PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie a zasilek dla bezrobotnych ????

  • 1. Data: 2004-07-06 06:03:24
    Temat: Umowa zlecenie a zasilek dla bezrobotnych ????
    Od: "Dexter" <g...@o...pl>

    Witam !!!

    Prosze o porade w nastepujacej sprawie :

    Mam umowe zawarta na czas nieokreslony ( pracuje 1,7 miesiecy w nowej firmie
    a moj staz wynosi 27 lat pracy),czy pracodaca moze zmienic mi umowe na tzw
    umowe zlecenie i czy prawda jest ze pracujac np. przez 2 lata na umowe
    zlecenie nie bede mogl otrzymac zasilku dla bezrobotnych ???
    Czy jezeli nie godze sie na umowe zlecenie to pracodawca pomimo ze proponuje
    nowe warunki musze je przyjac czy moge odmowic i jakie sa tego
    konsekwencje.
    Czy pracodawca moze obnizyc wynagrodzenie na jak dlugo pomimo umowy na czas
    nieokreslony ??
    Prosze o jakas wykladnie prawna tych spraw.
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-07-06 16:23:24
    Temat: Re: Umowa zlecenie a zasilek dla bezrobotnych ????
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > a moj staz wynosi 27 lat pracy),czy pracodaca moze zmienic mi umowe na tzw
    > umowe zlecenie
    zawsze można renegocjować warunki współpracy i obydwie strony mogą w równym
    stopniu je przyjać albo i nie. Taka jest istota negocjacji

    > i czy prawda jest ze pracujac np. przez 2 lata na umowe
    > zlecenie nie bede mogl otrzymac zasilku dla bezrobotnych ???
    Umowa - zlecenie i umowa o dzieło sa umowami z mocy kodeksu Cywilnego, a nie
    wynikają z Kodeksu Pracy.
    Do otrzymania zasiłku musisz mieć przepracowane w przeciągu ostatnich 18
    miesięcy 12 na umowę o pracę (na mocy KP). Nie jestem pewien, czy półtora
    roku przelicza się na dni (540) czy na miesiace i analogicznie czas
    przepracowany na 12 miesięcy czy 360 dni kalendarzowych okresu zatrudnienia

    > Czy jezeli nie godze sie na umowe zlecenie to pracodawca pomimo ze
    proponuje
    > nowe warunki musze je przyjac czy moge odmowic i jakie sa tego
    > konsekwencje.
    W przypadku renegocjaji warunków zawsze możesz je przyjąc lub odrzucić.
    Przyjmij, że pracodawca ucieka od kosztów a tym samym na stanowisku bedzie
    zatrudniać osoby na UZ, a nie na umwę o pracę. I ty przyjmiesz te warunki
    albo odrzucić. Uwaga, jeżeli się zgodzisz na umowę zlecenie należy ci sie
    odprawa (2 tygodni, miesiąca, 3 miesięcy, wynika to ze stażu u obecnego
    pracodawcy), dlatego że w tym momencie przestajesz być PRACOWNIKIEM a
    stajesz się ZLECENIOBIORCĄ. Warto o tym pamiętać podczas rozmowy z
    przełożonym !

    > Czy pracodawca moze obnizyc wynagrodzenie na jak dlugo pomimo umowy na
    czas
    > nieokreslony ??
    Jak wyżej, warunki umowy zawsze można renegocjować. Wysokość gaży jest
    jednym z elementów umowy

    > Prosze o jakas wykladnie prawna tych spraw.
    W sprawach szczegółów odsyłam do KP, ustawy o zatrudnieniu, KC. Albo znaleźć
    kogoś za kasę, kto ci pomoże
    > Andrzej

    gromax

  • 3. Data: 2004-07-07 05:50:44
    Od: "Waldemar Bulkowski" <j...@W...tlen.pl>

    Użytkownik "gromax" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > roku przelicza się na dni (540) czy na miesiace i analogicznie czas
    > przepracowany na 12 miesięcy czy 360 dni kalendarzowych okresu

    W skrócie: trzeba w ciągu 18 miesięcy przed datą rejestracji przez co
    najmniej 365 dni osiągać dochód w wysokości co najmniej minimalnego
    wynagrodzenia za pracę. Lub samemu opłacac składki gdy prowadzi się
    działalność gospodarczą. Czyli po umowie zleceniu może być zasiłek.

