PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90

  • 81. Data: 2011-04-21 17:14:40
    Temat: Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Thu, 21 Apr 2011 14:39:50 +0200, Adam Koltowski
    <a...@w...onet.pl> wrote:

    > Bardzo latwo jest krytykowac obecne czasy. Latwo sie rowniez krytykowalo
    > dawne czasy.

    Bardzo ciekawy tekst. Wiele słusznych uwag i komentarzy. Wiele
    też takich, z którymi się nie zgadzam. Ale poruszyłeś kwestie,
    które, w mojej opinii, są najważniejsze, więc się na nich skupię.

> [...]
    > ulica jest zamknieta dla ruchu, to zadnemu niemcowi nawet nie przyjdzie do
    > glowy, zeby tam wjechac. W Polsce prawie kazdy bedzie probowal tam wjechac.
    > I to jest podtawowa roznica. Z tej roznicy wynikaja wszelkie kwestie
    > pochode. Bo szacunek do prawa i do ludzi przeklada sie wlasnie na jakosc
    > zycia. Przeklada sie na to jak nam sie pracuje. Jak sie odnosimy do
    > wspolpracownikow, w jaki sposob rozwiazujemy problemy lub konflikty. Jesli
    > nie ma szacunku to zaraz robi sie nerwowo i tak to wyglada (widac na forach
    > ze ludzie nawet nie potrafia dyskutowac).

    Trzy kluczowe elementy: praca, szacunek dla innych i poszanowanie
    prawa. Są dosyć mocno splecione, więc trudno je tak naprawdę
    oddzielić.

    Zgadzam się, że winni są ludzie, prawie wyłącznie. My, Polacy
    jesteśmy tacy nie dlatego, że są to nasze cechy narodowe,
    przekazywane genetycznie, tylko skutki wręcz wieków doświadczeń
    naszego społeczeństwa. To te doświadczenia tak nas ukształtowały
    i postaram się uzasadnić, że jest to do odwrócenia i wcale nie
    trzeba na to pokoleń.

    Piszesz:
    > Nie nauczylismy sie tego, ze podstawa sukcesu jest ciezka i dlugotrwala
    > praca
    ale to nie jest prawda, a przynajmniej nie jest to pełna prawda.

    Otóż my - w odróżnieniu od większości krajów byłego bloku
    wschodniego - mieliśmy dużo swobody w wyjazdach ,,na saksy''.
    Oficjalnie władza ludowa budowała socjalizm i w koncepcji tej nie
    mieściły się takie wyjazdy, ale jednocześnie władza
    _dramatycznie_ potrzebowała walut zachodnich, więc puszczała
    każdego, kto chciał. Potem sobie te waluty odbierała w Pewexie.
    Ale skutkiem ubocznym tego procederu była świadomość naszego
    społeczeństwa, że społeczeństwa zachodnie są bardzo dostatnie ale
    ten dostatek bierze się z ciężkiej pracy. Po zmianie ustroju
    panowało dość powszechne przekonanie, że trzeba ciężko pracować a
    dobrobyt będzie skutkiem. Efekt był oszałamiający, jeśli ktoś
    pamięta te czasy. Nie tylko entuzjazm ale też widziało się
    skutki. Zapełnienie pustych sklepów w niemal 40 milionowym
    państwie to jest wielkie wyzwanie logistyczne a tu bez żadnych
    wytycznych i planów dokonało się błyskawicznie. O innych skutkach
    długo by pisać.

    Trwało to kilka lat i się załamało. Dlaczego? O tym za moment,
    natomiast bardzo ważny punkt: ten krótki okres dowodzi, że
    niezdolność/niechęć do pracy nie jest naszą cechą wrodzoną, to
    raczej skutek okoliczności zewnętrznych.

    Jakie to okoliczności? Jak słusznie napisałeś cwaniactwo i
    pogarda dla innych. _Nie ma takiego_, kto byłyby w stanie dłużej
    wytrzymać sytuację, że _on się ciężko napracował a_
    _kolega-cwaniak zgarnął owoce_ tego wysiłku. Po kilku takich
    doświadczeniach każdy woli się nie narobić niż narobić, skoro
    skutek jest i tak identyczny.

