PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?

  • 61. Data: 2006-07-05 09:27:32
    Temat: Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Laris wrote:
> [...]
    > wykwalifikowanych pracownikow.
    >
    > Czytam rozne fora i dyskusje na temat pracy w Polsce, szczegolnie tej do
    > ktorych nie trzeba wyzszych kwalifikacji i takie nasuwa mi sie pytanie. Czy
    > w Polsce pracownik fizyczny, malo wykwalifikowany ma prawo do godnego* zycia
    > ? Czesto slysze opinie, ze trzeba sie ksztalcic, zwiekszac swoje
    > kwalifikacje, ze jak sie chce to mozna. Rozumiem to, ale...wlasnie ale. Czy
    > zeby normalnie w Polsce zyc, to trzeba miec dyplom? Czy to oznacza, ze tylko
    > dyrektorzy, specjalisci, kierownicy maja prawo do normalnej egzystencji?

    Mieszasz "prawo do" z rynkiem. Tak samo mozna powiedziec, ze dzieci w
    Afryce maja prawo do nie glodowania. "Prawo" oznacza w tym kontekscie
    tak naprawde zyczenie, zeby zaistniala sytuacja, ktorą (owszem,
    slusznie) uznajemy za pożądaną. Tyle, ze nazwanie tego prawem, a nie
    pragnieniem nic nie zmienia, bo nie stwarza w jakis cudowny sposob
    mozliwosci wyegzekwowania tego.

    W Polsce mamy taka sytuacje, ze mamy niska wydajnosc pracy z powodu -
    jak ktos na grupie juz w tym watku chyba wspomnial - zapoznienia
    technologicznego i braku kapitalu. Prace fizyczne naleza do kategorii
    takich, ktorych wydajnosc w bardzo duzym stopniu zalezy od tych rzeczy -
    porownaj czlowieka, lopate i row do wykopania z czlowiekiem, koparka i
    tym samym rowem do wykopania. W warunkach niedoinwestowania nawet
    pracowitemu czlowiekowi trudno bedzie praca fizyczna wypracowac zysk,
    ktory by pozwalal na dobra pensje.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl

  • 62. Data: 2006-07-05 10:41:43
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    ... i ten ktoś rzuca kwotę np. 5000 zł na rękę,
    > A niby czemu niepoważne? Chcę za moja robotę tyle, nie - to wypad.

    To jest typ myślenia bardzo nielubiany przez pracodawców i często
    współpracowników. Identyfikujesz sie tylko z kasa a nie z firma, ludzmi,
    praca.
    To typ najemnika na wojnie: nie moja wojna- moja kasa, ide tam gdzie dają
    więcej, reszta nieważna.
    Ten typ pracowników często rotuje i generalnie jest zawsze niezadowolony bo
    gdzies tam płacą lepiej i tylko to jest wyznacznikiem atrakcyjności pracy.
    Jak by nie patrzeć pracodawca i pracownik mają (lub powinni mieć) wspólny
    interes i grać w jednej drużynie a nie stać w opozycji na zasadzie my - ONI,
    a do tego potrzebne jest zaangażowanie motywowane nie tylko finansowo.
    --
    Jackare

  • 63. Data: 2006-07-05 10:52:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8fndo$1ah$2@nemesis.news.tpi.pl crazy bejbi
    <t...@n...ma.pl> pisze:

    >>> 1. zamknąc firmę (i zostać bezrobotnym lub wyjechać)
    (...)
    > = rozwiązanie nr 1.
    Tak, tylko ja bym tak od razu tej części z nawiasu nie dodawał.

    Jotte

  • 64. Data: 2006-07-05 11:16:24
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8g4um$h88$1@news.interia.pl Jackare
    <j...@i...pl> pisze:

> [...]
    > To jest typ myślenia bardzo nielubiany przez pracodawców i często
    > współpracowników. Identyfikujesz sie tylko z kasa a nie z firma, ludzmi,
    To odwróćmy sytuację. U nas za na tym stanowsku płacimy tyle i tyle, bierze
    pan tę robotę albo wypad.
    To jest typ myślenia bardzo nielubiany przez pracowników. Obchodzą ich tylko
    własne zyski, a nie ludzi którzy na nich pracują, nie identyfikują się z
    załogą.

