PracaGrupypl.praca.dyskusje › konsultacje z zas. dla bezrobów - co i ile można zarabiać?

  • 1. Data: 2005-02-13 14:58:10
    Temat: konsultacje z zas. dla bezrobów - co i ile można zarabiać?
    Od: "For" <m...@g...pl>

    Mam taką sytuację:
    - z powodu likwidacji stanowiska utraciłem pracę
    - pewnie nabędę prawa do zasiłku, formalne działania w toku
    - jednocześnie - uprawiam t.zw. wolny zawód, czyli trafiają się nonoraria,
    umowy-zlecenia, umowy o dzieło
    - "dopadają" mnie co jakiś czas honoraria za umowy podpisane na płatności od
    sprzedanych egzemplarzy /czasem 60 zł, w innym miesiącu - 432 zł, potem nic,
    potem 266zł i tak dalej/, umowy podpisane lata temu, dwa-trzy, nawet
    starsze, tyle ile się sprzeda danego dzieła firma raz na miesiąc lub raz na
    pół roku przysyła.

    Chciałbym się utrzymać na tym statusie, bo mi przynajmniej ZUS odpada, no i
    przy nieregularnych bardzo dochodach, nawet 500 zł to coś. Ale pytam się
    biurona w Urzędzie: "To jak zarobię w m-cu marcu 600 złotych to co?" A ona:
    "Straci pan prawo do statusu". Ja: "Statusu czy zasiłku", bo zasiłek -
    rozumiem, ale dlaczego, skoro to jednorazowa sprawa, mam przez pozostałych
    11 m-cy nie pobierać zasiłku i wylecieć z bezrobia? Pytam więc raz jesczze:
    "To tracę na m-c czy na resztę roku?" Ona: "Tak".
    ROzjuszony wychodzę, bo z tą się nie dogadam. Pójdę kiedyś do innej, ale
    może ktoś z Was już to przerabiał?

    Aerobiq

  • 2. Data: 2005-02-13 20:14:33
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    *For* w te oto słowa się odzywa:
    [ciach]
> [...]
    > "To tracę na m-c czy na resztę roku?" Ona: "Tak".
    > ROzjuszony wychodzę, bo z tą się nie dogadam. Pójdę kiedyś do innej, ale

    Jest jakaś maksymalna kwota (niestety nie wiem jaka), którą można
    zarabiać będąc jednocześnie bezrobotnym, ale przekroczenie tej kwoty
    wiąże się z utratą tego statusu.
    Dyskutowanie z urzędnikami na temat sensowności niektórych przepisów
    prawnych i ich zastosowań nie ma najmniejszego sensu. Po prostu spytaj
    ile możesz zarobić miesięcznie i nie stracić statusu bezrobotnego.

    poczta: mwl na poczta kropka fm

  • 3. Data: 2005-02-13 20:34:08
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    Pajączek wrote:

> [...]
    > prawnych i ich zastosowań nie ma najmniejszego sensu. Po prostu spytaj
    > ile możesz zarobić miesięcznie i nie stracić statusu bezrobotnego.

    i pozniej sie dogadaj z Twoimi zleceniodawcami,
    zeby np. przenosili wyplaty na kolejny miesiac;

    adas;

  • 4. Data: 2005-02-13 21:58:43
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 13 Feb 2005 21:14:33 +0100, Pajączek <c...@b...cy> napisał:

> [...]

    Powinienes sie wyrejestrowac na czas pracy a potem zarejestrowac ponownie.
    Przy ponownej rejestracji ( o ile znowu czegos nie zmienili) robia
    naliczanki czy przysluguje ci zasilek i zmniejszaja okres zasilkowy o ten
    czas, gdy pobierales. Nie chce mi sie sprawdzac, ale chyba maga byc
    sytuacje, gdy przez taka przerwe, przy ponowenej rejestracji nie nabedzie
    sie juz prawa do zasilku, mimo, ze gdyby pobieraloby sie go nieprzerwanie,
    dalej by przyslugiwal.

> [...]
    > prawnych i ich zastosowań nie ma najmniejszego sensu. Po prostu spytaj
    > ile możesz zarobić miesięcznie i nie stracić statusu bezrobotnego.

    Tak bylo kiedys. Teraz zniesiono wszelkie mozliwosci dorobienia
    niezaleznie od kwoty, za wyjatkiem diet (np za uczestnictwo w komisji
    wyborczej lub <chyba?> lawnictwo w sadzie)

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 5. Data: 2005-02-13 22:42:11
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    For; <cunprp$kmq$1@helios.nd.e-wro.pl> :

> [...]
    > "To tracę na m-c czy na resztę roku?" Ona: "Tak".
    > ROzjuszony wychodzę, bo z tą się nie dogadam. Pójdę kiedyś do innej, ale

    Jest taki przepis, choć mz. jest "niedopracowany" - bezrobotnym nie może
    być osoba uzyskująca miesięcznie dochód w wysokości [czy ponad???]
    połowy minimalnego wynagrodzenia ustawowego. Nie wiem jak z zasiłkiem,
    ale dobrym rozwiązaniem jest mz. scedowanie wszystkich wypłat na ostatni
    dzień miesiąca i wyrejestrowanie się tylko na ten dzień.

    Flyer

  • 6. Data: 2005-02-13 23:09:31
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 13 Feb 2005 23:42:11 +0100, Flyer <f...@p...gazeta.pl>
    napisał:

    > Jest taki przepis, choć mz. jest "niedopracowany" - bezrobotnym nie może
    > być osoba uzyskująca miesięcznie dochód w wysokości [czy ponad???]
    > połowy minimalnego wynagrodzenia ustawowego.