    Wątpię, aby ktoś się nie zgodził, że większość ludzi może i chce
    ciężko pracować, tylko jeśli będzie mogła korzystać z owoców
    swojego wysiłku.

    Skąd w takim razie w naszym społeczeństwie tylu cwaniaków, którzy
    z całkowitym cynizmem i bez zmrużenia oka przywłaszczą sobie
    owoce cudzej pracy? Czy w zachodnich społeczeństwach takich ludzi
    nie ma? Na pewno są ale _reguły społeczne eliminują takie_
    _zachowania_. Jeśli ktoś mnie oszuka a ja mam skuteczne środki
    aby odzyskać swoje, to raz nie demotywuje mnie to w pracy a dwa,
    demotywuje amatora cudzej własności do podobnych zachowań. Jeśli
    takich _skutecznych_ środków nie ma, to mnie się odechciewa a
    jego motywuje do większych przekrętów. No i lądujemy w tzw.
    ,,polskim piekiełku''.

    Najczęściej egzekwowanie reguł odbywa się to poprzez prawo, choć
    to nie jedyny środek. Co ciekawsze, po dłuższym czasie
    działalność prawa staje się zupełnie niezauważalna. Teoretycznie
    mógłbym nie oddać pieniędzy, które pożyczyłem ale to nie ma
    sensu, bo jeśli sąd _szybko_ nakaże mi zwrot długu a jeszcze
    poniosę koszta, to jest zupełnie nieopłacalne. Po jakimś czasie
    nikt nie myśli w kategoriach: ,,trzeba oddać, bo sąd...'', tylko w
    kategoriach: ,,trzeba oddać, bo wszyscy normalni ludzie oddają''.
    To jest ta różnica, która nas dzieli od społeczeństw zachodnich.
    Za I RP prawo działało o ile się miało szablę aby go
    wyegzekwować. Potem sto lat zaborów, gdzie prawo było nie nasze i
    nie należało go przestrzegać. Potem dwadzieścia lat przerwy,
    okupacja - gdzie przestrzeganie ,,prawa'' było dobrym sposobem na
    samobójstwo. Wreszcie powojenne ,,ludowe'' prawo, od doraźnych
    trybunałów po rozstrzygnięcia zapadające nie w sądzie a w
    komitecie partii. Gdzie i kiedy mieliśmy się nauczyć poszanowania
    reguł społecznych? A może teraz, kiedy czytam ustawę i rozumiem
    słowa ale zdań już nie?

    Znowu, sytuacja nie jest beznadziejna. W zaborze pruskim,
    nauczyliśmy się jak pożyteczne jest prawo i nawet chłop Drzymała
    był w stanie wykorzystać je przeciw zaborcom, a oni byli bezsilni.
    Do dzisiaj na tamtych terenach panuje większe poszanowanie
    zarówno prawa jak i reguł społecznych. Niestety dzisiaj żaden
    Drzymała nie jest w stanie zrozumieć zasad prawa a nawet gdyby,
    to wyroki sądowe są nieprzewidywalne i zapadają po takim czasie,
    że nie mają praktycznego znaczenia.

    Chyba najlepszym sposobem na wyjaśnienie tych dosyć zawiłych
    kwestii jest użycie porównania do meczu piłkarskiego.

    Jeśli sędziowie bardzo skrupulatnie egzekwują przestrzeganie
    reguł to następuje naturalna selekcja zawodników. Drużyny starają
    się o najlepiej grających. Mało tego, jeśli któryś zawodnik ma
    skłonności do nieczystych zagrań, to starają się go pozbyć, z
    czysto praktycznych względów, czerwona kartka w ważnym meczu
    najczęściej oznacza porażkę. Ryzyko jest zbyt duże, więc lepiej
    nie mieć tak ryzykownego elementu. Bez względu na to, czy władze
    klubu wyznają zasadę ,,fair play'', czy tylko ,,chcemy wygrać''.

