to 0.78% ????

    Vat 22%
    Wiec myslalem ze to dobrze jest kwota brutto x 0.78 potem od tej kwoty
    podatek liniowy i od co zostanie place zus?

    pzdr

  • 4. Data: 2008-05-12 17:08:24
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Szymon pisze:

    > a co to jest???
    > Poza tym źle to liczysz: 0.78% x 6000 = 46,8
    >

    > A proszę. Skąd masz to 0.78% ????

    Stawiam na to, ze jest to VAT 22%

    --
    Regards,
    Maverick

  • 5. Data: 2008-05-12 17:21:04
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2008-05-12 19:07 [szaku] napisał(a):

    > Vat 22%

    To to na pewno nie ;-)

    > Wiec myslalem ze to dobrze jest kwota brutto x 0.78 potem od tej kwoty
    > podatek liniowy i od co zostanie place zus?

    W działalności gospodarczej rozliczenia odbywają się w kwotach netto.
    VAT nie jest ani przychodem ani kosztem (no chyba, że jedną ze stron
    jest nie vatowiec ale tu jak rozumiem nie będzie takiej sytuacji).
    Nie daj się zrobić w brutto bo druga strona sobie o te pieniądze
    pomniejszy vat należny a Ty będziesz to musiał oddać US. Traktuj vat
    jako coś co nie istnieje. Umowę podpisz na odpowiednią kwotę netto. Na
    fakturze do tej kwoty doliczysz 22% vat, który potem odprowadzisz do US.
    Zauważ przy okazji, że 22% doliczane do netto to nie to samo co 22%
    odejmowane od brutto. To drugie jest o 22% większe od pierwszego ;-)
    ZUS płacisz w stałem wysokości ogłaszanej co kwartał przez ZUS bez
    względu na wysokość osiąganego dochodu. Jak nie osiągasz to też płacisz.
    Podatek płacisz od przychodów pomniejszonych o ZUS i koszty ich
    uzyskania. Liniowy wtedy kiedy taki zadeklarujesz. Jak nie to rozliczasz
    się normalnie wg skali. Btw przy tej kwocie, o której piszesz lepiej
    rozliczać się wg skali bo masz ulgi, których przy liniowym nie będzie.
    Generalnie księgowość sobie trzeba prowadzić do tego bałaganu.
    Aha. Jeśli to przypadkiem Twój pracodawca Ci proponuje przejście na DG
    to o liniowym podatku i ulgowym ZUS możesz zapomnieć.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 6. Data: 2008-05-12 17:25:29
    Od: Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_>

    szaku pisze:

    > Vat 22%
    > Wiec myslalem ze to dobrze jest kwota brutto x 0.78 potem od tej kwoty
    > podatek liniowy i od co zostanie place zus?
    >
    > pzdr

    Czyli te 6000 tys to kwota dla Ciebie (i do tego vat) czy kwota z vatem?
    Podatek płacisz PO odliczeniu kosztów takich jak np. ub. społeczne.

    Jeśli wystawiasz fakturę na 6000 z vatem, to wtedy oznacza, że
    wystawiłeś fakturę na 4860 + VAT.

    Od 4860zł odliczasz sobie ub społeczne (100zł lub 500zł, to zależy od
    tego czy łapiesz się na preferencyjny zus).
    Zostaje Ci 4760 (4360)... i od tego liczysz sobie podatek. Możesz np.
    liniowy (ale niekoniecznie). Podatek liniowy do zapłacenia wynosi
    904zł(828,4zł)... czyli zostaje Ci 3855,6 ( 3531,6zł).
    Oczywiście nie liczymy tutaj składki na ub. zdrowotne, bo ona już jest w
    tym podatku.

    --

    * http://blog.mabateus.pl *

  • 7. Data: 2008-05-12 17:47:26
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2008-05-12 19:25 [Szymon] napisał(a):

    > Jeśli wystawiasz fakturę na 6000 z vatem, to wtedy oznacza, że
    > wystawiłeś fakturę na 4860 + VAT.

