PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wynagrodzenie za weekendową przerwę w L4

  • 1. Data: 2008-12-10 20:48:51
    Temat: Wynagrodzenie za weekendową przerwę w L4
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pracownik choruje sobie - długo. Przy czym jedno zwolnienie kończy mu
    się w piątek (np. 14 listopada 2008) a kolejne zaczyna w poniedziałek
    (np. 17 listopada 2008).

    Czy i na podstawie jakich przepisów należy mu się jakieś (jakie?)
    wynagrodzenie za pracę?

    Zasiłek chorobowy już od dłuższego czasu wypłaca ZUS (minęło 33 dni
    wynagrodzenia chorobowego).

    KP (art. 80) mówi, że wynagrodzenie należy się za pracę albo gotowość.

    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29.05.1996
    r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania
    pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań,
    odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności
    przewidzianych w Kodeksie pracy

    "§ 11 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce
    miesięcznej w stałej wysokości, _za_przepracowaną_część miesiąca,
    jeżeli pracownik za pozostałą część tego miesiąca otrzymał
    wynagrodzenie określone w art. 92 Kodeksu pracy, miesięczną stawkę
    wynagrodzenia dzieli się przez 30 i otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę
    dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej niezdolności
    pracownika do pracy wskutek choroby. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia
    odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc. "

    Dwie PIPy na trzy, do których udało mi się dodzwonić, twierdzą, że nie
    należy się wynagrodzenie.
    Jedna twierdzi, że się należą 2/30.

    Ma ktoś odpowiednie orzeczenie na podorędziu?
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 2. Data: 2008-12-11 06:22:00
    Temat: Re: Wynagrodzenie za weekendowš przerwę w L4
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 10 Gru, 21:48, Kaizen <x...@c...sz> wrote:
> [...]
    > (np. 17 listopada 2008).
    >
    > Czy i na podstawie jakich przepisów należy mu się jakieś (jakie?)

    Chodzi Ci o ten weekend pomiedzy jednym a drugim zwolenieniem, tak? (w
    tresci posta wprost tego nie widze, po temacie sie domyslilem :) )
    Ostatnio mialem taka sytuacje ze sie rozchorowalem, dostalem
    zwolenienie do piatku. Niestety nie przeszlo mi, w poniedzialek
    poszedlem znow do lekarza, po kolejne zwolnienie. Myslalem ze dostane
    zwolnienie od poniedzialku, pani doktor powiedziala mi ze musi dac mi
    od soboty, poniewaz to jest to samo schorzenie to nie moze byc przerwy
    weekendowej (wlasnie ze wzgledu na zus). A jakby zrobila przerwe, to
    ja by scignal zus a mi i tak pracodawca dalby za weekend 80% pensji.

  • 3. Data: 2008-12-14 17:53:04
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Jeżeli ktoś jest wynagradzany godzinowo, to jedynie należy mu się kasa
    > za te godziny, które przepracował, czyli w tym przypadku 0zł.

    z ciekawości, przy wynagrodzeniu godzinowym nie ma możliwości
    zachorowania?? o co tu chodzi??

  • 4. Data: 2008-12-14 18:04:24
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    badzio pisze:
> [...]

    Należy się. 2/30 pensji.
    A dokladniej:
    pracownik chorował 28 dni /na tyle łącznie z weekendami ma zwolnienie
    lekarskie/, i zarabia 3000 brutto.
    Kwotę normalnego wynagrodzenia liczy się następująco:
    3000/30 (30-niezależnie od ilosci dni w miesiącu, czy 30, 31, 28/
    =100
    100*28 (ilość dni na jakie opiewają zwolnienia lekarskie)=2800
    I tą kwotę należy odjąć od poborów brutto: czyli 3000-2800=200zł
    Pracownikowi należy się 200 zł, plus wynagrodzenie chorobowe za 28 dni
    choroby.
    Tak się liczy, jeżeli ktoś jest wynagradzany w kwocie miesięcznej.
    Jest to dokładnie określone w przepisach.
> [...]

    > weekendowej (wlasnie ze wzgledu na zus). A jakby zrobila przerwe, to
    > ja by scignal zus a mi i tak pracodawca dalby za weekend 80% pensji.

    Może być przerwa weekendowa. Wystarczy, że na zwolnieniu pojawi się
    kod A oznaczający ciągłość okresu zasiłkowego, czyli chorobę taką samą
    jak poprzednie zwolnienie.
    A co do ścigania przez ZUS - pewnie chodzi o ten brak kodu A, wtedy
    jest trudność z ustaleniem okresu zasiłkowego (z jego początkiem) i w
    takim przypadku zus pyta się lekarza, czy to drugie zwolnienie po
    weekendzie dotyczyło tej samej choroby. Po prostu wtedy więcej
    papierologii ma i zus i lekarz i pracodawca.
    A co do tych 80% przez weekend, to pracodawca nie może samowolnie
    sobie wypłacić niższej stawki niż 100%, jeżeli nie ma stwierdzonej
    niezdolności do pracy przez druk ZUS ZLA.