    Jeśli natomiast sędziowie są meteorologami-amatorami i przez cały
    mecz oglądają obłoki, to sytuacja się odwraca. Wygra ten, kto
    lepiej fauluje. Drużyny potrzebują nie tych, którzy dobrze grają
    - ważniejsze jest, aby dobrze faulowali. Znowu następuje naturalna
    selekcja, tylko tym razem negatywna. Podobnie też, władze klubu
    mogą być fanatycznymi zwolennikami honorowej walki ,,fair-play''
    ale wtedy albo dostosują się do rzeczywistości, albo ich drużyna
    (w całości) wypadnie z rozgrywek.

    I to jest chyba najlepsze wyjaśnienie dlaczego mamy tak wielu
    cwaniaków a spora część rodzimych przedsiębiorców niewiele różni
    się od .... Napiszę inaczej: tak bardzo różni się od tego, czego
    oczekujemy.

    Opowiadania pisał

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 82. Data: 2011-04-21 18:49:01
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Apr 2011 17:14:40 +0000 (UTC), AMX napisał(a):

    > Trzy kluczowe elementy: praca, szacunek dla innych i poszanowanie
    > prawa. Są dosyć mocno splecione, więc trudno je tak naprawdę
    > oddzielić.

    Pełna zgoda.

> [...]
    > społeczeństwa, że społeczeństwa zachodnie są bardzo dostatnie ale
    > ten dostatek bierze się z ciężkiej pracy.

    Nie zgodzę się.
    Owszem, nasi jeździli na Zachód do ciężkiej pracy, ale tylko dlatego, że na
    Zachodzie zarabiali absurdalną fortunę. Były czasy, gdy dniówka na budowie
    w USA była wyższa, niż miesięczna pensja w PL. Standardowym prezentem na
    święta z USA była koperta, a w niej... 5 USD. Słownie: pięć dolarów. I za
    te pieniądze można było zorganizować święta dla całej rodziny.

    Wyjazdy na Zachód nie nauczyły nas, że do dobrobytu dochodzi się pracą -
    nauczyły nas, że majątek zdobywa się szybko. Ludzie jechali do USA na 2-3
    lata, po czym przywozili do Polski fortunę, za którą budowali dom, kupowali
    samochód, albo żyli dostatnio przez kilka lat.

    Dodajmy do tego galopującą inflację (zwłaszcza na przełomie lat 80/90),
    która spowodowała, że oszczędzanie nie miało sensu, i otrzymamy
    doświadczenie życiowe wielu Polaków:

    "PIENIĄDZE ZARABIA SIĘ SZYBKO. DO TEGO NALEŻY JE SZYBKO WYDAWAĆ."

    Mój własny ojciec mnie wyśmiał, gdy dowiedział się, że z pensji odkładam
    pieniądze na funduszach inwestycyjnych. Stwierdził: "Lepiej byś sobie za to
    coś kupił" (sic!).

    I nie chodziło mu o fundusze inwestycyjne (które mają wiele wad), tylko o
    sam fakt oszczędzania. Nie widział nic złego w tym, że człowiek na bierząco
    wydaje wszystkie pieniądze, ale już zaciśnięcie pasa i odłożenie pieniędzy
    uważał za głupotę.

    --
    Yakhub

  • 83. Data: 2011-04-21 20:55:38
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Thu, 21 Apr 2011 20:49:01 +0200, Yakhub <y...@g...pl> wrote:

> [...]
    > święta z USA była koperta, a w niej... 5 USD. Słownie: pięć dolarów. I za
    > te pieniądze można było zorganizować święta dla całej rodziny.

    To święta prawda! Inaczej nie wyjeżdżalibyśmy tak masowo i nie
    podejmowalibyśmy pracy, często w dość hmm.. niegodnych warunkach.

> [...]
    > lata, po czym przywozili do Polski fortunę, za którą budowali dom, kupowali
    > samochód, albo żyli dostatnio przez kilka lat.

    A to już tylko pół prawdy. Owszem, pieniądze zarobione za granicą
    były wielkim majątkiem w Polsce ale nie na zachodzie. Więc jednak
    te rzesze wyjeżdających widziały, że tamtejsze duże pieniądze to nie
    zarabia się leżąc na plaży, tylko wielkim własnym wysiłkiem.

