PracaGrupypl.praca.dyskusjenetto a brutto na wlasnej dzialnosci › Re: netto a brutto na wlasnej dzialnosci
    From: mihau <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: netto a brutto na wlasnej dzialnosci
    Date: Mon, 12 May 2008 11:47:48 -0700 (PDT)

    On May 12, 6:46 pm, szaku <o...@s...pl> wrote:

    > Dobrze to policzylem??

    nie.

    generalnie przy działalności gospodarczej określenie "netto" to co
    innego niż na etacie. netto używane jest w kontekście VAT, nie PIT,
    więc oznacza twój dochód _wraz_ z podatkiem dochodowym do zapłacenia,
    ale _bez_ VAT.

    załóżmy że umówiłeś się na wykonanie usługi za 1000 PLN netto:
    1. fakturę wystawiasz na 1000 PLN + 22% VAT = 1220 PLN i tyle
    dostajesz od klienta,
    2. liczysz podatek dochodowy, a więc 1000 PLN * 19% PIT = 190 PLN
    3. na koniec okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał) odprowadzasz
    fiskusowi 220 PLN jako VAT i 190 PLN jako zaliczkę PIT
    4. tobie do łapki pozostaje kwota netto - PIT, czyli 1000 - 190 = 810
    PLN
    5. oprócz tego, co miesiąc płacisz ZUS. jeśli nie świadczysz usług na
    rzecz byłego pracodawcy, przez pierwsze 2 lata masz promocję: ok. 300
    PLN miesięcznie. potem ok. 800 PLN

    może wygląda nieciekawie, ale ma ogromne plusy. powiedzmy, że do
    wykonania zadania potrzebny był ci towar lub usługa wart 100 PLN netto
    (122 PLN z VAT). wtedy:
    1. kwota VAT, którą odprowadzasz, maleje o 22 PLN
    2. twój dochód maleje o 100 PLN (koszt uzyskania), podstawą
    opodatkowania jest teraz 900 PLN, a więc PIT odprowadzasz 171 PLN

    ZUS też stanowi koszt uzyskania przychodu, którego tutaj nie
    uwzględniłem, więc wyliczenia podatku PIT są zawyżone.

    co do kosztów, to w początkowym okresie działalności nietrudno wykazać
    zerowy dochód, bo w koszta trafiają wszelkie inwestycje od pieczątki
    firmowej poczynając, przez koszta opłacenia telefonu oraz lokalu
    będącego siedzibą, na laptopie i samochodzie kończąc. oczywiście muszą
    być uzasadnione rodzajem prowadzonej działalności. ja swój pierwszy
    PIT zapłaciłem równo po roku, choć faktury wystawiałem od drugiego
    miesiąca.

    przemyśl sprawę dokładnie. działalność daje dużą swobodę w wyborze
    czasu pracy. nikt ci nie każe przychodzić do biura, itp. poza tym
    możesz brać kilka zleceń na raz - w końcu zawsze możesz zlecić
    podwykonawstwo na umowę zlecenie bądź o dzieło. z drugiej strony
    płacisz ZUS nawet jak nie zarabiasz i musisz prowadzić księgowość.

    a z ciekawości spytam: jaka jest twoja branża?

    --
    mihau