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 4. Data: 2004-07-07 09:56:15
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > W skrócie: trzeba w ciągu 18 miesięcy przed datą rejestracji przez co
    > najmniej 365 dni osiągać dochód w wysokości co najmniej minimalnego
    > wynagrodzenia za pracę.
    podkreślmy, wynagrodzenia ZA PRACĘ (zlecenia i dzieła NIE SĄ umowami o
    pracę)

    > Lub samemu opłacac składki gdy prowadzi się
    > działalność gospodarczą.
    Tu się nie wypowiadam, bo nie praktykowałem, nie sprawdzałem, nie wiem.

    > Czyli po umowie zleceniu może być zasiłek.
    Dziwnym trafem, jakiś czas temu przy rejestracji w UP wszelkie moje zlecenia
    zostały odrzucone. Dlaczego? ponieważ, jak to napisałem juz wcześniej, nie
    były świadectwem pracy. A to, wg panienek z okienka, jest jedynym
    wyznacznikiem ubiegania się o zasiłek (nie status bezrobotnego). I moja
    wiedza właśnie tego dotyczy i o tym pisałem. na moją wiedzę popartą
    praktyką o świadczenia zasiłkowe może się ubiegać osoba, która z 18
    ostatnich miesięcy ma przepracowane na umowę o pracę 12 miesięcy. I nie
    wiem jak to jest z prowadzącymi działalność, mam pewność co do zleceń i
    dzieła

    > 3mcie się.
    gromax

  • 5. Data: 2004-07-07 10:20:15
    Od: "Waldemar Bulkowski" <j...@W...tlen.pl>

> [...]
    > ostatnich miesięcy ma przepracowane na umowę o pracę 12 miesięcy. I nie
    > wiem jak to jest z prowadzącymi działalność, mam pewność co do zleceń i

    To Cię zrobiła na szaro....

    Ustawa i promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

    Art. 71.
    1. Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po
    upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie
    pracy, z zastrzeżeniem art. 75, jeżeli:
    1)...
    2) w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, łącznie
    przez okres co najmniej 365 dni:
    a)...
    b) wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą i osiągał z tego
    tytułu dochód w wysokości
    co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    c) świadczył usługi na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo
    innej umowy o świadczenie usług,
    do których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
    cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
    albo współpracował przy wykonywaniu tych umów, przy czym podstawę wymiaru
    składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy
    stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    d) opłacał składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia
    pozarolniczej działalności lub współpracy,
    przy czym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz
    Pracy stanowiła kwota wynosząca co najmniej minimalne wynagrodzenie za
    pracę,
    [ciach]

    No, chyba, że przedstawiłeś same _umowy_zlecenia_ - to nie wystarczy. Musi
    być jeszcze rachunek, lub zaświadczenie
    wystawione przez zleceniodawcę, że było takie i takie wynagrodzenie, od
    którego została odprowadzona składka zdrowotna, itp.

    3mcie się.

    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 6. Data: 2004-07-07 12:22:06
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    no i człowiek się uczy całe życie. potwierdza to tylko tezę że
    nieznajomość prawa może działać tylko i wyłącznie na niekorzyść.
    Oczywiście że przedstawiałem tylko umowy, a nie rachunki. I tym samym nie
    było podstaw, ale "panienka z okienka" też nie doinformowała. heh, pewnie
    trochę kasy na tym straciłem. I dodatkowo też informacja, że (zwłaszcza
    przy umowach na mocy KC) warto mieć wszelkiego rodzaju potwierdzenia
    przesyłania nie tylko pieniążków na konto.
    Dzięki, to na prawdę cenna informacja

    pozdr
    gromax