    Pamiętam do dziś szokującą (wtedy) opowieść, jak przy zbiorze
    czegoś rolnik (bardzo bogaty jak na standardy Polskie) pracował
    ciężej od Polaków.

    To właśnie jest różnica między Europą a Afryką. W Europie (wtedy)
    często pracodawca pracował razem z Polakami i nie oszczędzał
    własnych sił. W Afryce (nieco wcześniej) biali kolonizatorzy
    nigdy nie pracowali sami, byli dozorcami. Stąd ponoć u Murzynów
    szczytem szczęścia jest mieć garnitur, bo wtedy wyglądają jak pan
    i uważają, że noszenie garnituru zwalnia ich z pracy (to
    oczywiście skrót myślowy, mocno przejaskrawiony).

    W obu przypadkach jedni naśladują drugich, chcąc osiągnąć to, co
    mają ci drudzy.

    Zresztą bardzo interesującą historię z tamtego okresu opowiedział
    mi znajomy Rumun. Czauczesku trzymał swoich obywateli zamkniętych
    w kołchozie. Kiedy został obalony, to Rumuni masowo wyjeżdżali na
    weekend za pobliską granicę aby zobaczyć ten cudowny, kolorowy
    świat. Wracali do domu i naturalnie chcieli mieć to samo. Tylko
    nie mieli polskich doświadczeń i chcieli mieć to _natychmiast_.
    Zupełnie niespodziewanym skutkiem tego ,,chcenia'' była eksplozja
    popularności hazardu. W mniemaniu Rumunów to był jedyny sposób
    realizacji ich pragnień. Nie trzeba dodawać, że skutki były
    opłakane.

> [...]
    > doświadczenie życiowe wielu Polaków:
    >
    > "PIENIĄDZE ZARABIA SIĘ SZYBKO. DO TEGO NALEŻY JE SZYBKO WYDAWAĆ."

    A to już nieporozumienie. To jest punkt widzenia tych, którzy nie
    wyjechali. Ci którzy mieli dolary, albo inne marki, galopującej
    inflacji się nie bali. To ci, którzy mieli złotówki musieli je
    szybko wydawać.

    Dla utrudnienia, dostatecznie liczna grupa prezentuje wszelkie
    możliwe zachowania, więc zapewne można znaleźć przypadki, które
    przeczą mojej koncepcji i pasują do Twojej. Albo odwrotnie.

    Jednak, moim zdaniem, przekonanie o możliwości dorobienia się
    własną pracą podpatrzone na zachodzie jest jedynym wytłumaczeniem
    eksplozji aktywności Polaków po zmianie ustroju. Inne nacje
    czegoś takiego nie notowały.

    Pozdrawiam serdecznie

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 84. Data: 2011-04-21 21:26:27
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Apr 2011 20:55:38 +0000 (UTC), AMX napisał(a):

> [...]
    > te rzesze wyjeżdających widziały, że tamtejsze duże pieniądze to nie
    > zarabia się leżąc na plaży, tylko wielkim własnym wysiłkiem.

    W porównaniu do wartości tych zarobionych pieniędzy w Polsce - ten wysiłek
    wcale nie był taki wielki.

    Oczywiście, to była ciężka praca (tego nie śmiałbym nawet kwestionować),
    ale płaca (wyrażona w złotówkach przeliczanych po czarnorynkowym kursie)
    była nieproporcjonalnie wysoka.

    Nie wiem, czy uda mi się dobrze wyrazić to, co mam na myśli, ale:
    Każda złotówka zarobiona w ten sposób była zarobiona bardzo łatwo.

> [...]
    > wyjechali. Ci którzy mieli dolary, albo inne marki, galopującej
    > inflacji się nie bali. To ci, którzy mieli złotówki musieli je

    Chyba, że włożyli te pieniądze w książeczki mieszkaniowe.
    Albo akurat mieli nie dolary czy marki, ale dinary jugosławiańskie
    (autentyk z mojej rodziny).

    > Dla utrudnienia, dostatecznie liczna grupa prezentuje wszelkie
    > możliwe zachowania, więc zapewne można znaleźć przypadki, które
    > przeczą mojej koncepcji i pasują do Twojej. Albo odwrotnie.