    Raczej na 4918,03 + VAT. ;-)

  • 8. Data: 2008-05-12 17:52:33
    Od: Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_>

    Pe.Ka pisze:

    > Raczej na 4918,03 + VAT. ;-)

    tak, racja, zasugerowałem się tym co napisał, że to 0,78

    --

    * http://blog.mabateus.pl *

  • 9. Data: 2008-05-12 18:47:48
    Od: mihau <m...@g...com>

    On May 12, 6:46 pm, szaku <o...@s...pl> wrote:

    > Dobrze to policzylem??

    nie.

    generalnie przy działalności gospodarczej określenie "netto" to co
    innego niż na etacie. netto używane jest w kontekście VAT, nie PIT,
    więc oznacza twój dochód _wraz_ z podatkiem dochodowym do zapłacenia,
    ale _bez_ VAT.

    załóżmy że umówiłeś się na wykonanie usługi za 1000 PLN netto:
    1. fakturę wystawiasz na 1000 PLN + 22% VAT = 1220 PLN i tyle
    dostajesz od klienta,
    2. liczysz podatek dochodowy, a więc 1000 PLN * 19% PIT = 190 PLN
    3. na koniec okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał) odprowadzasz
    fiskusowi 220 PLN jako VAT i 190 PLN jako zaliczkę PIT
    4. tobie do łapki pozostaje kwota netto - PIT, czyli 1000 - 190 = 810
    PLN
    5. oprócz tego, co miesiąc płacisz ZUS. jeśli nie świadczysz usług na
    rzecz byłego pracodawcy, przez pierwsze 2 lata masz promocję: ok. 300
    PLN miesięcznie. potem ok. 800 PLN

    może wygląda nieciekawie, ale ma ogromne plusy. powiedzmy, że do
    wykonania zadania potrzebny był ci towar lub usługa wart 100 PLN netto
    (122 PLN z VAT). wtedy:
    1. kwota VAT, którą odprowadzasz, maleje o 22 PLN
    2. twój dochód maleje o 100 PLN (koszt uzyskania), podstawą
    opodatkowania jest teraz 900 PLN, a więc PIT odprowadzasz 171 PLN

    ZUS też stanowi koszt uzyskania przychodu, którego tutaj nie
    uwzględniłem, więc wyliczenia podatku PIT są zawyżone.

    co do kosztów, to w początkowym okresie działalności nietrudno wykazać
    zerowy dochód, bo w koszta trafiają wszelkie inwestycje od pieczątki
    firmowej poczynając, przez koszta opłacenia telefonu oraz lokalu
    będącego siedzibą, na laptopie i samochodzie kończąc. oczywiście muszą
    być uzasadnione rodzajem prowadzonej działalności. ja swój pierwszy
    PIT zapłaciłem równo po roku, choć faktury wystawiałem od drugiego
    miesiąca.

    przemyśl sprawę dokładnie. działalność daje dużą swobodę w wyborze
    czasu pracy. nikt ci nie każe przychodzić do biura, itp. poza tym
    możesz brać kilka zleceń na raz - w końcu zawsze możesz zlecić
    podwykonawstwo na umowę zlecenie bądź o dzieło. z drugiej strony
    płacisz ZUS nawet jak nie zarabiasz i musisz prowadzić księgowość.

    a z ciekawości spytam: jaka jest twoja branża?

    --
    mihau

  • 10. Data: 2008-05-12 18:52:05
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 12 Maj, 19:25, Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_> wrote:
    > Oczywiście nie liczymy tutaj składki na ub. zdrowotne, bo ona już jest w
    > tym podatku.

    precyzyjniej - wieksza czesc skladki na ubezp zdrowotne (7.75%).
    Pozostala czesc skladki na ubezp zdrowotne (1.25%) finansuje sie ze
    srodkow wlasnych, choc zapewne mozna ja wrzucic w koszty.

    --

    Pozdrawiam,

    glos