PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa-Zlecenie i jej zerwanie (wazny powod)

  • 1. Data: 2003-10-10 08:40:35
    Temat: Umowa-Zlecenie i jej zerwanie (wazny powod)
    Od: "Janet" <j...@v...gate.pl>

    Witam,

    Pracuje na Umowe/Zlecenie i zastanawiam sie czy moge to umowe zerwac z dnia
    na dzien jezeli np znajde prace na stale.
    W umowie jest klauzula ze musze znalesc osobe na moje miejsce i jeszcze pare
    innych drobnostek ale jest tez klauzula ze z powodow waznych moge umowe
    rozwiazac w kazdej chwili.
    Ale bez podania powodu waznego zleceniodawca wytoczy mi sprawe w sadzie -
    tak jest napisane w mojej umowie.

    Moje pytanie to: czy jezeli znajde prace gdzie beda mnie chcieli zatrudnic
    na caly etat ( umowe o prace ) to jest to powod wazny aby zerwac
    Umowe/Zlecenie czy moze nie.
    Co jest powodem waznym wg Was bo ogolnie braj jest definicji 'powodu
    waznego' ??

    Pozdrawiam
    Janet

  • 2. Data: 2003-10-10 13:40:00
    Temat: Re: Umowa-Zlecenie i jej zerwanie (wazny powod)
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > Umowe/Zlecenie czy moze nie.
    > Co jest powodem waznym wg Was bo ogolnie braj jest definicji 'powodu

    Art. 746 kc.
    § 1. Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak
    zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego
    wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić
    przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym
    czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien
    także naprawić szkodę.

    § 2. Przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy
    zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu,
    przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę.

    § 3. Nie można zrzec się z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia z ważnych
    powodów.

    Wszelkie inne postanowienia stron sprzeczne z ww. są nieważne.

    Tak więc każdy może rozwiązać umowę-zlecenie w każdym czasie, jednakże jeśli
    nie dokona tego z 'ważnych powodów', to powinien naprawić szkodę.

    Fakt, że pracodawca zatrudnia Cię na umowę zlecenie świadczy o tym, że tak
    naprawdę nie zależy mu na stałym pracowniku i udowodnienie ewentualnej szkody
    przy rozwiązaniu umowy byłoby, moim zdaniem, bardzo trudne. Zwłaszcza jakbyś
    zastosował kilku(nasto)dniowy okres wypowiedzenia.

    Liwiusz
    l...@i...pl
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2003-10-10 13:53:13
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    jest tez jeszcze jeden sposob. Jest on mozliwy tylko w sytuacji, gdy umowa
    zlecenie zostal podpisana zamiast umowy o prace, czyli niezgodnie z prawem
    jesli w twoim przypadku tak jest, a nie dojdziesz do porozumienia z
    pracodawca co do waznego powodu (jesli jest zlosliwy to nowa praca nigdy nie
    bedzie waznym powodem :) ), mozesz mu przypomniec, ze nalezy cie sie umowa o
    prace, bo w tej chwili lamie on prawo i uchyla sie od obowiazkow pracodawcy.
    Nie waarto jednak po ten argument siegac jesli wasze releacje sa uczciwe i
    nie dzieje ci sie krzywda

  • 4. Data: 2003-10-10 14:10:41
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    > Jest on mozliwy tylko w sytuacji, gdy umowa
    > zlecenie zostal podpisana zamiast umowy o prace, czyli niezgodnie z prawem
    No, ciekawe ciekawe, co a brednie wypisujesz.

    > mozesz mu przypomniec, ze nalezy cie sie umowa o
    > prace, bo w tej chwili lamie on prawo i uchyla sie od obowiazkow
    pracodawcy.

    Wytlumacz moze wszystkim, na czym polega lamanie prawa w przypadku
    podpisania z kims umowy zlecenia ?
    I prosze o podstawe prawna.

    Pawel

    PS Rada na przyszlosc: jak nie wiesz o czym piszesz to po prostu nie pisz,
    bo wprowadzasz innych w blad.

  • 5. Data: 2003-10-10 17:13:28
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    Nie jest przestepstwem podpisywanie umowy zlecenia, jesli jest to faktycznie
    zlecenie. jest natomiast przestepstwem (to za duzo powiedziane chyba), jesli
    zamiast umowy o prace podpisujesie umowe zlecenie. Umowa o prace powinna
    byc podpisana jesli praca wykonywana nosi nastepujace cech - wykonywana w
    wyznaczonym miejscu i czasie, pod zwierzchnictwem i o okreslonym zakresie
    obowiazkow.

    Umowe zlecenie czesto sie podpisuje np ze studnetami, bo odpada ZUS. Wszyscy
    patrza na to przez palce, ale defakto powinny to byc umowy o prace.

  • 6. Data: 2003-10-10 22:34:56
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Fri, 10 Oct 2003 16:10:41 +0200, "Pawel" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    >No, ciekawe ciekawe, co a brednie wypisujesz.

    A kolega nie zna orzecznictwa. Przyklad: "Umowa o prace nakladcza staje sie
    umowa o prace, gdy zleceniodawca zobowiaze nakladce do codziennej osobistej
    pracy, w scisle okreslonych godzinach, w lokalu zleceniodawcy lub pomieszczeniu
    przez zleceniodawce wynajetym, a pracownik sie na to godzi."

    >Wytlumacz moze wszystkim, na czym polega lamanie prawa w przypadku
    >podpisania z kims umowy zlecenia ? I prosze o podstawe prawna.

    Zacznijmy od konca - podstawe stanowi Kodeks pracy. Jesli charakter pracy
    wykonywanej w ramach umowy zlecenia spelnia przeslanki stosunku pracy, a wiec
    wykonywana praca ma charakter ciagly, powtarzalny, jest wykonywana w miejscu
    wskazanym przez zleceniodwace, przy uzyciu jego urzadzen, narzedzi, materialow,
    etc..... to istnieje domniemanie ze zostala zawarta w celu obejscia umowy o
    prace i w takowa moze zostac przez sad pracy przeksztalcona, ze wszystkimi tego
    skutkami.

    >PS Rada na przyszlosc: jak nie wiesz o czym piszesz to po prostu nie pisz,
    >bo wprowadzasz innych w blad.

    A kolega zanim zaatakuje najpierw niech zapyta skad takie a nie inne zdanie.

    Kyniu

    --