    Oczywiście. Do tego nie ukrywam, że dzieckiem wtedy jeszcze byłem, więc
    opieram się bardziej na cudzych opowieściach, niż na własnym doświadczeniu.

    Szanując się wzajemnie, pozdrawiam.

    Yakhub

    PS. Nie wiem, dlaczego, ale strasznie lubię czytać Twoje posty :)

  • 85. Data: 2011-04-22 10:02:48
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

> [...]
    > cwaniaków a spora część rodzimych przedsiębiorców niewiele różni
    > się od .... Napiszę inaczej: tak bardzo różni się od tego, czego

    Pozwol, ze podsumuje.

    Od chyba 20 lat w zasadzie ciaglke sluchamy, ze mamy przesrane, bo historia
    do tego doprowadzila. Owszem. To wszystko jest wynikiem historii i na pewno
    mamy znacznie utrudnione zadanie.

    ALE ALE

    Mamy 21 wiek. Mamy super dostep do informacji. Mamy obserwacje tego co
    dzieje sie na swiecie. Jestesmy bardzo dobrze wyedukowani. Kazdy potrafi
    czytac, pisac, liczyc. Uwazam, ze dawno powinnismy przestac zwalac wine na
    historie oraz sie rozczulac nad soba a niestety po prostu zaczac pracowac i
    nadal sie uczyc. To tak jak z ludzmi, ktorzy mieli na przyklad trudne
    dziecinstwo. OK - mieli trudne dziecinstwo i wiele rzeczy z tego wynika, ale
    sa dorosli i maja prosty wybor. Siedz i umartwiaj sie nad soba, albo
    przeczytaj kilka ksiazek o kreowaniu swojej przyszlosci i zacznij zmieniac
    swoje zycie wdrazajac zasady, ktore doprowadza do stanu oczekiwanego.

    Ja po prostu mam dosc sluchania tego historycznego belkotu. Tych wszystkich
    lustracji, tego calego zamieszania o to kto byl w jakim obozie i tak dalej.
    W momencie kiedy odzyskalismy wolnosc, podstawowym zadaniem dla narodu
    powinno byc budowanie przyszlosci a nie grzebanie sie w przeszlosci przez
    cale lata. Tak jak po wyzwoleniu sie z okupacji niemieckiej, podstawowym
    celem nardu byla odbudowa kraju. I tyle. Ludzie potrafia tylko narzekac i na
    prawde samodzielnie niewiele robia aby zmienic swoje zycie.

    Dlaczego tysiace ludzi wyjechalo pracowac do innych krajow ?? Z kilku
    powodow. Oczywiscie za chlebem. Pozytywy tego sa nastepujace. Kazdy sobie
    zarabia i w miare godnie zyje i co wazniejsze nikt nie musi wysluchiwac tych
    debilnych dyskusji politycznych. Tych calych Lepperow, Radia Maryja i calego
    tego moherowego cyrku ktory kreci sie wokol tego co bylo i niewiele robi w
    imie przyszlosci. Ciekawy jestem ilu z tych ludzi wroci do kraju i po co.
    Tak jak emigracje lat 70-tyc, 80-tych i 90-tych, malo kto wogole mysli o tym
    zeby do tego zalosnego cyrku wracac. Kazdy sobie pracuje, ma samochod, nie
    ma kredytow i dwa razy w roku jedzie na wakacje. I nikt od niego niczego
    wiecej nie oczekuje ........