    To dotyczy "innych przychodow" - np jesli bezrobotny wynajmuje komus pokoj
    czy garaz lub inna nieruchomosc za pieniadze. Jesli jest to "praca" to
    nawet 100 zl miesiecznie juz go dyskredytuje.

    > Nie wiem jak z zasiłkiem,
    > ale dobrym rozwiązaniem jest mz. scedowanie wszystkich wypłat na ostatni
    > dzień miesiąca i wyrejestrowanie się tylko na ten dzień.

    Bylo parokrotnie poruszane przy okazji roznego rodzaju akwizycji, przy
    ktorych mozna miesiac czy dwa nic nie zarobic, aby raptem dostac zaplate
    za umowe zlecenie za jedna udana transakcje - wyrejestrowanie na dzien jej
    platnosci - "wykonania zlecenia".

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 7. Data: 2005-02-13 23:22:04
    Temat: Re: konsultacje z zas. dla bezrobów - co i ile IG1vv25hIHphcmFiaWHmPwH
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    krzysztofsf; <opsl5rx5ve4iukdk@krzysztofc> :

    > To dotyczy "innych przychodow" - np jesli bezrobotny wynajmuje komus pokoj
    > czy garaz lub inna nieruchomosc za pieniadze. Jesli jest to "praca" to
    > nawet 100 zl miesiecznie juz go dyskredytuje.

    Ja odpowiadałem na to:

    "
> [...]
    > potem 266zł i tak dalej/, umowy podpisane lata temu, dwa-trzy, nawet
    > starsze, tyle ile się sprzeda danego dzieła firma raz na miesiąc lub raz na
    "
    w zestawieniu z tym : "To jak zarobię w m-cu marcu 600 złotych to co?"

    Czyli autor opisał swój status dla porządku, ale zapewne rozumie, że nie
    może być bezrobotnym wykonując umowę zlecenia/o dzieło, a wątpliwość ma
    tylko w stosunku do miesięcznej kwoty przychodów z innych źródeł.

> [...]
    > za umowe zlecenie za jedna udana transakcje - wyrejestrowanie na dzien jej

    I pewnie tak robi w odniesieniu do bieżących umów.

    A co do statusu - nie jestem pewien, ale chyba dopiero w nowej ustawie
    pojawił się przepis analogiczny do przepisu o zasiłkach, który uzależnia
    pewne instrumenty nie od ciągłości, ale od bycia zarejestrowanym przez
    12 miesięcy w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Musiałbym popatrzyć jak to
    wygląda.

    Flyer
    --
    Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
    http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

  • 8. Data: 2005-02-13 23:44:26
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 14 Feb 2005 00:22:04 +0100, Flyer <f...@p...gazeta.pl>
    napisał:

    > Ja odpowiadałem na to:

    A ja tylko uzupelnilem, zeby nie zostawic niejasnosci.

    Kicha z tym bezrobociem :(

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 9. Data: 2005-02-14 10:40:51
    Od: "For" <m...@g...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
[...]

    Przepraszam, że domagam się takich łopatologicznych wykładni, ale jak z tymi
    biurowatymi nie potrafię rozmawiać, przy tym sam krajobraz tego biura,
    gorąco, smutni ludzie...
    Do adremu: wyrejestrować na czas pracy...
    Czyli jeśli mam przewidzianą robotę na tydzień, to po czy prezd czy prezd
    wypłatą /na dzień wypłaty/ się wyrejestrowywać? Ile razy taki manewr jest
    możliwy? Co miesiąc na dwa ostatnie dni m-ca i wtedy "zlewać" wszstkie
    płatności? No bo jak mi ktoś ma zapłacić 1300 złotch, to co: prosić o trzy
    razy po 420 zł i na trzy kolejne ostatnie dni miesiąca?
    A potem przechodzić za każdym razem procedurę rejestracji, tak? Numerek, pan
    przyjdzie za tydzień, świadectwa pracy?

    4For

  • 10. Data: 2005-02-14 13:45:56
    Od: "For" <m...@g...pl>

> [...]

    niezaleznie od kwoty, za wyjatkiem diet (np za uczestnictwo w komisji
    wyborczej lub <chyba?> lawnictwo w sadzie)

    Po dzisiejszej wizycie w UPP wiemy tyle:
    - raz w m-cu należy zeznać o dochodach za poprzedni m-c
    - każdy zarobek, umowa-zlecenie, umowa o dzieło i każda inna forma pracy
    powoduje utratę statusu bezrobotnego i zasiłku, rzecz jasna
    - można mieć przychód do wys. ok. 420 zł z tytułu: wynajmu lokalu, garażu i
    to nie przeszkadza, status zostaje, zasiłek zostaje
    - można się wyrejestrować - tu mam wątpliwości: co z zarobkami za ten okres?
    - no i można zawiesić bezrobotność np, z powodu wyjazdu za granicę - czyli
    jest to okres, keidy nie stajesz do ew. pracy, szkolenia przekwalifikowania
    i tak dalej

    Reasumując: nadal nie wiem, czy mogę się wyrejestrować na tydzień, w tym
    okresie pobrać wszystkie należności z dwóch miesięcy, po czym zarejestrować
    się ponownie
    ze stratą: części zasiłku i... no, właśnie jesczze czegoś, czy tylko ok. 1/4
    zasiłku, czyli 100 zł?
    CZy ktoś to rozumie, albo przerobił na własnym organizmie?

    4For