PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych

  • 1. Data: 2004-09-11 09:42:28
    Temat: Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    Witam Wszystkich!

    Chciałbym zapytać o przepisy w polskim prawie dotyczące
    odpowiedzialności za korzystanie na terenie zakładu pracy
    z nielegalnych, dodatkowych kopii programów komputerowych.

    Chodzi o następującą sytuację:
    Pewna firma zakupiła co prawda oprogramowanie i ma licencje, ale jest ono
    używane na większej ilości komputerów w tej firmie niż ilość posiadanych licencji.
    Chodzi o programy, które są używane do t.zw. produkcji, to znaczy nie chodzi tu
    o oprogramowanie dodatkowe, jak na przykład antywirusowe.
    W firmie takiej jest zatrudniony pracownik, do którego obowiązków z racji stanowiska
    (np. administratora systemu czy głownego informatyka) należy instalacja programów
    na komputerach tej firmy.
    Pracownik ten nie wchodzi w skład kierownictwa tej firmy.
    Pracownik taki otrzymał ustne polecenie (bez świadków) zainstalowania takiego
    programu/programów na "ponadliczbowych", dodatkowych komputerach.
    Gdy powoływał się na nielegalność takich kopii był "przekonywany" trudną sytuacją
    finansową firmy i ewentualną koniecznością zwalniania pracowników (w domyśle
    z włączeniem jego samego).

    Uczestniczyłem ostatnio w dyskusji na temat kto w przypadku "wpadki"
    ponosi odpowiedzialność: dyrekcja firmy czy ów pracownik. Zaznaczę,
    że rozważany pracownik otrzymuje wynagrodzenie, które w jakiś sposób
    pochodzi z zysków tej firmy uzyskanych dzięki używaniu tych nielegalnych
    kopii.
    Część osób twierdziła, że odpowiedzialność ponosi tylko dyrekcja,
    a pracownik odpowiada tylko przed dyrekcją, część natomiast uważała,
    że pracownik taki też ponosi odpowiedzialność przed prawem.

    Czy zatem są w polskim prawie (kodeksie karnym, cywilnym, pracy itp.)
    jakieś konkretne zapisy na ten temat?

    Przepraszam za długość tego postu ale chciałem być precyzyjny.

    Pozdrowienia
    OB

  • 2. Data: 2004-09-11 12:46:12
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    Dnia 11-09-2004 OB pisze do nas:

> [...]
    > Pracownik taki otrzymał ustne polecenie (bez świadków) zainstalowania takiego
    > programu/programów na "ponadliczbowych", dodatkowych komputerach.

    Znajomy przerabiał coś takiego, w takich sytuacjach dyrekcja może później
    wszystko zwalić na informatyka, jedyne wyjście to dać do podpisania
    przełożonemu dokument w którym jest jasno napisane że wydaje polecenie
    służbowe zainstalowania oprogramowania z dostarczonych przez niego nośników
    na komputerach w firmie. Nie ma teraz pod ręką wzoru takiego pisma ale z
    tego co pamiętam było ono napisane bardzo neutralnie, tzn nie było tam
    napisane wprost że jest to pirackie oprogramowanie a tylko tyle że ma
    zainstalować z dostarczonych przez przełożonego płyt, czyli mogły by to być
    legalnie sporządzone kopie bezpieczeństwa.

    --
    | Mariusz Rzepkowski e-mail: mariuszr.post@pl |
    | GG: 966498 ICQ: 134628796 www.mariuszr.prv.pl |

  • 3. Data: 2004-09-11 12:56:41
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    > Znajomy przerabiał coś takiego, w takich sytuacjach dyrekcja może później
    > wszystko zwalić na informatyka,
    "Może", - czy to oznacza, że jest przepis, wg którego informatyk może odpowiadać?
    Bo, że "będzie" jeśli "może" to jest prawie pewne.

    W dyskusji, o której pisałem chodziło o przepisy, które to regulują - co z nich
    wynika?

    > czyli mogły by to być
    > legalnie sporządzone kopie bezpieczeństwa.
    Zdaje się, że od 1 maja br. to też jest już nielegalne.

    ale sformułowanie:
    > ma zainstalować z dostarczonych przez przełożonego płyt
    jest dobre.

    OB.

  • 4. Data: 2004-09-11 13:30:36
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "MariuszR" <mariuszr.post@pl> napisał w wiadomości

    > Znajomy przerabiał coś takiego, w takich sytuacjach dyrekcja może później
    > wszystko zwalić na informatyka,

    Może próbować i najprawdopodobniej będzie. Generalnie chodzi o to, żeby się
    nie dać. Za wszystko co się dzieje w firmie odpowiada dyrektor, nawet jeżeli
    chodzi o sprzeczne z prawem działalnia pracowników. Oczywiście są wyjątki,
    za księgowość np. odpowiada główny księgowy - ale to jest regulowane
    osobnymi przepisami.

    Oczywiście musisz liczyć się z tym że ewentualna "wtopa" skończy się to dla
    ciebie utratą pracy - niezależnie od podanego w świadectwie oficjalnego
    powodu, ale to chyba wszystko co ci grozi. Oczywiście zostaniesz zwolniony z
    przyczyny leżącej po stronie pracodawcy, albo rozwiązanie umowy nastąpi za
    porozumieniem stron. Nie sądzę aby pracodawca ryzykował dyscyplinarkę która
    mogłaby się skończyć procesem przed sądem pracy. Wątpię aby dyrektorowi
    udało się przekonać sąd, iż nie wiedział, że informatyk poinstalował na
    komputerach więcej egzemplarzy oprogramowania, niż to wynikało z licencji
    (kto zatwierdził zakup licencji?).