    --
    Pzdr.
    Nikiel ;)

  • 5. Data: 2008-12-14 19:10:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Sun, 14 Dec 2008 19:04:24 +0100, "Nikiel ;)"
    <n...@O...poczta.fm> zakodowal:

    >Kwotę normalnego wynagrodzenia liczy się następująco:
    >3000/30 (30-niezależnie od ilosci dni w miesiącu, czy 30, 31, 28/
    >=100

    I tu mam nie spójność. Bo przy liczeniu wynagrodzenia liczy się czas
    pracy - przelicza na dni i godziny zgodnie ze wskaźnikiem. Czyli AFAIR
    w tym roku 22 dni x 8 godzin i mamy stawkę godzinową.

    >Tak się liczy, jeżeli ktoś jest wynagradzany w kwocie miesięcznej.
    >Jest to dokładnie określone w przepisach.

    Masz na myśli ten art. 11, czy jakieś inne (jakie) przepisy?

    W tym artykule moją wątpliwość budzi " _za_przepracowaną_część
    miesiąca".

    A jeżeli pracownik przez pozostałą część miesiąca miał same weekendy,
    urlop wychowawczy czy też inne nieobecności - ale nie przepracował w
    danym miesiącu ani jednego dnia, to czy podpada pod ten artykuł?

  • 6. Data: 2008-12-15 19:07:44
    Temat: Re: Wynagrodzenie za weekendow? przerwę w L4
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Kaizen pisze:
> [...]
    > pracy - przelicza na dni i godziny zgodnie ze wskaźnikiem. Czyli AFAIR
    > w tym roku 22 dni x 8 godzin i mamy stawkę godzinową.

    Nie wiem jak ty, ale ja mam spójność ;)

    cytat: http://www.przepisy.gofin.pl/5,40,73590,0.html

[...]
    (publikacja: Dz. U. z 1996 r. nr 62, poz. 289, z 1997 r. nr 2, poz.
    15, z 2002 r. nr 214, poz. 1811 oraz z 2003 r. nr 230, poz. 2292)

[...]

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku nieobecności
    pracownika w pracy, w okresie której pracownikowi przysługuje zasiłek
    przewidziany w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub w przepisach o
    ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
    zawodowych. "

    > Masz na myśli ten art. 11, czy jakieś inne (jakie) przepisy?
    > W tym artykule moją wątpliwość budzi " _za_przepracowaną_część
    > miesiąca".

    Chodzi tu o kwestie ubezpieczeniowe. Dla ubezpieczenia przyjmuje się,
    że miesiąc liczy 30 dni. W ten sposób wyliczana jest średnia, która
    przysługuje za zwolnienie lekarskie. Dlatego według tej 30-dniowej
    rachuby traktuje się również zwykłe wynagrodzenie. (Jeżeli chodzi o
    kwestie ubezpieczeniowe - dokładniej ubezpieczenie chorobowe).

    > A jeżeli pracownik przez pozostałą część miesiąca miał same weekendy,
    > urlop wychowawczy czy też inne nieobecności - ale nie przepracował w
    > danym miesiącu ani jednego dnia, to czy podpada pod ten artykuł?

    Nie, pod następny:

    cytat:
    "§ 12. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce
    miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca,
    jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych
    przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej
    nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia - miesięczną stawkę
    wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do
    przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez
    liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak
    obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia
    przysługującego za cały miesiąc.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się także w przypadku obliczania
    wynagrodzenia pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej
    wysokości, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie
    obejmuje pełnego miesiąca."

    --
    Pzdr.
    Nikiel ;)

  • 7. Data: 2008-12-15 19:09:48
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    grom@x pisze:

    > z ciekawości, przy wynagrodzeniu godzinowym nie ma możliwości
    > zachorowania?? o co tu chodzi??

    Jest, chodzi o to, że wtedy za weekendy nic nie dostaje (bo nie
    pracuje), wynagrodzenie mu przysługuje jedynie za godziny
    przepracowane, plus wynagrodzenie/zasiłek chorobowy za dni wykazane na
    zwolnieniu lekarskim. Osoby, które mają wynagrodzenie miesięczne,
    jeżeli na weekendy nie mają L4 dostają za te weekendy wynagrodzenie
    normalne, a ci z godzinowej w takim przypadku nie.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu