PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prawo pracy ..? PILNE

  • 1. Data: 2003-09-30 12:47:26
    Temat: Re: Prawo pracy ..? PILNE
    Od: "dklog" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Rychu Z" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:blbtmd$p5k$1@news.polbox.pl...

    > U kolegi zaistniała następująca sytuacja, a właściwie ich parę :
    > 1. ... 4.

    Ja to widzę tak: można po ukończeniu finansowanej przez zakład pracy
    nauki zachować się jak świnia, i w chwili słabości zakładu wykorzystać
    okazję jaka się nadarza przy okazji restrukturyzacji wynagrodzeń, nie
    przedłużając swojej z firmą współpracy. Takie jest życie, nikt tego
    nikomu nie zabroni. Nie będę tutaj truł o jakimś tam rachunku sumienia,
    to kwestia każdego z osobna.

    --
    D a r e K
    gg: 5361978

  • 2. Data: 2003-09-30 12:52:18
    Od: "asereje" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    obciecie
    > regulaminowej premii - poprzez nowe angaze.
    > 4. Niepodpisanie ww. angazu spowoduje zwolnienie pracownika.
    >
    > Pytanie nastepujace - czy zwolnienie pracownika, ktory nie podpisal nowego
    > angazu, (poniewaz uwaza, ze proponowana kwota jest za mala na przezycie)
    > nastepuje z winy pradodawcy czy pracownika ??
    > Ma to znaczenie w przypadku pkt. 1 :
    > - jesli z winy pracownika ten musi splacic kwote dofinansowania szkoly
    > - jesli z winy pracodawcy - nie trzeba nic splacac.
    >
    > Jesli ktos moze cos konkretnego napisac, bo juz slyszalem 2 przeciwne

    IMO w takiej sytuacji traktowane jest to jako wypowiedzenie
    umowy przez pracodawce - bo to pracodawca zmienia
    warunki zatrudnienia, a wiec _wypowiada_ poprzednia
    umowe ( zawierajaca lepsze warunki od teraz proponowanych ).

    pzdr.

  • 3. Data: 2003-09-30 13:10:19
    Od: "asereje" <j...@p...onet.pl>

    > Na logike TAK - ale .... czy nie ma jakiegos paragrafu, ze w przypadku
    zlej
    > kondycji finansowej firmy ... itd.
    > Choc jeden kolega dostal wypowiedzenie "z przyczyn reorganizacji firmy"
    Z KP
    "Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie
    i określać co najmniej rodzaj pracy,
    miejsce jej wykonywania, termin rozpoczęcia zatrudnienia
    i wysokość wynagrodzenia."

    Jak widać, umowa o pracę zawiera ( powinna ! )
    element: _wynagrodzenie_.
    Zmiana jednego z tych elementów,
    to zmiana umowy o pracę.

    Nie jestem prawnikiem z wykształcenia
    ( chociaż kodeks pracy staram się znać,
    dla własnego dobra ;-) ).
    Może zadzwonicie dla pewności
    do najbliższej PIP ?

    pozdr.

  • 4. Data: 2003-09-30 13:14:07
    Od: "KCH" <k...@w...pl>

    > Na logike TAK - ale .... czy nie ma jakiegos paragrafu, ze w przypadku
    zlej
    > kondycji finansowej firmy ... itd.
    > Choc jeden kolega dostal wypowiedzenie "z przyczyn reorganizacji firmy"

    Moim zdaniem będzie jak mówi asereje.
    Paragrafy...powiedzmy to w ten sposób:
    Jeżeli kolega ma umowę o pracę (a z tego co mówisz to powinien mieć) wówczas
    zmiana tej umowy może odbyć się tylko za porozumieniem stron. Czyli nie musi
    podpisać tego co mu podstawią. Co zrobi z tym pracodawca to jego problem.
    Może go zwolić na ogólnych warunkach (wtedy wina jest po stronie pracodawcy)
    albo zostawić pracownika na dotychczasowych warunkach.
    Nie widzę tu żadnego punktu logiki dla którego kolega miałby zwrócić kasę.
    Proponuję dokładnie przeczytać wszystkie papiery które podpisał. Jeżeli
    nigdzie nie będzie sprzeczności z tym co opisałem to wydaje mi się że tak
    powinno to być.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-09-30 13:40:40
    Temat: Prawo pracy ..? PILNE
    Od: "Rychu Z" <r...@w...pl>

    Witam Wszystkich.
[...]

