PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Re: Co to są znajomości?
    From: Paweł Pollak <s...@m...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Re: Co to są znajomości?
    Date: Fri, 6 Dec 2002 00:03:26 +0100

    Użytkownik "flyer" napisał w wiadomości

    Paweł Pollak wrote:
    > No więc jeszcze raz bez większej nadziei, że coś się przebije przez
    > socjalistyczne klapki na Twoich oczach: buty możesz kupić od firmy, która
    > wzięła kredyt w banku, gdzie prezes zarabia mało, możesz kupić od firmy,
    > która w ogóle nie wzięła kredytu, możesz zamówić u szewca albo możesz

    >Pod warunkiem, ze szewc nie jest platnikiem VAT, panie P!
    >Zgodnie z ustawa: sprzedajacy towar i swiadczacy odplatnie uslugi na
    >terytorium RP, oraz eksport i import towarow i slug. Podatek vat jest
    >pogrobowcem tzw. podatku obrotowego. Ja ponosze jego koszt posrednio
> [...]

    Powiedz, czy u Ciebie naprawdę w rozumowaniu "jeśli A to B" synapsy zacinają
    się na "to"? Przecież ja piszę o tym, że prezesa banku finansujesz tylko w
    określonych sytuacjach, a podatki płacisz zawsze. Chyba, że jesteś zdania,
    że przez szewski VAT finansujesz prezesa banku, ale to mi musisz wyjaśnić.

    A skoro juz mowa o mojej mentalnosci betonowego socjalisty - zaluje, ze
    nie umialem sformulowac swojej mysli wczesniej (to sie wymaze z akt ;)
    ), ale jak widze "dobrzy" ludzie ( ;) ) podpowiedzieli mi co i jak.

    Podsumujmy_watek_1:

    - towary i uslugi sa objete podatkiem, ktory odprowadza do budzetu
    przedsiebiorca;

    - nie mam obowiazku kupowac towarow i uslug - to w kwestii czy musisz
    "placic" (prawnie jest to przenosnia) podatki posrednie. Zyc mozna przy
    swieczkach zrobionych z loju wolu wlasnego chowu, jesc mozna miesko z
    wolu wlasnego chowu i rzodkiewke, do pracy mozna chodzic na piechote.
    Chcesz zaprotestowac - nie korzystaj z opodatkowanych towarow i uslug.
    Zareczam, ze przy odrobinie samozaparcia i wlasnej przedsiebiorczosci da
    sie to zrobic.;

    - w zwiazku z tym, nie mam obowiazku placic na restrukturyzacje
    gornictwa wegla kamiennego w Polsce (czyli zmniejszenie kosztow
    spolecznych i gospodarczych). Podkreslam - restrukturyzacje, bo
    liberalom wszystko sie kojarzy z zarobkami. I zgodnie z rada udzielona
    mi przez Pana P. moge tego dokonac.

    Podsumujmy_watek_2:

    - w cenie tzw. buta oprocz podatkow sa rowniez ukryte inne koszty, z
    ktorymi akurat ja moge sie nie zgadzac, choc nie mam na nie
    najmniejszego wplywu;

    - z racji tego, ze na wywieszkach w sklepie nie pisze sie ile zarabia
    prezes banku i ktorego banku, w ktorym firma produkcyjna wziela
    krotkoterminowy kredyt na produkcje butow, nie mam wyboru. Jezeli chce
    zaprotestowac przeciw tym zarobkom moge rzeczywiscie co najwyzej
    pyskowac na tej grupie albo/i chodzic boso;

    - w zwiazku z tym, ze jest zima, okaze sie dwulicowym klamliwym
    socjalista i bede chodzil w w/w butach, mimo iz tym samym posrednio
    finansuje dobrobyt kilku osob na conajmniej dwa pokolenia. Ale gram tez
    w totka, wiec ostatecznie ... ;).

    Oddzieliłem cytat przerywaną linią, bo przy funkcji "odpowiedz" cytat nie
    został zaznaczony.