    Poza tym nieco uprościłeś, człowiek powinien identyfikować się z pracą,
    czyt. robić to co lubi, inaczej to katorga. Z ludźmi nie tyle można się
    identyfikować, ile kolegować, czasem przyjaźnić. Natomiast gadanie o
    identyfikacji z firmą uważam za absurd.

    > Jak by nie patrzeć pracodawca i pracownik mają (lub powinni mieć)
    > wspólny interes
    U podstaw relacji pracodawca-pracownik leży sprzeczność interesów. Dopiero
    uregulowanie tej relacji (np. drogą legislacyjną: prawo pracy) pozwala na
    złagodzenie tej sprzeczności (choć w różnym stopniu) lub zatarcie
    najbardziej jaskrawych jej przejawów (tu umieściłbym teorie o wspólnym
    interesie, jednej drużynie, identyfikacji z firmą itp.).

    > a nie stać w opozycji na
    > zasadzie my - ONI, a do tego potrzebne jest zaangażowanie motywowane nie
    > tylko finansowo.
    To teoria, która być może dałaby się zrealizować przy względnej równowadze
    sił. Ta zaś nie zaistnieje w sytuacji, kiedy jedna ze stron dysponuje
    deficytowym towarem, który jest niezbędny stronie drugiej. Piszę, rzecz
    jasna, o pracy. Mam tu na myśli nie tylko rynek pracy w skali kraju, ale i w
    poszczególnych dziedzinach zawodowych. W sytuacji permanentnego braku
    pracy/zatrudnienia jakakolwiek motywacja jest zbędna, bo jej rolę pełni
    konieczność zdobycia środków utrzymania. Kiedy zaś zapotrzebowanie na
    pracowników przekracza ich liczbę, motywacja finansowa stanie się głównym
    czynnikiem ich pozyskania. Dopiero przy równowadze praca-popyt,
    oczekiwania-płaca można oczekiwać wzrostu znaczenia innych motywatorów. To
    tak ogólnie, w poszczególnych przypadkach może być zawsze nieco inaczej.

    Jotte

  • 65. Data: 2006-07-05 14:10:14
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > czyt. robić to co lubi, inaczej to katorga. Z ludźmi nie tyle można się
    > identyfikować, ile kolegować, czasem przyjaźnić. Natomiast gadanie o

    Znowu teoretyzujesz. Zresztą Twoje posty to tylko wywody teoretyczne,
    jak ty bys chciał, żeby było.

    Odnieś się jakoś do czegoś realnego.

    Jednak można a nawet trzeba się identyfikować z firmą - inaczej jesteś:
    1. najemnikiem (już to ktoś powiedział)
    2. potencjalnie nielojalny
    3. w 99% przypadków osobą chwilową - dopóki jesteś potrzebny, albo
    potrzebne to co chwilowo robisz. Docelowo - do wywalenia.

    wojtek

  • 66. Data: 2006-07-05 15:03:31
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8gh8v$pvn$1@atlantis.news.tpi.pl crazy bejbi
    <t...@n...ma.pl> pisze:

    > Znowu teoretyzujesz. Zresztą Twoje posty to tylko wywody teoretyczne, jak
    > ty bys chciał, żeby było.
    > Odnieś się jakoś do czegoś realnego.
    To, co napisałeś, to jest dopiero potężna dawka teorii. ;))
    Ale nieszkodzi, teoria to nic złego, bez niej praktyka przypominałaby
    rozzbrajanie pola minowego metodą biegu na oślep.
    No to pogadajmy:
    > Jednak można a nawet trzeba się identyfikować z firmą - inaczej jesteś:
    Co to znaczy wg ciebie "identyfikować z firmą"? Jak się zidentyfikuję, a
    potem mnie zwolnią, to grozi mi załamanie psychiczne z powodu utraty
    samoidentyfikacji. ;))

    > 1. najemnikiem
    Człowiekiem pracy najemnej.

    >(już to ktoś powiedział)
    I co z tego? Różni mówią różne rzeczy.

