PracaGrupypl.praca.dyskusjeOdpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych › Re: Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych
    From: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów
    komputerowych
    Date: Sat, 11 Sep 2004 15:30:36 +0200

    Użytkownik "MariuszR" <mariuszr.post@pl> napisał w wiadomości
    news:4142f394$1@news.home.net.pl...

    > Znajomy przerabiał coś takiego, w takich sytuacjach dyrekcja może później
    > wszystko zwalić na informatyka,

    Może próbować i najprawdopodobniej będzie. Generalnie chodzi o to, żeby się
    nie dać. Za wszystko co się dzieje w firmie odpowiada dyrektor, nawet jeżeli
    chodzi o sprzeczne z prawem działalnia pracowników. Oczywiście są wyjątki,
    za księgowość np. odpowiada główny księgowy - ale to jest regulowane
    osobnymi przepisami.

    Oczywiście musisz liczyć się z tym że ewentualna "wtopa" skończy się to dla
    ciebie utratą pracy - niezależnie od podanego w świadectwie oficjalnego
    powodu, ale to chyba wszystko co ci grozi. Oczywiście zostaniesz zwolniony z
    przyczyny leżącej po stronie pracodawcy, albo rozwiązanie umowy nastąpi za
    porozumieniem stron. Nie sądzę aby pracodawca ryzykował dyscyplinarkę która
    mogłaby się skończyć procesem przed sądem pracy. Wątpię aby dyrektorowi
    udało się przekonać sąd, iż nie wiedział, że informatyk poinstalował na
    komputerach więcej egzemplarzy oprogramowania, niż to wynikało z licencji
    (kto zatwierdził zakup licencji?).

    Tak więc pracuj póki możesz, postaraj się, aby nie było w firmie żadnych
    dokumentów, które by wskazywały imiennie na ciebie, jako odpowiedzialnego za
    legalność oprogramowania, i szukaj innego, spokojniejszego zajęcia.
    Ewentualnie możesz np. informować co jakiś czas na piśmie za potwierdzeniem
    odbioru dyrektora, o ilości brakujących licencji.

    A w razie "wtopy" nie daj się wrobić w jakieś dobrowolne wzięcie winy na
    siebie, najwyżej niech kierują sprawę do sądu. Wiele do stracenia mieć nie
    będziesz.

    Z tym że prawnikiem nie jestem, więc traktuj powyższe jako moją subiektywną
    opinię.

    pozdr
    AW