    Tak więc pracuj póki możesz, postaraj się, aby nie było w firmie żadnych
    dokumentów, które by wskazywały imiennie na ciebie, jako odpowiedzialnego za
    legalność oprogramowania, i szukaj innego, spokojniejszego zajęcia.
    Ewentualnie możesz np. informować co jakiś czas na piśmie za potwierdzeniem
    odbioru dyrektora, o ilości brakujących licencji.

    A w razie "wtopy" nie daj się wrobić w jakieś dobrowolne wzięcie winy na
    siebie, najwyżej niech kierują sprawę do sądu. Wiele do stracenia mieć nie
    będziesz.

    Z tym że prawnikiem nie jestem, więc traktuj powyższe jako moją subiektywną
    opinię.

    pozdr
    AW

  • 5. Data: 2004-09-11 13:34:39
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    Dnia 11-09-2004 OB pisze do nas:

    > "Może", - czy to oznacza, że jest przepis, wg którego informatyk może odpowiadać?
    > Bo, że "będzie" jeśli "może" to jest prawie pewne.

    Od strony prawnej nie wiem jak to wygląda ale tak na logikę IMHO to właśnie
    informatyk jest od tego aby orientować się w sprawach oprogramowania. Zawsze
    pracodawca może przyjść do informatyka i powiedzieć "Pan zainstaluje mi coś
    w czym mógł bym dokumenty pisać na tym komputerze" i wcale nie musi wiedzieć
    że np. za MS Office trzeba płacić a Open office jest za free, może tylko
    wiedzieć że są programy za free i są takie które kosztują, i po
    zainstalowaniu przez informatyka MS Office może być święcie przekonany że
    skoro zlecił to specjaliście to ten zainstalował mu wszystko tak jak powinno
    być. Może być również tak że pracodawca w pełni świadomie zleci
    zainstalowanie pirackiego oprogramowania ale w przypadku wpadki może
    tłumaczyć się jak to powyżej opisałem.

  • 6. Data: 2004-09-11 13:50:30
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    > Za wszystko co się dzieje w firmie odpowiada dyrektor, nawet jeżeli
    > chodzi o sprzeczne z prawem działalnia pracowników.
    Właśnie o to chodzi! Gdzie jest taki przepis, żeby można się było na niego
    powołać - kodeks, ustawa, rozporządzenie czy coś takiego?

    Słyszałem, ale tylko słyszałem, że podobno w niektórych firmach zawierają
    od nowa umowy o pracę z informatykami z zaznaczeniem, że za wszystko
    co znajduje się (w sensie oprogramowania) na komputerach odpowiada
    informatyk.
    Trzeba się zgodzić, że sprawa odpowiedzialności za soft na kompie ma,
    jak każdy kij, ma 2 końce. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy informatyk
    wgra na komputer coś wbrew dyrekcji. Zgodnie z domniemaną tu zasadą
    (domnimaną bo nie znamy jeszcze podstawy prawnej) też za to odpowiadałby
    dyrektor.

    OB

  • 7. Data: 2004-09-11 14:07:39
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "OB" <O...@O...pl> napisał w wiadomości
    > Właśnie o to chodzi! Gdzie jest taki przepis, żeby można się było na niego
    > powołać - kodeks, ustawa, rozporządzenie czy coś takiego?

    Umowa o pracę, i ewentualne aneksy. Jak nie pisze że jesteś odpowiedzialny
    za coś tam to nie jesteś.

    Nie słyszałem o zadnych przepisach, które by odgórnie określały zakres
    obowiązków informatyków tak jak np. księgowych czy lekarzy.

    pozdr
    AW

  • 8. Data: 2004-09-11 15:04:42
    Od: "Robol" <s...@T...pl>

    > Witam Wszystkich!
    >
    > Chciałbym zapytać o przepisy w polskim prawie dotyczące
    > odpowiedzialności za korzystanie na terenie zakładu pracy
    > z nielegalnych, dodatkowych kopii programów komputerowych.

    Jestem robolem, tak więc co poniżej to więcej "chłopski rozum" niż znajomość
    prawa.
    Po pierwsze. należy przeczytać uważnie umowę o pracę, oraz [jeśli jest] to
    zakres obowiązków tewgoż pracownika.
    Przewałkować bardzo dokładnie pod kątem prawnym. Jeśli nie ma tam
    jednoznacznie wskazanej odpowiedzialności za takie sprawy to przewałkować
    regulamin zakładowy [jeśli jest coś takiego]. Jeśli i tu nic nie będzie
    sprawdzić czy istnieją dokumenty w firmie "zarządzające pracą " w takim
    przypadku. Może to być na przykład okólnik dotyczący pracy na stanowisku
    informatyka który być może podpisał przy przyjęciu do pracy. Jeśli i tu nic
    nie ma to zastanowić się jakie dokumenty krążą w chwili instalacji nowych
    programów w firmie. Czy informatyk imiennie podpisuje dokument stwierdzający
    instalację ? Jaki to dokument i co w nim jest zawarte ? Itd.
    I wydaje mi się , że to dopiero początki zastanawiania się nad
    odpowiedzialnością. Choć ze smutkiem przyznaję, że już sam fakt iż
    informatyk wie, że łamie prawo kwalifikuje do odpowiedzialności i wykręcanie
    się tu jest często nieskuteczne. :{

    Robol

  • 9. Data: 2004-09-11 16:40:47
    Od: "konto" <k...@o...pl>

    za wszsytko odpowiada : właściciel /prezes

    zarząd - zarządza
    pracownicy - pracują

    czy słyszeliście aby potem w sądzie pracy wygrał prezes z pracownikiem ?

  • 10. Data: 2004-09-11 16:48:16
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    Znalazłem w sieci coś takiego:
    http://www.microsoft.com/poland/piratnie/faq_24.htm