    > 2. potencjalnie nielojalny
    Goła teza. Dowód potrzebny.
    Każdy jest potencjalnie nielojalny. Pracodawca też. Z moich doświadczeń,
    obserwacji, działalności no i lektury wynika, że nielojalny pracodawca to o
    wiele częstrzy przypadek.
    Spójrz, jak pracodawca dba głównie o swój zarobek - OK, a jak pracownik robi
    to samo, to nie OK?

    > 3. w 99% przypadków osobą chwilową
    Źródło tej liczby mógłbym poznać? Chciałbym sprawdzić wiarygodność.

    > - dopóki jesteś potrzebny, albo potrzebne to co chwilowo robisz.
    Dwa pytania:
    - jaka jest z punktu widzenia pracodawcy różnica pomiędzy potrzebną robotą,
    a potrzebnym pracownikiem który ją wykonuje?
    - czy jeśli pracownik zidentyfikował się z firmą w sposób doskonały ;) to
    nie zostanie wywalony nawet jak stanie się niepotrzebny on, lub wykonywana
    przez niego robota?

    > Docelowo - do wywalenia.
    Jak zdąży. Niezidentyfikowany z firmą pracownik może poszukać firmy, z którą
    zidentyfikuje się za większe pieniądze. ;)

    No, pogadaliśmy o identyfikacji pracownika z firmą. Powiedz mi teraz coś od
    siebie o identyfikacji pracodawcy z pracownikiem.

    Jotte

  • 67. Data: 2006-07-05 20:24:30
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.pl>

    Jotte napisał(a):

    > No, pogadaliśmy o identyfikacji pracownika z firmą. Powiedz mi teraz coś
    > od siebie o identyfikacji pracodawcy z pracownikiem.

    Identyfikować ma się pracownik z firmą, nie pracodawca z pracownikiem.
    Idetyfikować to nie znaczy utożsamiać tak ściśle, żeby po
    zwolnieniu/zamknieicu firmy miał popełnic samobójstwo - to nie sekta :)

    pracodawca ma pracownika traktować uczciwie. Dotyczy to np. takich w
    sumie drobiazgów:
    - umowa raczej na etat niż na zlecenie (jednak z praktyki wiem, że nie o
    kasę chodzi, ale o poczucie stabilności, możliwość wzięcia kredytów - no
    możewyjątkiem są jakicyś jappies - zdarzają się tacy - co prawda do
    momentu założenia rodziny najczęsciej)
    - dotrzymywanie godzin pracy (ew. nadgodziny płatne, lub do odbioru)
    - dobra atmosfera w pracy
    i pewnie wiele innych drobiazgów.

    oczywiście każda z tych cech ma przypadki skrajne, które są złamaniem
    prawa, niemniej jest cała masa form pośrednich.

    jeszcze co do identyfikacji:
    Raczej mało kto chce zatrudnić pracownika, który może nawet jest bardzo
    dobrym fachowcem, ale z firmą się nie utożsamia. Lepiej czasem mieć
    gorszego (w sensie umiejętności) ale lojalnego.

    Jak się zachowasz, jak w Twoim towarzystwie będą mówili o firmie w
    której pracujesz, że ktoś tam słyszał, że ... i tutaj masa bzdur -
    celowo zakładam, że to bzdury, bo Ty tam pracujesz i wiesz, że to bzdury.
    Odezwisz się ? Będziesz siedzieć cicho ? Może nie wiedzą, że tam
    pracujesz? Zakrzyczą mnie? ... ?

    Wojtek

  • 68. Data: 2006-07-05 20:42:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e8h7aa$je8$1@nemesis.news.tpi.pl crazy bejbi
    <t...@n...ma.pl> pisze:

    > Identyfikować ma się pracownik z firmą, nie pracodawca z pracownikiem.
    Niby czemu?

    > Idetyfikować to nie znaczy utożsamiać tak ściśle, żeby po
    > zwolnieniu/zamknieicu firmy miał popełnic samobójstwo - to nie sekta :)
    A powiesz wreszcie co wg ciebie znaczy ten sloganik o "utożsamieniu z
    firmą"?