    Sprowadziłeś rzecz do absurdu, korzystając z tego, że założyłem, że jako
    osoba o ekonomicznym wykształceniu wiesz, jak funkcjonuje gospodarka
    kapitalistyczna, i już Ci tego nie tłumaczyłem, tylko ograniczyłem się do
    rady, żebyś, skoro przeszkadzają Ci zarobki prezesa banku, z usług tego
    banku nie korzystał. Przyznaję, błędnie założyłem, bo wyraźnie gość, który
    podpisał Ci dyplom, powinien pójść siedzieć za poświadczenie nieprawdy. Więc
    tłumaczę. Gospodarka kapitalistyczna opiera się na wolnej konkurencji. Dwie
    firmy mające ten sam produkt walczą o klienta. To powoduje, że bez żadnej
    urzędniczej kontroli starają się wyprodukować produkt wysokiej jakości, a
    zarazem tani (w stosunku do tej jakości). Klient, znając cenę w stosunku do
    jakości, decyduje o wyborze produktów jednej firmy, co często jest
    równoznaczne z decyzją o bankructwie drugiej. Klientowi więcej informacji
    nie trzeba, gdyż - przejdźmy konkretnie do produktów bankowych - jest mu
    dokładnie obojętne, czy kredyt ma oprocentowanie powiedzmy 15% dlatego, że
    prezes zarabia dużo, a 100 Flyerów mało, czy dlatego, że prezes pracuje
    społecznie, ale za to zatrudnia dalszych 200 (zbędnych) Flyerów, którym
    płaci dużo, kierując się zasadą, że każdemu według potrzeb. Generalnie
    gospodarka kapitalistyczna wymaga obniżania kosztów, jeśli firma jest
    rozrzutna, ryzykuje, że pojawi się racjonalniej wydający pieniądze
    konkurent, a firma zbankrutuje. Powołujecie się na bankructwo Enronu, że tam
    prezes zarabiał za dużo. No i firma padła. Zadziałały mechanizmy rynku. W
    gospodarce socjalistycznej Enron nigdy by nie upadł. Jak nasze kopalnie.

    Może się oczywiście zdarzyć klient ideologiczny. Ten nie kieruje się jedynie
    jakością i ceną, lecz działalnością firmy. Nie kupi francuskiego wina, bo
    próby jądrowe, nie kupi chińskich tenisówek, bo publiczne egzekucje, nie
    kupi benzyny Shella, bo platformy ciekną. Jest to działanie racjonalne i nie
    wpływa w żaden sposób na normalną egzystencję. I tego typu bojkot Ci
    zaproponowałem, skoro jako rasowemu socjaliście przeszkadzają Ci wysokie
    zarobki prezesa banku. Usługi bankowe są pewnym luksusem (jak francuskie
    wino) niekoniecznym do normalnej egzystencji. Wielu obywateli z tych usług
    nie korzysta, więc porównywanie rezygnacji z tych usług z rezygnacją z
    zakupów żywności na rzecz własnych upraw jest chybione. Poza tym, czy
    musisz się ograniczać do rynku krajowego? Co stoi na przeszkodzie, żebyś
    założył sobie konto, powiedzmy, w białoruskim banku? Tam prezes na pewno nie
    zarabia za dużo, bo ten wredny kapitalizm jest im obcy. Co do zakupu butów,
    przyznam, że masz rację. Firma produkująca buty też oczywiście stara się być
    efektywna i weźmie kredyt tańszy niż droższy, ale oczywiście trzeba zachodu,
    żeby ustalić, czy on jest tańszy dlatego, że bank oszczędził na prezesie czy
    na pracownikach. Nie pozostaje Ci więc nic innego, jak za te pieniądze
    trzymane w białoruskim banku kupić sobie tam również buty. Dzięki temu
    zamiast burżuja wesprzesz zdrowy ustrój gospodarczy. A ponieważ te buty
    szybko Ci się rozlecą, będziesz miał okazję powtarzać ten szlachetny
    postępek.

    Paweł
    --
    www.szwedzka.pl