PracaGrupypl.praca.dyskusje › Obniżenie składki rentowej-obawy

  • 1. Data: 2007-06-30 11:12:01
    Temat: Obniżenie składki rentowej-obawy
    Od: "lestat" <x...@w...pl>

    Witam,

    Od 1-go lipca zmniejsza się składka rentowa o 3% po stronie pracownika.
    Chciałbym dowiedzieć się, czy istnieje możliwośc wypłacenia wynagrodzenia
    takiego samego jak przed obniżką tej składki? Wynagrodzenie powinno wzrosnąc
    o 3%, ale np pracodawca może obnizyć mi wynagrodzenie o jakąś sume, żebym
    miał to samo co przed obniżką składki rentowej, a on sam zyskałby na tym np
    o te 3%. Może to co pisze jest absurdalne, ale już wiele rzeczy widziałem,
    wydawałoby się niemozliwych.
    Dodatkowo zapytam się, czy przy każdej zmianie wynagrodzenia (np
    podwyżki pensji) pracodawca jest zobowiązany dać aneks do umowy lub ew. czy
    mogę upominać się o taki aneks? Jeśli nie dostaję, to czy ma to jakieś
    znaczenie np przy kredytach? Jak to wygląda prawnie? Miałem kilka podwyżek i
    nigdy nie miałem aneksu do umowy. W umowie miałem kwote niższą, niż ta,
    którą dostawałem na konto, choć całe wynagrodzenie było wypłacane na
    podstawie umowy o prace.

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2007-06-30 12:12:50
    Temat: Re: Obniżenie składki rentowej-obawy
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 13:12:01 +0200, "lestat" <x...@w...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >o te 3%. Może to co pisze jest absurdalne, ale już wiele rzeczy widziałem,

    OIDP obniżenie wynagrodzenia wymaga wypowiedzenia zmieniającego. Ponadto zwykle
    w umowie jest kwota brutto, a obniżka składki rentowej nie powoduje jej zmiany.

> [...]
    >nigdy nie miałem aneksu do umowy. W umowie miałem kwote niższą, niż ta,
    >którą dostawałem na konto, choć całe wynagrodzenie było wypłacane na

    W normalnej firmie podwyżka oznacza zwiększenie kwoty brutto. Ty nie pracujesz w
    normalnej firmie, więc nie wiadomo ile dostaniesz.

  • 3. Data: 2007-06-30 13:05:38
    Od: "lestat" <x...@w...pl>

    > W normalnej firmie podwyżka oznacza zwiększenie kwoty brutto. Ty nie
    > pracujesz w
    > normalnej firmie, więc nie wiadomo ile dostaniesz.

    Na umowie oczywiscie mam kwote brutto i jak mam podwyżke, to wpływa kwota na
    konto, gdzie jest napisane wynagrodzenie za dany miesiąc z umowy o prace.
    Wiec chyba równoczesnie wyższa jest kwota brutto, choć nie dostaje umowy.

  • 4. Data: 2007-06-30 13:32:34
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 15:05:38 +0200, "lestat" <x...@w...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >Wiec chyba równoczesnie wyższa jest kwota brutto, choć nie dostaje umowy.

    Dostajesz wynagrodzenie niezgodne z umową, czyli przekręt.

  • 5. Data: 2007-06-30 15:34:06
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Sławomir Szyszło nabazgrolił na ekranie:

    > Dnia Sat, 30 Jun 2007 15:05:38 +0200, "lestat" <x...@w...pl> wklepał(-a):

    > Dostajesz wynagrodzenie niezgodne z umową, czyli przekręt.

    Dlaczego od razu takie założenia, że przekręt? Przecież podwyżka może być w
    formie premii uznaniowej /prawidłowa nazwa: nagroda/.

    Najlepiej spytać się w kadrach/ księgowej, z jakich składników ma się
    naliczane wynagrodzenie. Ewentualnie poprosić o 'pasek' z wypłaty.

    btw. sama pracuje w kadrach i wkurzają mnie takie osoby, które głoszą
    herezje bez dowiedzenia się 'u źródła'.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 6. Data: 2007-06-30 15:37:21
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 17:34:06 +0200, "Nikiel ;)" <n...@p...fm>
    wklepał(-a):

    > Dlaczego od razu takie założenia, że przekręt? Przecież podwyżka może być w
    >formie premii uznaniowej /prawidłowa nazwa: nagroda/.

    No to albo podwyżka albo premia. Nie mieszajmy dwóch różnych systemów
    walutowych. ;)

  • 7. Data: 2007-06-30 15:54:17
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 30 Jun 2007 13:12:01 +0200, "lestat" <x...@w...pl>
    zakodował:

    >miał to samo co przed obniżką składki rentowej, a on sam zyskałby na tym np
    >o te 3%. Może to co pisze jest absurdalne, ale już wiele rzeczy widziałem,
    >wydawałoby się niemozliwych.

    Co masz na umowie? Zazwyczaj jest brutto - więc skoro brutto się nie
    zmienia, to nie ma o czym mówić.

    > Dodatkowo zapytam się, czy przy każdej zmianie wynagrodzenia (np
    >podwyżki pensji) pracodawca jest zobowiązany dać aneks do umowy

    Tak, powinien - inaczej część kasy dostajesz bezpodstawnie

> [...]
    >nigdy nie miałem aneksu do umowy. W umowie miałem kwote niższą, niż ta,
    >którą dostawałem na konto, choć całe wynagrodzenie było wypłacane na

    Zazwyczaj znaczenie ma faktyczne wynagrodzenie za jakiś czas -
    niezależnie od tego jaka kwota i jak liczona (jakie dodatki i premie
    są w umowie i regulaminie wynagradzania).
    Ale to musisz sprawdzić tam, gdzie chcesz coś osiągnąć chwaląc się
    wynagrodzeniem.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 8. Data: 2007-06-30 16:13:53
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

> [...]

    > <n...@p...fm> wklepał(-a):

    > No to albo podwyżka albo premia. Nie mieszajmy dwóch różnych systemów

    W skład wynagrodzenia mogą wchodzić różne składniki, np. pensja zasadnicza,
    premia, dodatki stażowe/funkcyjne. Podwyżka wynagrodzenia może wynikać z
    podniesienia któregoś ze składników.

  • 9. Data: 2007-06-30 16:20:54
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 18:13:53 +0200, "Nikiel ;)" <n...@p...fm>
    wklepał(-a):

    >W skład wynagrodzenia mogą wchodzić różne składniki, np. pensja zasadnicza,
    >premia, dodatki stażowe/funkcyjne. Podwyżka wynagrodzenia może wynikać z
    >podniesienia któregoś ze składników.

    Wiesz, czasem dostaję premię, ale nigdy nie nazywam tego podwyżką wynagrodzenia.

  • 10. Data: 2007-06-30 16:25:55
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

> [...]

    > <n...@p...fm> wklepał(-a):

    > Wiesz, czasem dostaję premię, ale nigdy nie nazywam tego podwyżką

    Wiesz... świat jest różnorodny. Różni są szefowie, systemy, nazewnictwa. Nie
    możesz zakładać, że wszędzie jest tak samo.