    Tyle

    Ja widze jedna szanse zeby ten kraj sie zmienil. Podam wam przyklad. Pewna
    poslanka w parlamencie szkockim jakies 4 lata temu zostala pozbawioina
    mandatu poselskiego. Zgadnijcie za co ?? Za to, ze okazalo sie, ze nie placi
    abonamentu telewizyjnego. Ludzie, ktorzy sa u steru w tym kraju musza bys
    wyksztalceni, reprezentowac wysoki poziom kultury osobistej (to nie ma
    miejsca na pyskowki w parlamencie) oraz byc czysty prawnie. Zaden
    przekreciaz nie zrobi tutaj zadnej kariery. I tak wlasnie powinno byc.
    Ludzie sami wpuszczaja na stolki ludzi, ktorzy powinni siedziec w pierdlach.
    Wkocu sa wybory. Wiec dopuki ludzie sami nie zaczna kontrolowac otoczenia i
    demaskowac wszystkie toskyczne klimaty, to nic sie nie zmieni. Ciekawe jest
    to, ze np. sprawy sadowe sa jawne. Odbywaja sie na wielkich salach gdzie w
    ciagu dnia sedzia wydaje kilkadziesiat wyrokow. Ma to plusy i minusy. Plusy
    sa takie, ze spoleczenstwo jest transparentne. Kazdy wie o tym, ze sasiad
    mial wyrok za jazde po pijaku. Kazdy moze sobie sprawdzic jacy przestepcy
    mieszkaja w poblizu. Kazdy nieco powazniejszy wyrok jest komentowany w
    prasie lokalnej i ludzie wiedza kto jest kto. To pozniej procentuje tym, ze
    zaden szemrany gosc nie dostanie sie psim swedem na zaden publiczny stolek.
    To sie powoli zmienia. Dziennikarze czasami wyciagaja jakies brudy i to jest
    pomocne w eliminowaniu wszelkiego elementu. Moze w przyszlosci zaprocentuje
    to tym, ze partie same beda eliminowaly ludzi, ktorzy moga narobic siary a
    zaczna inwestowac w ludzi, ktorzy reprezentuja poziom. Na chwile obecna
    swiat polskiej polityki jest za bardzo sklucony i skorumpowany co jest
    niezlym posmiewiskiem dla calego swiata.

    Wiec przestansie sie ludzie rozczulac nad hiostoria. Nie dla nas jednych
    historia nie byla laskawa i nie my jedni dostalismy po dupie z kilku stron.
    Trzeba myslec o przyszlosci i dbac o swoje zycie. A narzekac i krytykowac to
    kazdy potrafi.

    Pozdrowienia ze Szkocji.

  • 86. Data: 2011-04-22 10:35:58
    Temat: Re: Wspomnienia z lat '80 i pocz?tku lat '90
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    Zapomniales tylko o jednym w UK od wiekow rzadza te same ELYTY zreszta
    podobnie jak w niemcach czy innej francji u nas rzadza kundle z łapanki
    ktore chca sie jak najszybciej nachapac.

  • 87. Data: 2011-04-22 10:37:57
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    Orwella to ty chyba nie czytales.

  • 88. Data: 2011-04-22 11:21:04
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

    Użytkownik "Zakarm" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    > Zapomniales tylko o jednym w UK od wiekow rzadza te same ELYTY zreszta
    > podobnie jak w niemcach czy innej francji u nas rzadza kundle z łapanki
    > ktore chca sie jak najszybciej nachapac.

    No i wlasnie w tym rzecz. Te kundle z lapanki wygrywaja wybory. Kto ma to
    niby zmienic ?? Samo sie nie zmieni.

  • 89. Data: 2011-04-22 17:27:15
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Thu, 21 Apr 2011 23:26:27 +0200, Yakhub <y...@g...pl> wrote:

    > W porównaniu do wartości tych zarobionych pieniędzy w Polsce - ten wysiłek
    > wcale nie był taki wielki.
    > [..]
    > Każda złotówka zarobiona w ten sposób była zarobiona bardzo łatwo.

    Chyba użyłem zbyt dużego skrótu myślowego i wprowadziłem
    zamieszanie. To, co piszesz to prawda ale mnie chodzi o to, że te
    pieniądze jak na warunki zachodnie były śmieszne. Dopiero po
    przekroczeniu granicy nabierały wartości =:-).

    Jednocześnie tamtejsi, których zarobki nie nabierały wartości
    przy przekraczaniu granicy, jednak wystarczały na utrzymanie
    poziomu życia, który był przedmiotem pożądania.

    Co ważniejsze, większość pracujących ,,na saksach'' nie pracowała
    po biurach, gdzie szef siedzi w swoim gabinecie i nie wiadomo co
    robi. Ich szefowie, rolnik, majster na budowie, kierownik
    hotelu/restauracji pracowali albo razem z nimi albo obok.
    Nasi widzieli jak się pracuje na duże pieniądze, widzieli skąd
    one się biorą.