    Rysiek
    r...@w...pl

  • 6. Data: 2003-09-30 13:54:35
    Od: "Rychu Z" <r...@w...pl>

    asereje wrote:
> [...]

    kondycji finansowej firmy ... itd.
    Choc jeden kolega dostal wypowiedzenie "z przyczyn reorganizacji firmy"

    Pozdrawiam i dzieki
    Rysiek

  • 7. Data: 2003-09-30 14:23:12
    Od: "Grey Pilgrim" <g...@W...pl>

> [...]
    > - jesli z winy pracodawcy - nie trzeba nic splacac.
    >
    > Jesli ktos moze cos konkretnego napisac, bo juz slyszalem 2 przeciwne wersje

    Witam,

    kolega miał podobną sytuację, sfinansowali MBA, podpisał lojalkę na 2 lata, a
    po trzech miesiącach firma miała kłopoty. Oczywiste się wydaje, że nie musi się
    zgodzić na nowe warunki i nic nie będzie musiał oddawać. Firma to w koszty
    wrzuciła, a że szefostwo sie przeliczyło to cięzko kumpla winić. Zauważcie do
    jakich paradoksów by mogło prowadzić, gdyby było inaczej: zatrudniasz gościa,
    płacisz 5k netto, wysyłasz na MBA, podpisuje lojalke na 5 lat, a tu sytuacja
    sie pogarsza i każesz mu podpisać umowę na 1k netto. To co bym radził, to
    dokładnie przeczytać lojalkę, bo jesli nic tam nie o możliwych zmianach umowy,
    to niech nic nie podpisuje i albo pracuje na tych samych warunkach, albo niech
    go zwolnią.

    pozdrawiam
    i powodzenia
    Grey Pilgrim

  • 8. Data: 2003-09-30 15:51:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 30 Sep 2003 14:40:40 +0100, "Rychu Z"
    <r...@w...pl> zakodował:

    >1. W czasie pracy pare lat temu firma dofinansowala mu nauke w szkole za co
    >ma przepracowac "x" lat lub splacic pewna kwote

    Podpisał deklarcję niewolniczą, że "ma przepracować", czy może, że nie
    wypowie umowy?
    Bo w tej sytuacji jeżeli nie przyjmie nowych warunków, to działa to
    jak wypowiedzenie przez pracodawcę.
    Do tego lojalka jest do spłacenia proporcjonalnie - więc nawet jakby
    miał spłacić, to po paru latach niewiele zostało (max lojalka może być
    na 3 lata).

    Tak czy inaczej nie będzie płacił, nie wypowie, lub nie złamie
    podstawowych obowiązków.

    Rozporzadzenie w sprawie zasad i warunkow podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych i wyksztalcenia ogolnego doroslych:

    § 4. 1. Pracownikowi, który podejmuje naukę w szkole na podstawie
    skierowania zakładu pracy, przysługuj? urlop szkoleniowy i zwolnienia
    z czę?ci dnia pracy w wymiarach okre?lonych w § 7, płatne według zasad
    obowi?zuj?cych przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
    [...]
    § 6. 1. Zakład pracy zawiera z pracownikiem, o którym mowa w § 4 ust.
    1, umowę okre?laj?c? wzajemne prawa i obowi?zki stron.
    2. Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy ?wiadczenia, o których
    mowa w § 4, i w trakcie nauki lub po jej ukończeniu w terminie
    okre?lonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata:
    1) rozwi?że stosunek pracy za wypowiedzeniem,
    2) z którym zakład rozwi?że stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego
    winy,
    3) którego stosunek pracy wyga?nie wskutek porzucenia pracy
    jest obowi?zany do zwrotu kosztów poniesionych przez zakład pracy na
    jego naukę w wysoko?ci proporcjonalnej do czasu pracy po ukończeniu
    nauki lub czasu pracy w czasie nauki, chyba że zakład pracy odst?pi od
    ż?dania zwrotu kosztów w czę?ci lub w cało?ci.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-09-30 16:12:45
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Rychu Z <r...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > - jesli z winy pracodawcy - nie trzeba nic splacac.
    >
    > Jesli ktos moze cos konkretnego napisac, bo juz slyszalem 2 przeciwne

    Według mojej wiedzy, to zmiana warunków pracy lub płacy jest wypowiedzeniem
    umowy o pracę przez pracodawcę.

    // ------------------
    Art. 42.

    § 1. Przepisy o wypowiedzeniu umowy o pracę stosuje się odpowiednio do
    wypowiedzenia wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

    § 3. W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego
    wypowiedzenia

    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

    // -----------

    Więc skoro pracodawca wymówił pracę, to twój kolega nie musi już niczego
    spłacać.

  • 10. Data: 2003-10-01 07:11:23
    Od: "Rychu Z" <r...@w...pl>

    Witam.
    Dzieki wszystkim za odpowiedzi.

    Kolega rowniez sie dowiadywal - jest tak jak piszecie.
    Ewentualne zwolnienie nie bedzie z jego winy.

    Jeszcze raz dzieki.
    Rysiek