    > pracodawca ma pracownika traktować uczciwie.
    Żadna łaska, to nakazuje prawo pracy.

> [...]
    > kasę chodzi, ale o poczucie stabilności, możliwość wzięcia kredytów - no
    > możewyjątkiem są jakicyś jappies - zdarzają się tacy - co prawda do
    Juppies, nie jappies.
    A umowa zlecenie nie ma nic wspólnego z prawem pracy i stosunkiem pracy
    (niezbędnym dla zaistnienia relacji pracodawca-pracownik), gdyż jest umową
    cywilno-prawną. Facet, co ty - podstaw nie znasz?

> [...]
    > oczywiście każda z tych cech ma przypadki skrajne, które są złamaniem
    > prawa, niemniej jest cała masa form pośrednich.
    Sorry, ale ja tego nie chwytam. Form pośrednich - czego?

    > jeszcze co do identyfikacji:
    > Raczej mało kto chce zatrudnić pracownika, który może nawet jest bardzo
    > dobrym fachowcem, ale z firmą się nie utożsamia.
    Wyjaśnij wreszcie co to jest to, co nazywasz utożsamieniem pracownika z
    firmą, bo dla mnie to jakiś wybzdet.

    > Lepiej czasem mieć gorszego (w sensie umiejętności) ale lojalnego.
    Znaczy sługusa?

> [...]
    > zakładam, że to bzdury, bo Ty tam pracujesz i wiesz, że to bzdury.
    > Odezwisz się ? Będziesz siedzieć cicho ?
    Zrobię, co uznam za stosowne. To moja sprawa. Nie ciąży na mnie jako
    pracowniku w tej mierze żaden obowiązek. Poza tym poza czasem pracy jestem
    osoba prywatną i guzik pracodawcy do tego co wtedy robię.
    Ale spytam ciebie - a jak to nie będą bzdury to co? Mam się odezwać i
    potwierdzić, czy siedzieć cicho?

    Przy okazji - pytałem cię w poprzedni poście o kilka rzeczy i nie
    odpowiedziałeś. Czemu, przecież miało być o realiach?

    Jotte

  • 69. Data: 2006-07-05 21:12:58
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.pl>

    Jotte napisał(a):

    > A umowa zlecenie nie ma nic wspólnego z prawem pracy i stosunkiem pracy
    > (niezbędnym dla zaistnienia relacji pracodawca-pracownik), gdyż jest
    > umową cywilno-prawną. Facet, co ty - podstaw nie znasz?

    technicznie tak. ja mówię niestety o realiach.

    [...]

    > Znaczy sługusa?

    jak dla ciebie lojalny - "sługus" to sądzę, że nie mamy o czym rozmawiać.

    > Zrobię, co uznam za stosowne. To moja sprawa. Nie ciąży na mnie jako
    > pracowniku w tej mierze żaden obowiązek. Poza tym poza czasem pracy
    > jestem osoba prywatną i guzik pracodawcy do tego co wtedy robię.

    tak. już drugi raz mi odpowiadasz na pytanie, że zrobisz to co uznasz za
    stosowne. Tak samo że jesteś tym kim jesteś (czy coś w stym stylu na
    pytanie od jakiej strony patrzysz na problem).

    Niestety nie bardzo się z Tobą da rozmawać, jak nie odpowiadasz na
    podstawowe kwestie - tylko obracasz kota ogonem sam żądając odpowiedzi.

    Póki co nie przedstawiłeś w zasadzie żadnej własnej opini, oprócz
    podważania opinii innych. Taka jednostronna wymiana poglądów (wymiana?)
    nie ma sensu.

    Jak dla mnie EOT.

    wojtek

  • 70. Data: 2006-07-05 21:23:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jotte napisał(a):
> [...]
    > Niby czemu?

    > A powiesz wreszcie co wg ciebie znaczy ten sloganik o "utożsamieniu z

    Nie, prawo pracy nakazuje mu traktować pracownika zgodnie z kodeksem
    pracy i innymi przepisami. A uczciwość to troche więcej niż zgodność z
    przepisami.

    p. m