    I powszechne wrażenie było takie, że np. właściciel restauracji
    owszem, jeździ wspaniałym samochodem ale pracuje ciężko od świtu
    do zmierzchu. Bogactwo bierze się z ciężkiej pracy.

    Odwrotnie niż w Afryce. Tam biały siedział na werandzie i popijał
    coś dla ochłody a czarni zasuwali z robotą. Więc w rozumieniu
    tubylców (w uproszczeniu) bogactwo brało się z garnituru i
    przesiadywania na werandzie.

    Pracowicie stukał w klawisze (popijając coś dla ochłody)

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 90. Data: 2011-04-22 18:09:52
    Od: "Songo" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przeczytaj kilka ksiazek o kreowaniu swojej przyszlosci i zacznij zmieniac
    > swoje zycie wdrazajac zasady, ktore doprowadza do stanu oczekiwanego.

    Odpowiedz czy jak wszyscy wykażą się kreatywnością to zniknie bezrobocie?
    Bo dla mnie ludzie dzielą się kilkanaście odmian: normalni, anormalni,
    niezwykli,
    zwykli, praworządni, bandyci, mafiozo, piękni i brzydcy, wysocy i niscy,
    samodzielni i niesamodzielni, wykształceni i nieuki a wszyscy chcą jeść.
    Kraje zachodnie socjalistyczne i kapitalistyczne pomimo braku kontaktu z
    wojnami i komunizmem nie potrafiły zlikwidować biedy i ubóstwa ani wykreować
    takiego
    człowieka który by nie dał się zdołować. Hameryki nawet nie będę dawał za
    przykład, uważam że tam jest największa bieda i ubóstwo, nie byłem tam.

> [...]
    > niemieckiej, podstawowym celem nardu byla odbudowa kraju. I tyle. Ludzie
    > potrafia tylko narzekac i na prawde samodzielnie niewiele robia aby

    Masz racje!!! prawie
    To gdzie Ty byłeś?
    Przeca widziałeś co się wyprawia? czemu nie wznosiłeś alarmu
    że nie tedy droga, że złodzieje, że bandyci?

> [...]
    > samochod, nie ma kredytow i dwa razy w roku jedzie na wakacje. I nikt od
    > niego niczego wiecej nie oczekuje ........

    Jak długo pracujesz na ten swój dobrobyt? bo Ci nie wierze?
    albo nie wiesz o czym piszesz.
    Rozumiem że u nas to same próżniaki i niedołegi, miernoty, czyżbyś takich
    nie spotkał w Szkocji? najlepsi wyjechali.
    Sam stwierdzasz że w Polsce niema pracy, że to nie jest wina
    zwykłego śmiertelnika, więc o co chodzi?

> [...]
    > za bardzo sklucony i skorumpowany co jest niezlym posmiewiskiem dla calego

    W pełni się z Tobą zgadzam, tylko dlaczego zacząłeś od "Tych calych
    Lepperow, Radia Maryja i calego tego moherowego cyrku" .Pokaż kto pokazuje
    palcem
    Leppera, Mira, Zbysia?
    Ci których Ty nie chcesz słuchać!

> [...]
    > historia nie byla laskawa i nie my jedni dostalismy po dupie z kilku
    > stron. Trzeba myslec o przyszlosci i dbac o swoje zycie. A narzekac i

    Widzisz, jesteś pewnie jeszcze młodym człowiekiem, wczas wyjechałeś z kraju
    nic Cię do Polski nie ciągnie, świetnie się zaaklimatyzowałeś w nowym
    miejscu, znasz język, gratuluje. Ale są osobnicy którzy nie mogą się
    zaaklimatyzować, mają zobowiązania w Polsce, są już starsi, problemy
    językowe, znają go lepiej lub gorzej, a i z pracą też mają dużo problemu,
    nie mniej niż w Polsce.
    Wcale to tak wesoło nie wygląda jak to opisałeś, czasem wygląda tragicznie.

    Pozdrawiam z Polski
    Józek